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Employee satisfaction is one of the most essential tasks for ICT service industry because it significantly affects service quality, customer satisfaction, finally firm profitability. However, the effect of HR-focused total quality management(TQM) on employee satisfaction has not been examined in the ICT service supply chain organizations. The principle of TQM stresses continuous improvement which needs the involvement of every employee in the organization. This study aimed to investigate critical factors of TQM practices that would positively affect employee satisfaction. Data for this study were collected from ICT service company, which have implemented TQM program for more than ten years. Data were analyzed using the multiple regression methodology. The results suggest that five constructs of TQM practices have a positive effect on employee satisfaction. This study finally provides a basic guideline for managers in ICT customer service and retail distribution organizations, who desire to improve the level of employee satisfaction and service quality in their firms, through an effective TQM implementation.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
항해사의 선박충돌회피 판단에 영향을 미치는 요인들의 분석 홍승권 pp.3-10
기혼 근로자를 대상으로 근본적 재해원인 인자를 통하여 재래형 사고 예방을 위한 교육적 방안 강영식, 양성환 pp.11-21
대한설비관리학회지의 주제어에 대한 분석 양병학 pp.23-30
도금 용액 가열원 대체 시 에너지 절약 비용에 대한 경제성 분석 : 시화공단내 집단도금업체 사례 분석 오승준, 노주석 pp.31-38
ICT 고객 서비스 및 소매유통 조직의 품질경영활동이 종업원 만족도에 미치는 영향 연구 = (The)impact of TQM practices on employee satisfaction in the ICT customer service and retail distribution organizations 황기현 pp.39-50
정보기술의 활용과 경영전략이 창조경제 산업계 기업의 성과에 미치는 영향 성태경 pp.51-68
6시그마 BB 프로젝트 분석을 통한 성과 극대화 방안에 대한 연구 최면중, 황인극, 배성훈 pp.69-76
군 기술교육 효과의 개선을 위한 6시그마 사례 박민우, 김선주, 이민구 pp.77-90
자동차 부품제조의 최적생산을 위한 선행적 검증 프로세스에 관한 연구 : 퀘스트와 타임프리즘을 연계한 방법론 장익근, 이문수 pp.91-99
사고분석을 이용한 철도안전시스템에 관한 연구 염병수, 갈원모 pp.101-106

참고문헌 (22건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 A Study on Employee Involvement related with ISO 9000 Quality Management System 소장
2 Heskett, J. L., Sasser, W. E., and Schlesinger, L. A., The Service Profit Chain, New York. 1997. 미소장
3 Yee, R. W., Yeung, A. C. and Cheng, T. C. E., “The service-profit chain: an empirical analysis in high-contact service industries”, International Journal of Production Economics, 130(2), pp. 236-245, 2011. 미소장
4 Transitioning from total quality management to total innovation management:An Australian case 네이버 미소장
5 TQM practice in maquiladora: Antecedents of employee satisfaction and loyalty 네이버 미소장
6 The effect of TQM practices on employee satisfaction and loyalty in government 네이버 미소장
7 The effect of TQM on employee loyalty in transition economy, Serbia 네이버 미소장
8 Schroeder, R.G., Goldstein, S. M. and Rungtusanatham, M. J., Operations Management in the Supply Chain: Decisions and Cases, 6th Edition, McGraw-Hill,2012. 미소장
9 An instrument for measuring TQM implementation for Chinese manufacturing companies 네이버 미소장
10 The impact of “soft” and “hard” TQM elements on quality management results 네이버 미소장
11 National Institute of Standards and Technology, Award criteria, Malcolm Baldrige National Quality Award. Department of Commerce, Gaithersburg, USA. 2013. 미소장
12 The Effect of Management Commitment to Service Quality on Frontline Employees' Job Attitudes, Turnover Intentions and Service Recovery Performance in a New Public Management Context 네이버 미소장
13 Organizational citizenship behaviors and service quality as external effectiveness of contact employees 네이버 미소장
14 An empirical test of the causal relationships in the Baldrige Health Care Pilot Criteria 네이버 미소장
15 Using the Balanced Scorecard as a Strategic Management System 네이버 미소장
16 A Study of Quality Management Deployment for Small and Medium-Sized Enterprises 소장
17 The influence of age on the associations between HR practices and both affective commitment and job satisfaction: A meta‐analysis 네이버 미소장
18 The Influence of High-Involvement Human Resources Practices, Procedural Justice, Organizational Commitment, and Citizenship Behaviors on Information Technology Professionals' Turnover Intentions 네이버 미소장
19 Changing Employee Attitudes: The Independent Effects of TQM and Profit Sharing on Continuous Improvement Orientation 네이버 미소장
20 The effect of people-related TQM practices on job satisfaction: a hierarchical model 네이버 미소장
21 Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R.L. and Black, W.C., Multivariate Data Analysis, Prentice-Hall, 1998. 미소장
22 Quality management re-visited: a reflective review and agenda for future research 네이버 미소장