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본 연구는 영상의 해상도와 디바이스의 휘도가 다르게 제시된 가상현실 영상 시청 시, 인지된 특성, 프레즌스 그리고 피로도에 미치는 효과를 확인하고자 하였다. 실험은 혼합 설계로 구성되었으며, 해상도는 HD, 2K, 4K의 3가지, 휘도는 20, 60, 100의 3가지로 분류하였다. 모든 실험 참여자들은 2분 분량의 영상 3편, 총 6분의 영상을 시청하였으며, 각각의 영상 시청 후 설문에 응답하였다. 해상도와 휘도 사이의 상호작용 효과를 보고자 하였으나, 해상도와 휘도 간의 상호작용은 보이지 않았다. 해상도와 휘도의 주효과를 분석한 결과, 깊이지각감의 휘도, 시관관여의 해상도 그리고 조절피로의 해상도에 통계적으로 유의미한 차이를 보였고, 해상도와 휘도가 높을수록 인지기능, 프레즌스 그리고 피로도가 높은 것으로 나타났다.

The research investigated the interaction effect of video resolution and device luminance on the perceived characteristics, presence, and fatigue viewing virtual reality. Experiments were composed of mixed design, and the resolution and luminance were classified into three types, HD, 2K, and 4K, and 20, 60, and 100, respectively. Participants watched video of 6-minutes randomly, and responded to the questionnaire after watching each video. The results showed that no interaction effect existed. Meanwhile, there are statistically significant differences on the luminance of depth perception, the resolution of visual intervention, and the resolution of adjustment fatigue. Also, higher resolution and luminance showed higher cognitive function, presence and fatigue.

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
조리개 마스크 휠을 이용한 정칙화 기반 초해상도 디모자이킹 = Regularization-based Superresolution Demosaicing using Aperture Mask Wheels 신정호 pp.146-153

장면전환 전처리 정보 기반의 HEVC 화면 간 예측 부호화 효율 및 속도 향상 기법 = Improvement of Coding Efficiency and Speed for HEVC Inter-picture Prediction Based on Scene-change Pre-processing Information 이홍래, 원광은, 서광덕 pp.162-165

심층 신경망을 이용한 음성 신호의 부호화 이력 검출 = Coding History Detection of Speech Signal using Deep Neural Network 조효진, 장원, 신성현, 박호종 pp.86-92

미디어 서버와 위치-인지 오버레이 네트워크를 연계한 효율적 콘텐츠 공유 및 서비스 방법 = A Scheme of Efficient Contents Service and Sharing By Associating Media Server with Location-Aware Overlay Network 정원호, 이승연 pp.26-35

깊이맵 생성 알고리즘의 합성곱 신경망 구현 = Implementing a Depth Map Generation Algorithm by Convolutional Neural Network 이승수, 김홍진, 김만배 pp.3-10

VR 카툰의 스토리텔링 연구 = Study on Storytelling of VR Cartoons 유태경 pp.45-52

VR 및 AR 환경에서의 시공간 데이터 시각화를 위한 동향 분석 = Spatio-temporal Data Visualization Survey for VR and AR Environment 송현주 pp.36-45

log 촬영과 HDR을 이용한 실사 360 영상 제작흐름 연구 = A Study for Virtual Reality 360 Video Production Workflow with HDR Using log Shooting 김철현 pp.63-73

회전 포레스트 분류기법을 이용한 HEVC 스크린 콘텐츠 화면 내 부호화 조기분할 결정 방법 = Fast Partition Decision Using Rotation Forest for Intra-Frame Coding in HEVC Screen Content Coding Extension 허정환, 정제창 pp.115-125

핑거프린트와 랜덤포레스트 기반 실내 위치 인식 시스템 설계와 구현 = Design and Implementation of Indoor Location Recognition System based on Fingerprint and Random Forest 이선민, 문남미 pp.154-161

프레임 율 향상을 위한 분산 및 적응적 탐색영역을 이용한 움직임 추정 알고리듬 = Motion Estimation Algorithm Using Variance and Adaptive Search Range for Frame Rate Up-Conversion 유송현, 정제창 pp.138-145

칼라 특성과 선택적 관심영역을 이용한 속도 표지판 인식 알고리즘 = Algorithm for Speed Sign Recognition Using Color Attributes and Selective Region of Interest 박기훈, 권오설 pp.93-103

영상의 해상도와 HMD의 휘도가 가상현실 시청 경험에 미치는 영향 = Effects of Image Resolution and HMD Luminance on Virtual Reality Viewing Experience 이혜진, 정동훈 pp.74-85

차세대 방송 제작을 위한 가상 및 증강현실 기술의 적용 사례 및 동향 분석 = Recent Advances in Virtual and Augmented Reality for Broadcast Production : Focused on In-depth Interviews : 전문가 심층 인터뷰 중심으로 이덕우, 권정흠 pp.11-18

TV홈쇼핑 방송영상 자막화면 구성이 가독성에 미치는 영향 = The Influence on Readability by the Visual Characters Layout at the TV Home Shopping Broadcasting 신문규, 서인호, 최성진 pp.126-137

Character-net의 3차원 시각화를 통한 조력자의 유형 분류 = Helper Classification via Three Dimensional Visualization of Character-net 박승보, 전윤배, 박주현, 유은순 pp.53-62

DASH 환경에서 ANFIS 구조를 이용한 비디오 품질 조절 기법 = A Video-Quality Control Scheme using ANFIS Architecture in a DASH Environment 손예슬, 김현준, 김준태 pp.104-114

C-P-N-D 생태계 차원에서의 방송/미디어 분야 가상현실(VR) 발전 전망 = C-P-N-D Ecosystem-based Broadcasting/Media Virtual Reality (VR) Prospects 이종석, 서규원, 남상훈 pp.19-25

참고문헌 (33건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 K. S. Lee, and Y. S. Kim, "Implementation of A Stereoscopic 3D Game To Reduce Visual Artifacts Using Oculus Rift", The korean society for computer game, vol. 27, no. 4, pp. 193-201, 2014. 미소장
2 J. H. Kim, "A study on the property of visual perception of interior space according to eye movement", Korean institute of interior design, vol. 18, no. 1, pp. 35-42, 2009. 미소장
3 H. J. Park, and H. C. Moon, "Design Evaluation of Portable Electronic Products Using AR-Based Interaction and Simulation", Transactions of the Society of CAD/CAM, vol. 13, no. 3, pp. 209-216, 2008. 미소장
4 Y. S. Choi, S. I. Kang, and H. K. Hong, "Using Camera and Acceleration Sensor in Augmented Reality for Mobile Game", vol. 23, pp. 125-130, 2010. 미소장
5 E. S. Kim, "Hologram avatar and UX", Korea Information Processing Society review, vol. 21, no. 1, pp. 48-51, 2014. 미소장
6 G. Burdea, "Review paper-Virtual rehabilitation-benefits and challenges." In 2003 International Medical Informatics Association Yearbook of Medical Informatics, pp. 170-176, 2003. 미소장
7 A Study on Effective Three-dimensional Representation for Creating 3D Stereoscopic Animation 소장
8 A Taxonomy of Mixed Reality Visual Displays 네이버 미소장
9 P. J. Sung, "Optometry", Daihaks Publishing Comoany, Korea, 2003. 미소장
10 Survey of the Attention Deficit,Hyperactivity Disorder and Visual Perception in Students who Live in Daejeon city 네이버 미소장
11 P.134L: Late News Poster: Resolution Limits for Smartphones — Video Playback 네이버 미소장
12 Contrast effect in evaluating the sense of presence for wide displays 네이버 미소장
13 C. I. Kim, J. S. Ko, I. K. Ahn, J. H. Lee, K. W. Seo, J. H. Kwon, Y. H. Joo, and Y. J. Oh, "Studying the Viewers' Acceptability on the Image Resolutions and Assessing the ROI-Based Scheme for Mobile Displays", The Korean Institute of Broadcast and Media Engineers, vol. 11, no. 3, pp. 336-348, 2006. 미소장
14 A. Paljic, C. de Bossoreille, P. Fuchs, and G. Soubies, "High resolution insets for stereocopic immersive displays: a method for 3D content dependent inset boundaries", In Proceedings of the 16th ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology. ACM, pp. 245-246, 2009. 미소장
15 Y. J. Park, J. H. Choi, and M. G. Jang, "Optimization of Light Source Combination through the Illuminance and Color Temperature Simulation of Circadian Lighting Apparatus", The korea contents association, vol. 9, no. 8, pp. 248-254, 2009. 미소장
16 J. M. Park, K. Y. Im, and S. D. Lee, "An Ergonomic Study on the Effects of Veiling Reflection in Visibility", Ergonomics Society, vol. 19, no. 3, pp. 13-21, 2000. 미소장
17 J. W. Son, and K. B. Kim, "Study on the color scheme effective operators screen of submarine", CICS 2014 Information and Control Conference, pp. 248-250. 미소장
18 R. Zhang, "Design of Head Mounted Displays", Retrieved from http://fp.optics.arizona.edu/optomech/student%20reports/2007/Design%20of%20head%20mounteddisplays%20Zhang.pdf, Dec. 2007. 미소장
19 M. Lombard, and T. Ditton, "At the heart of it all: The concept of presence", Journal of Computer-Mediated Communication, vol. 3, no. 2, 1997. 미소장
20 D. J. Lee, and J. H. Chung, "A Factor Analysis of Augmented reality Presence", The Treatise on The Plastic Media, vol. 15, no. 3, pp. 137-142, 2012. 미소장
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22 S. H Lim, and J. I. Chung, "Viewers' Psychophysiological and Self-report Responses to 3D Stereoscopic Display", The korea contents association, vol. 12, no. 6, pp. 211-222, 2012. 미소장
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24 The Cause and Solution of Cybersickness in 3D Virtual Environments 소장
25 E. K. Yim, and K. T. Kham, "Predictability of Visually Induced Motion Sickness by Orientation Illusion", Social Science Studies, vol. 53, no. 2, pp. 261-280, 2014. 미소장
26 J. L. Dorado, and P. A. Figueroa, "Methods to reduce cybersickness and enhance presence for in-place navigation techniques", 3D User Interfaces (3DUI), 2015 IEEE Symposium on. IEEE, 2015. 미소장
27 A discussion of cybersickness in virtual environments 네이버 미소장
28 Effect of an Independent Visual Foreground on Cybersickness in Virtual Environment 네이버 미소장
29 R. S. Kennedy, M. G. Lilienthal, K. S. Berbaum, D. R. Baltzley, and M. E. McCauley, "Simulator sickness in US Navy flight simulators", Aviation, Space, and Environmental Medicine, vol. 60, no. 1, pp. 10-16, 1989. 미소장
30 Profile Analysis of Simulator Sickness Symptoms: Application to Virtual Environment Systems 네이버 미소장
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32 H. J. Lee, D. H. Chung, M. H. Jang, and K. C. Mah, "Assessment of Fatigue with Viewing the Shutter Glasses and Film Patterned Retarder 3D TVs" The Korean Journal of Vision Science, vol. 16, no. 2, pp. 169-179, 2014. 미소장
33 D. Y. Chung, "Virtual reality technology trends and prospects", Korea Multimedia Society, vol. 20, no. 4, pp. 1-8, 2016. 미소장