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본 연구는 CSR과 관련한 한일 휴대폰 시장의 서비스 평가와 이미지 제고 및 올바른 기업의 지표를 제시하고자 한다. 연구 분석 결과 다음과 같다. 첫째, 한국보다는 일본이 CSR이 스테이크 홀더에 대한 전략의 일환이 아닌 ‘경영’ 이라고 하는 원리에 있어 아주 기초적인 과제였다는 점에 대해 많이 인식하고 있다. 둘째, CSV 개념의 원리와 관련하여, 한국은 경제적 가치에 중점을 두고 있는 반면 일본은 사회적 가치에 중점을 두고 있다. 셋째, 일본은 비교적 사회공헌활동에 적극적인 기업의 제품과 서비스에 보다 더 만족하고 고객시민행동으로 이어지는 반면 한국은 비교적 기업의 경제적 가치 창출을 기반으로 하는 기업 이미지에 의해 만족을 하고 고객시민행동으로 이어진다. 본 연구는 한일 양국 간에 있어 CSR 연구와 관련하여 CSV와 고객시민행동 개념들을 포함시킨 연구모형을 정립한 점에서 의미가 있으나, 한국과 일본의 대학생들만을 대상으로 조사한 연구결과를 일반화하는데 한계가 있다.

This study aims to present service evaluation, image enhancement and index of correct enterprise in the Korea - Japan mobile phone market related to CSR. The results of the study are as follows. First, Japan is more aware of the fact that CSR was a very basic task in the principle of ‘management’ rather than strategy of stakeholders. Second, in relation to the principle of CSV concept, Korea focuses on economic value, while Japan focuses on social value. Third, Japan is more satisfied with corporate products and services that are more active in social contribution activities and leads to customer citizen behavior. On the other hand, Korea is satisfied by corporate image based on economic value creation of the company relatively and leads to customer citizenship behavior . This study is meaningful in terms of establishing a research model that includes CSV and customer civic action concepts related to CSR research between Korea and Japan. However, there is a limit to generalization of the results of research that is conducted only for Korean and Japanese university students.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
전후일본문학에 나타난 헤테로토피아의 '섬' = The island of Heterotopia in Postwar Japanese literature : Focuse on "Yakushima" : 야쿠시마(屋久島)를 중심으로 최은경 p.161-180

HEXACO 성격유형과 소셜미디어 이용동기 = A Comparative Analysis for HEXACO Model and Social Media Usage Motivation of Korean and Japanese Students on the UK Universities : 한국과 일본 대학생의 비교연구 박현지, 박영배 p.245-264

『首が落ちた話』論 = A Study on "Kubigaochitahanasi" by AkutagawaRyunosuke : 「あてにならない」人間について 金熙照 p.115-129

재일조선인 에스닉잡지와 '한국전쟁' = A Study on the Ethnic Magazine of Zainichi Koreans and 'Korean War' : 1950년대의 일본열도가 본 '한국전쟁' 소명선 p.199-223

일본의 기업연금제도에 관한 연구 = A Study on Japanese Corporate Pension Plan 류성경, 김재현 p.309-339

第三者のやりもらい構文の構造とボイス性 = Structural patterns and Voice of the sentence type 'Dai-sansha (a new person)'s Yarimorai structure 宋惠仙 p.49-61

釜山広域市の観光地における言語景観について = A Linguistic Landscape of the Tourist Site in Busan : Focused on the park in the Busan city tour course : 釜山シティーツアーのコースにある公園を中心に 趙恩英 p.63-78

전향시대 노동운동가 부부의 표상 = A Symbolic Representation of a Labor Agitator Couple in a Transitional Period : Focusing on "The Man and His Wife" : 「그 사람과 아내(その人と妻)」를 중심으로 이상복 p.131-144

組織ストレスに対応するコーピング·マネジメントの構築 = Creation of Coping Management to Deal with Organizational Stress : Efficacy of learning by the case method : ケース·メソッドによる学習の有効性 櫻木晃裕 p.265-283

「捨てる」と「버리다」との対照研究 = A Contrastive Study of Japanese 'suteru' and Korean 'beolida' 李忠奎 p.29-48

『아키(秋)』 小考 = AKI theory : The internal changes in NOBUKO through the space of silence : 침묵의 공간을 통해 본 노부코(信子)의 내적변화 감영희 p.145-159

미야자와 겐지 『은하철도의 밤』의 일한번역에 대한 고찰 = A Consideration on Various Korean Translations of Kenji Miyazawa's "Night on the Galactic Railroad" : Translating the Names of Plants and Objects : 식물명과 물건명을 중심으로 이예안 p.101-113

大江健三郎「核時代の森の隠遁者」論 = A study on Ōe Kenzaburō's "Eremite of the forest in the atomic age" : The state of Okinawa through 'expiation sheep' and 'freedom' : 「贖罪羊」と「自由」を通してみる沖縄の姿を中心に 松崎美恵子 p.225-243

근대 이후 일본 동북지역 대지진과 일본근대문학의 역할 = The Great Earthquake in the Northeastern Part of Japan since Modern Times and the Role of Japanese Modern Literature : 소설 『산리쿠쓰나미(三陸津波)』와 르포르타주 『산리쿠해안 거대쓰나미(三陸海岸大津波)』를 중심으로 조미경 p.181-198

대학 교양 외국어교육에 대한 학습자 인식 연구 = College Students' Perception of General Foreign Language Education : An Analysis based on Students of English, Chinese, and Japanese Elective Courses : 영어·중국어·일본어 과목 수강자를 대상으로 박신향 p.79-99

コンビニ利用客の行動に関する日·韓比較研究 = Comparative Study on the Behavior of Convenience Store Users in Japan and Korea 鄭守源 p.359-376

東アジア地域におけるTPP11協定の意義と日本·中国のFTA戦略 = Significance of the TPP11 Agreement in the East Asian area and the FTA Strategy of Japan and China 楊光洙, 金道壎 p.341-357

接続連鎖現象の日韓比較に関する一考察 = A comparative study of Conjunctive Concatenation in Japanese and Korean 黑柳子生, 劉錫勳 p.7-27

기업의 사회적 책임(CSR)이 기업이미지와 고객시민행동에 미치는 영향에 관한 연구 = A Study on the Effect of Corporate Social Responsibility(CSR) on Corporate Image and Customer Citizenship Behavior : Focus on Korea-Japan Comparison : 한일 비교를 중심으로 안태혁, 박봉규, 정영미 p.285-307

참고문헌 (51건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 김성진・김종근(2009)「기업의 사회적 책임이 기업이미지에 미치는 영향: 차원별 파급효과와 메시지 유형을 중심으로」『Asia Marketing Journal』11(4), pp.49-67 미소장
2 Effect of Consumers' Perception of CSR in Insurance Companies on Insurance Companies Image and Insurance Product Purchase Intention 소장
3 Effects of Corporate Social Responsibility on Corporate Image and Purchase Intent: An Empirical Investigation of Korean Food Companies in China 소장
4 A Study on Corporate Cultural-Art Supporting and Consumer Response Based on Creating Shared Value 소장
5 고객만족, 고객충성도, 관계마케팅, 고객관계관리 관련 문헌에 관한 종합적 고찰 소장
6 A Study on the Effect of the Corporate Social Responsibility Activities on Brand Equity and Purchase Intention - Focused on Moderating Effect of the Customer's Mobile Communication Service Quality - 소장
7 The Effect of Ethical Management on Customer Citizenship Behavior and Relationship Quality 소장
8 기업의 사회적 책임(CSR) 유형이 기업평판, 사회적 연결감 및 구매의도에 미치는 영향 : 대학생의 실증연구 소장
9 호텔기업의 사회적 책임활동에 따른 호텔이미지가 고객만족 및 행동의도에 미치는 영향 소장
10 A study on the effects of global corporate social responsibility (CSR) on corporate image, relation orientation, and performance : Focusing on the Korean food service industry in Vietnam 소장
11 A Study on The Effects of Corporate Social Responsibility Hotel Image, Customer Satisfaction and Customer Loyalty 소장
12 안태혁・박봉규(2017)「기업의 사회적 책임이 고객만족과 고객시민행동에 미치는 영향: 기업 이미지와 CSV의 매개효과」『디지털융복합연구』제15권 제4호, pp.223-231 미소장
13 An Comparison Study on the Authenticity and Legitimacy between CSV and CSR 소장
14 The Effect of CSR Associations on Corporate Image and the Moderating Role of Fit 소장
15 이두희・고동수・김동수(2013)『공유가치창출(CSV)을 통한 지역산업의 지속가능한 경쟁력 강화방안』산업연구원 미소장
16 서비스 조직과 고객의 교환관계가 고객시민행동에 미치는 영향에 관한 연구 : 고객 경험속성의 조절효과를 중심으로 소장
17 The Effects of The Food-Service Company's Corporate Social Responsibility(CSR) on Purchase Intention through Corporate Image 소장
18 이수진(2011)「기업의 사회적 책임활동이 브랜드 이미지와 구매의도에 미치는 영향: 제품 관여도의 조절효과를 중심으로」성균관대학교 대학원 석사학위논문 미소장
19 Effects of Corporate Social Activities on Purchase Intention and Corporate Image-The Mediating Role of Consumer's Emotion 소장
20 CSR 활동의 적합성과 일관성이 소비자의 기업평가에 미치는 영향 : CSR 활동 지지를 중심으로 소장
21 정은송・김도희・박병진(2014)「기업의 사회적 책임활동이 기업이미지 및 구매의도에 미치는 영향」『대한경영학회 학술발표대회 발표논문집』, pp.743-757 미소장
22 The effect of corporate social volunteering on customer satisfaction : A comparison between the manufacturing and service industry 소장
23 A Study on the Effect of Consultant Capacity in the Consulting Services of Digital Industry on Influence of Customer Satisfaction and Re-contract Intention 소장
24 安兌爀(2008)「韓国におけるCSRの現状と課題-現地でのインタビュー調査をもとにして-」『経営学研究論集』第29号、明治大学大学院経営学研究科、pp.1-20 미소장
25 安兌爀(2012)「韓国におけるCSRの現状と課題-現地でのインタビュー調査をもとにして②-」『経営学研究論集』第36号、明治大学大学院経営学研究科、pp.105-125 미소장
26 岩田 浩(1988)「社会的責任論の基礎を求めて-バーナードの道徳的制度概念の展開-」『関西大学商学論集』第32巻 第6号、関西大学商学部 미소장
27 小笠原英司(2004)『経営哲学研究序説-経営学的経営哲学の構想-』文眞堂 미소장
28 小笠原英司(2008a)「経営学の方法と現代経営学の諸問題」経営学史学会年報第15輯『現代経営学の新潮流-方法、CSR・HRM・NPO-』文眞堂 미소장
29 A Study of on the Changes and Issues of CSR Activities in Japan - Using a Case Study of the Social Contribution Activities of Japanese Companies - 소장
30 谷口照三(2009)「企業倫理とCSR」亀田速穂・高橋敏朗・下崎千代子編(2009)『環境変化と企業変革-その理論と実践-』白桃書房 미소장
31 森本三男(1994)『企業社会責任の経営学的研究』白桃書房 미소장
32 山本安次郎(1964)『経営学要論』ミネルヴァ書房 미소장
33 The Importance of Halo Effects in Multi-Attribute Attitude Models 네이버 미소장
34 Customer voluntary performance: Customers as partners in service delivery 네이버 미소장
35 Carroll, A. B.(1979) A three-dimensional model of corporate social performance, Academy of Management Review, Vol. 4, No. 4 미소장
36 Carroll, A. B. (1993) Business and Society: Ethics and Stakeholder Management, South-Western Publishing. 미소장
37 Dowling, G. R.(2001), Creating Corporate Reputations: Identity, Images and Performance, Oxford University Press. 미소장
38 Dutka, S. & Roshwalb, I(1983) A dictionary for marketing research, New York: Audirs & surveys Inc. 미소장
39 A National Customer Satisfaction Barometer: The Swedish Experience 네이버 미소장
40 Groth, M.(2001) Managing Service Delivery on the Internet: Facilitating Customer’s Coproduction and Citizenship Behavior in Service Organization, Unpublished Doctorial Dissertation, The University of Arizona. 미소장
41 Customers as Good Soldiers: Examining Citizenship Behaviors in Internet Service Deliveries 네이버 미소장
42 He, H. & Y. Li(2011) CSR and service brand: the mediating effect of brand identification and moderating effect of service quality, Journal of Business Ethics, 100, 673-688 미소장
43 Retail customers as partial employees in service provision: a conceptual framework 네이버 미소장
44 Corporate social responsibility and consumers' attributions and brand evaluations in a product–harm crisis 네이버 미소장
45 Corporate Social Responsibility, Customer Satisfaction, and Market Value 네이버 미소장
46 Response Determinants in Satisfaction Judgments 네이버 미소장
47 Oliver, R. L., and W. O. Bearden(1989), “Disconfirmation Processes Consumer Evaluations in Products Usage,” Journal of Business Research, 13(3), 235-246 미소장
48 Porter, M. E. & Kramer, M. R.,(2011) “Creating shared value”, Harvard Business Review, 1-2 미소장
49 Presuppositions and Children's Metalinguistic Judgments: Concepts of Life and the Awareness of Animacy Restrictions 네이버 미소장
50 Models of Consumer Satisfaction Formation: An Extension 네이버 미소장
51 Winters, L. C.(1986), “The Effect of Brand Advertising on Company Image: Implications for Corporate Advertising,” Journal of Advertising Research, 26(2), 54-59 미소장