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기업의 “회사소개” 페이지는 기업이 중요시하게 여기는 가치가 무엇인지를 소개하고 있다. 본 연구에서는 이에 관한 글이 회사의 현재 및 미래의 재무성과의 연관성을 조사한다. 텍스트 마이닝 기법을 활용하여 2016년의 S&P500 기업의 기관 정보를 분석하여 회사소개 페이지에서 의도적으로 반복되는 단어를 파악하고, 이를 통해 요인분석을 수행하였다. 그 결과 홈페이지의 키워드는 6가지 요인으로 분류될 수 있음을 알 수 있었고, 그후 최소 자승 회귀분석을 수행하여 키워드의 요인과 기업의 현재 재무 성과 사이의 연관성을 결정하였다. 분석 결과 요인 2(“구매 경험”과 관련된 키워드)가 현재 재무 성과의 대체 변수인 ROE와 긍정적인 상관관계가 있음을 보여주며, 요인 1(“고객에게 알림”과 관련된 키워드)은 ROE와 부정적인 관계를 가짐을 알 수 있었다. 다만, 요인 1은 기업의 미래 재무 성과를 측정하는 대안 변수인 Tobin’s Q와 긍정적인 관계가 있었다. 이 결과는 기업의 웹사이트에 소개된 글과 기업의 재무 성과 사이에 관계가 있음을 나타낸다. 따라서 웹 사이트에 대한 기관의 소개글은 현재 회사 성과 및 미래 회사 가치에 대하여 유용한 지표가 될 수 있다.

The “About Us” page on the website of a corporation provides information regarding the organization’s vision, philosophy, and values. We examine the association between institutional information provided on corporate websites (i.e., the “About Us” section) with present and future financial performance. Utilizing a text mining technique, we analyze the institutional information of S&P500 firms in the year 2016. We conduct a factor analysis including words that are intentionally repeated in the introductory text of corporate websites. The results of the analysis reveal that keywords from this institutional information can be grouped into six factors. We then carry out an ordinary least squares regression analysis to determine the associations between these six factors and present financial performance. The results show that keywords in Factor 2 (those related to Purchasing experience) are positively associated with ROE, a variable representing present financial performance, while keywords in Factor 1 (those related to Note to customers) show a negative relationship with ROE. On the other hand, keywords in Factor 1 have a positive relationship with Tobin’s Q, a variable representing future financial performance. These results indicate that there is some relationship between the words used in the institutional informationin this section of corporate websites and firms’ financial performance. Hence, the institutional information on a website may be a useful indicator of current firm performance and future firm value.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
e-비즈니스 환경에서 기업의 개인정보보호 활동이 소비자 행위에 미치는 영향 = Privacy Assurance and Consumer Behaviors in e-Business Environments 박재영, 정우진, 이상근, 김범수 p.1-17
뉴스와 소셜 데이터를 활용한 텍스트 기반 가짜 뉴스 탐지 방법론 = Text Mining-based Fake News Detection Using News And Social Media Data 현윤진, 김남규 p.19-39

사용자 리뷰 토픽분석을 활용한 모바일 쇼핑 앱 고객만족도에 관한 연구 = A Study on Customer Satisfaction of Mobile Shopping Apps Using Topic Analysis of User Reviews 김광국, 김용환, 김자희 p.41-62
The Association of Institutional Information on Websites with Present and Future Financial Performance= 웹사이트에 게시된 기업의 소개글 분석을 통한 기업의 현재 및 미래 가치 예측 분석 방법 Hyung Jong Na, Sukjae Choi, Ohbyung Kwon p.63-85

국내 금융 사이버보안 규제의 국제경쟁력 제고를 위한 연구 = A Study on Cybersecurity Regulation for Financial Sector : Policy Suggestion based on New York's Cybersecurity Regulation (23 NYCRR 500) : 美 뉴욕 주 금융 사이버보안 규정(23 NYCRR 500)을 중심으로 김도철, 김인석 p.87-107
스마트 가축방역 추진전략 및 정책 우선순위 = Development of Smart Livestock Disease Control Strategies and Policy Priorities 이정영, 고상민, 김민종, 지용구, 김훈태 p.109-126
소셜 미디어로 본 디지털 콘텐츠의 영향 = The Influence of Digital Content Reflected in Social Media 이수현, 김정연 p.127-136
PC 이벤트 탐지 기능과 보안 통제 절차를 연계시킨 시나리오 기반 금융정보유출 위험 대응 모델에 관한 연구 = A Study on a Scenario-based Information Leakage Risk Response Model Associated with the PC Event Detection Function and Security Control Procedures 이익준, 염흥열 p.137-152
내부자 보안위협 분석을 통한 전자금융 이상거래 탐지 및 대응방안 연구 = Detecting Abnormalities in Fraud Detection System through the Analysis of Insider Security Threats 이재용, 김인석 p.153-169

참고문헌 (43건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 Acharya, R. N., Kagan, A., Lingam, S. R., and Gray, K., “Impact of website usability on performance: A heuristic evaluation of community bank homepage implementation,”Journal of Business and Economics Research, Vol. 6, No. 6, pp. 139-148. 2008. 미소장
2 Akindele, J. and Odusina, O., “Working capital management and firm profitability:Evidence from Nigeria quoted companies,”Journal of Finance and Accounting, Vol. 6, No. 7, pp. 148-153, 2015. 미소장
3 A USABILITY ANALYSIS OF COMPANY WEBSITES 네이버 미소장
4 Resource orchestration in practice: CEO emphasis on SHRM, commitment-based HR systems, and firm performance 네이버 미소장
5 Turning from TF-IDF to TF-IGM for term weighting in text classification 네이버 미소장
6 The Study of Developing Korean SentiWordNet for Big Data Analytics : Focusing on Anger Emotion 소장
7 A Morphological Analysis Method of Predicting Place-Event Performance by Online News Titles 소장
8 A Simple Approximation of Tobin's q 네이버 미소장
9 Cornelissen, J. and Cornelissen, J. P., Corporate Communication: A Guide to Theory and Practice, Sage, 2017. 미소장
10 The importance of destination attractiveness and entrepreneurial orientation in explaining firm performance in the Sardinian accommodation sector 네이버 미소장
11 Board reforms and firm value: Worldwide evidence 네이버 미소장
12 Auditor Style and Financial Statement Comparability 네이버 미소장
13 Web Home Page Complexity and Communication Effectiveness 네이버 미소장
14 Doing well and doing good 네이버 미소장
15 Perceived irritation in online shopping 네이버 미소장
16 Intellectual, Human and Structural Capital Effects on Firm Performance as Measured by Tobin's Q 네이버 미소장
17 Viral Marketing - Establishing Customer Relationships by 'Word-of-mouse' 네이버 미소장
18 Corporate Web Sites as Advertising 네이버 미소장
19 (A)Study on the Method for Extracting the Purpose-Specific Customized Information from Online Product Reviews based on Text Mining 소장
20 The effectiveness of managing social media on hotel performance 네이버 미소장
21 Luxury web atmospherics: an examination of homepage design 네이버 미소장
22 Topic Based Hierarchical Network Analysis for Entrepreneur Using Text Mining 소장
23 Environmental Responsibility and Firm Performance: The Application of an Environmental, Social and Governance Model 네이버 미소장
24 A Method for Calculating Exposure Risks of Privacy Information based on Website Structures 소장
25 Applying Web Usability Criteria for Vision-Impaired Users: Does It Really Improve Task Performance? 네이버 미소장
26 The effects of trust and shared vision on inward knowledge transfer in subsidiaries’ intra- and inter-organizational relationships 네이버 미소장
27 How firms grow: clustering as a dynamic model of internationalization 네이버 미소장
28 Martini, A., Massa, S., and Testa, S., “The inextricable intertwining of the firm, the platform and the customer: the case of a social media platform for innovation,”Empowering Organizations, Vol. 11, pp. 115-131, 2016. 미소장
29 Mishra, K. E., “Help or hype: Symbolic or behavioral communication during Hurricane Katrina,” Public Relations Review, Vol. 32, No. 4, pp. 358-366, 2006. 미소장
30 Moon, N., Opinion Polls: History, Theory and Practice 1st edition Manchester:Manchester University Press, 1999. 미소장
31 Cross-functional knowledge sharing, coordination and firm performance: The role of cross-functional competition 네이버 미소장
32 Comparative effect of company-driven SNS activity vs. consumer-driven SNS activity on firm value: Evidence from facebook 네이버 미소장
33 An algorithm for suffix stripping 네이버 미소장
34 The information environment of electronic commerce: information imperatives for the firm 네이버 미소장
35 The Determination of Financial Structure: The Incentive-Signalling Approach 네이버 미소장
36 You gotta serve somebody: the effects of firm innovation on customer satisfaction and firm value 네이버 미소장
37 Ruzza, M., Tiozzo, B., Mantovani, C., D’Este, F., and Ravarotto, L., “Designing the information architecture of a complex website: A strategy based on news content and faceted classification,” International Journal of Information Management, Vol. 37, No. 3, pp. 166-176, 2017. 미소장
38 Airlines define their business models: a content analysis 네이버 미소장
39 The Impact of Corporate Social Responsibility on Firm Value: The Role of Customer Awareness 네이버 미소장
40 Marketing and Firm Value: Metrics, Methods, Findings, and Future Directions 네이버 미소장
41 Stauss, B., Using new media for customer interaction: A challenge for relationship marketing, Relationship Marketing, Springer Berlin Heidelberg, 2000. 미소장
42 How do family ownership, control and management affect firm value? 네이버 미소장
43 The effects of corporate social responsibility on brand equity and firm performance 네이버 미소장