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대부분의 온라인 여행사(OTA)가 스마트폰 어플리케이션을 운영함에 따라 소비자는 언제 어디서나 편리하고 빠르게 여행 관련 상품을 예약하거나 구매할 수 있다. 그러나 이러한 구매환경은 전통적 방식이 아니기 때문에 소비자에게 기술적인 부분을 요구할 수 있다. 그럼에도 불구하고 모바일 환경에서의 충동구매를 소비자가 기술에 대하여 얼마나 알고 있는지 또는 어플리케이션의 품질이 어떠한 영향을 미칠지를 고려하여 진행한 연구는 없었다. 따라서 본 연구는 소비자가 익숙한 모바일 거래 환경에서 충동구매가 발생할 수 있다는 추론을 기반으로, 충동적 구매 욕구에 대한 어플리케이션 품질 및 소비자의 기술 준비도(TRI)의 영향을 검증했다. 추가적으로 소비자의 TRI가 어플리케이션의 품질과 충동적 구매 욕구에 있어 어떠한 조절 효과를 가질지를 확인하였다. 결과는 TRI와 어플리케이션 품질이 충동구매에 대한 소비자의 욕구에 유의한 정(+)의 영향을 미친다는 것을 나타냈다. 또한 TRI는 어플리케이션 품질이 소비자의 충동적 구매 욕구에 미치는 영향력을 강화시키는 것으로 밝혀졌다. 논문은 해당 결과를 바탕으로 이론적 시사점 및 OTA에 실무적 시사점을 제안했다.

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
직무요구와 직무스트레스의 관계에서 직장-가정 방해(WIF)와 가정-직장 방해(FIW)의 이중매개효과 = Dual mediation by work family interference(WIF) and family work interference(FIW) in the relationship between job demand and job stress 호민, 곽원준 p.25-45

Consumer's social media use on smartphones for restaurant decision-making process = 소비자의 레스토랑 의사결정 과정을 위한 소셜미디어 활용에 관한 연구 : SoCoMo 마케팅에 집중하여 : focusing on SoCoMo marketing Jooyoung Hwang p.139-154

거래의존성, 거래공정성, 사회적 자본, 공급사슬 성과 간의 관계에 대한 연구 = Study on the relationship between interdependence, trade fairness, social capital, supply chain performance 박찬권, 박성민, 김채복 p.1-24

온라인 여행사에서 소비자의 충동구매에 대한 기술 준비성 및 어플리케이션 품질의 영향 = The effects of technology readiness and application quality on a consumers' urge to buy impulsively in online travel agency 엄태휘, 이현애, 정희정, 최봉 p.61-79

실버산업학부 대학생의 학과만족도, 진로의사결정유형이 진로준비행동에 미치는 영향 = The effects of the satisfaction in their departments of senior industry college students and types for career decision on career preparatory behavior 이성철 p.121-138

3년 국채선물의 일중 시간별 헤지성과 및 가격발견 연구 = A study on the hedge performance and market efficiency of intraday KTB 3years' futures market against spot markets 홍정효 p.47-59

소유구조를 통해본 인적자원투자가 경영성과에 미치는 영향 = The effects of human resource investment on firm performance based on ownership structure 심재우, 송동섭 p.81-96

The effect of selection factors on customer satisfaction in hair salons : evidence from customers with different enneagram personality types Jin, Yun-Jung, Kim, Sung-Nam, Shin, Yong-Jae p.97-119

TV홈쇼핑의 실버층 구매선택요인과 만족도 분석 = An analysis of silver-generation' purchase choice factors and satisfaction on TV-home shopping 김하나, 김숙응 p.155-185

참고문헌 (59건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 박정완, 백동현. (2018). 이동통신 기업에 대한 고객들의개인정보보호 중요성에 대한 인식이 서비스 품질인지, 고객 만족도, 고객 충성도에 미치는 영향연구. 기업경영연구, 78, 103-130. 미소장
2 이근수, 한진수. (2018). 온라인 여행사 (OTA) 의 선택속성이 호텔 구매의도에 미치는 영향: 일치성 이론및 애착이론 중심으로. 기업경영연구, 80, 107-128. 미소장
3 최수정, 구철모. (2018). 핀테크를 중심으로 스마트관광생태계의 공유가치창출 방안 모색: 모바일 간편결제와 인터넷 전문은행을 중심으로. 기업경영연구, 79, 92-112. 미소장
4 The effect of physical environment on passenger delight and satisfaction: Moderating effect of national identity 네이버 미소장
5 The impact of website quality on customer satisfaction and purchase intentions: Evidence from Chinese online visitors 네이버 미소장
6 Impulse purchasing: a qualitative exploration of the phenomenon 네이버 미소장
7 Impulse buying: Modeling its precursors 네이버 미소장
8 Progress in Tourism ManagementProgress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet—The state of eTourism research 네이버 미소장
9 Facebook C2C social commerce: A study of online impulse buying 네이버 미소장
10 A Partial Least Squares Latent Variable Modeling Approach for Measuring Interaction Effects: Results from a Monte Carlo Simulation Study and an Electronic-Mail Emotion/Adoption Study 네이버 미소장
11 Consumers’ impulsive buying behavior of restaurant products in social commerce 네이버 미소장
12 Information Systems Success: The Quest for the Dependent Variable 네이버 미소장
13 The DeLone and McLean Model of Information Systems Success: A Ten-Year Update 네이버 미소장
14 Impulsive Fashion Apparel Consumption: The Role of Hedonism, Fashion Involvement and Emotional Gratification in Fashion Apparel Impulsive Buying Behaviour in a Developing Country 네이버 미소장
15 Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error 네이버 미소장
16 Building Website for Mobile Phone Users of an Indian Agriculture University Library: A Model 네이버 미소장
17 Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E.(2013). Multivariate data analysis (7ed). Essex, UK: Perason Education Limited. 미소장
18 Customer engagement with tourism social media brands 네이버 미소장
19 Consumer Decision Making in Online Shopping Environments: The Effects of Interactive Decision Aids 네이버 미소장
20 Henseler, J., & Fassott, G. (2010). Testing moderating effects in PLS path models: An illustration of available procedures. in Handbook of partial least squares, V. Esposito Vinzi, W. W. Ching, J. Henseler and H. Wang (Eds). Springer-Heidelberg, Dordrecht, London, New York. 미소장
21 Jain, V., Sharma, A., & Narwal, P. (2012). Impact of visual merchandising on consumer behavior towards women’s apparel. International Journal of Research in Management, 5(2), 106-117. 미소장
22 The Influence of Culture on Consumer Impulsive Buying Behavior 네이버 미소장
23 A perceptual mapping of online travel agencies and preference attributes 네이버 미소장
24 Examining the Factors Affecting Perceived Enjoyment and Usage Intention of Ubiquitous Tour Information Services: A Service Quality Perspective 네이버 미소장
25 Some people just want to read: The roles of age, interactivity, and perceived usefulness of print in the consumption of digital information products 네이버 미소장
26 Examining the eco-technological knowledge of Smart Green IT adoption behavior: A self-determination perspective 네이버 미소장
27 Koo, C., Wati, Y., & Chung, N. (2013). A study of mobile and internet banking service: applying for IS success model. Asia Pacific Journal of Information Systems, 23(1), 65-86. 미소장
28 Impulse purchasing in tourism – learnings from a study in a matured market 네이버 미소장
29 Formation of e-satisfaction and repurchase intention: Moderating roles of computer self-efficacy and computer anxiety 네이버 미소장
30 Lee, H., Chung, N., & Lee, C.K. (2017). Flight Cancellation Behaviour Under Mobile Travel Application: Based on the Construal Level Theory. In Information and Communication Technologies in Tourism, 2017, Springer, Cham, 417-430. 미소장
31 An empirical study on the influence of economy hotel website quality on online booking intentions 네이버 미소장
32 Willing to pay for quality personalization? Trade-off between quality and privacy 네이버 미소장
33 Measuring web-based service quality 네이버 미소장
34 Lin, C. H. (2009). The effects of utilitarian shopping and technology belief on perceived E-Service value. In Management of Engineering & Technology 2009. Springer PICMET 2009, Portland, 2940-2942. 미소장
35 Integrating technology readiness into technology acceptance: The TRAM model 네이버 미소장
36 The role of technology readiness in self‐service technology acceptance 네이버 미소장
37 The influence of technology readiness on satisfaction and behavioral intentions toward self-service technologies 네이버 미소장
38 Opening the online marketplace: An examination of hotel pricing and travel agency on-line distribution of rooms 네이버 미소장
39 Paradoxes of Technology: Consumer Cognizance, Emotions, and Coping Strategies 네이버 미소장
40 Development of an Instrument to Measure the Perceptions of Adopting an Information Technology Innovation 네이버 미소장
41 Users’ perceptions of two types of hotel reservation Web sites 네이버 미소장
42 The Complex Matter of Online Hotel Choice 네이버 미소장
43 Technology Readiness Index (Tri) 네이버 미소장
44 The Influence of Website Characteristics on a Consumer's Urge to Buy Impulsively 네이버 미소장
45 Why don't consumers go internet shopping in Korea? Segmentation of consumer lifestyle approach 네이버 미소장
46 Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies. 네이버 미소장
47 Pratika, Y., & Bayu, B. (2017). An Examination of E-Loyalty of Indonesian Millennial Traveler on The Using of Online Travel Agent (OTA). PEOPLE: International Journal of Social Sciences, 3(2). 미소장
48 The Buying Impulse 네이버 미소장
49 Rook, D. W., & Gardner, M. P. (1993). In the mood: Impulse buying’s affective antecedents. Research in Consumer Behavior 6(7), 1-28. 미소장
50 San-Martin, S., & López-Catalán, B. (2013). How can a mobile vendor get satisfied customers? Industrial Management & Data Systems, 113(2), 156-170. 미소장
51 Mobile Commerce: Promises, Challenges and Research Agenda 네이버 미소장
52 Hotels’ dependency on online intermediaries and their chosen distribution channel portfolios: Three country insights 네이버 미소장
53 The Marketing Site.com. Are we impulse buyers? Shopping on the spur of the moment. Retrieved from http://www. themarketingsite.com/knowledge/40811/are-we-impu lse-buyers-shopping-on-the-spur-of-the-moment, last accessed 2018/08/23 미소장
54 The influence of online store beliefs on consumer online impulse buying: A model and empirical application 네이버 미소장
55 Online Impulse Buying: Understanding the Interplay between Consumer Impulsiveness and Website Quality 네이버 미소장
56 Wilson, B. (2010). Using PLS to investigate interaction effects between higher order branding constructs. in Handbook of partial least squares, V. Esposito Vinzi, W. W. Ching, J. Henseler & H. Wang (eds.). Springer-Heidelberg, Dordrecht, London, New York. 미소장
57 Shame-Proneness as a Risk Factor of Compulsive Buying 네이버 미소장
58 Developing and validating a multidimensional consumer-based brand equity scale 네이버 미소장
59 Zhang, J., & Yuan, Y. (2002). M-commerce versus internetbased E-commerce: the key differences. In: AMCIS 2002 Proceedings, 1892-1901. 미소장