본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

연구목적: 이 연구는 발달장애학생의 부모가 자녀의 진로 관련 행동을 지원할 수 있도록 구체화된 목록을 개발하고, 목록의 타당도와 신뢰도를 검증하는 연구이다. 연구방법: 이 연구에서는 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 통해 발달장애학생 부모의 진로지원행동 목록을 개발하였다. 연구결과: 발달장애학생의 부모의 진로지원행동 목록은 6개 요인과 31개 항목으로 개발되었다. 즉, ‘정보적 진로지원’영역 7개, ‘자립적 진로지원’영역 7개, ‘심리적 진로지원’영역 6개, ‘전문가 활용지원’영역 4개, ‘지역사회 참여지원’영역 4개, ‘가정생활 관리지원’영역 3개로 구성되었다. 시사점: 후속 연구에서는 발달장애학생 부모를 위한 진로교육 프로그램을 개발할 필요가 있으며, 발달장애학생 부모가 자녀에게 수행한 진로지원 사례분석을 통해 개선점 및 지원방안을 탐색할 필요가 있다.

Purpose: The purpose of this study is to develop a inventory of parents who have developmental disabilities to support their child's career. This inventory can help students with developmental disabilities to maintain and generalize their occupational skills learned at home and at school. The study is to develop a specific inventory of parents to support the career related behavior of students with developmental disabilities. As well, then validated the validity and reliability of the inventory. Method: This study developed a career support behavior inventory for parents of students with developmental disabilities using exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. Results: The career support inventory for parents of students with developmental disabilities six factors and 31 inventories were developed. This inventory is based on 7 items for ‘the information career support’ factor, 7 items for ‘the independent career support’ factor, 6 items for ‘the psychological career support’ factor, 4 items for ‘the expert utilization support' factor, 'the social participation support' factor, and 3 items for 'the home life management support' factor. Implications: In subsequent studies, there is a need to develop a career education program for parents of children with developmental disabilities. In addition, it is necessary to explore the improvement points and support measures through analysis of career support cases that parents of developmentally disabled students have performed for their children.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
학생과 가족을 위한 전환지원 프로그램이 고등학교 발달장애 학생의 자기결정력, 진로결정 자기효능감과 가족역량강화에 미치는 영향 = The effects of transition support program for students and families on self-determination, career decision-making self-efficacy and family empowerment in high school students with developmental disabilities and their families 홍주희, 이숙향 p.135-163

빅데이터를 통해 살펴본 장애인고용 동향분석 = Analysis of employment trends of disabilities through big data : focusing on SNS and online news : SNS와 온라인 뉴스를 중심으로 전혜영 p.55-82

전환교육지원센터 담당교사에게 들어본 전환교육 지원기관의 현실과 발전 방안 = Reality and developmental plans of transition education support system through experience of teachers who manage transition 복헌수, 강성구, 임경원 p.191-220

장애인고용패널에 나타난 청각장애인의 직업특성과 심리사회적 특성 연구 = A study on the vocational and psycho-social characteristics of persons with hearing impairments 이달엽 p.5-27

잠재 프로파일 분석을 활용한 발달장애학생 진로성숙도 특성 분석 = Analyzing career maturity characteristics of adolescents with developmental disabilities by using latent profile analysis : 통합형 직업교육 거점학교 고등학생을 중심으로 장세영, 정소라 p.83-104

장애인 임금근로자의 자기효능감과 장애수용 간의 구조관계 검증 = A research of disabled employee on the structural relationship between self-efficacy and disability acceptance : the serial multiple mediation effect of job engagement and job satisfaction : 직무몰입과 일자리 만족도의 직렬다중매개모형 분석을 중심으로 윤미리, 남예지, 홍세희 p.105-134

발달장애학생 부모의 진로지원행동 목록 개발 및 타당화 = Development and validation of the parental career support behavior inventory for students with developmental disabilities 이경선, 이미숙 p.29-54

장애인 직업재활시설 종사자가 지각한 감정노동과 조직시민행동의 관계에서 자기효능감의 매개효과 = Mediational effects of self-efficacy in the associations between emotional labor and organizational citizenship behavior among vocational rehabilitation facility personnel 김태형, 손인봉 p.165-189