| 1 |
교육부 (2015a). 과학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 [별책9]. 서울 : 교육부. |
미소장 |
| 2 |
National Research Council(NRC). (2010). Standards for K-12 engineering education? . National Academies Press. |
미소장 |
| 3 |
Defining Computational Thinking for Mathematics and Science Classrooms  |
미소장 |
| 4 |
최숙영 (2016). 문제해결의 관점에서 컴퓨팅사고력 증진을 위한 교수학습에 대한 연구. 컴퓨터교육학회논문지, 19(1), 53-62. |
미소장 |
| 5 |
Computational thinking  |
미소장 |
| 6 |
Computational thinking and thinking about computing.  |
미소장 |
| 7 |
Lockwood, J., & Mooney, A. (2017). Computational thinking in education:Where does it fit? A systematic literary review. arXiv preprint arXiv:1703.07659. Retrieved from:https://pdfs.semanticscholar.org/856e/ed bf3ad4902e86ba94ab8dd124e6a1495889.pdf |
미소장 |
| 8 |
정웅열, 이영준 (2018). SW·수학·과학 융합형교수·학습 자료에 나타난 교육과정 성취기준 내용 분석. 컴퓨터교육학회논문지, 21(5), 11-23. |
미소장 |
| 9 |
National Research Council (NRC). (2000). Inquiry in the national science education standards: A guide for teaching and learning. Washington, DC:National Academy Press. |
미소장 |
| 10 |
Epistemologically authentic inquiry in schools: A theoretical framework for evaluating inquiry tasks  |
미소장 |
| 11 |
Bybee, R., Carlson-Powell, J., &Trowbridge, L. (2008). Teaching secondary school science: Strategies for developing scientific literacy . Columbus:Pearson/Merrill/Prentice Hall. |
미소장 |
| 12 |
Enactment of Scientific Inquiry: Observation of Two Cases at Different Grade Levels in China Mainland  |
미소장 |
| 13 |
Lunetta, V., Hofstein, A., & Clough, M. (2007). Learning and teaching in the school science laboratory: An analysis of research, theory, and practice. Handbook of Research on Science Education, 2. |
미소장 |
| 14 |
Analysis of STEM Activities in Primary Students’ Science Projects in an Informal Learning Environment  |
미소장 |
| 15 |
Student-generated questions: A meaningful aspect of learning in science  |
미소장 |
| 16 |
Schwab, J. (1966). The teaching of science as inquiry . Cambridge, MA:Harvard University Press. |
미소장 |
| 17 |
김영민, 서혜애, 박종석 (2013). 잘 알려진창의적 과학자들의 과학적 문제 발견 패턴 분석. 한국과학교육학회지, 33(7), 1285-1299. |
미소장 |
| 18 |
Hoover, S., & Feldhusen, J. (1990). The scientific hypothesis formulation th-grade students. Journal of Educational Psychology, 82(4), 838-848. |
미소장 |
| 19 |
전윤식, 김정섭, 윤경미 (2003). 창의성 교육의 새로운 접근 : 문제 찾기. 교육학연구, 41(3), 215-238. |
미소장 |
| 20 |
조희형, 김희경, 윤희숙, 이기영 (2009). 과학교육의 이론과 실제. 서울: 교육과학사. |
미소장 |
| 21 |
조현국 (2018). 2015 개정 교육과정에서 나타나는 과학적 탐구 요소 분석 : 과학탐구실험을 중심으로. 교과교육학연구, 22(3), 208-218. |
미소장 |
| 22 |
한효순, 최병순, 강순민, 박종윤 (2002). ‘생각하는 과학’프로그램의 변인활동이 초등학생의 변인통제 능력에 미치는 효과. 한국과학교육학회지, 22(3), 571-585. |
미소장 |
| 23 |
Dewey, J. (1938). Democracy and education . New York: Macmillan. |
미소장 |
| 24 |
The Impact of Engineering Integrated Science (EIS) Curricula on First-Year Technical High School Students' Attitudes toward Science and Perceptions of Engineering  |
미소장 |
| 25 |
Next Generation  |
미소장 |
| 26 |
Engineering. Wi-Fi-Fo-Fum.  |
미소장 |
| 27 |
문대영 (2008). STEM 통합 접근의 사전 공학교육 프로그램 모형 개발. 공학교육연구, 11(2), 90-101. |
미소장 |
| 28 |
이영준, 백성혜, 신재홍, 유헌창, 정인기, 안상진, 최정원, 전성균 (2014). 초중등 단계Computational Thinking 도입을 위한 기초연구[BD14060010]. 한국과학창의재단. |
미소장 |
| 29 |
A Framework for Quality K-12 Engineering Education: Research and Development  |
미소장 |
| 30 |
교육부 (2015b). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 [별책 8]. 서울 : 교육부. |
미소장 |
| 31 |
김성준 (2002). 학교 대수 도입과 관련된 논의. 학교수학, 4(1), 29-47 |
미소장 |
| 32 |
Polya, G. (1971). How to solve it: a new aspect of mathematical method (2nd ed.). Princeton, N.J. : Princeton University Press, c1957. |
미소장 |
| 33 |
Schoenfeld, A. H. (1985). Mathematical problem solving . New York: Academic Press |
미소장 |
| 34 |
Burton, D. (1985). The History of mathematics : An introduction. Boston:Allyn and Bacon. |
미소장 |
| 35 |
Multimedia aids to problem-solving transfer  |
미소장 |
| 36 |
Partnership for 21st Century Skills(P21). (2009). P21 framework definitions . Retrieved December 1, 2014, from http://www.p21.org |
미소장 |
| 37 |
ATC21S (2012). Defining twenty-first century skills . Retrieved December 1, 2014, from http://www.atc21s.org |
미소장 |
| 38 |
ISTE & CSTA (2011). Operational definition of computational thinking for K-12 education . |
미소장 |
| 39 |
Burgett, T., Folk, R., Fulton, J., Peel, A., Pontelli, E., & Szczepanski, V. (2015). DISSECT: Analysis of pedagogical techniques to integrate computational thinking into K-12 curricula . In Frontiers in Education Conference (FIE), 2015. 32614 2015. IEEE (pp. 1-9). IEEE. |
미소장 |
| 40 |
Ubiquitous Computational Thinking  |
미소장 |
| 41 |
유중현, 김종혜 (2008). 문제 해결과정에서의 정보과학적 사고 능력에 대한 개념적 고찰. 정보창의교육논문지, 2(2), 15-24. |
미소장 |
| 42 |
박성빈, 안성진 (2016). 컴퓨팅 사고력의 역량탐색 연구 : 소프트웨어개발자를 중심으로. 컴퓨터교육학회논문지, 19(5), 41-53. |
미소장 |
| 43 |
Bringing Computational Thinking to K-12: What is Involved and What is the Role of the Computer Science Education Community?  |
미소장 |
| 44 |
Bundy, A. (2007). Computational thinking is pervasive. Journal of Scientific and Practical Computing, 1 (2), 67-69. |
미소장 |
| 45 |
Selby, C., Dorling, M., & Woollard, J. (2014). Evidence of assessing computational thinking. Brookes e Journal of Learning and Teaching , 1-12. |
미소장 |
| 46 |
Cognitive Assessment of Students' Problem Solving and Program Development Skills  |
미소장 |
| 47 |
Creativity: Yesterday, Today and Tomorrow  |
미소장 |
| 48 |
Scientific ability and creativity  |
미소장 |
| 49 |
박종원 (2004). 과학적 창의성 모델의 제안 :인지적 측면을 중심으로. 한국과학교육학회지, 24(2), 375-386. |
미소장 |
| 50 |
Divergent Thinking as an Indicator of Creative Potential  |
미소장 |
| 51 |
Creative Giftedness: A Multivariate Investment Approach.  |
미소장 |
| 52 |
하주현 (2003). 문제발견, 창의적 사고, 창의적 인성의 관계. 교육심리연구, 17(3), 99-115. |
미소장 |
| 53 |
김영채 (1997). 창의적 문제 해결 : 창의력의 이론, 개발과 수업. 서울: 교육과학사 |
미소장 |
| 54 |
Creative Problem Solving and Problem Finding in Young Adults: Interconnections with Stress, Hassles, and Coping Abilities.  |
미소장 |
| 55 |
박미진 (2016). 과학개념 융합을 통한 문제발견 및 문제해결 과정에서 나타나는 과학영재의 창의적 사고의 특성. 박사학위논문, 부산대학교. |
미소장 |
| 56 |
Harms, H. R., & Janosz, D. A. (2012). Pre-engineering . McGraw Hill Education. |
미소장 |
| 57 |
황혜정, 나귀수, 최승현, 박경미, 임재훈, 서동엽 (2016). 수학교육학신론. 서울: 문음사. |
미소장 |
| 58 |
NCTM(1991). Mathematical modeling in the secondary school curriculum, In Frank Swetz and J. S. Hartzler(Eds.) . Reston, VA: The National Council of Teachers of Mathematics. |
미소장 |
| 59 |
한병래 (2013). 초등정보교육에서의 계산적사고 교육을 위한 언플러그드 컴퓨팅 방법에 관한 고찰. 정보교육학회논문지, 17(2), 147-156. |
미소장 |
| 60 |
이동영, 남윤경 (2018) 공학설계 측면에서 한국 STEAM 프로그램 분석틀 제안. 대한지구과학교육학회지, 11(1), 63-77. |
미소장 |
| 61 |
Rodriguez, B., Rader, C., & Camp, T. (2016). Using student performance to assess CS unplugged activities in a classroom environment . In proceedings of the 2016 ACM conference on innovation and technology in computer science education (pp. 95-100). ACM. |
미소장 |
| 62 |
CS Unplugged and Middle-School Students' Views, Attitudes, and Intentions regarding CS  |
미소장 |