1 |
E. H. 곰브리치, 차미례 옮김, 『예술과 환영』, 열화당, 1994. |
미소장 |
2 |
레프 마노비치, 서정신 옮김, 『뉴미디어의 언어』, 생각의 나무, 2004. |
미소장 |
3 |
롤랑 바르트, 조광희 올김, 『카메라 루시다 – 사진에 관한 노트』, 열화당, 1997. |
미소장 |
4 |
리즈 웰스, 「흰 벽 위와 그 너머, 예술사진」, 리즈 웰스 엮음, 문혜진, 신혜영 옮김, 『사진이론 - 사진해석을 둘러싼 논쟁과실천의 역사』, 두성북스, 2016. |
미소장 |
5 |
발터 벤야민, 최성만 옮김, 『기술복제시대의 예술작품, 사진의작은 역사 외』, 발터 벤야민 선집 2, 도서출판 길, 2008. |
미소장 |
6 |
수잔 손택, 이재원 옮김, 『사진에 관하여』, 이후, 2009. |
미소장 |
7 |
앙드레 바쟁, 박상규 옮김, 『영화란 무엇인가?』, 시각과 언어, 2001. |
미소장 |
8 |
윌리엄 미첼, 김은조 옮김, 『디지털 이미지론』, 아이비스 출판부, 1997. |
미소장 |
9 |
지젤 프로인트, 성완경 옮김, 『사진과 사회』, 눈빛, 2001. |
미소장 |
10 |
찰스 샌더스 퍼스, 김동식, 이유선 옮김, 『퍼스의 기호학』, 나남, 2008. |
미소장 |
11 |
필립 뒤봐, 이경률 옮김, 『사진적 행위』, 사진 마실, 2005. |
미소장 |
12 |
The Surrealism of the Photographic Image: Bazin, Barthes, and the Digital "Sweet Hereafter"  |
미소장 |
13 |
Peirce and Photography:  |
미소장 |
14 |
Andreas Gursky and the Contemporary Sublime  |
미소장 |
15 |
The Macro and the Micro: Andreas Gursky's Aesthetics  |
미소장 |
16 |
Automatism and Agency Intertwined: A Spectrum of Photographic Intentionality  |
미소장 |
17 |
Charles Sanders Peirce, edited by Charles Hartshorne and Paul Weiss, Collected Papers of Charles Sanders Peirce, Volume II, The Belknap Press of Harvard University Press, 1974. |
미소장 |
18 |
Charles Sanders Peirce, edited by Charles Hartshorne and Paul Weiss, Collected Papers of Charles Sanders Peirce, Volume III, The Belknap Press of Harvard University Press, 1974. |
미소장 |
19 |
Daniel Morgan, “Rethinking Bazin: Ontology and Realist Aesthetics”, Crtical Inquiry , 32, The University of Chicago Press, 2006. |
미소장 |
20 |
The Transcendental Machine? A Comparison of Digital Photography and Nineteenth-Century Modes of Photographic Representation  |
미소장 |
21 |
AnotherPunctum: Animation, Affect, and Ideology  |
미소장 |
22 |
Sutured Reality: Film, from Photographic to Digital  |
미소장 |
23 |
Friedrich Kittler, Grammophon Film Typewriter, Brinkmann & Bose Verlag |
미소장 |
24 |
Georges Didi-Huberman, translated by Alisa Hartz, Invention of Hysteria – Charcot and the Photographic Iconography of the Salpêtrière, The MIT Press, 2003. |
미소장 |
25 |
Hector-Neri Catañeda, “Indexicality: The Transparent Subjective Mechanism for Encountering A World”, Noûs , Vol. 24, No. 5, Wiley Press, 1990. |
미소장 |
26 |
Helmut Pape, “Searching for Traces: How to Connect the Scieces and the Humanitiesby a Peircean Theory of Indexicality”, Transactions of the Charles Sanders Peirce Society , Vol. 44, No.1, 2008. |
미소장 |
27 |
Screens — The Place of the Image in Digital Culture  |
미소장 |
28 |
James Elkins, “Critical Response: What Do We Want Photography to be? A Response to Michael Fried”, Critical Inqury, Vol.31, No.4, The University of Chicago Press, 2005. |
미소장 |
29 |
Are Digital Images Allographic?  |
미소장 |
30 |
Jay David Bolter and Richard Grusin, Remediation – Understanding New Media , The MIT Press, 1999. |
미소장 |
31 |
The Index and the Interface  |
미소장 |
32 |
Barthes’sPunctum  |
미소장 |
33 |
Mikael Petterson, “Deceptive Traces: On the Phenomenology of Photography”, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 69, No.2, 2011. |
미소장 |
34 |
Nelson Goodman, Languages of Art – An Approach to a Theory of Symbols , Hackett Publishing Company, 1976. |
미소장 |
35 |
Photography as Performative Process  |
미소장 |
36 |
Svetlana Alpers, The Art of Describing – Dutch Art in the Seventeenth Century, University of Chicago Press, 1983. |
미소장 |
37 |
Timothy Binkley, “Digital Dilemmas”, Leonardo , Special Issue, Vol.3, The MIT Press, 1990. |
미소장 |