권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
This paper examines how representation of the artificial intelligence in Hollywood science fiction films is changed in the 2010s, as the existence of artificial intelligence is becoming more visible in the reality. It is notable that these films, Spike Jonze’s Her(2014), Denis Villeneuve’s Blade Runner 2049(2017), and Michael Almereyda’s Marjorie Prime(2017) describe artificial intelligence on a everyday and personal level, which was often somewhat exaggerated as a threat in the past science fiction films. Three films as SF genre were produced in the mid-2010s, and at the same time, the artificial intelligence is disembodied or virtual hologram. In addition, it is problematic in that these films set the artificial intelligence as the being who can coexist with human by learning and embodying love, emotional labor, and memory which are human’s own uniqueness. The argument related with aspects of the artificial intelligence as relational being is based on post-human discourse. In this respect, each film explores the possibility of love between humans and artificial intelligence, reveals artificial intelligence’s gendered emotional labor, and checks the possibility that human memory can be reconstructed by artificial intelligence. Through the representation of artificial intelligence, this paper points out that the artificial intelligence’s being and the relationship between human and the machine are linked to post-human thought.
번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
---|---|---|
1 | 김명진, 『20세기 기술의 문화사』, 궁리, 2018. | 미소장 |
2 | 김재희, 『시몽동의 기술철학』, 아카넷, 2017. | 미소장 |
3 | 로지 브라이도티, 이경란 역, 『포스트휴먼』, 아카넷, 2013. | 미소장 |
4 | 브루노 라투어, 홍성욱 역, 『인간, 사물, 동맹』, 이음, 2010. | 미소장 |
5 | Quinlivan, Davina. “A Dark and Shiny Place: The Disembodied Female Voice, Irigarayan Subjectivity, and the Political Erotics of Hearing Her,” in Locating the Voice in Film: Critical Approaches and Global Practices, ed. Tom Whittaker and Sarah Wright, Oxford University Press, 2017. | 미소장 |
6 | Shaw, Frances. “Machinic Empathy and Mental Health: The Relational Ethics of Machine Empathy and Artificial Intelligence in Her” in ReFocus: The Films of Spike Jonze, ed. Kim Wilkins and Wyatt Moss-Wellington, Edinburgh University Press, 2019. | 미소장 |
7 | Webb, Lawrence. “When Harry Met Siri: Digital Romcom and the Global City in Spike Jonze’s Her,” in Global Cinematic Cities: New Landscapes of Film and Media, ed. Lawrence Webb and Johan Andersson, Wallflower Press, 2016. | 미소장 |
8 | Marks, Peter. “‘Are These Feelings Even Real?’ Intimacy and Authenticity in Spike Jonze’s Her,” in ReFocus: The Films of Spike Jonze, ed. Kim Wilkins and Wyatt Moss-Wellington, Edinburgh University Press, 2019. | 미소장 |
9 | Smith, Richard. “The ‘tedious yammering of selves’: The End of Intimacy in Spike Jonze’s Her” in ReFocus: The Films of Spike Jonze, ed. Kim Wilkins and Wyatt Moss-Wellington, Edinburgh University Press, 2019. | 미소장 |
10 | 강우성, 「인공지능시대의 인간중심주의와 타자화」, 『비교문학』 72집, 한국비교문학회, 2017. | 미소장 |
11 | 김미혜, 「영화 <그녀>를 통해 본 인공지능과 인간의 공존이 주는 의미」, 『한국콘텐츠학회논문지』 16권10호, 한국콘텐츠학회, 2016. | 미소장 |
12 | 김소연, 「사이보그 앨리스를 성구분하기: <그녀>와 <루시>의 포스트휴먼 젠더 정치에 대한 라캉적 주해」, 『젠더와 문화』 9권2호, 여성학연구소, 2016. | 미소장 |
13 | 김소연, 「포스트휴머니즘 영화에서 (탈)육체성과 기술-환상의 문제 설정」, 『씨네포럼』 33호, 동국대학교 영상미디어센터, 2019. | 미소장 |
14 | 김수진, 「포스트휴먼으로서 인간-기계 캐릭터 연구」, 이화여자대학교 석사학위논문, 2017. | 미소장 |
15 | 박경하⋅이대화, 「SF영화에 나타난 인공지능의 시대별 변화 양상과 특징」, 『문화와 융합』 40권6호, 한국문화융합학회, 2018. | 미소장 |
16 | 박선희, 「인간과 디지털 존재의 관계: 관계의 물질성, 비소유성, 개체초월성」, 『한국언론정보학보』 86권6호, 한국언론정보학회, 2017. | 미소장 |
17 | 박인찬, 「포스트휴먼으로 가는 길: 인간과 기계의 공(共)진화를 중심으로」, 『안과 밖』 43호, 영미문학연구회, 2017. | 미소장 |
18 | 송은주, 「포스트휴먼 시대 인간과 비인간 타자의 관계에 대한 비판적 고찰: 영화 <그녀>를 중심으로」, 『영미연구』 42호, 한국외국어대학교 영미연구소, 2018. | 미소장 |
19 | 신선아⋅정지훈, 「SF영화에 등장하는 인공지능 로봇의 분류체계」, 『학술대회 자료집』, 한국HCI학회, 2016. | 미소장 |
20 | 이윤종, 「여성, 기계, 동물의 비체적 정동의 퀘스트 영화: <블레이드 러너>와 원작 소설, 시퀄 영화에서의 ‘인간/남성’의 타자들」, 『문화과학』 100호, 문화과학사, 2019. | 미소장 |
21 | 이정화, 「21세기 할리우드 SF영화에 반영된 포스트휴머니즘과 포스트휴먼 관계의 확장: Her(2013)를 중심으로」, 『미국학논집』 49권1호, 한국아메리카학회, 2017. | 미소장 |
22 | 인수형, 「영화 속 인공지능의 역할 변화에 대한 연구」, 『영화연구』 72호, 한국영화학회, 2017. | 미소장 |
23 | 임태훈, 「비인간 경제 생태계로 이행하는 자본주의 미래사: 블레이드 러너 세계관에 관하여」, 『영상문화콘텐츠연구』 18호, 동국대학교 영상문화콘텐츠연구원, 2019. | 미소장 |
24 | 정현, 「영화에 나타난 주체로서의 포스트휴먼 연구: <그녀>와 <엑스 마키나>를 중심으로」, 전남대학교 석사학위논문, 2018. | 미소장 |
25 | 최진석, 「휴머니즘과 포스트휴머니즘의 (탈)인간학: 기계와 인간의 공진화를 위한 사회적 존재론」, 『문학동네』 23권2호, 문학동네, 2016. | 미소장 |
26 | Smith, David L. “How to Be a Genuine Fake: Her, Alan Watts and the Problem of the Self,” Journal of Religion & Film 18, 2014. | 미소장 |
27 | Scheible, Jeff. “Longing to Connect: Cinema’s Year of OS Romance,” Film Quarterly 68, 2014. | 미소장 |
28 | Flisfeder, Matthew. and Burnham, Clint. “Love and Sex in the Age of Capitalist Realism: On Spike Jonze’s Her,” Cinema Journal 57, 2017. | 미소장 |
29 | Jollimore, Troy. “‘This Endless Space between the Words’: The Limits of Love in Spike Jonze’s Her,” Midwest Studies in Philosophy 39, 2015. | 미소장 |
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내15
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.