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(연구배경 및 목적) 박물관, 미술관과 같은 문화예술기관은 전시와 교육 프로그램을 통해 사회에 예술적 가치를 향유할 수 있는 기회를 제공하고 사람들의 창의성을 향상시킨다. 이러한 박물관에 방문하는 사람들은 일반 성인, 청소년, 노인에서 어린이까지 전 세대에 걸친 사람들이다. 방문자의 이해도와 관심의 수준이 매우 폭넓기 때문에, 박물관의 전시와 교육은 어떻게 모두에게 적합한 소통을 할 수 있을지 고민해야 한다. 특히 디지털 접근이 활발해진 동시대적 필요를 고려하고, 구성주의적 학습이 중요한 어린이를 고려하여, 미술관의 어린이 온라인 플랫폼이 교육적 목적을 위해 어떻게 디자인되어야 하는지 파악하고자 한다. 본 연구는 구성주의적 학습 이론을 바탕으로 도출된 원칙들을 박물관 전시에 적용할 것을 주장하면서, 이를 어린이 온라인 플랫폼 디자인에 구현하는 방법을 찾는 것을 목적으로 한다. (연구방법) 본 연구는 소통 작동을 구성주의적으로 파악한 루만(Luhmann)의 정의를 바탕으로, 구성주의적 교육방법을 설명한 하인(Hein)의 연구, 그리고 박물관의 구성주의적 전시를 주장한 후퍼-그린힐(Hooper-Greenhill)의 연구를 고찰한다. 또한, 여러 소통 방해물들과 방문객의 주의력이 검토되었다. 직접조사로, 글로벌 전시디자이너 인터뷰를 진행하였으며, 결과적으로 우수한 구성주의적 학습을 유도하는 전시디자인의 원칙을 도출하였다. 이후, 두 가지의 적용 사례조사가 뒤따랐다. 메트로폴리탄 뮤지엄의 메트키즈(MetKids), 테이트 모던의 테이트키즈(TateKids)라는 두 플랫폼을 중심으로 이 원칙이 어떠한 디자인 방법으로 전개되었는지 조사하였다. (결과) 구성주의적 원칙은 소통의 정보, 통보, 해석의 과정에 맞추어 정리될 수 있다. 첫째, 타겟 메시지는 쉽게 이해할 수 있는 정보의 구조를 통해 구성되어야 한다. 또한, 사용자에게 친근한 감성적 메타포 등을 활용한다. 둘째, 전시에서는 동기를 유발하고, 여러 수준과 방식의 경험 기회를 제공하며, 주의력을 돕는다. 셋째, 관람자의 해석이 활발해지도록 사회적 상호작용을 강화한다. 넷째, 의미가 발견되고 학습된 생각은 후속 학습을 유발한다. (결론) 결론적으로, 뮤지엄의 전시 및 교육은 다양한 연령층을 위해 제공되는 소통으로, 구성주의적 학습의 원칙이 적용될 필요가 있다. 이는 현장 전시 및 교육 프로그램뿐 아니라 온라인 플랫폼에서도 동일하게 확장, 활용될 수 있다. 구성주의 학습 원리는 다양한 설계 방향을 통해 구현될 수 있으며, 여기에는 첫째, 전체를 하나로 묶는 문장이나 메타포, 둘째, 학습이 역동적으로 순환되는 구조, 셋째, 방문객의 관심사를 박물관의 내용과 연결시키기, 넷째, 정보 선택의 주도권을 제공하기, 다섯째, 원근법을 유도하는 상호작용이 포함된다. 따라서, 이러한 디자인 방향을 참고함으로써, 박물관은 그들 자신의 콘텐츠를 이용하여 구성주의 학습 플랫폼을 구축할 수 있다.

(Background and Purpose) Culture and artistic institutions such as museums and art galleries provide opportunities to people to enjoy artistic value in society through exhibitions and educational programs to enhance their creativity. Visitors to these museums are people of all ages, from elderly, adults, teenagers, to children. Since the level of understanding and interest of visitors is so varied, the exhibitions and programs should be considered on how to communicate with everyone. In particular, taking into account the contemporary need for active digital access, and considering children for whom constructivist learning is important, it attempts to understand how the online platform for children in museums should be designed for educational purposes. The purpose of this study is to find a way to implement these principles in the online platform design for children while advocating to apply the principles derived from museum exhibitions through a constructivist learning theory. (Method) Based on Luhmann's definition of communication operation as constructivist, this study examines Hein's work explaining the method of constructivist education, and Hooper-Greenhill's work claiming constructivist exhibitions in museums. In addition, various communication obstacles and visitors' attention were reviewed. For primary research, interviews with a global exhibition designer were conducted, and as a result, the principles of exhibition design that induce excellent constructivist learning were extracted. Later, two case studies followed with MetKids of the Metropolitan Museum of Art and TateKids of Tate Modern in order to examine how these principles were developed. (Results) Constructivist principles can be arranged in line with the communication process of information, utterance and interpretation. First, target messages should be structured through an easily understandable structure. It also utilizes emotional metaphors that are familiar to users. Second, an exhibition creates motivation, provides experience opportunities for different levels and styles, and helps attention. Third, social interaction is strengthened to encourage viewers' interpretation. Fourth, the idea of meaning discovered and learned leads to follow-up learning. (Conclusions) In conclusion, the exhibitions and programs in a museum is a communication provided for various age groups, and the principle of constructivist learning needs to be applied. This can be equally expanded and utilized in online platforms as well as in on-site exhibitions and education programs. Constructivist learning principles can be implemented through various design directions. These include 5 elements as follows: a sentence or metaphor that unites the whole, structure in which learning is dynamically circulated, linking visitors' interests to the contents of a museum, providing the initiative in information selection, and interaction that induces perspective. Therefore, by referring to these design directions, museums can build a constructivist learning platform using their own contents.

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
R corporation's development of custom bathroom package design = R사 맞춤형 욕실 패키지 디자인 개발 Lee, Donil p. 227-235

A study on the universal design of rapid bus transfer space= 광역버스 환승공간의 유니버설디자인에 관한 연구 Park, Youngchai, Kim, Jooyun, Jang, Youngho, Back, Sungkeong p. 91-101

Study on the exhibition design of history museum through regenerating Hwarangdae Station = 도시재생을 통한 화랑대역사관 디자인 개발 Park, Jinho, Yi, Joohyoung p. 237-250

A case study on creating a space in a regional community through the participation of residents= 주민참여를 통한 지역공동체 공간조성에 관한 사례연구 : 시흥시 주민공간 조성사업을 중심으로 : based on the project to create a community space in Siheung City Cho, Heaok, Lee, Hyunsung, Kim, Jooyun p. 213-226

A study on interbehaviorive amibent user experience of flagship stores= 플래그십 스토어의 인터랙티브 환경적 경험 디자인 연구 Lee, Jeongmin, Choi, Ikseo p. 103-116

A study on the interactive media utilization for the special exhibition of historical museum= 역사계 박물관의 기획전시를 위한 인터랙티브 미디어 활용방안에 관한 연구 Kwack, Jeongeun, Choi, Ikseo p. 75-89

A study on the development of recycling design using waste disposal equipment= 폐처리 장비를 활용한 재활용 디자인 개발에 대한 연구 : 퇴역하는 군 장비를 중심으로 : based on retired military equipment Lee, Gayong p. 145-158

The meaning of the apartment as home= 1970년대 단편소설 속 일상 경험 분석을 통한 '집'으로서의 아파트 의미 : through analysing everyday life in short stories in the 1970s Lee, Keunhye, An, Eunhi p. 47-59

The online platform for children in museum of arts with constructivist learning principles= 구성주의적 학습 원리가 적용된 미술관의 어린이 온라인 플랫폼 Yoon, Joohyun p. 21-33

A study on the open space planning in commercial multi-complex for psychological stability= 심리적 안정감을 위한 복합상업시설 오픈스페이스 계획에 관한 연구 Choi, Minseok p. 117-131

A study on the types and characteristics of a product based on objet concept= 오브제의 개념이 적용된 제품의 유형과 특성연구 Huh, Jihye p. 173-186

A study on multi objective optimization based community complex design= 다중목적 최적화 알고리즘 기반 복합커뮤니티공간 디자인 연구 Ju, Hyungil, Lee, Woohyoung p. 61-74

Spatial effect of local material and light in Studio Mumbai's residential projects = 스튜디오 뭄바이 주택에 나타난 지역적 재료와 빛의 공간적 특성 Kim, Jayoung Eunice p. 11-20

A study on the second generation public design toolkit= 2세대 공공디자인 툴킷에 관한 연구 : 서울시 공공디자인 사업을 중심으로 : focusing on the Seoul Special City public design project Lim, Wonjun, Jang, Youngho, Kim, Jooyun p. 201-212

A study on the type classification of neighborhood regeneration assets= 도시 재생을 위한 근린재생자산의 유형에 관한 연구 : 순천시 도시재생전략계획을 중심으로 연구 : focused on the Suncheon regeneration strategy plan Kweon, Yeongjae p. 187-199

The definition of architecture= 건축의 정의 : 현재에 대한 단서를 찾기 위한 역사적 연구 : a historical survey, in search of clues for the present Fabio Dacarro p. 35-46

A study on redesign of the joint outdoor space of the residents in apartment complexes to support AIP= AIP를 지원할 수 있는 아파트단지 주민공동 외부공간 리디자인에 관한 연구 Mo, Sebum, Kim, Jooyun, Lee, Hyunseung p. 251-261

A study on the hospitality characteristics of spatial design= 공간디자인의 환대특성에 관한 연구 : 공공기관의 대면서비스 공간 중심으로 : focusing on the face-to-face service space of public offices Lee, Donil p. 133-143

Non-face-to-face home office system for improving work efficiency home office furniture system development = 언택트 홈 오피스 체제의 업무효율 개선을 위한 홈 오피스 가구 시스템 개발 Song, Kyuho p. 159-171

참고문헌 (15건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 Teenagers' Multisensory Routes for Learning in the Museum 네이버 미소장
2 Hein, G., (1998). Learning in the Museum, London:Routledge. 미소장
3 Hein, G., (2002). The Challenge of Constructivist Teaching, Passion and Pedagogy: Relation, Creation, and Transformation in Teaching. New York: Peter Lang. 미소장
4 Teens, New Media and Contemporary Art: Expanding Authority in the Museum Context 네이버 미소장
5 Changing Values in the Art Museum: rethinking communication and learning 네이버 미소장
6 Museums and the ‘new museology’: theory, practice and organisational change 네이버 미소장
7 McCarthy, N., (2019). The world's most-visited museums.https://www.weforum.org/agenda/2019/05/the-worlds-most-visited-museums/ 미소장
8 John Dewey and Adult Learning in Museums 네이버 미소장
9 Museum communication and storytelling: articulating understandings within the museum structure 네이버 미소장
10 Punch, K., (2014). Introduction to Social Research:Quantitative & Qualitative Approaches(3rd ed.). Los Angeles: Sage Publications. 미소장
11 Museums as agents of social inclusion 네이버 미소장
12 Screven, C., (1999). Information Design in Informal Settings: Museums and Other Public Spaces. Information Design, England: The MIT Press. 미소장
13 Connecting play experiences and engineering learning in a children's museum 네이버 미소장
14 Participatory Action Research with young people in museums 네이버 미소장
15 루만, 니클라스, (박, 여성 역), (2007). 사회체계이론 1. 파주: 한길사. / Luhmann, N., (2001). Soziale systeme 1(2nd ed.). Suhrkamp: Neuauflage. 미소장