본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구는 습지교육을 정규교육과정으로 채택할 수 있는가에 대한 질문에 답하기 위해 습지교육에 대한 전 세계 연구 동향과 주요 연구내용을 분석하고 습지교육을 정규교육과정으로 운영하고 있는 국가들의 사례를 파악하였다. 습지연구동향 분석을 통해 과거 습지교육은 습지에 대한 태도와 우리가 가져야 할 인식에 대해 연구하다가 최근에는 습지의 생태계 기능과 서비스를 강조하는 주제로 변화한 것을 알 수 있었다. 2002년까지 람사르협약에 가입한 국가 중 습지교육을 정규교육과정으로 운영하고 있는 국가는 18개국이었는데 2020년 8월 기준 42 개국으로 확대되었다. 습지에 대한 국가 간 또는 지역 간 과학정보와 지식의 격차가 습지교육을 정규교육과정으로 채택하는데 영향을 미치는 것으로 보인다. 습지교육을 정규교육과정으로 운영하고 있는 국제적 사례를 살펴본 결과 지역단위 또는 학교 단위로 습지교육을 운영하고 있어 이들 사례를 참고할 수 있을 것으로 판단된다.

To answer whether it is proper to adopt wetland education as a part of the formal school curriculum, this study analyzed research trends and topics on wetland education and identified cases of adopting wetland education as a part of the formal school curriculum. Analyzing trends and topics on wetlands resulted in a recent shift of the focus of wetland education from the awareness and attitude towards wetlands to the ecological functions and ecosystem services that wetlands provide. In 2002, 18 Contracting Parties of the Ramsar Convention had adopted wetland education in the formal school curriculum. As of August 2020, the number has increased up to 42 countries. The globally increased awareness on the importance of wetlands seems to have led the positive change. Most of the cases analyzed and reflected in this study showed that the curricula were designed and applied not nationally but locally or school basis for efficiency.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
생태계교란 식물 가시박의 개체밀도에 대한 환경요인 영향 분석 : Analysis of the influence of environmental factors on the density of ecosystem-disturbing plant Sicyos angulatus : centering on Miho Stream / 금강수계 미호천을 중심으로 이영기, 김호준, 김이형 p. 295-301

벼-담수어 유기농 복합생태 논습지의 생태계서비스 경제적 가치평가 = Economic value evaluation of ecosystem services in organic rice-fish mixed farming system in paddy wetland 남홍식, 변영웅, 박기춘, 박광래, 이영미, 한은정, 김창현, 공민재, 손진관 p. 286-294

생태가뭄분석을 위한 식생건강지수의 가중치 매개변수 추정 = Weighting coefficient estimation of vegetation health index for ecological drought analysis 원정은, 최정현, 이옥정, 서지유, 김상단 p. 275-285

천축산 일대 산지습지의 식생다양성과 관리방안 = Vegetation diversity and management strategy of mountain wetlands in Cheonchuksan(Mt.) in Uljin 임정철, 안경환, 조광진, 추연수, 윤정도, 이창수, 최병기 p. 264-274

습지교육의 정규교과 채택 : Adoption of wetland education as a part of the formal school curriculum : their research trends and topics / 연구동향과 연구주제 박준규, 서승오, 도윤호 p. 257-263

환경산업기술 분류체계 및 기술 경쟁력 평가 = Classification of environmental industry and technology competitiveness evaluation 한대건, 배영혜, 김태용, 정재원, 이충기, 김형수 p. 245-256

마이크로버블 장치를 이용한 하수처리장 바이오가스의 황화수소 제거 = Hydrogen sulfide removal of biogas from sewage treatment plant with micro-bubble generation system 정재억, 정용준 p. 239-244

시설원예 단지의 친환경적 조성 계획의 새만금지역 적용 연구 = Eco-friendly design of horticultural complex through application of Saemanguem areas 손진관, 강태경, 강동현, 임류갑, 김창현, 박민정, 공민재 p. 225-238

국내 피트층 토양의 특성 분석 = Analysis of the soil characteristics in peat layer 박선영, 강정원, 김윤지, 정용기 p. 328-336

하수처리 전산모사 프로그램을 통한 연계처리시 하수처리장 영향 평가 = Evaluation of the impact of sewage treatment plants in the linked treatment through the sewage treatment computer simulation program 김성지, 길경익 p. 321-327

LID 시설 관리를 위한 사물인터넷(IoT) 활용 복합 센싱 적용기술 개발 = Development of composite sensing technology using Internet of things (IoT) for LID facility management 이승재, 전민수, 이정민, 김이형 p. 312-320

지역별 홍수피해추정을 위한 강우특성에 대한 홍수피해자료의 회귀모형 = Regression models on flood damage records by rainfall characteristics for regional flood damage estimates 임연택, 최현일 p. 302-311

참고문헌 (13건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 Aria, M and Cuccurullo, C (2017). Bibliometrix: An R-tool for comprehensive science mapping analysis, J. of Informetrics, 11(4), pp. 959-975. 미소장
2 Are all intertidal wetlands naturally created equal? Bottlenecks, thresholds and knowledge gaps to mangrove and saltmarsh ecosystems. 네이버 미소장
3 Hettiarachchi, M, Morrison, T and McAlpine, C (2015). Forty-three years of Ramsar and urban wetlands, Global Environmental Change, 32, pp. 57-66. 미소장
4 Katz, D, Grinstein, A, Kronrod, A and Nisan, U (2016). Evaluating the effectiveness of a water conservation campaign: Combining experimental and field methods, J. of Environmental Management, 180(9), pp. 335-343. 미소장
5 Korean Educational Development Institute (KEDI). (2016). A comparative study on education policies in major countries, CRM-2016-163, Korean Educational Development Institute, Jincheon, Korea. [Korean Literature] 미소장
6 Ministry of Environment (ME). (2011). Wetland environment education material, Republic of Korea: Ministry of Environment, Gwacheon, Korea. [Korean Literature] 미소장
7 Roy, MB, Chatterjee, D, Roy, PK and Mazumdar, A (2015). Wetland conservation, management and community education-a review of published paper of 1995-2014, Ecology, Environment and Conservation, 21(4), pp. 1769-1777. 미소장
8 Ryoo, JS (2016). Which should be the aim of future education between knowledge and character? The Korean J. of Philosophy of Education, 38(3), pp. 49-68. 미소장
9 Viswanath, K and Finnegan Jr, JR (1996). The knowledge gap hypothesis: Twenty-five years later, Annals of the International Communication Association, 19(1), pp. 187-228. 미소장
10 Wise Use of Wetlands: Current State of Protection and Utilization of Chinese Wetlands and Recommendations for Improvement 네이버 미소장
11 Warner, B and Asada, T (2006). Knowledge gaps and challenges in wetlands under climate change in Canada, S Bhatti, MJ Apps and MA Price (Eds.), Climate Change and Managed Ecosystems, CRC Press, Boca Raton, Florida, pp. 355 미소장
12 Education and training of future wetland scientists and managers 네이버 미소장
13 Wetland Resources: Status, Trends, Ecosystem Services, and Restorability 네이버 미소장