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Analysis of cosmetic use and starting period of generation Z, female high school students in Seoul : focusing on functional and makeup cosmetics = 서울지역 Z세대 여고생의 화장품 사용 및 시작 시기 분석 : 기능성, 색조화장품을 중심으로 / Na-gyeong Yeom ; Kyu-ok Shin 1

[요약] 1

I. Introduction 1

II. Background 2

1. Generation Z female high school student 2

2. Cosmetics 2

III. Methods 2

1. Data collecting method 2

2. Survey tool 2

3. Statistical analysis 3

IV. Results and Discussion 3

1. General characteristics 3

2. Acquisition route and recognition of beauty information 4

3. Use of Cosmetics 4

V. Conclusion 6

References 7

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
탁틸케어(Tactil Care)가 코로나-19로 인한 여성 독거노인의 우울감 및 자아존중감 변화에 미치는 사례 연구 = The case study on the change of depression and self-esteem of elderly women living alone by tactil care in COVID-19 최에스더 p. 1474-1483

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헤어스타일 유행선도력에 따른 인스타그램 정보 지각 및 중요성 인지 차이에 관한 연구 = A study on the difference in information perception, importance recognition of Instagram according to fashion leadership of hair-style 이보라, 고경숙 p. 1456-1465

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중국 상하이 지역 여성들의 라이프스타일에 따른 피부관리행동 = Skin care behavior of women’s lifestyle in Shanghai, China 유배봉, 이슬, 서선민, 고경숙 p. 1439-1447

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하드왁싱과 슈가링에 따른 성인남성 안면의 피부상태 변화와 제모효과 = Skin condition change and hair removal effect on adult male face by hard waxing and sugarring 이서진, 오윤경 p. 1448-1455

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빅데이터를 활용한 헤어 커트 패러다임 변화 연구 = Paradigm changes in hair cut industry using big data 문소희, 이재숙 p. 1426-1438

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청국장의 식이가 손등 피부에 미치는 영향 = The effect of dietary intake cheonggukjang on the skin of the back of hands 홍지민, 강상모 p. 1415-1425

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헤어종사자의 서비스지향성과 고객지향성이 인적서비스품질에 미치는 영향 = The effect of service orientation and customer orientation of hair workers on human service quality 김상범, 박은준 p. 1501-1509

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피부미용사 직무능력에 대한 현장종사자와 전공학생의 중요도 인식 비교 = A comparison of the perception of importance of field workers and major students on esthetician’s job competency 윤하은, 강수경 p. 1493-1500

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임산부 왁싱에 대한 왁싱샵의 서비스품질이 관계몰입과 고객애호도에 미치는 영향 = Effects of service quality of waxing shops on the relational commitment and customer loyalty 김도희, 이인희 p. 1278-1288

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뷰티계열 전공 학생들의 비교과 프로그램 참여 속성에 따른 IPA 연구 = IPA study on the participation attributes of extracurricular activities program of beauty major students 김종란 p. 1510-1520

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Q-switched Nd:YAG 레이저 토닝 시술 후 수분관리가 안면 피부상태에 미치는 영향 = The influence of moisture management on conditional of the facial skin after Q-switched Nd:YAG laser toning treatment 최제니, 오윤경 p. 1311-1318

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청국장 식이가 40~60대 중년 여성의 두피에 미치는 영향 = The effects of Cheonggukjang diet on the scalp of middle-aged women aged 40~60s 남예진 강상모 p. 1299-1310

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네일아트 디자인의 표현기법 분석연구 = Analysis on expression technique of nail art design 고정민 p. 1253-1260

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PBL적용수업이 특성화 고등학교 학생의 직업기초능력에 미치는 영향 = Effects of PBL application classes on the core competency of the vocational high school students 윤은수, 김서희 p. 1261-1269

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뷰티컨설턴트와 화장품 구매자의 관계마케팅이 고객신뢰 및 재구매의도에 미치는 영향 = Effects of relationship marketing of beauty consultants and cosmetics purchasers on the customer trust and repurchase intention 박설아, 이인희 p. 1289-1298

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2017~2020년 팬톤 컬러를 활용한 네일아트 디자인 연구 = 2017~2020’s nail art design study using pantone color 박서영, 소영진 p. 1372-1380

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피부 가상시술이 가능한 반영구화장 기기 개발에 관한 연구 = A study on the development of semi-permanent make-up machine, applicable to virtual procedure 신용균, 문정은 p. 1365-1371

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FDM 3D 프린팅을 활용한 타투 스탬프 제작 연구 = Research on tattoo stamp production using FDM 3D printing 전홍경, 김보경, 김선형 p. 1357-1364

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반영구 화장 실태 및 반영구 화장 시술경험 유무에 따른 위험지각 인식 비교 = Comparison of risk perception by current semi-permanent makeup and experience of makeup treatment 조마리아, 김선형 p. 1398-1414

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젠더리스 화장품 광고에 표현된 남성 메이크업 이미지 연구 = A study of aesthetic characteristic by make-up image in the genderless cosmetics 양수미 p. 1344-1356

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타투 경험자의 참여동기에 관한 심층적 분석 = In-depth analysis of the motivation of tattooing participants 이해영, 이상례, 김현정, 김규랑 p. 1270-1277

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과민성대장증후군 여성의 심박변이도, 스트레스, 위장관 증상에 미치는 복부관리 효과 = Effects of abdominal treatment on heart rate variability, stress and gastrointestinal symptoms in women with irritable bowel syndrome 김은선, 정규진 p. 1334-1343

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미용학과 교수역량(Teaching Competency)이 직무만족과 이직의도와의 상관관계 연구 = A study on the correlation between job satisfaction and turnover intention of teaching competency in department of beauty 전홍신 p. 1389-1397

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Analysis of cosmetic use and starting period of generation Z, female high school students in Seoul : 서울지역 Z세대 여고생의 화장품 사용 및 시작 시기 분석 : 기능성, 색조화장품을 중심으로 / focusing on functional and makeup cosmetics Na-gyeong Yeom, Kyu-ok Shin p. 1381-1388

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멕시코 벽화에 표현된 치카노 타투 문양의 미적 특성 연구 = The study of aesthetic characteristic of Chicano tattoo design in the Mexican murals 이정민, 양수미 p. 1319-1333

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외모관리 기대가치와 화장추구혜택이 화장행동과 구매행동에 미치는 영향 = The influence of expected values for appearance management and cosmetic pursue benefits on cosmetic behavior and purchasing behavior 박수경 p. 1484-1492

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남자고등학생들의 뷰티관리행동이 자아존중감에 미치는 영향 : The effect of beauty management behavior on self-esteem among male high school students : YouTube-based / 유튜브를 중심으로 이소영, 김민신 p. 1466-1473

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참고문헌 (25건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 Kim, D. E. (2013). Teenagers' basic knowledges of skin, cosmetics use and purchasing behavior. master's thesis, Sungshin Women's University, pp. 20-63 미소장
2 Kim, M. J. and Kim, D. J. (2014). A study on the usage and purchasing behavior of cosmetics among elementary school students. J. Kor. Soc. Cosm., 4, 209-219 미소장
3 Kim, M. Y. (2016). Satisfaction with Use of Functional Cosmetics. master's thesis, Dankook University, pp. 14-54 미소장
4 Kim, S. E. and Kim, J. D. (2019). Middle School Girl's awareness and behavior of make-up. Korean Society of Cosmetics and Cosmetology, 9(2), 211-224 미소장
5 Kim, T. M. (2019). Purchasing and using behavior according to the experiences of side effects. Res. J. Costumec., 27(2), 169-180 미소장
6 Green Health Network. (2016). A Survey of the Usage of Children's and Youth Cosmetics. 미소장
7 Park, J. H. and Lee, Y. J. (2019). A Study on Mobile Video Usage of Generation Z in the Republic of Korea based on the Grounded Theory–Focused on Youtube. JCD, 67, 312-327 미소장
8 Park, H. S. (2016). A study on the characteristics of new generation with life style-focus on generation Z. HSS21, 7(6), 753-767 미소장
9 Relationships Between Variables Related to Skin Health and Skin Health Behavior in Female University Students in Seoul 소장
10 The National Law Information Center. ACT ON THE PROTECTION OF CHILDREN AND YOUTH AGAINST SEX OFFENSES. (Search date : 2020.05.10) 미소장
11 The National Law Information Center. COSMETICS ACT. (Search date : 2020.05.07.) 미소장
12 Um, S. H. (2008). A Study on High School Girls' Cosmetic use and purchasing behavior. master's thesis, Sookmyung Women's University, pp. 33-79 미소장
13 Lee, C. Q. and Kim, H. J. (2018). Exploration of Hierarchical Factors and Development of Physical Activity Barriers Scale for Adolescent girls. KSME, 20(4), 47-57 미소장
14 Lee, H. Y. and Park, D. H. (2016). Correlation Analysis Between First Make-up Time and Cosmetic-purchasing Behavior of Females According to Age Group. J. Kor. Soc. Cosm., 22(4), 770-780 미소장
15 Lee, H. J. and O, I. U. (2010). The use of cosmetics in high school girls divided and grouped according to interest in make-up and make-up behavior. J. Kor. Soc. Cosm., 16(2), 495-504 미소장
16 Jang, Y. H. (2015). America's rising consumer group 'Generation Z'. kotra news. (Search date : 2020.06.23) https://news.kotra.or.kr/user/globalBbs/kotranews/3/globalBbsDataView.do?setIdx=242&dataIdx=145580) 미소장
17 Jeon, G. S. (2016). A Study on the Happiness Factors of Adolescents. Korean Journal of Youth Studies, 23(10), 411-429 미소장
18 Jun, Y. J. (2015). Study on Color Cosmetics Purchasing Behavior of Women in 20s~40s and Usage. master's thesis, Konkuk University, pp. 19-22 미소장
19 Chung, I. J. and Lee, J. Y. (2011). The impact of obesity and satisfaction with appearance on self-esteem in adolescence: Focusing on the moderating effect of gender. Mental Health & Social Work, 38, 60-80 미소장
20 Choi, G. E. (2017). A study on middle and high school students' perception of skin care and cosmetics usage. master's thesis, Kwangwoon University, pp. 14-42 미소장
21 Choi, N. J. (2002). Cosmetics Safety Survey. KCA Report, 50-71 미소장
22 Ha, J. Y. (2012). Use of Cosmetics and Purchasing Behavior among High School Girls. master's thesis, Sookmyung Women's University, pp. 30-114 미소장
23 Hwang, N. Y. (2014). The Effects of Female High School Students’ Cosmetic Consumption Behavior on Their Appearance Management Concern and Self-Perception Satisfaction. master's thesis, Sungshin Women's University, pp. 55-84 미소장
24 Dimock, M. (2018). Defining generations: Where Millennials end and post-Millennials begin. Pew Research Center, 1 미소장
25 Syed-Abdul, S. et al. (2013). Misleading health-related information promoted through video-based social media: anorexia on YouTube. J. Med. Internet. Res., 15(2):e30 미소장