본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구의 목적은 사범대학 예비교사 대상의 소프트웨어-교과융합 교육 프로그램을 개발하고 실제 현장에 적용하여 학습자들의 반응을 체계적으로 분석해 프로그램에 대한 효과성 및 개선방안을 검토하는 것이다. 국내․외의 예비교사 대상 소프트웨어 교육 및 소프트웨어-교과융합 교육의 현황에 대해 검토한 후, 소프트웨어 교육프로그램 개발을 위해 래피드 프로토타입 개발방법론(RPISD)을 사용하였다. 초기 프로토타입을 도출하기 위해, 2018년 하반기와 2019년 상반기에 운영된 소프트웨어-교과융합 워크숍에서 얻은 시사점과 문헌 분석, 의뢰인, 교수자 그리고 학습자의 요구를 확인하였다. 초기 프로토타입은 이후 세 번에 걸친 의뢰인, 전문가 및 학습자 검토를 통해 수정된 후 최종 교육 프로그램 개발로 이루어졌다. 블록 코딩과 텍스트 코딩의 두 개 모듈로 구성된 최종 프로그램을 2019년도 하반기 S대학교 사범대학 예비교사 대상 워크숍에 적용하고, 실제 프로그램을 진행하면서 교육 프로그램에 대한 예비교사들의 반응을 검토하기 위해 심층 면담을 진행하였다. 심층 면담 결과 예비교사들은 워크숍을 통해 프로그래밍 역량이 향상되었고, 추후 교육 현장에서 수업을 실행할 때 도움이 될 것이라고 기대하였으며, 다양한 전공의 예비교사들이 팀을 이루어 더욱 완성도 있는 소프트웨어-교과융합 산출물을 만들 수 있었다는 의견을 주었다. 본 연구는 예비교사 대상 소프트웨어-교과융합 교육 프로그램을 개발함으로써 학습자들의 소프트웨어 교육역량을 향상시키는 구체적인 설계 방향을 제시해 줄 것이라 기대된다.

The objective of this study is to (1) develop a converged software and subject matter education program for pre-service teachers and (2) apply it to the actual field in order to analyze learners’ responses. Based on these responses, we reviewed the effectiveness of the program and made improvements on the program. For the development of program, this study utilized the method of Rapid Prototype Instructional Systems Development(RPISD). The study first examined the current research and trends in converging software and subject matter education for pre-service teaches. In order to develop the initial prototype, we analyzed and reflected the data of the workshops for converging software and subject matter education implemented in the Fall semester of 2018 and the Spring semester of 2019, reviewed previous literature, and examined the needs of the main client, professors and pre-service teachers in a college of education. Through expert․learner validation and usability testing, we identified factors that affected course and revised the prototype. The final prototype, consisting of two modules of block coding and text coding, was applied to the workshop for the pre-service teachers in a higher education setting. During the program, in-depth interviews were conducted to examine the responses of pre-service teachers regarding the program. The result revealed that pre-service teachers made improvements in their programming skills through the workshop and that it would be helpful when conducting classes in the future education field. Additionally, it was helpful for them to conduct converging projects by forming a team of pre-service teachers from various majors. This study provides specific design guidelines to develop the program for improvements of pre-service teachers’ capabilities for converging software and subject matter education.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
온라인 수업에 대한 교수자와 학습자의 인식 및 요구도 분석 : An analysis of the perception and needs of professors and learners on the online classes : focusing on the case of P university / P 대학 사례를 중심으로 박진주, 김은정 p. 341-369

메타분석을 통한 메이커 교육의 효과 분석 : A meta-analysis on the effects of maker education on student competency : focusing on creativity and problem-solving / 창의성 및 문제해결력을 중심으로 오현주, 박인우, 최고은 p. 313-340

코로나 일상 시대의 대학 비대면 수업을 위한 온라인 수업설계 모형 개발 = Development of an online instructional design model for higher education in the era with COVID-19 임정훈, 김미화, 이세현 p. 281-311

COVID-19 상황 원격강의에서 대학생이 인식하는 학습실재감과 학습성과 관계 탐색 = Examining the relationships between learning presence and learning performance in distance lectures perceived by university students during COVID-19 박효성, 소효정 p. 253-280

자기조절학습 지원을 위한 학습 분석 모형 개발 연구 = Learning analytics model to support self-regulated learning in open secondary school 이은주, 도재우, 유미나, 정재원, 이주윤 p. 223-251

창의적 문제해결을 위한 대학 학습자 역량 모델 탐색과 요구도 분석 = Exploration of the college learners' competency model for creative problem solving and needs analysis 임철일, 한형종 p. 191-221

코로나 19 상황에서 A대학의 원격수업에 대한 학습자 경험 분석 = An analysis of learner’s experience in distance education at A university in the COVID-19 situation 김세영, 임유진, 김보경, 이예경 p. 161-189

대학생 진로·취업교육을 위한 비대면 수업 사례 연구 : Case study of online class focused on persona based scenario method for career development education of university students / 퍼소나 기반 시나리오 방법론을 중심으로 임상훈 p. 133-159

인공지능 챗봇을 활용한 웹 기반 코딩학습 지원도구 프로토타입 개발 = The development of a web-based learning support tool prototype using AI chatbot in coding education 김민지, 허선영 p. 111-132

직업교육에서 VR·AR 활용 양상과 주요 이슈 분석 : Virtual and augmented reality for vocational education : a review of major issues / 교과융합 교육 프로그램 개발 연구 정은진, 김남희 p. 79-109

대학의 대면수업과 비대면 원격수업에 대한 교수자 인식이 정서에 미치는 영향 = The influence of instructors' perceptions of remote learning on their emotion in online higher education 최효선, 김은희 p. 53-78

가상현실 수업시뮬레이션에서 정서 판단을 위한 EEG 기반의 심층신경망 모형개발 = Development of EEG-based deep neural network model for emotion in virtual reality teaching simulation 임성민, 양은별, 임태형, 류지헌 p. 29-52

예비교사를 위한 소프트웨어-교과융합 교육 프로그램 개발 연구 = A study on the course development of converging software and subject matter education for pre-service teachers 임철일, 지현경, 박주현, 이웅기, 배유진 p. 1-27

참고문헌 (60건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 권성호, 강경희 (2008). 교양 교육에서의 융합적 교육과정으로의 접근: 한양대 사례를 중심으로. 교양교육연구, 2(2), 7-24. (Translated in English) Kwon, S., & Kang, K. (2008). Practical Approach to Integrated Curriculum of Undergraduate Liberal Arts Education - Focused on Hanyang University -. Korean Journal of General Education, 2(2), 7-24. 미소장
2 교육부 (2015). 소프트웨어 교육 운영 지침. 세종: 교육부. (Translated in English) Ministry of Education (2015). Software Education Operational Guidelines. Sejong: Ministry of Education. 미소장
3 교육부 (2017). 소프트웨어교육 활성화 기본 계획. 행복한 교육, 세종: 교육부. (Translated in English) Ministry of Education (2017). Software Training Activation Basic Plan. happy education. Sejong: Ministry of Education. 미소장
4 교육부 (2018a). 2018년 교원양성대학 소프트웨어 교육 강화 지원 사업(SWEET) 기본계획. 세종: 교육부. (Translated in English) Ministry of Education (2018). The 2018 Basic Plan for Software Education for all Elementary Teachers Support Project for Teacher Education University(SWEET). Sejong: Ministry of Education. 미소장
5 교육부 (2018b). 미래 사회에 부합하는 예비교원양성을 위한 교원양성기관의 미래형 교육과정 개발에 관한연구. 세종: 교육부. (Translated in English) Department of Education (2018). A Study on the Development of the Future Curriculum of Teacher Training Institution for the Development of Preliminary Teaching Institutes in accordance with the Future Society. Sejong: Department of Education. 미소장
6 김갑수 (2016). 2015 개정 교육과정의 소프트웨어 교육에 대한 초등 교사들의 인식 분석. 정보교육학회논문지, 20(1), 47–56. (Translated in English) Kim, K. (2016). A Recognition Analysis of Elementary Teachers for Software Education of 2015 Revised Korea Curriculum. Journal of The Korean Association of Information Education, 20(1), 47-56. 미소장
7 김수환 (2015). Computational Thinking 교육에서 나타난 컴퓨터 비전공 학습자들의 어려움 분석. 한국컴퓨터교육학회 논문지, 18(3), 49-57. (Translated in English) Kim, S. (2015). Analysis of Non-Computer Majors` Difficulties in Computational Thinking Education. The Journal of Korean Association of Computer Education, 18(3), 49-57. 미소장
8 김현철 (2018). 소프트웨어 교육 현황과 개선 방향. 서울: 민주연구원. (Translated in English) Kim, H. (2018). Recent Software Training Status and Future Direction of Improvement. Seoul:The Institute for Democracy. 미소장
9 김혜영 (2013). 융합교육의 체계화를 위한 융합교육의 방향과 기초융합교과 설계에 대한 제언. 교양교육연구, 7(2), 11-38. (Translated in English) Kim, H. (2013). The proposition of the directions about convergence-based courses and basic-convergence subjects for systemed convergence education. The Korean Association of General Education, 7(2), 11-38. 미소장
10 남부호 (2017). 2015 개정 교육과정 방향과 이해. 한국가정과교육학회 학술대회, 9-49. (Translated in English) Nam, B. (2017). The 2015 Revised Curriculum Direction and Understanding. Korean Home Economics Education Association, 9-49. 미소장
11 노희진, 백성혜 (2015). 스크래치를 활용한 고등학교 과학 수업에 대한 학생 인식. 한국과학교육학회지, 35(1), 53. (Translated in English) Noh, H., & Paik, S. (2015). Students’ Perception of Scratch Program using High School Science Class. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 35(1), 53-64. 미소장
12 문공주, 문지영, 김세미, 김성원 (2016). 예비과학교사를 위한 프로그래밍 교육과정의 적용 및 예비과학교사의 프로그래밍 학습에 대한 인식 조사. 학습자중심교과교육연구, 16(10), 825-842. (Translated in English) Mun, K., Mun, J., Kim, S. & Kim, S. (2016). Application of Programming Curriculum for Pre-service Science Teacher and Examination of their Perceptions about Programming. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 16(10), 825-842. 미소장
13 미래창조과학부 (2016). 소프트웨어 교육 활성화 기본 계획. 세종: 교육부. (Translated in English) Ministry of Science, ICT and Future Planning (2016). A basic plan for activating software training. Sejong: Department of Education. 미소장
14 박경숙, 정현도, 전재돈, 이효녕 (2018). 예비 과학 교사들의 시스템 사고력의 향상을 위한융합인재교육 프로그램의 개발 및 적용. 교사교육연구, 57(1), 108-128. (Translated in English) Park, K., Jeong, H., Jeon, J., & Lee, H. (2018). Development and Application of Systems Thinking-based STEAM Education Program to increase Pre-service Science Teachers’ Systems Thinking Skill. Teacher Education Research, 57(1), 108-128. 미소장
15 박금주, 최영준 (2018). 비전공자를 위한 소프트웨어 교육 방향의 탐색. 교육문화연구, 24(4), 273-292. (Translated in English) Park, G., & Choi, Young J. (2018). Exploratory study on the direction of software education for the non-major undergraduate students. Journal of Education & Culture, 24(4), 273-292. 미소장
16 박만준 (2010). 지식의 융합과 마음의 문제. 대한철학회논문집, 113, 73-110. (Translated in English) Park, M. (2010). Convergence of Knowledge and Problems of Mind. Journal of Korean Philosophical Society, 113, 73-110. 미소장
17 박판우 (2016). 게임프로그래밍을 통한 초등 융합 소프트웨어교육 방안. 예술인문사회융합멀티미디어논문지, 6(2), 27-34. (Translated in English) Park, Ph. (2016). A Method on the Convergent Software Education with Game Programming. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 6(2), 27-34. 미소장
18 서주영, 신승훈 (2020). 비전공자 소프트웨어 교육에서 전공맞춤형 학습 콘텐츠의 효과에 관한 사례연구. 디지털융복합연구, 18(5), 55-63. (Translated in English) Seo, J. & Shin, S. (2020). A Case Study on the Effectiveness of Major-friendly Contents in Software Education for the Non-majors. Journal of Digital Convergence, 18(5), 55-63. 미소장
19 서현석, 정영식 (2018). 엔트리 프로그래밍 언어를 활용한 협력적 이야기 생성하기 활동의 교육적 효과. 정보교육학회논문지, 22(6), 651-660. (Translated in English) Seo, H. & Jeong, Y. (2018). Educational Effects of Collaborative Story Creation Activities Using the Entry Programming Language. Journal of The Korean Association of Information Education, 22(6),651-660. 미소장
20 성영훈 (2019). 예비교사를 위한 게임 프로그래밍 교육모델 4E 개발. 정보교육학회논문지, 23(6), 561-571. (Translated in English) Sung, Y. (2019). Development of Game Programming Education Model 4E for Pre-Service Teachers. Journal of The Korean Association of Information Education, 23(6), 561-571. 미소장
21 송의성, 길준민 (2017). 초등예비교사의 컴퓨팅 사고력 향상을 위한 블렌디드 러닝 기반의 소프트웨어교육 프로그램 개발 및 적용. 정보처리학회논문지: 소프트웨어 및 데이터공학, 6(7), 353-360. (Translated in English) Song, U. S., & Gil, J. M. (2017). Development and Application of Software Education Program Based on Blended Learning for Improving Computational Thinking of Pre-Service Elementary Teachers. KIPS transactions on software and data engineering, 6(7), 353-360. 미소장
22 신수범, 한규정 (2019). 예비교사를 위한 교수내용지식 관점에서의 소프트웨어 교육내용 주요 내용 탐색. 한국정보통신학회논문지, 23(2), 229-235. (Translated in English) Shin, S. & Han, G. (2019). Core Curriculum Contents of Software Education for Preliminary Teacher based on Pedagogical Contents Knowledge. Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, 23(2), 229-235. 미소장
23 심재권 (2018). SW 교육을 위한 교사의 ICT 리터러시와 프로그래밍 능력 수준 측정. 정보처리학회논문지. 컴퓨터 및 통신시스템, 7(4), 91-98. (Translated in English) Shim, J. (2018). Analysis of Teacher’s ICT Literacy and Level of Programming Ability for SW Education. KIPS Transactions on Computer and Communication Systems, 7(4), 91-98. 미소장
24 유홍준 (2015). 성균관대학교 소프트웨어 교양교육 실시 방안. 한국교양교육학회 학술대회 자료집, 157-160. (Translated in English) Yoo, H. (2015). Strategies for Software Liberal Arts Education at Sungkyunkwan University. In Proceedings of The Korean Association of General Education Conference in 2015, 157-160. 미소장
25 윤마병, 홍재영 (2012). 고등학교 융합과학 (STEAM) 실험-실습 프로그램 개발과 과학 캠프 적용. 과학교육연구지, 36(2), 263-278. (Translated in English) Yoon, M., & Hong, J. (2012). The Application of a Science Camp and the Development of Experiment and Practice Program Based on STEAM for High School Students. Journal of Science Education, 36(2), 263-278. 미소장
26 이미화, 함성봉 (2018). 초등 융합 SW교육을 위한 플립 러닝 기반 교수-학습 모형 개발 및 적용. 정보교육학회논문지, 22(2), 213-222. (Translated in English) Lee, M., & Ham, S. (2018). The Development and Application of a Teaching and Learning Model Based on Flipped Learning for Convergence Software Education in Elementary Schools. Journal of The Korean Association of Information Education, 22(2), 213-222. 미소장
27 이민희, 임해미 (2013). 수학사를 활용한 융합적 프로젝트기반학습(STEAM PBL)의 설계 및 효과 분석. 학교수학, 15(1), 159-177. (Translated in English) Lee, M., & Rim, H. (2013). A Design and Effect of STEAM PBL based on the History of Mathematics. School Mathematics, 15(1), 159-177. 미소장
28 이선희 (2019). 개인화 학습 지원을 위한 공개교육자원(OER) 활용 교수설계원리 개발연구. 박사학위논문, 서울대학교 대학원. (Translated in English) Lee, S., (2019). Developing instructional design principles for personalising open educational resources-based learning. Unpublished doctoral dissertation, Seoul National University. 미소장
29 이영호 (2019). 블록형 프로그래밍 언어 기반 인공지능 교육이 학습자의 인공지능 기술 태도에 미치는영향 분석. 정보교육학회논문지, 23(2), 189-196. (Translated in English) Lee, Y. (2019). An Analysis of the Influence of Block-type Programming Language-Based Artificial Intelligence Education on the Learner's Attitude in Artificial Intelligence. Journal of The Korean Association, 23(2), 189-196. 미소장
30 이지선 (2019). 미래 사회에 대비한 교원 전문성 확보방안- 한국․호주의 교원 양성 정책 비교 및 시사점을 중심으로-. 세종: 교육부. (Translated in English) Lee, J., (2019). A plan to secure professionalism of teachers in preparation for the future society - focusing on comparison and implications of policies for training teachers in Korea and Australia. Sejong: Department of Education. 미소장
31 이철현, 온정덕 (2017). 소프트웨어 교육에 대한 초등교사의 인식. 한국실과교육학회지, 30(4), 179-203. (Translated in English) Lee, C. & Ohn, J. (2017). Elementary School Teachers’ Perception towards Software Education. Journal of Korean Practical Arts Education, 30(4), 179-203. 미소장
32 임정훈 (2018). 소프트웨어 교육의 주요 이슈와 소프트웨어 교육 발전을 위한 교육공학자의 역할. 교육공학연구, 34(3), 679-709. (Translated in English) Leem, J. (2018). Main Issues of Software Education and Tasks of Educational Technology for improving Software Education. The Korean Society for Educational Technology, 34(3), 679-709. 미소장
33 임철일 (2019). 미래 사회와 교육을 위한 교육공학 연구 및 실천 영역의 재조명. 교육공학연구, 35(2), 253-287. (Translated in English) Lim, C. (2019). Redirecting the Research and Practice of Educational Technology for Future Society and Education. The Korean Society for Educational Technology, 35(2), 253-287. 미소장
34 임철일, 연은경 (2015). 기업교육 프로그램 개발과 교수체제설계. 파주: 교육과학사. (Translated in English) Lim, C. & Yeon, E. (2015). Corporate Education Program Development and Instructional System Design. Paju: Kyoyookbook. 미소장
35 임철일, 이웅기, 배유진, 자오신, 이경건 (2019). 사범대학 예비교사의 SW-교과융합 수업 설계 능력 함양을 위한 워크숍 프로그램 개발: RPISD 방법론을 활용하여. 2019 교육학회 연차학술대회 포스터발표 논문. (Translated in English) Lim, C., Lee, U., Bae, Y., Lee, G. & Xin, Z. (2019). Development of a Workshop Program for the SW-subject Matter Convergent Teaching Ability of Pre-service Teachers: Using the RPISD Method[Poster presentation]. 2019 Korean Educational Research Association Annual Conference. 미소장
36 임철일, 최효선, 김선영 (2017). OER 기반 고등교육 지원체제 구축연구. 대구: 한국교육학술정보원. (Translated in English) Lim, C., Choi, H., & Kim, S. (2017). Study on the establishment of a higher education support system based on OER. Daegu: Korea Education and Research Information Service. 미소장
37 임해미 (2009). 예비 수학교사의 테크놀로지 내용교수지식(TPACK) 신장을 위한 팀 프로젝트 효과 연구. 수학교육학연구, 19(4), 545-564. (Translated in English) Rim, H. (2009). Study on the Effectiveness of Team Project to Improve TPACK of Preservice Mathematics Teachers. Journal of educational research in mathematics, 19(4), 545-564. 미소장
38 전성균, 이영준 (2014). EPL을 활용한 예술 중심의 STEAM 교육 프로그램. 한국컴퓨터정보학회논문지, 19(4), 149-158. (Translated in English) Jeon, S. & Lee Y. (2014). Art based STEAM Education Program using EPL. Journal of the Korea Society of Computer and Information, 19(4), 149-158. 미소장
39 전수진 (2017). SW 교육에서의 컴퓨팅 사고력 신장을 위한 개발 중심 모형의 설계 및 효과. 정보교육학회논문지, 21(6), 619–627. (Translated in English) Jeon, S. (2017). Design and Effect of Development-Oriented Model for Developing Computing Thinking in SW Education. Journal of The Korean Association of Information Education, 21(6), 619-709. 미소장
40 전수진, 한선관 (2016). 컴퓨팅 사고 향상을 위한 UMC 수업전략의 개발과 적용. 한국정보교육학회논문지, 20(2), 131-138. (Translated in English) Jun, S., & Han, S. (2016). Development of UMC Teaching and Learning Strategy for computational Thinking. Journal of The Korean Association of Information Education, 20(2), 131-138. 미소장
41 전용주, 김태영 (2016). 비전공 예비교사의 컴퓨팅 사고력 기반 웹 프로그래밍 교양 수업 프로그램 설계. 한국컴퓨터정보학회 동계학술대회 논문집, 24(1), 161-164. (Translated in English) Jeon, Y. & Kim, T. (2016). The Design of a Computational Thinking-based Web Programming Course as a Liberal Art Subject for Non-Computer Majored Preliminary Teachers. The Korean Society Of Computer And Information, 24(1), 161-164. 미소장
42 정영석 (2017). 4차 산업혁명시대의 SW 교육 방안. 서울: 한국정보화진흥원. (Translated in English) Jung, Y. (2017). SW education ecosystem in the 4th industrial revolution era. Seoul: National Information Society Agency. 미소장
43 정인기 (2017). 교육대학교 로봇 활용 소프트웨어 교육 과정 개발을 위한 예비 교사의 인식 조사 연구. 정보교육학회논문지, 21(3), 277–284. (Translated in English) Jeong, I. (2017). Study on the Preliminary Teachers’ Perception for the Development of Curriculum of the Robot-based Software Education in the Universities of Education. Journal of The Korean Association of Information Education, 21(3), 277-284. 미소장
44 조영환 (2017). 첨단 테크놀로지 기반 미래교육을 위한 서울대학교 사범대학 발전방안에 관한 기초 연구. 서울: 서울대학교. (Translated in English) Cho, Y. (2017). Basic research on the development plan of Seoul National University College of Education for future education based on advanced technology. Seoul: Seoul National University. 미소장
45 주미경, 문종은, 송륜진 (2012). 수학교과와 융복합교육. 학교수학, 14(1), 165-190. (Translated in English) Ju, M., Moon, J., & Song, R. (2012). Convergence Education in Mathematics: Issues and Tasks. School Mathematics, 14(1), 165-190. 미소장
46 최형신 (2016). 예비교원의 Computational Thinking(CT) 역량 계발 방안: CT의 5가지 핵심 역량 분석. 한국정보교육학회논문지, 20(6), 553-562. (Translated in English) Choi, H. (2016). Developing pre-service teachers’ computational thinking: analysis of CT’s five core competencies. Journal of The Korean Association of Information Education, 20(6), 553-562. 미소장
47 최형신, 양창모, 박선주, 전우천 (2017). 예비교원의 소프트웨어 교육 역량 계발: 소프트웨어 에듀톤 사례를 중심으로. 정보교육학회논문지, 21(2), 231-245. (Translated in English) Choi, H., Yang, C., Park, S., & Jun, W., (2017). Development of Pre-service Teachers'Software Education Competencies: Focusing on the Case of SW Edu-thon. Journal of The Korean Association of Information Education, 21(2), 259-266. 미소장
48 한영신 (2018). 비전공자 소프트웨어 교육 운영 모델. 예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지, 8(8), 615-623. (Translated in English) Han, Y., (2018). An operation model of Software Education for Non-computer major students. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 8(8), 615-623. 미소장
49 한옥영, 김재현 (2017). 비전공자 소프트웨어 교육을 통한 컴퓨팅 사고력 향상에 대한 연구. 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회논문집, 21(1), 139-141. (Translated in English) Han, O., Kim, J., (2017). A Study on the Improvement in Computational Thinking for Nonmajors Through Software Education. In Proceedings of The Korean Association of Computer Education Conference 2017, 12(1), 139-141. 미소장
50 홍현미, 장선영 (2019). 소프트웨어 교육을 위한 예비초등교사 역량에 대한 교육요구도 분석. 초등교육연구, 32(3), 123-147. (Translated in English) Hong, H. M. & Jang, S. Y. (2019). An Analysis of Educational Needs of Pre-service Teacher’s Competency for Software Education. The Journal of Elementary Education, 32(3), 123-147. 미소장
51 Green, S., & Anid, N. (2013). Training K-12 teachers in STEM education: A multi-disciplinary approach. 2013IEEE Integrated STEM Education Conference (ISEC), 1-4. 미소장
52 Hutchins, N. M., Biswas, G., Maróti, M., Lédeczi, Á., Grover, S., Wolf, R., ... & McElhaney, K. (2020). C2STEM: a System for Synergistic Learning of Physics and Computational Thinking. Journal of Science Education and Technology, 29(1), 83-100. 미소장
53 Jones, T. S., & Richey, R. C. (2000). Rapid Prototyping Methodology in Action: A Developmental Study. Educational Technology Research and Development, 48(2), 63-80. 미소장
54 Lin, Y. T., Wang, M. T., & Wu, C. C. (2019). Design and Implementation of Interdisciplinary STEM Instruction: Teaching Programming by Computational Physics. The Asia-Pacific Education Researcher, 28(1), 77-91. 미소장
55 Reigeluth, C., Aslan, S., Chen, Z., Dutta, P., Huh, Y., Lee, D., Lin, C., Lu, Y., Min, M., Tan, V., Watson, L., & Watson, W. (2015). Personalized integrated educational system: technology functions for the learner centered paradigm of education. Journal of Educational Computing Research, 53(3), 459-496. 미소장
56 Sengupta, P., Kinnebrew, J. S., Basu, S., Biswas, G., & Clark, D. (2013). Integrating computational thinking with K-12 science education using agent-based computation: A theoretical framework. Education and Information Technologies, 18(2), 351-380. 미소장
57 Weintrop, D., Beheshti, E., Horn, M., Orton, K., Jona, K., Trouille, L., & Wilensky, U. (2016). Defining Computational Thinking for Mathematics and Science Classrooms. Journal of Science Education and Technology, 25(1), 127-147. 미소장
58 Wilson, E. (2005). 통섭: 지식의 대통합 (최재천․장대익 공역). 서울: 사이언스 북스. 미소장
59 Yadav, A., Mayfield, C., Zhou, N., Hambrusch, S., & Korb, J. T. (2014). Computational thinking in elementary and secondary teacher education. ACM Transactions on Computing Education (TOCE), 14(1), 1-16. 미소장
60 Yadav, A., Zhou, N., Mayfield, C., Hambrusch, S., & Korb, J. T. (2011). Introducing computational thinking in education courses. In Proceedings of the 42nd ACM technical symposium on Computer science education. 미소장