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헤어는 도덕적 개념의 논리인 보편화가능성이 공평성의 요구를 함의하며, 이를 통해 공리주의에 도달한다고 주장한다. 매키는 보편화의 3단계론을 통하여 헤어의 논증을 비판한다. 그는 도덕적 개념이 함의하는 보편화가능성은 결코 3단계 보편화, 즉 공평성의 요구를 함의하지 않기 때문에 보편화가능성에 기초한 추리 도덕 체계는 공리주의를 산출하지 않는다고 주장한다. 이에 대해 헤어는 보편화가능성은 한 종류밖에 없으며, 이로부터 공평성으로의 발전이 있을 뿐이라고 반박한다. 그러나 공평성으로의 이행은 보편화가능성만으로는 충분하지 않고, 객관적인 도덕적 진리가 존재하지 않는다는 부가적 전제가 보완되어야만 가능하다. 헤어는 비기술주의를 활용하여 객관적인 도덕적 진리의 부재 논증 및 보편화가능성에 기초한 공리주의 논증을 강화할 수 있다.

R. M. Hare argues that universalizability, the logic of moral concepts, implies the requirement of impartiality, by means of which it reaches utilitarianism. J. L. Mackie criticizes Hare’s argument with the thesis on the three stages of universalization. He argues that because universalizability involved in moral concepts does not imply the third stage of universalization, that is the requirement of impartiality, the universalizability-based moral reasoning system does not produce utilitarianism. In replying to Mackie’s critique, Hare insists that there should be only one sort of universalizability, but progression from this universalizability to the requirement of impartiality be possible. However, the progression from universalizability to impartiality are to be accomplished not only by universalizability, but also by complementing it with additional premise that there is no objective moral truth. In order to support the argument that there is no objective moral truth, Hare deploys the non-descriptivist argument, consequently reinforces both the argument for the progression from universalizability to the requirement of impartiality and the universalizability-based argument for utilitarianism.

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
도덕 교과 교수·학습에서 행동 윤리학의 적용 방안 = Applying behavioral ethics to teaching & learning in moral education 추병완 p. 1-26

COVID-19 접촉자 추적 시스템의 윤리적 도전과 AI 윤리교육의 과제 = Ethical challenges of COVID-19 contact tracing system and challenges of AI ethics education 박형빈 p. 27-52

보편화가능성에 기초한 공리주의 논증에서 공평성의 문제 : The problem of impartiality in the universalizability-based argument for utilitarianism : focused on the debate on the stage of universalization between R.M. Hare and J.L. Mackie / 헤어와 매키의 보편화 단계 논쟁을 중심으로 류지한 p. 53-85

흄의 자살론에 대한 윤리적 고찰 = An ethical perspective on the suicide in Hume's thoughts 변영진 p. 87-108

흄의 두 수준 덕론과 평가에 관한 연구 = A study on David Hume's two-level virtue theory and evaluation 권오영 p. 109-131

흠, 죄의 의미와 고백의 윤리성 고찰 = The meaning of defilement, sin and the ethics of confession 김대군 p. 133-148

인공지능이 생명의료 영역에 제기하는 윤리 문제 = Ethical issues raised by artificial intelligence in the biomedical field 추정완 p. 149-170

코로나19로 변화된 노년의 삶과 죽음 = Changes in elder's lives and death by COVID-19 한규량 p. 171-191

포스트 코로나 시대 다문화 시티즌십의 내용 = Contents of multicultural citizenship in the post-corona era 변종헌 p. 193-214

Competence-based school multicultural education curriculum design in the non-contact era = 비대면 시대 학교 다문화교육과정 구축 연구 : 다문화 역량을 중심으로 Luo Yang, Seo Eunsook p. 215-237

참고문헌 (25건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 류지한(2003), “도덕적 개념의 논리와 도덕적 추리: 헤어의 반직관주의·비자연주의 도덕 추리론”, 『대동철학』, 21. 미소장
2 류지한(1999), “메타 윤리학에서 기술주의의 오류”, 『국민윤리연구』, 41호. 미소장
3 퍼트남, H.(1987), 김효명 역, 『이성․진리․역사』, 서울: 민음사. 미소장
4 Becker, L. C. & Becker, C. B.(1992), Encyclopedia of Ethics, v. I, Ⅱ, New York: Garland Publishing, Inc. 미소장
5 Hare, R. M.(1999), “Objective Prescriptions,” Objective Prescriptions and Other Essays, Oxford: Clarendon Press. 미소장
6 Hare, R. M.(1997), Sorting Out Ethics, Oxford: Clarendon Press. 미소장
7 Hare, R. M.(1996), “A New Kind of Naturalism?,” Peter A. French, Theodore E. Uehling, Jr., and Howard K. Wettstein, (ed.), Midwest Studies in Philosophy Volume XX, Notre Dame: University of Notre Dame Press. 미소장
8 Hare, R. M.(1992), “Universalizability,” L. C. Becker & C. B. Becker (ed.), Encyclopedia of Ethics, New York: Carland. 미소장
9 Hare, R. M.(1991), “Universal Prescriptivism," Singer, Peter, (ed.), A Companion to Ethics, Oxford: Basil Blackwell. 미소장
10 Hare, R. M.(1989a), “Right, Utility, and Universalization: Reply to J. L. Mackie,”Essays on Political Morality, Oxford: Clarendon Press. 미소장
11 Hare, R. M.(1989b), “Ethical Theory and Utilitarianism,” in Essays in Ethical Theory, Oxford: Clarendon Press 미소장
12 Hare, R. M.(1989c), “Relevance,” in Essays in Ethical Theory, Oxford: Clarendon Press. 미소장
13 Hare, R. M.(1989d), “How to Decide Moral Questions Rationally,” in Essays in Ethical Theory, Oxford: Clarendon Press. 미소장
14 Hare, R. M.(1988), “Comment on Singer,” Seanor, D. and Fotion N. ed., Hare and Critics, Oxford: Oxford University Press. 미소장
15 Hare, R. M.(1981), Moral Thinking, Oxford: Clarendon Press. 미소장
16 Hare, R. M.(1952), The Language of Morals, Oxford: Clarendon Press. 미소장
17 Mackie, J. L.(1985a), “The Three Stage of Universalization,” Person and Value, Oxford: Clarenden Press. 미소장
18 Mackie, J. L.(1985b), “Right, Utility, and Universalization,” Person and Value, Oxford: Clarenden Press. 미소장
19 Mackie, J. L.(1977), Ethics: Inventing Right and Wrong, Harmordsworth: Penguin Books. 미소장
20 McNaughton, David(1988), Moral Vision: An Introduction to Ethics, Oxford: Basil Blackwell. 미소장
21 Nagel, T.(1988), “The Foundation of Impartiality,” Seanor, D. and Fotion N. ed., Hare and Critics, Oxford: Oxford University Press. 미소장
22 Nielsen, Kai(1985), “Universalizability and Commitment to Impartiality,”Nelson T. Potter & Mark Timmons, ed., Morality and Universality, Dordrecht: D. Reidel Publishing Company. 미소장
23 Seanor, D. and Fotion N., ed.(1988), Hare and Critics, Oxford: Oxford University Press. 미소장
24 Singer, Peter(1988), “Reasoning towards Utilitarianism,” Seanor, D. and Fotion N. ed., Hare and Critics, Oxford: Oxford University Press. 미소장
25 Williams, Bernard(1985), Ethics and the Limits of Philosophy, Cambridge, Mass.: Harvard University Press. 미소장