본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

This study was conducted to develop and validate writing tasks and a scoring rubric to measure college students’ global understanding. Global understanding in this study was conceptualized as the ability to conduct a multi-perspective analysis of global issues while being aware of interdependence in global communities. A short writing task prompted students to analyze a real-world global issue on either of two broad topic areas, one socio-cultural and the other techno-ecological, and to present their own perspective. Writings from 340 college students were assessed by 11 graders based on a checklist-type rubric of two scoring dimensions-global interdependence awareness and multi-perspective analytic ability. The results of a many-facet Rasch analysis showed the lowest-difficulty parameter in the dimension of global interdependence awareness was found to be ‘awareness in the importance of pursuing universal values’ while the highest in difficulty was ‘consideration of multiple perspectives.’ The item with the lowest-difficulty parameter in the multi-perspective analytic ability dimension was ‘whether to be capable of presenting own opinions,’ and the highest in the difficulty parameter was ‘whether to be able to evaluate own view in light of multiples perspectives.’ Scholarly and practical implications were discussed based on these results.

이 연구는 대학생의 세계이해를 평가하기 위한 논술형 평가도구를 개발하고 타당화하기 위하여 수행되었다. 세계이해는 세계의 다양한 문화, 경제, 정치 등의 이슈에 관심을 가지고 상호의존적 공동체 특성을 인식하여 국제이슈를 해석·탐구할 수 있는 능력이다. 이에, 글로벌 환경에서 국가 혹은 지역 간 이해관계나 가치가 충돌하는 상황을 분석하도록 논술형 과제를 설계하였다. 대학생 340명이 논술형 과제 수행에 참여하였으며, 개발된 채점기준표에 따라 11명의 채점자가 채점하였다. 산출된 자료를 다국면 Rasch 모형을 활용하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 상호의존성 인식 영역에서 난이도가 가장 낮은 항목은 ‘지구적 가치 추구의 중요성 인식’이었으며, 난이도가 가장 높은 항목은 ‘다양한 입장과 견해를 고려한 갈등상황 인식’이었다. 둘째, 국제이슈 탐구 영역에서 난이도가 가장 낮은 항목은 ‘자신의 가치 제시’였고, 난이도가 가장 높은 항목은 ‘자신의 견해에 대한 다각적 검토’였다. 셋째, 주제유형에 따라 채점항목의 난이도가 달랐다. 구체적으로 환경·기술형 과제보다 사회·문화형 과제의 난이도가 높게 나타났다. 넷째, 논술형 평가도구를 통해 확인된 학생들의 세계이해 수준은 문제해결 전략, 의사소통 전략과는 정적 상관을 보인 반면, 자기보고식으로 측정한 개방성 점수와는 상관이 없었다. 상기의 결과에 기반하여, 세계이해를 포함한 대학생 역량 측정 관련 후속연구 및 대학생의 글로벌역량 교육을 위한 과제를 논의하였다.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
졸업문집을 통해서 본 노년 학습자들의 학교경험 분석 = An analysis of school experiences of elderly literacy learners through graduation literature : 중학 학력인정 문해교육 졸업자 중심으로 조광연, 김성자 p. 1-29
간호학생의 고충실도 환자 모형과 표준화 환자를 활용한 시뮬레이션 실습 경험 = Experience of simulation practice using a high-fidelity patient simulator and standardized patients of nursing students 윤지아, 강인순, 손민서 p. 31-56
연구학교 운영 과정에 나타난 참여교사의 불순응 요인 분석 = An analysis of the variables affecting non-compliance of teachers' participation in the implementation process of research schools 박상민, 정성수 p. 57-82
교육과정 실행의 의미와 방향에 관한 소고 = The meaning and direction of curriculum implementation 전현욱 p. 83-105
대학생 세계이해 논술형 평가도구 개발 및 타당화 = Designing and validating writing tasks to assess college students' global understanding 함은혜, 심우정, 박소영 p. 107-138

교육정책 연구의 개념적 분석틀로서 Foucault의 통치성 = Foucault's governmentality as a conceptual framework for education policy research 손흥숙 p. 139-155

OECD 교육 2030의 역량 설계 원리에 대한 고찰 : Visiting OECD education 2030's competency design principles : focusing on the IBDP design principle / IBDP 설계 원리를 중심으로 조현영 p. 157-183
중학생의 자아존중감과 협동심 간의 관계에서 부모 및 교사관계의 매개효과 : The mediating effects of parental relationship and teacher relationship on middle school students' self-esteem and cooperation : focusing on gender differences / 성별 차이를 중심으로 조영희, 백아롱 p. 185-213
중학교 진로전담교사 직무수행도 유형 분류와 관련 변인 분석 = Middle school career guidance teachers' job performance types and their relevant variables 오영교 p. 215-245
다문화적 교사효능감과 다문화교육 실행의 관계에서 학교장 리더십의 조절효과 탐색 = Moderating effects of school leadership on the association between teachers' self-efficacy and the implementation of multicultural education 구하라, 김지현 p. 247-274
초기 청소년이 지각한 사회적 지지와 학업열의의 구조적 관계 : The structural relationship among early adolescents' perceptions of social support and academic engagement : focusing on the mediating effects of self-esteem / 자아존중감의매개효과를 중심으로 백예은, 정혜원 p. 275-304
랜덤포레스트 기법을 활용한 대학생의 행복감 영향 요인 분석 = A random forest analysis of factors influencing college students' happiness 이윤희, 장윤선 p. 305-334
자기조직적(Self-organizing) 교육 거버넌스(Governance) 구축의 원리로서의 실천공동체(CoP) = The community of practice as a principle for constructing self-organizing education governance : 미래형 교육자치 협력지구 순천시 사례를 중심으로 서덕희 p. 335-386
평생교육 관점에서 바라본 시민교육의 과제 : The tasks of Korean citizenship education from the perspective of lifelong education : from expansion to innovation and integration / 확장에서 혁신과 통합으로 김민호 p. 387-416

참고문헌 (58건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 구자옥, 김성숙, 이혜원, 조성민, 박혜영(2016). OECD 국제학업성취도 평가연구: PISA 2018 예비검사 시행 기반 구축. 한국교육과정평가원: 진천. (Translated in English) Ku, J., Kim, S., Lee, H., Cho, S., & Park, H.(2016). OECD Programme for International Student Assessment: Establishing a foundation of PISA 2018 Field Trial. Korea Institute of Curriculum and Evaluation 미소장
2 권희경·이현주·남궁지영·박경호·최원석·길혜지(2018). 2018 KEDI 학생역량 조사 연구. 한국교육개발원. (Translated in English) Kwon, H., Lee, H., Namgung, J., Park, K., Choi, W., Kil, H., & Choi, E.(2018). 2018 KEDI Survey Research on Student Competencies. Korean Educational Development Institute. 미소장
3 김경희(2020). 서논술형 평가의 평가학적 의미 탐색. 교육평가연구, 33(4), 839-862. (Translated in English) Kim, K.(2020). Exploring the evaluative meaning of restricted and extended response essay assessment. Journal of Educational Evaluation, 33(4), 839-862. 미소장
4 김아영(1997). 학구적 실패에 대한 내성의 관련변인 연구. 교육심리연구, 11(2), 1-19. (Translated in English) Kim, A.(1997). A study on the academic failure-tolerance and its correlates. Journal of Educational Psychology, 11(2), 1-19. 미소장
5 김은주, 김경섭(2018). 핵심역량 기반 인성교육이 대학생의 대인관계 역량과 글로벌 역량에 미치는 효과. 직업능력개발연구, 21(1), 55-88. (Translated in English) Kim, E., & Kim, K. (2018). Development of a personality education program aimed at cultivating interpersonal skills and global competence in college students and the verification of its effect. Journal of Vocational Education &Training, 21(1), 55-88. 미소장
6 김은주, 성명희(2016). 대학생들의 인성발달이 핵심역량에 미치는 영향-인문학적, 글로벌, 창의융합, 봉사헌신, 소통협업 역량을 중심으로. 윤리교육연구, 40, 133-156. (Translated in English) Kim, E., & Sung, M. (2016). Influence of personality development of college students on core competences- Focusing on humanistic global, creative convergence, service and devotion, communication and cooperation competences. Research on Ethics Education, 40, 133-156. 미소장
7 김찬란, 이선미(2011) 글로벌 시민성의 관점에서 본 대학생 해외자원봉사: A대학을 중심으로 한탐색적 연구. 시민사회와 NGO, 9(2), 33-56. (Translated in English) Kim, C., Lee, S. (2011). An exploratory Research on overseas volunteering of university students from the perspective of global citizenship, Civil Society and NGO, 9(2). 33-56. 미소장
8 노상충, 정홍식, 서용원(2012). 글로벌역량 척도(GCS) 개발 및 타당화. 한국심리학회지: 산업및 조직, 25(4), 801-831. (Translated in English) Roh, S-c., Jung, H-s., & Suh, Y-w. (2012). Development and Validation of the Global Competency Scale (GCS). Korean Journal of Industrial and Organizational Psychology 25(4), 801-831. 미소장
9 민춘기(2016). 대학생 인성과 시민성 함양을 위한 글로컬 프로그램의 방향. 교양교육연구, 10(3). 447-486. (Translated in English) Min, C. (2016). Direction of Glocal Programs for enhancing students’character and citizenship, 10(3), 447-486. Research on General Education, 10(3), 447-486. 미소장
10 소경희(2006). 학교지식의 변화요구에 따른 대안적 교육과정 설계방향 탐색. 교육과정연구, 24(3), 39-59. (Translated in English) So, K.(2006). A investigation on new approaches to curriculum design for the knowledge-based society. The Journal of Curriculum Studies, 24(3). 39-59. 미소장
11 손유미, 송창용, 이현정(2015). 대학생 핵심역량 지원 방안 연구. 세종: 한국직업능력개발원. (Translated in English) Son, Y., Song, C., & Lee, H.(2015). A Study on the Support for Core Competency of Korean Students in Collegiate Level. Sejong: KRIVET 미소장
12 박정, 전현정(2005). 대규모 평가 자유 반응형 문항 채점 영향 요소. 교육평가연구, 18(2), 35-57. (Translated in English) Park, C., Jun, H.(2005). The effect of factors on scoring constructed-response items in a large-scale assessment. Journal of Education Evaluation, 18(2), 35-57. 미소장
13 신우열, 김민규, 김주화(2009). 회복탄력성 검사 지수의 개발 및 타당도 검증. 한국청소년연구, 20(4), 105-131. (Translated in English) Sin, W., Kim, M., & Kim, J.(2009). Developing measures of resilience for Korean adolescents and testing corss, covergent, and discriminant validity. Studies on Korean Youth, 20(4), 105-131. 미소장
14 유현숙, 최정윤, 여승수, 권기석, 김은영, 이은실, 김경성(2010) OECD 고등교육 학습성과 평가사업(Ⅱ): 실행가능성 평가를 위한 한국적 평가체제 개발 구축을 중심으로. 서울: 한국교육개발원. (Translated in English) Yu, H., Choi, J., Kwon, K., Yoe, S., Kim, E., Rhee, E., & Kim, K(2010). OECD AHELO project in Korea(Ⅱ). Seoul: KEDI 미소장
15 이광우, 정영근(2017). 2015 개정 교육과정의 총론·각론 간 연계 양상에 대한 반성적 논의 : 국가교육과정 각론조정을 중심으로. 교육과정연구, 35(3), 59-80. (Translated in English) Lee, K., & Jeung, Y. (2017). A reflective review of the connection context between the general guidelines and the subject curriculum in the 2015 revised curriculum: Focused on the national curriculum specialized guidelines mediation. The Journal of Curriculum Studies, 35(3), 59-80. 미소장
16 이재기(2007). 논술고사의 주요 쟁점과 개선 방안 탐색, 교육과정평가연구, 10(2), 125-144. (Translated in English) Lee, J-K. (2007). The issues and orientation of the Korean essay test. The Journal of Curriculum & Evaluation, 10(2), 125-144. 미소장
17 이하원, 이화선 (2017). 대학생용 핵심역량 진단 검사(K-CCCA)의 개발. 교양교육연구, 11(1), 97-127. (Translated in English) Lee, H-W. & Lee, H. (2017). Development of Korea-Collegiate core competencies assessment(K-CCCA). Korean Journal of General Education, 11(1), 97-127. 미소장
18 이효미, 김명소, 한영석(2011). 글로벌 마인드 역량의 구성요인 탐색 및 지수 개발. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 24(3), 493-521. (Translated in English) Lee, H. M., Kim, M. S., & Han, Y. S. (2011) Exploration of the structure of global mindset competency and development of global mindset index. Korean Journal of Industrial and Organizational Psychology, 24(3), 493-521. 미소장
19 이혜원, 이수정, 이영미, 김미지, 강신애, 김형렬, 박찬호(2017). 글로벌역량 교육 정책 및 실태 분석을 위한 국제 협동연구(Ⅰ). 연구보고 RRO 2017-1. 한국교육과정평가원: 서울. (Translated in English) Lee, H.,, Lee, S., Lee., Y., Kim, M., Kang, S., Kim, H., Park, C., Morohashi, J., Nettles, M. (2017). An international collaborative study of GCED policy and practice(Ⅰ). Korea Institute of Curriculum and Evaluation 미소장
20 정은이(2018). 대학생 자기주도성 검사 개발 및 타당화 연구. 학습자중심교과교육연구, 18(2), 703–730. (Translated in English) Jung, E.(20 ). Development and validation of a college students’self-directed scale. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 18(2), 703–730. 미소장
21 지은림(2008). 논술고사의 신뢰성에 영향을 미치는 채점자 특성 분석, 교육평가연구, 21(2), 97-113. (Translated in English) Chi, E. (2008). Analyzing rater charactersitcs affecting the reliability of essay examination. Journal of Educational Evaluation, 21(2), 97-113. 미소장
22 진미석, 손유미, 임언, 송창요, 오석영(2010). 2010년도 대학생 핵심역량 진단체제 구축. 교육과학기술부. (Translated in English) Jin, M., Leel, S., Yim, E., Ryoo, H., & Chae, C.(2010). Constructing system for diagnosing and assessing college students’ key competences. MEST &KRIVET 미소장
23 채창균, 박천수, 이수영(2006). 대학생 능력평가제도 도입방안. 교육인적자원부. (Translated in English) Chae, C., Park, C., & Lee, S(2006). A plan to introduce a competency evaluation system for college students. MEHRD & KRIVET 미소장
24 최인선, 김명화, 김수진, 김현정, 이신영 (2021). PISA 2018 결과에 나타난 우리나라 학생들의글로벌 역량 성취 특성. 이슈페이퍼. 한국교육과정평가원: 진천. (Translated in English) Choi, I., KIm, M., Kim, S., Kim, H., Lee, S. (2021). Global competence achievement of Korean students in PISA 2018. Korea Institute of Curriculum and Evaluation 미소장
25 하유경, 조한익(2016). 대학생용 창의적 자기효능감 척도의 개발과 타당화. 한국심리학회지, 13(1), 55-78. (Translated in English) Ha, U., & Cho, H. (2016). Development and validation of creative self-efficacy sclae for college students. The Korean Psychological Association, 13(1) . 55-78. 미소장
26 함은혜, 심우정(2021). 시나리오기반 과제형 대학생 문화민감성 평가도구 개발 및 타당화. 교육평가연구, 34(1). 155-181. (Translated in English) Ham, E., & Shim, W. (2021). Developing and validating the scenario-based assessment of intercultural sensitivity. Journal of Educational Evaluation. 34(1). 155-181. 미소장
27 함은혜, Roberts, R. D.(2015). 가교 이야기 문항을 활용한 학생 자기보고식 팀워크 점수의 교정. 교육평가연구, 28(4), 1107-1128. (Translated in English) Ham, E. H. & Roberts, R. D. (2015). An application of anchoring vignettes for improving interpersonal comparability of student self-reported teamwork scores. Journal of Educational Evaluation, 28(4), 1107-1128. 미소장
28 홍원표(2017). 역량기반 교육과정의 가능성에 대한 비판적 재검토: 이론적· 실제적 쟁점을 중심으로. 교육과정연구, 35(1), 239-254. (Translated in English) Hong, W.(2017). Revisiting competency-based curriculum in Korea:Focused on theoretical and practical challenges. The Journal of Curriculum Studies, 35(1). 239-254. 미소장
29 Barrows, T. S., Ager, S. M., Bennett, M. F., Braun, H. I., Clark, J. L. D., Harris, L. G., & Klein, S. F. (1981). College students’ knowledge and beliefs: a survey of global understanding. New Rochelle, NY: Change Magazine Press. 미소장
30 Bolt, D. M., & Johnson, T. R. (2009). Addressing score bias and differential item functioning due to individual differences in response style. Applied Psychological Measurement, 33(5), 335-352. 미소장
31 Braskamp, L. A., Braskamp, D. C., Merrill, K. C., & Engberg, M. (2011). Global Perspective Inventory (GPI): Its purpose, construction, potential uses, and psychometric characteristics. Retrieved from https://gpi.central.edu/supportDocs/manual.pdf 미소장
32 Case, R. (1993). Key elements of a global perspective. Social Education, 57(6), 318-325. 미소장
33 Chappuis, J., & Stiggins, R.(2019). Classroom assessment for student learning: do it right-using it well(3rd edition). Pearson. 미소장
34 Deardorff, D. K. (2006). The Identification and Assessment of Intercultural Competence as a Student Outcome of Internationalization at Institutions of Higher Education in the United States. Journal of Studies in International Education, 10(3), 241-266. 미소장
35 Doscher, S. P. (2012). The Development of Rubrics to Measure Undergraduate Students'Global Awareness and Global Perspective: A Validity Study. FIU Electronic Theses and Dissertations. 588. Retrieved from https://digitalcommons.fiu.edu/etd/58 미소장
36 Fulmer, S. M., & Frijters, J. C. (2009). A review of self-report and alternative approaches in the measurement of student motivation. Educational Psychology Review, 21(3), 219-246. 미소장
37 Gibson, K. L., Rimmington, G. M., & Landwehr-Brown, M. (2008). Developing global awareness and responsible world citizenship with global learning. Roeper Review, 30(1), 11-23. 미소장
38 Griffith, R. L., Wolfeld, L., Armon, B. K., Rios, J., & Liu, O. L. (2016). Assessing intercultural competence in higher education: Existing research and future directions. ETS Research Report Series, 2016(2), 1-44. 미소장
39 Gulikers, J., Brinkman, B. & Runhaar, P. (2019). Using a rubric to grasp intercultural competence development in vocational education, Journal of Vocational Education &Training, 1-24. 미소장
40 Gupta, A. K. & Govindarajan, V. (2002). Cultivating a global mindset. Academic of Management Executive, 16(1), 116-126. 미소장
41 Hett, E. J. (1993). The development of an instrument to measure global-mindedness. Doctoral dissertation, University of San Diego. 미소장
42 Hunter, W. D., & White, G. P., & Godbey, G. C. (2006). what does it mean to be globally competent? Journal of Studies in International Education, 10(3), 267-285. 미소장
43 Judge, T. A., & Erez, A. (2003). The core self-evaluations scale: development of a measure. Personal Psychology, 56(2), 303–331. 미소장
44 King, P. M., & Baxter Magolda, M. B.(2005). A Developmental model of intercultural maturity. Journal of College Student Development, 46(6), 571-592. 미소장
45 Linacre, J. M. (1994). Many-FACET Rasch measurement. MESA PRESS. 미소장
46 Linacre, J. M. (2006). Data variance explained by measures. Rasch Measurement Transactions, 20, 1045-1047. 미소장
47 Linacre, J. M. (2015). Facet Rasch Measurement(Version 3.71.2)[Computer software]. Beaverton, OR: Winstep.com. 미소장
48 Livens, F., De Corte, W., & Schollaert, E.(2008). A closet loot at the frame-of-reference effect in personality scale and validity. Journal of Applied Psychology, 93(2), 268-279. 미소장
49 Merrill, K. C., Braskamp, D. C., & Braskamp, L. A.(2012). Assessing individuals’ global perspective. Journal of College Student Development, 53(2), 356-360. 미소장
50 Morais, D. B., & Ogden, A. C. (2011). Initial Development and Validation of the Global Citizenship Scale. Journal of Studies in International Education, 15(5), 445-466. 미소장
51 OECD (2018). Preparing our youth for an inclusive and sustainable world: The OECD PISA global competence framework. Paris: Organization for Economic Cooperation and Development. 미소장
52 OECD (2013). Assessment of Higher Education Learning Outcomes (AHELO) Feasibility Study Report Volume 3: Further Insight. Retrieved from https://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/AHELOFSReportVolume3.pdf 미소장
53 Orchard, B., MacCann. Carolyn, Schulze, R., Matthews, G., Zeidner, M., & Roberts D., R. (2009). New directions and alternative approaches to the measurement of emotional intelligence. In C. Stough, D. Saklofske H., & J. Parker D. A. (Eds.), Assessing emotional intelligence: theory, research, and applications (pp. 321-344). Springer Science & Business Media. 미소장
54 Perez, R. J., Shim, W., King, P. M., & Baxter Magolda, M. B. (2015). Refining King and Baxter Magolda’s Model of Intercultural Maturity. Journal of College Student Development, 56(8), 759-776. 미소장
55 Perez, R. J., & Shim, W-j. (2020). Examining the development of intercultural maturity among college students, Journal of College Student Development, 61(4), 405-421. 미소장
56 Pintrich, P., Smith, D., García, T., & McKeachie, W. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). Ann Arbor, MI:University of Michigan. 미소장
57 Sampson, D. L., & Smith, H. P. (1957). A scale to measure world-minded attitudes. The Journal of Social Psychology, 45, 99-106. 미소장
58 Smith, T. A. (1997). The generalizability of scoring TIMSS open-ended items. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Chicago, IL. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED414281.pdf 미소장