권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
This study was conducted to develop and validate writing tasks and a scoring rubric to measure college students’ global understanding. Global understanding in this study was conceptualized as the ability to conduct a multi-perspective analysis of global issues while being aware of interdependence in global communities. A short writing task prompted students to analyze a real-world global issue on either of two broad topic areas, one socio-cultural and the other techno-ecological, and to present their own perspective. Writings from 340 college students were assessed by 11 graders based on a checklist-type rubric of two scoring dimensions-global interdependence awareness and multi-perspective analytic ability. The results of a many-facet Rasch analysis showed the lowest-difficulty parameter in the dimension of global interdependence awareness was found to be ‘awareness in the importance of pursuing universal values’ while the highest in difficulty was ‘consideration of multiple perspectives.’ The item with the lowest-difficulty parameter in the multi-perspective analytic ability dimension was ‘whether to be capable of presenting own opinions,’ and the highest in the difficulty parameter was ‘whether to be able to evaluate own view in light of multiples perspectives.’ Scholarly and practical implications were discussed based on these results.
이 연구는 대학생의 세계이해를 평가하기 위한 논술형 평가도구를 개발하고 타당화하기 위하여 수행되었다. 세계이해는 세계의 다양한 문화, 경제, 정치 등의 이슈에 관심을 가지고 상호의존적 공동체 특성을 인식하여 국제이슈를 해석·탐구할 수 있는 능력이다. 이에, 글로벌 환경에서 국가 혹은 지역 간 이해관계나 가치가 충돌하는 상황을 분석하도록 논술형 과제를 설계하였다. 대학생 340명이 논술형 과제 수행에 참여하였으며, 개발된 채점기준표에 따라 11명의 채점자가 채점하였다. 산출된 자료를 다국면 Rasch 모형을 활용하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 상호의존성 인식 영역에서 난이도가 가장 낮은 항목은 ‘지구적 가치 추구의 중요성 인식’이었으며, 난이도가 가장 높은 항목은 ‘다양한 입장과 견해를 고려한 갈등상황 인식’이었다. 둘째, 국제이슈 탐구 영역에서 난이도가 가장 낮은 항목은 ‘자신의 가치 제시’였고, 난이도가 가장 높은 항목은 ‘자신의 견해에 대한 다각적 검토’였다. 셋째, 주제유형에 따라 채점항목의 난이도가 달랐다. 구체적으로 환경·기술형 과제보다 사회·문화형 과제의 난이도가 높게 나타났다. 넷째, 논술형 평가도구를 통해 확인된 학생들의 세계이해 수준은 문제해결 전략, 의사소통 전략과는 정적 상관을 보인 반면, 자기보고식으로 측정한 개방성 점수와는 상관이 없었다. 상기의 결과에 기반하여, 세계이해를 포함한 대학생 역량 측정 관련 후속연구 및 대학생의 글로벌역량 교육을 위한 과제를 논의하였다.
번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
---|---|---|
1 | 구자옥, 김성숙, 이혜원, 조성민, 박혜영(2016). OECD 국제학업성취도 평가연구: PISA 2018 예비검사 시행 기반 구축. 한국교육과정평가원: 진천. (Translated in English) Ku, J., Kim, S., Lee, H., Cho, S., & Park, H.(2016). OECD Programme for International Student Assessment: Establishing a foundation of PISA 2018 Field Trial. Korea Institute of Curriculum and Evaluation | 미소장 |
2 | 권희경·이현주·남궁지영·박경호·최원석·길혜지(2018). 2018 KEDI 학생역량 조사 연구. 한국교육개발원. (Translated in English) Kwon, H., Lee, H., Namgung, J., Park, K., Choi, W., Kil, H., & Choi, E.(2018). 2018 KEDI Survey Research on Student Competencies. Korean Educational Development Institute. | 미소장 |
3 | 김경희(2020). 서논술형 평가의 평가학적 의미 탐색. 교육평가연구, 33(4), 839-862. (Translated in English) Kim, K.(2020). Exploring the evaluative meaning of restricted and extended response essay assessment. Journal of Educational Evaluation, 33(4), 839-862. | 미소장 |
4 | 김아영(1997). 학구적 실패에 대한 내성의 관련변인 연구. 교육심리연구, 11(2), 1-19. (Translated in English) Kim, A.(1997). A study on the academic failure-tolerance and its correlates. Journal of Educational Psychology, 11(2), 1-19. | 미소장 |
5 | 김은주, 김경섭(2018). 핵심역량 기반 인성교육이 대학생의 대인관계 역량과 글로벌 역량에 미치는 효과. 직업능력개발연구, 21(1), 55-88. (Translated in English) Kim, E., & Kim, K. (2018). Development of a personality education program aimed at cultivating interpersonal skills and global competence in college students and the verification of its effect. Journal of Vocational Education &Training, 21(1), 55-88. | 미소장 |
6 | 김은주, 성명희(2016). 대학생들의 인성발달이 핵심역량에 미치는 영향-인문학적, 글로벌, 창의융합, 봉사헌신, 소통협업 역량을 중심으로. 윤리교육연구, 40, 133-156. (Translated in English) Kim, E., & Sung, M. (2016). Influence of personality development of college students on core competences- Focusing on humanistic global, creative convergence, service and devotion, communication and cooperation competences. Research on Ethics Education, 40, 133-156. | 미소장 |
7 | 김찬란, 이선미(2011) 글로벌 시민성의 관점에서 본 대학생 해외자원봉사: A대학을 중심으로 한탐색적 연구. 시민사회와 NGO, 9(2), 33-56. (Translated in English) Kim, C., Lee, S. (2011). An exploratory Research on overseas volunteering of university students from the perspective of global citizenship, Civil Society and NGO, 9(2). 33-56. | 미소장 |
8 | 노상충, 정홍식, 서용원(2012). 글로벌역량 척도(GCS) 개발 및 타당화. 한국심리학회지: 산업및 조직, 25(4), 801-831. (Translated in English) Roh, S-c., Jung, H-s., & Suh, Y-w. (2012). Development and Validation of the Global Competency Scale (GCS). Korean Journal of Industrial and Organizational Psychology 25(4), 801-831. | 미소장 |
9 | 민춘기(2016). 대학생 인성과 시민성 함양을 위한 글로컬 프로그램의 방향. 교양교육연구, 10(3). 447-486. (Translated in English) Min, C. (2016). Direction of Glocal Programs for enhancing students’character and citizenship, 10(3), 447-486. Research on General Education, 10(3), 447-486. | 미소장 |
10 | 소경희(2006). 학교지식의 변화요구에 따른 대안적 교육과정 설계방향 탐색. 교육과정연구, 24(3), 39-59. (Translated in English) So, K.(2006). A investigation on new approaches to curriculum design for the knowledge-based society. The Journal of Curriculum Studies, 24(3). 39-59. | 미소장 |
11 | 손유미, 송창용, 이현정(2015). 대학생 핵심역량 지원 방안 연구. 세종: 한국직업능력개발원. (Translated in English) Son, Y., Song, C., & Lee, H.(2015). A Study on the Support for Core Competency of Korean Students in Collegiate Level. Sejong: KRIVET | 미소장 |
12 | 박정, 전현정(2005). 대규모 평가 자유 반응형 문항 채점 영향 요소. 교육평가연구, 18(2), 35-57. (Translated in English) Park, C., Jun, H.(2005). The effect of factors on scoring constructed-response items in a large-scale assessment. Journal of Education Evaluation, 18(2), 35-57. | 미소장 |
13 | 신우열, 김민규, 김주화(2009). 회복탄력성 검사 지수의 개발 및 타당도 검증. 한국청소년연구, 20(4), 105-131. (Translated in English) Sin, W., Kim, M., & Kim, J.(2009). Developing measures of resilience for Korean adolescents and testing corss, covergent, and discriminant validity. Studies on Korean Youth, 20(4), 105-131. | 미소장 |
14 | 유현숙, 최정윤, 여승수, 권기석, 김은영, 이은실, 김경성(2010) OECD 고등교육 학습성과 평가사업(Ⅱ): 실행가능성 평가를 위한 한국적 평가체제 개발 구축을 중심으로. 서울: 한국교육개발원. (Translated in English) Yu, H., Choi, J., Kwon, K., Yoe, S., Kim, E., Rhee, E., & Kim, K(2010). OECD AHELO project in Korea(Ⅱ). Seoul: KEDI | 미소장 |
15 | 이광우, 정영근(2017). 2015 개정 교육과정의 총론·각론 간 연계 양상에 대한 반성적 논의 : 국가교육과정 각론조정을 중심으로. 교육과정연구, 35(3), 59-80. (Translated in English) Lee, K., & Jeung, Y. (2017). A reflective review of the connection context between the general guidelines and the subject curriculum in the 2015 revised curriculum: Focused on the national curriculum specialized guidelines mediation. The Journal of Curriculum Studies, 35(3), 59-80. | 미소장 |
16 | 이재기(2007). 논술고사의 주요 쟁점과 개선 방안 탐색, 교육과정평가연구, 10(2), 125-144. (Translated in English) Lee, J-K. (2007). The issues and orientation of the Korean essay test. The Journal of Curriculum & Evaluation, 10(2), 125-144. | 미소장 |
17 | 이하원, 이화선 (2017). 대학생용 핵심역량 진단 검사(K-CCCA)의 개발. 교양교육연구, 11(1), 97-127. (Translated in English) Lee, H-W. & Lee, H. (2017). Development of Korea-Collegiate core competencies assessment(K-CCCA). Korean Journal of General Education, 11(1), 97-127. | 미소장 |
18 | 이효미, 김명소, 한영석(2011). 글로벌 마인드 역량의 구성요인 탐색 및 지수 개발. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 24(3), 493-521. (Translated in English) Lee, H. M., Kim, M. S., & Han, Y. S. (2011) Exploration of the structure of global mindset competency and development of global mindset index. Korean Journal of Industrial and Organizational Psychology, 24(3), 493-521. | 미소장 |
19 | 이혜원, 이수정, 이영미, 김미지, 강신애, 김형렬, 박찬호(2017). 글로벌역량 교육 정책 및 실태 분석을 위한 국제 협동연구(Ⅰ). 연구보고 RRO 2017-1. 한국교육과정평가원: 서울. (Translated in English) Lee, H.,, Lee, S., Lee., Y., Kim, M., Kang, S., Kim, H., Park, C., Morohashi, J., Nettles, M. (2017). An international collaborative study of GCED policy and practice(Ⅰ). Korea Institute of Curriculum and Evaluation | 미소장 |
20 | 정은이(2018). 대학생 자기주도성 검사 개발 및 타당화 연구. 학습자중심교과교육연구, 18(2), 703–730. (Translated in English) Jung, E.(20 ). Development and validation of a college students’self-directed scale. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 18(2), 703–730. | 미소장 |
21 | 지은림(2008). 논술고사의 신뢰성에 영향을 미치는 채점자 특성 분석, 교육평가연구, 21(2), 97-113. (Translated in English) Chi, E. (2008). Analyzing rater charactersitcs affecting the reliability of essay examination. Journal of Educational Evaluation, 21(2), 97-113. | 미소장 |
22 | 진미석, 손유미, 임언, 송창요, 오석영(2010). 2010년도 대학생 핵심역량 진단체제 구축. 교육과학기술부. (Translated in English) Jin, M., Leel, S., Yim, E., Ryoo, H., & Chae, C.(2010). Constructing system for diagnosing and assessing college students’ key competences. MEST &KRIVET | 미소장 |
23 | 채창균, 박천수, 이수영(2006). 대학생 능력평가제도 도입방안. 교육인적자원부. (Translated in English) Chae, C., Park, C., & Lee, S(2006). A plan to introduce a competency evaluation system for college students. MEHRD & KRIVET | 미소장 |
24 | 최인선, 김명화, 김수진, 김현정, 이신영 (2021). PISA 2018 결과에 나타난 우리나라 학생들의글로벌 역량 성취 특성. 이슈페이퍼. 한국교육과정평가원: 진천. (Translated in English) Choi, I., KIm, M., Kim, S., Kim, H., Lee, S. (2021). Global competence achievement of Korean students in PISA 2018. Korea Institute of Curriculum and Evaluation | 미소장 |
25 | 하유경, 조한익(2016). 대학생용 창의적 자기효능감 척도의 개발과 타당화. 한국심리학회지, 13(1), 55-78. (Translated in English) Ha, U., & Cho, H. (2016). Development and validation of creative self-efficacy sclae for college students. The Korean Psychological Association, 13(1) . 55-78. | 미소장 |
26 | 함은혜, 심우정(2021). 시나리오기반 과제형 대학생 문화민감성 평가도구 개발 및 타당화. 교육평가연구, 34(1). 155-181. (Translated in English) Ham, E., & Shim, W. (2021). Developing and validating the scenario-based assessment of intercultural sensitivity. Journal of Educational Evaluation. 34(1). 155-181. | 미소장 |
27 | 함은혜, Roberts, R. D.(2015). 가교 이야기 문항을 활용한 학생 자기보고식 팀워크 점수의 교정. 교육평가연구, 28(4), 1107-1128. (Translated in English) Ham, E. H. & Roberts, R. D. (2015). An application of anchoring vignettes for improving interpersonal comparability of student self-reported teamwork scores. Journal of Educational Evaluation, 28(4), 1107-1128. | 미소장 |
28 | 홍원표(2017). 역량기반 교육과정의 가능성에 대한 비판적 재검토: 이론적· 실제적 쟁점을 중심으로. 교육과정연구, 35(1), 239-254. (Translated in English) Hong, W.(2017). Revisiting competency-based curriculum in Korea:Focused on theoretical and practical challenges. The Journal of Curriculum Studies, 35(1). 239-254. | 미소장 |
29 | Barrows, T. S., Ager, S. M., Bennett, M. F., Braun, H. I., Clark, J. L. D., Harris, L. G., & Klein, S. F. (1981). College students’ knowledge and beliefs: a survey of global understanding. New Rochelle, NY: Change Magazine Press. | 미소장 |
30 | Bolt, D. M., & Johnson, T. R. (2009). Addressing score bias and differential item functioning due to individual differences in response style. Applied Psychological Measurement, 33(5), 335-352. | 미소장 |
31 | Braskamp, L. A., Braskamp, D. C., Merrill, K. C., & Engberg, M. (2011). Global Perspective Inventory (GPI): Its purpose, construction, potential uses, and psychometric characteristics. Retrieved from https://gpi.central.edu/supportDocs/manual.pdf | 미소장 |
32 | Case, R. (1993). Key elements of a global perspective. Social Education, 57(6), 318-325. | 미소장 |
33 | Chappuis, J., & Stiggins, R.(2019). Classroom assessment for student learning: do it right-using it well(3rd edition). Pearson. | 미소장 |
34 | Deardorff, D. K. (2006). The Identification and Assessment of Intercultural Competence as a Student Outcome of Internationalization at Institutions of Higher Education in the United States. Journal of Studies in International Education, 10(3), 241-266. | 미소장 |
35 | Doscher, S. P. (2012). The Development of Rubrics to Measure Undergraduate Students'Global Awareness and Global Perspective: A Validity Study. FIU Electronic Theses and Dissertations. 588. Retrieved from https://digitalcommons.fiu.edu/etd/58 | 미소장 |
36 | Fulmer, S. M., & Frijters, J. C. (2009). A review of self-report and alternative approaches in the measurement of student motivation. Educational Psychology Review, 21(3), 219-246. | 미소장 |
37 | Gibson, K. L., Rimmington, G. M., & Landwehr-Brown, M. (2008). Developing global awareness and responsible world citizenship with global learning. Roeper Review, 30(1), 11-23. | 미소장 |
38 | Griffith, R. L., Wolfeld, L., Armon, B. K., Rios, J., & Liu, O. L. (2016). Assessing intercultural competence in higher education: Existing research and future directions. ETS Research Report Series, 2016(2), 1-44. | 미소장 |
39 | Gulikers, J., Brinkman, B. & Runhaar, P. (2019). Using a rubric to grasp intercultural competence development in vocational education, Journal of Vocational Education &Training, 1-24. | 미소장 |
40 | Gupta, A. K. & Govindarajan, V. (2002). Cultivating a global mindset. Academic of Management Executive, 16(1), 116-126. | 미소장 |
41 | Hett, E. J. (1993). The development of an instrument to measure global-mindedness. Doctoral dissertation, University of San Diego. | 미소장 |
42 | Hunter, W. D., & White, G. P., & Godbey, G. C. (2006). what does it mean to be globally competent? Journal of Studies in International Education, 10(3), 267-285. | 미소장 |
43 | Judge, T. A., & Erez, A. (2003). The core self-evaluations scale: development of a measure. Personal Psychology, 56(2), 303–331. | 미소장 |
44 | King, P. M., & Baxter Magolda, M. B.(2005). A Developmental model of intercultural maturity. Journal of College Student Development, 46(6), 571-592. | 미소장 |
45 | Linacre, J. M. (1994). Many-FACET Rasch measurement. MESA PRESS. | 미소장 |
46 | Linacre, J. M. (2006). Data variance explained by measures. Rasch Measurement Transactions, 20, 1045-1047. | 미소장 |
47 | Linacre, J. M. (2015). Facet Rasch Measurement(Version 3.71.2)[Computer software]. Beaverton, OR: Winstep.com. | 미소장 |
48 | Livens, F., De Corte, W., & Schollaert, E.(2008). A closet loot at the frame-of-reference effect in personality scale and validity. Journal of Applied Psychology, 93(2), 268-279. | 미소장 |
49 | Merrill, K. C., Braskamp, D. C., & Braskamp, L. A.(2012). Assessing individuals’ global perspective. Journal of College Student Development, 53(2), 356-360. | 미소장 |
50 | Morais, D. B., & Ogden, A. C. (2011). Initial Development and Validation of the Global Citizenship Scale. Journal of Studies in International Education, 15(5), 445-466. | 미소장 |
51 | OECD (2018). Preparing our youth for an inclusive and sustainable world: The OECD PISA global competence framework. Paris: Organization for Economic Cooperation and Development. | 미소장 |
52 | OECD (2013). Assessment of Higher Education Learning Outcomes (AHELO) Feasibility Study Report Volume 3: Further Insight. Retrieved from https://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/AHELOFSReportVolume3.pdf | 미소장 |
53 | Orchard, B., MacCann. Carolyn, Schulze, R., Matthews, G., Zeidner, M., & Roberts D., R. (2009). New directions and alternative approaches to the measurement of emotional intelligence. In C. Stough, D. Saklofske H., & J. Parker D. A. (Eds.), Assessing emotional intelligence: theory, research, and applications (pp. 321-344). Springer Science & Business Media. | 미소장 |
54 | Perez, R. J., Shim, W., King, P. M., & Baxter Magolda, M. B. (2015). Refining King and Baxter Magolda’s Model of Intercultural Maturity. Journal of College Student Development, 56(8), 759-776. | 미소장 |
55 | Perez, R. J., & Shim, W-j. (2020). Examining the development of intercultural maturity among college students, Journal of College Student Development, 61(4), 405-421. | 미소장 |
56 | Pintrich, P., Smith, D., García, T., & McKeachie, W. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). Ann Arbor, MI:University of Michigan. | 미소장 |
57 | Sampson, D. L., & Smith, H. P. (1957). A scale to measure world-minded attitudes. The Journal of Social Psychology, 45, 99-106. | 미소장 |
58 | Smith, T. A. (1997). The generalizability of scoring TIMSS open-ended items. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Chicago, IL. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED414281.pdf | 미소장 |
*표시는 필수 입력사항입니다.
전화번호 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내02
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.