본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

통계적 문제해결 과정에서 자료 수집은 통계 정보의 질을 결정하는 중요한 절차이지만, 우리나라의 수학과 교육과정에서는 자료 수집이 다소 소홀하게 다루어져 왔다. 이에 본 연구에서는 초등학교 3~4학년 수학 교과서(국정 1종, 검정 10종)의 통계 단원에서 사용되는 자료의 수집 방법은 어떠한지, 그리고 통계 단원을 통해 자료 수집 방법을 어떻게 지도하고 있는지를 분석하였다. 연구 결과, 교과서에서 사용하고 있는 자료들은 설문조사, 실험/관찰, 문헌조사 등 다양한 방법으로 수집된 것들이었으나, 교과서에서 지도하고 있는 자료 수집 방법 중 실험/관찰의 비중은 매우 낮게 나타났다. 또한, 교과서별로 자료 수집 방법지도 방식이 다르게 나타남으로 인해 학생들이 경험, 학습하게 되는 내용에 차이가 발생할 수 있음을 확인하였다. 이러한 결과를 바탕으로 초등학교 통계교육에서 자료 수집 방법을 효과적으로 지도할 수 있도록 수학과 교육과정 개선 방안을 모색하기 위한 논의점을 도출하였다.

Data collection is crucial to the process of statistical problem solving since it influences the quality of statistical data. However, there is little instruction on data collection in the Korean mathematics curriculum. In this study, we examined how the data were collected and how the data collection method was taught in the Korean mathematics textbooks for 3rd and 4th grades. As a result, the data appeared in these textbooks were collected by using a variety of methods, including surveys, experiments, observations, and secondary data collections. There were not enough instructions on experiments and observations, compared to surveys and secondary data collection. Additionally, as each textbook works with a distinct contents while teaching data collection, it is expected that there would be variations in the levels that students learn in relation to data collection. Based on these findings, we draw some discussion points to determine how to improve the mathematics curriculum in order to effectively teach data collection in the elementary school.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
초등학생의 수학 학업성취도에 영향을 주는 성격, 부정적 정서, 동기특성, 진로 성숙도의 구조적 관계 분석 = The structural relationship among personality, negative emotion, motivation, career maturity on mathematical academic achievement of elementary school students 김정훈, 이문수 p. 279-295

초등 수학 교과서의 문장제에 대한 실제적 맥락 관점에서의 분석 = An analysis of the word problem in elementary mathematics textbook from a practical contextual perspective 강윤지 p. 297-312

초등수학 교과서의 도형 및 측정 영역에 제시된 발문의 특성 = The characteristics of the questions presented in shapes area and measurement area of elementary mathematics textbooks 도주원 p. 313-328

통계적 문제해결 교육의 관점에 따른 초등학교 수학 교과서의 자료 수집 지도 방식 분석 : An analysis on teaching of data collection in elementary school mathematics textbooks for 3rd and 4th grades from the perspective of statistical problem solving education / 3~4학년군을 중심으로 탁병주, 고은성 p. 329-341

수학 청해력 유형에 관한 초등학교 교사의 인식 조사 연구 = South Korean elementary teachers' perception about students' mathematics listening ability 김리나 p. 343-360

초등학교 1~2학년 수학 교과서 어휘의 등급 및 유형별 분석 = An analysis of vocabulary rating and types in elementary mathematics textbooks for grade 1-2 박미미, 이은정 p. 361-375

가르칠 지식으로서 무게에 대한 분석 : Weight as knowledge to be taught according to didactic transposition theory / 교수학적 변환 이론을 중심으로 최지선 p. 377-394

명사화의 관점에서 수와 연산 영역의 교과서 문장제 분석 = Analysis of word problems in the domain of 'numbers and operations' of textbooks from the perspective of 'nominalization' 장혜원, 강윤지 p. 395-410

초등학교 수학 교과서 개선과 편찬 상의 이슈 분석 : An analysis of improvement and compilation issues of mathematics textbooks for elementary schools : focusing on the 2015 revised elementary school mathematics textbook government published / 2015 개정 초등학교 수학 국정 교과용 도서를 중심으로 이화영 p. 411-431

교사 공동체를 중심으로 한 초등 수학 수업 개선 : Improvement of elementary instruction via a teacher community : focused on the implementation of five practices for orchestrating productive mathematics discussions / 효과적인 수학적 논의를 위한 5가지 관행의 적용 방정숙, 김주현, 최예원, 곽은애, 김정원 p. 433-457

초등학교 3~4학년군 수학 교과서에 제시된 등호 및 동치에 대한 교수·학습 요소 분석 = An analysis of instructional elements on the equal sign and equivalence in grades 3 and 4 elementary mathematics textbooks 선우진, 방정숙 p. 459-475