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코로나 19로 인해 언택트 시대가 도래되었고 온라인 쇼핑몰과 배달 앱 관련 시장이 급성장하였으며, 배달 앱은 외식 시장 침체를 극복하기 위한 효과적인 수단으로 주목받고 있다. 이에 본 연구는 배달 앱을 이용하는 여성소비자를 대상으로 외식 배달 앱의 온라인 구전품질이 정보만족과 정보공유 의도에 미치는 영향관계를 검증하고자 한다. 본 연구의 모집단은 최근 1년 이내 음식배달 앱을 이용한 여성 소비자로 정의하였으며, 음식배달 앱 이용 경험이 있는 여성소비자 300명을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였다. 연구방법으로는 인구통계학적 특성분석을 수행하였으며 측정요소의 신뢰성과 타당성을 검증하였다. 또한, AMOS 23.0 프로그램을 이용하여 측정요인들 간의 구조적 인과관계를 통한 가설검증을 실시하였다. 연구결과, 온라인 입소문 품질인 유용성, 신뢰성, 정확성은 정보에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다음으로 정보만족도는 정보공유의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 통해 배달 앱에 대한 구전품질의 관리와 이를 활용한 다양한 마케팅적 시사점을 제안할 수 있었다.

In the untact era, consumers rely on online shopping malls and delivery apps to purchase food or related markets are growing rapidly. In particular, delivery apps has been a attention as an effective means to overcome the downturn in the restaurant market caused by COVID-19. Therefore, this study applied online word-of-mouth quality to female consumers who used food delivery apps, investigated the sub-component dimensions of online word-of-mouth quality in consumer reviews of food delivery apps, and investigated the relationship between information satisfaction and information sharing intention. In this study, the target population of current study was defined as female consumers who had used food delivery apps within the past year. In May 2022, a preliminary survey was conducted on 30 female consumers who had experience using food delivery apps, and the final questionnaire was modified and supplemented based on the reliability and validity verification of the questionnaire items and measurement factors. As a research method, first, demographic and general characteristics such as marital status, age group, and average amount of expenditure were identified. Subsequently, the reliability and validity of the measurement factors were verified. In addition, confirmatory factor analysis was conducted on the measurement factors prior to hypothesis testing using the AMOS 23.0 program, and the structural causal relationship between each measurement factor was verified after verifying the suitability of the research model. As a result of the research analysis, it was found that usefulness, reliability, and accuracy, which are online word-of-mouth quality, had a significant positive (+) effect on information satisfaction and information sharing intention. In addition, information satisfaction was found to have a significant positive (+) effect on information sharing intention. Through these research results, the importance of online word-of-mouth quality management in consumer reviews of food delivery apps was highlighted, and useful implications for managing consumer reviews of food delivery apps were suggested.

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
밀키트 선택속성이 재구매의도에 미치는 영향 : The effects of selection attributes of the meal kits on repurchase intention : focused on the mediating role of brand image and brand quality / 브랜드 이미지와 브랜드 품질의 매개역할을 중심으로 이정탁 p. 1-13

Guests' experiences at safari hotels and resorts in Indonesia : an analysis of online reviews Nadila Nalanda Ilyas, Sucianingsih, Ban, Hyun-Jeong p. 14-25

Investigation of success factors in global cafe market Yoo, Sanghun, Lee, Sanghyeop p. 26-33

국내 로봇산업의 지역 간 격차 수준에 관한 연구 = A study on the level of regional disparities in Korean robot industry 서준교 p. 34-44

다시마의 숙성 시간에 따른 참돔의 품질 특성 = Quality characteristics of red sea bream with different aging times of sea tangle 이정기 p. 45-51

의료관광 경쟁우위를 위한 음식치료 개발의 필요성 고찰 = A study about necessity of developing food therapy for competitive advantage in medical tourism 임영관, 고미애 p. 52-62

한국 여성 시청자의 중국 드라마 시청동기가 만족과 행동의도에 미치는 영향 = The influence of Korean female viewers' Chinese drama watching motivation on satisfaction and behavioral intention 맹효뢰, 김성경, 임성준 p. 63-74

외식기업 경영자의 기업가정신이 경영성과와 고객지향성에 미치는 영향 = The effect of entrepreneurship of restaurant business managers on management performance and customer orientation 김성욱, 이종호 p. 75-83

친환경 음식배달을 위한 정책대안의 평가 = Evaluation of policy alternatives for green food delivery 변대호, 전홍대 p. 84-98

레스토랑에서 이터테인먼트 감성적 요인이 내재적 경험가치와 점포 충성도에 미치는 영향 = The effects of emotional factors of eatertainment on intrinsic experiential value and store loyalty at restaurants 한지수, 김효진 p. 99-109

맛집 브이로거 속성이 Flow 및 행동의도에 미치는 영향 = Effects of Vlogger attributes on flow and behavioral intention for Majib : based on the S-O-R model : S-O-R 모델을 기반으로 한지수 p. 110-121

여성 소비자가 인지하는 외식 배달앱의 온라인 구전 품질이 정보 만족과 정보공유 의도에 미치는 영향에 관한 연구 = A study on the effect of online word-of-mouth quality of food delivery apps recognized by female consumers on information satisfaction and information sharing intention 홍인기, 조은혜 p. 122-133

외식 배달 어플리케이션 서비스 품질이 지각된 가치와 고객만족도에 미치는 영향 = The effect of service quality in food delivery applications on perceived value and customer satisfaction 박상규, 김재익 p. 134-144

밀키트 제품의 추구 혜택이 브랜드 신뢰와 브랜드 충성도에 미치는 영향 : The effects of pursuit benefits of meal kit products on brand trust and brand loyalty : focusing on generation Z / Z세대를 중심으로 이선일 p. 145-155

특급 호텔 레스토랑 선택속성이 소비가치와 행동의도에 미치는 영향 = Effect to deluxe hotel restaurant selected attributes on consumption value and behavioral intention 박호정 p. 156-167

온라인 리뷰의 의미연결망 분석을 활용한 한옥호텔의 고객 경험과 인식에 관한 연구 = A study on customer experience and recognition of Hanok hotel through semantic network analysis of online reviews 신지해, 장효빈, 김학선 p. 168-179

스마트공장 공급산업의 경제적 파급효과 분석 = A study on the economic impacts of smart factory supply industry 최문형, 오수영 p. 180-194

(A) methodology for exploratory analysis of innovative multicultural education Seo, Ji-Young, Park, Hwa-Gyoo p. 195-204

참고문헌 (54건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
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13 박수홍․선일석(2018). 외식 배달서비스 품질이 고객만족 및 인지된 감정, 재이용 의도에 미치는 영향. 유통경영학회지, 21(4), 5-13. 미소장
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15 박현지․박중환․윤정헌․김영하(2014). 관광 소셜네트워크서비스(SNS)에서 관광객-관광정보 상호작용이 관광정보공유의도에 미치는 영향 연구. 관광레저연구, 26(2), 259-277. 미소장
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18 양리화(2019). 중국 외식소비자의 SNS구전정보특성 지각이 레스토랑이미지 및 행동의도에 미치는 영향. 호남대학교 석사학위논문. 미소장
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20 이동근․나태균(2016). 온라인 외식정보원천의 신뢰성이 정보 유용성, 구전정보의 수용, 행동의도에 미치는 영향. 관광연구저널, 30(1), 261-274. 미소장
21 이국용(2017). 테크노스트레스와 모바일 앱 이용중단행동간 구조적 관계분석. 대한경영학회지, 30(10), 1835-1855. 미소장
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25 조은희․한진수(2018). 동영상UCC(User Created Content) 관광정보 품질이, 이용자 만족, 방문의도, 정보공유의도에 미치는 영향 연구. 호텔경영학연구, 27(2), 163-179. 미소장
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29 한정훈․김미경(2021). 외식 배달앱 이용속성이 소비자 만족과 재이용의도에 미치는 영향. 외식경영연구, 24(7), 227-249. 미소장
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