본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

양육자가 발달 초기 영유아에게 제공하는 언어 입력 자극은 양적, 질적으로 언어발달에서 중요한 역할을 한다. 최근에는 양육자 발화가 학습자의 주의를 지속시켜 유아의 학습을 돕는 기제일 것이라 제안되었다. 그러나 한국어에서는 양육자 입력 자극의 질적 속성이 유아의 주의를 끌어 언어습득을 돕는지에 대해 규명된 바가 없었다. 본 연구는 이 관계를 살피고자 만 15~20개월 된 자녀-양육자 24쌍의 자연스러운 상호작용 속 양육자의 발화를 관찰하였다. 양육자 발화를, 지시하는 대상이 적절한 (대)명사로 언급되었는지, 어떤 문장구조를 띄는지, 의사소통 의도가 무엇인지에 따라 세 범주의 질적 특성으로 분류하였다. 그리고 유아의 주의가 3초 이상 지속되는 구간에서 자주 관찰되는 질적 특성이 있는지 검토하였다. 분석 결과, 지시 대상을 지칭하는 명사 언급 여부 및 의사소통 의도에 따른 질적 특성의 역할이 눈에 띄었던 미국의 자료와 달리, 한국 아동의 언어발달에는 양육자 발화의 구조적 특성이 큰 역할을 하는 것으로 나타났다. 지시표현 중에서 평서문 사용은 지속 주의를 유도하였고, 54개월의 긍정적인 어휘습득을 예측하였다. 반면, 조각문은 주의를 끌고 유지하지 못하였고, 이후 아동의 어휘습득을 저해할 가능성이 있었다. 이는 주의 지속이 발화의 특성과 연결될 때 이후 습득을 지지할 가능성을 시사한다. 더불어 한국어 특성상 (대)명사가 영어보다 자주 생략됨에도 지시 대상의 언급을 생략하지 않은 문장 표현이 영어와 유사한 비율로 나타나 양육자가 자녀에게 제공하는 언어에서 생략을 덜 할 가능성도 관찰되었다.

The Input language provided to young learners play important roles in their language acquisition. Caregiver speech draws and sustains learners’ attention, and this sustained attention may facilitate word acquisition. The role of caregivers’ speech quality in sustaining learners’ attention and facilitating word acquisition has not been investigated in Korean. Twenty-four Korean mothers’ speeches provided for their 15-20-month-olds were analyzed to examine how the relationships between speech quality and sustained attention relate to concurrent and later vocabulary acquisition. Unlike English findings, syntax predicted later vocabulary acquisition, instead of the referential nature or communicative intent. Specifically, declarative use elicited sustained attention and positively predicted vocabulary growth, whereas sentence fragments were less likely to sustain attention and negatively predicted word growth. Interestingly, however, a similar proportion of overall referential speech was observed to that of English, raising the possibility that Korean caregivers may be less likely to omit referent mentions in infant-directed speech.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
노년기 죽음준비에 대한 개념도 연구 = Study on concept mapping of death preparation in old age 최인자, 김민희 p. 1-23

한국 양육자 발화의 질적 속성이 유아의 주의 지속과 어휘 습득에서 가지는 역할 탐색 = Exploring the effect of Korean caregiver speech quality on sustaining the child's attention and vocabulary acquisition 김윤성, 최영은 p. 25-45

노년기 SNS 이용목적과 성공적 노화의 관계에서 외로움의 매개효과 = The mediation effect of loneliness on the relationship between the different purposes of SNS use and successful aging in older adults 곽호경, 양수진 p. 47-67

2-3세 아동의 질문 발달 = Development of questioning behaviors in two to three-year-old Korean children 성민경, 오성환, 송현주 p. 69-86

수줍음, 협동심, 또래 관계 어려움 간의 관계에서 구조를 제공하는 양육방식의 조절된 매개효과 = Moderated mediating effect of parenting style that provides structure in the relationship between shyness, teamwork, and difficulties in peer relationships 김상원, 이혜숙, 남동현 p. 87-103

사기 취약성에 대한 연구 : The study of fraud vulnerability : focusing on age, personality traits and mind reading ability / 연령, 성격특성 및 마음읽기 능력을 중심으로 심예은, 최은실 p. 105-131

성인진입기의 내부고발에 대한 도덕적 평가와 공정성 대 내집단 충성 가치 차이와의 관계 = Relationships between moral evaluations of whistle-blowing and fairness-loyalty tradeoff in emerging adulthood 정은혜, 진경선 p. 133-151

참고문헌 (57건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 권유진, 배소영 (2006). 이야기 만들기(story generation) 과제를 통한 초등 저학년 아동의 이야기구성 능력. 언어치료연구, 15(3), 115-126. 미소장
2 김영태, 홍경훈, 김경희, 장혜성, 이주연 (2009). 수용․표현 어휘력 검사(Receptive & Expressive Vocabulary Test(REVT). 서울장애인종합복지관 미소장
3 김윤지, 최영은, 정지은 (2020). 준구조화 놀이 상황에서 어머니와 유아의 공동주의 시도하기: 개인차와 관련 요인을 중심으로. 한국심리학회지: 발달, 33(2), 145-164. https://doi.org/10.35574/KJDP.2020.6.33.2.145 미소장
4 박영신, 박난희, 김효정 (2009). 영아들의 함께 주의하기와 어휘발달. 한국심리학회지: 발달, 22 (3), 85-103. 미소장
5 박청희 (2012). 한국어와 영어의 생략 현상에 대한 통계적 접근 - 주어와 목적어의 생략을 중심으로 -. 어문논집, 66, 171-192. 미소장
6 배소영, 곽금주 (2011). 한국판 맥아더-베이츠 의사소통발달 평가(K M-B CDI). 서울: 마인드프레스. 미소장
7 서은아, 남길임, 서상규 (2004). 구어 말뭉치에 나타난 조각문 유형 연구. 한글학회, 264, 123-151. https://doi.org/10.22557/HG.2004.06.264.123 미소장
8 안희돈 (2012). 조각문연구 - 영어와 한국어를 중심으로 -. 한국문화사. 미소장
9 이혜련, 이귀옥 (2005). 아동의 초기 언어발달과 어머니의 언어적 입력간의 관계: 동사와 명사를 중심으로. 아동학회지, 26(5), 205-216. 미소장
10 장유경, 성지현 (2011). 영아, 어머니, 가정의 사회 경제적 특성이 24개월 영아의 표현어휘 습득에 미치는 상대적 영향. 한국심리학회지: 발달, 24(2), 137-154. 미소장
11 장유경, 임현정, 곽금주 (2004). 언어적 입력의 품사가 영아의 초기 어휘발달에 미치는 영향. 한국심리학회지: 일반, 23(2), 105-120. 미소장
12 정지은, 최영은 (2019). 초기 언어 발달에서 환경적 요인들의 역할-음소지각, 어휘 습득, 구문 발달을 중심으로. 한국심리학회지: 발달, 32(2), 193-213. https://doi.org/10.35574/KJDP.2019.06.32.2.193 미소장
13 홍경훈 (2009). 아동의 초기 표현어휘발달에 영향을 미치는 엄마의 상호작용 요인 분석. 언어치료연구, 18(3), 35-49. https://doi.org/10.15724/jslhd.2009.18.3.003 미소장
14 Agostin, T. M., & Bain, S. K. (1997). Predicting early school success with developmental and social skills screeners. Psychology in the Schools, 34(3), 219-228. https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6807(199707)34:3<219::AID-PITS4>3.0.CO;2-J 미소장
15 Anderson, N. J., Graham, S. A., Prime, H., Jenkins, J. M., & Madigan, S. (2021). Linking quality and quantity of parental linguistic input to child language skills: A meta‐analysis. Child Development, 92(2), 484-501. https://doi.org/10.1111/cdev.13508 미소장
16 Babineau, M., Shi, R., & Christophe, A. (2020). 14‐month‐olds exploit verbs’ syntactic contexts to build expectations about novel words. Infancy, 25(5), 719-733. https://doi.org/10.1111/infa.12354 미소장
17 Bakeman, R., & Adamson, L. B. (1984). Coordinating attention to people and objects in mother-infant and peer-infant interaction. Child development, 1278-1289. https://doi.org/10.2307/1129997 미소장
18 Baldwin, D. A. (1991). Infants' contribution to the achievement of joint reference. Child Development, 62(5), 875-890. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1991.tb01577.x 미소장
19 Baldwin, D. A. (1993). Infants' ability to consult the speaker for clues to word reference. Journal of Child Language, 20(2), 395-418. https://doi.org/10.1017/S0305000900008345 미소장
20 Boersma P. & Weenink, D. (1992-2022). Praat: doing phonetics by computer. [Computer program]. Version 6.1.16, https://www.praat.org. 미소장
21 Clegg, J., Law, J., Rush, R., Peters, T. J., & Roulstone, S. (2015). The contribution of early language development to children's emotional and behavioural functioning at 6 years: an analysis of data from the Children in Focus sample from the ALSPAC birth cohort. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 56(1), 67-75. https://doi.org/10.1111/jcpp.12281 미소장
22 Dapretto, M., & Bjork, E. L. (2000). Thedevelopment of word retrieval abilities in the second year and its relation to early vocabulary growth. Child Development, 71(3), 635-648. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00172 미소장
23 Duff, F. J., Reen, G., Plunkett, K., & Nation, K. (2015). Do infant vocabulary skills predict school‐age language and literacy outcomes?. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 56(8), 848-856. https://doi.org/10.1111/jcpp.12378 미소장
24 ELAN (Version 6.4) [Computer software]. (2022). Nijmegen: Max Planck Institute for Psycholinguistics. https://archive.mpi.nl/tla/elan 미소장
25 Fletcher, K. L., Cross, J. R., Tanney, A. L., Schneider, M., & Finch, W. H. (2008). Predicting language development in children at risk: The effects of quality and frequency of caregiver reading. Early Education and Development, 19(1), 89-111. https://doi.org/10.1080/10409280701839106 미소장
26 Frank, M. C., Braginsky, M., Yurovsky, D., & Marchman, V. A. (2021). Vocabulary Composition: Syntactic Categories. In Variability and Consistency in Early Language Learning: The Wordbank Project. MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/11577.001.0001 미소장
27 Hart, B., & Risley, T. R. (1995). Meaningful differences in the everyday experience of young American children. Paul H Brookes Publishing. 미소장
28 Hoff, E. (2003). The specificity of environmental influence: Socioeconomic status affects early vocabulary development via maternal speech. Child Development, 74(5), 1368-1378. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00612 미소장
29 Huttenlocher, J., Waterfall, H., Vasilyeva, M., Vevea, J., & Hedges, L. V. (2010). Sources of variability in children’s language growth. Cognitive Psychology, 61 (4), 343-365. https://doi.org/10.1016/j.cogpsych.2010.08.002 미소장
30 Kim, Y. J. (2000). Subject/object drop in the acquisition of Korean: A cross-linguistic comparison. Journal of East Asian Linguistics, 9(4), 325-351. https://doi.org/10.1023/A:1008304903779 미소장
31 Landau, B., & Gleitman, L. R. (1985). Language and experience: Evidence from the blind child. Harvard University Press. 미소장
32 Law, F., & Edwards, J. R. (2015). Effects of vocabulary size on online lexical processing by preschoolers. Language Learning and Development, 11(4), 331-355. https://doi.org/10.1080/15475441.2014.961066 미소장
33 Lawson, K. R., & Ruff, H. A. (2004). Early focused attention predicts outcome for children born prematurely. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 25(6), 399-406. https://doi.org/10.1080/01650250344000361 미소장
34 Lee, J. (2011). Size matters: Early vocabulary as a predictor of language and literacy competence. Applied Psycholinguistics, 32 (1), 69-92. https://doi.org/10.1017/S0142716410000299 미소장
35 Leech, K. A., Salo, V. C., Rowe, M. L., & Cabrera, N. J. (2013). Father input and child vocabulary development: the importance of Wh questions and clarification requests. Seminars in speech and language, 34(4), 249-259. https://doi.org/10.1055/s-0033-1353445 미소장
36 Loban, W. (1976). Language development: Kindergarten through grade twelve. Urbana, IL: National Council of Teachers of English. https://eric.ed.gov/?id=ED128818 미소장
37 Luo, R., Masek, L. R., Alper, R. M., & Hirsh-Pasek, K. (2022). Maternal question use and child language outcomes: The moderating role of children's vocabulary skills and socioeconomic status. Early Childhood Research Quarterly, 59, 109-120. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2021.11.007 미소장
38 Masur, E. F., Flynn, V., & Eichorst, D. L. (2005). Maternal responsive and directive behaviours and utterances as predictors of children's lexical development. Journal of Child Language, 32(1), 63-91. https://doi.org/10.1017/S0305000904006634 미소장
39 Meins, E., Fernyhough, C., Fradley, E., & Tuckey, M. (2001). Rethinking maternal sensitivity: Mothers' comments on infants' mental processes predict security of attachment at 12 months. The Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 42(5), 637-648. https://doi.org/10.1111/1469-7610.00759 미소장
40 Mundy, P., Block, J., Delgado, C., Pomares, Y., Van Hecke, A. V., & Parlade, M. V. (2007). Individual differences and the development of joint attention in infancy. Child development, 78(3), 938-954. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2007.01042.x 미소장
41 Pereira, A. F., Smith, L. B., & Yu, C. (2014). A bottom-up view of toddler word learning. Psychonomic Bulletin & Review, 21(1), 178-185. https://doi.org/10.3758/s13423-013-0466- 미소장
42 Peters, R., & Yu, C. (2020, July 29-August 1). Examining a developmental pathway of early word learning: From Qualitative Characteristics of Parent Speech, to Sustained Attention, to Vocabulary Size[Poster presentation]. Cognitive Science Society 42nd Annual Virtual Meeting. https://www.cognitivesciencesociety.org/cogsci20/papers/0317/0317.pdf 미소장
43 Rowe, M. L. (2012). A longitudinal investigation of the role of quantity and quality of child‐directed speech in vocabulary development. Child Development, 83(5), 1762-1774. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2012.01805.x 미소장
44 Rowe, M. L., & Goldin-Meadow, S. (2009). Differences in early gesture explain SES disparities in child vocabulary size at school entry. Science, 323(5916), 951-953. https://doi.org/10.1126/science.1167025 미소장
45 Rowe, M. L., Leech, K. A., & Cabrera, N. (2016). Going beyond input quantity: Wh questions matter for toddlers' language and cognitive development. Cognitive Science, 41, 162-179. https://doi.org/10.1111/cogs.12349 미소장
46 Schwab, J. F., & Lew‐Williams, C. (2016). Language learning, socioeconomic status, and child‐directed speech. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 7(4), 264-275. https://doi.org/10.1002/wcs.1393 미소장
47 Suarez-Rivera, C., Smith, L. B., & Yu, C. (2019). Multimodal parent behaviors within joint attention support sustained attention in infants. Developmental Psychology, 55 (1), 96. https://doi.org/10.1037/dev0000628 미소장
48 Tomasello, M., & Farrar, M. J. (1986). Joint attention and early language. Child Development, 1454-1463. https://doi.org/10.2307/1130423 미소장
49 Tomasello, M., & Todd, J. (1983). Joint attention and lexical acquisition style. First Language, 4(12), 197-211. https://doi.org/10.1177/01427237830040120 미소장
50 Tomblin, J. B., Zhang, X., Buckwalter, P., & Catts, H. (2000). The association of reading disability, behavioral disorders, and language impairment among second grade children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 41(4), 473-482. https://doi.org/10.1111/1469-7610.00632 미소장
51 Trueswell, J. C., Lin, Y., Armstrong III, B., Cartmill, E. A., Goldin-Meadow, S., & Gleitman, L. R. (2016). Perceiving referential intent: Dynamics of reference in natural parent-child interactions. Cognition, 148, 117-135. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2015.11.002 미소장
52 Vlach, H. A., & Sandhofer, C. M. (2014). Retrieval dynamics and retention in cross situational statistical word learning. Cognitive Science, 38(4), 757-774. https://doi.org/10.1111/cogs.12092 미소장
53 Weisleder, A., & Fernald, A. (2013). Talking to children matters: Early language experience strengthens processing and builds vocabulary. Psychological Science, 24(11), 2143-2152. https://doi.org/10.1177/0956797613488145 미소장
54 Westrupp, E. M., Reilly, S., McKean, C., Law, J., Mensah, F., & Nicholson, J. M. (2020). Vocabulary development and trajectories of behavioral and emotional difficulties via academic ability and peer problems. Child Development, 91(2), e365-e382. https://doi.org/10.1111/cdev.13219 미소장
55 Yu, C., & Smith, L. B. (2016). The social origins of sustained attention in one-year-old human infants. Current Biology, 26 (9), 1235-1240. https://doi.org/10.1016/j.cub.2016.03.026 미소장
56 Yu, C., Suanda, S. H., & Smith, L. B. (2019). Infant sustained attention but not joint attention to objects at 9 months predicts vocabulary at 12 and 15 months. Developmental Science, 22(1), e12735. https://doi.org/10.1111/desc.12735 미소장
57 Yuan, S., & Fisher, C. (2009). “Really? She blicked the baby?” Two-year-olds learn combinatorial facts about verbs by listening. Psychological science , 20 (5), 619-626. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2009.0234 미소장