본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

The public interest in social media and content is increasing in contemporary society. Accordingly, content that shows the characteristics of each specialized field is growing rapidly for the general public and apprentices. This study aimed to examine the influence of the special makeup content use motivation upon the information-sharing intention and the continuous subscription intention, among others. An online survey was conducted to collect data from June 10 to July 2, 2022, focusing on university students who had the experience of watching special makeup content nationwide. Three hundred copies of the questionnaire were distributed, and the final 271 copies were analyzed using SPSS 25.0. Of the 17 hypotheses, three hypotheses were rejected, and 14 were accepted. Motivation for using special makeup content had a positive effect on information-sharing intention and continuous composition intention, and user satisfaction had a positive impact on information-sharing intention and continuous subscription intention and had a positive effect on most factors. However, it was found that only social influence did not affect the motivation for using special makeup content. The results of this study made it possible to confirm the causal relationship between how the motivation to use special makeup content affects the intention to share information and the intention to continue the subscription. Therefore, it is expected that this study will be used as an indicator and primary data for information collection in developing content for creators related to special makeup.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
요실금 증상 유형과 제품 기능 속성 선호도 관계 연구 : A study on the relationship between urinary incontinence and product functional attribute preference : focused on adult diapers and underwear / 요실금 패드와 팬티를 중심으로 유천, 차수정 p. 5-17

백제 정림사지(定林寺址) 출토 소조상(塑造像) 복식 연구 = A study on the costumes of clay figures from Jeongrimsa Temple site of Baekje 권준희 p. 19-37

조선후기 궁중 정재 여령(女伶)의 황초삼(黃綃衫) 연구 = A study on the Hwang-cho-sam for Jeongjae Yeoreong in the late Joseon Dynasty 이희정, 최연우, 박윤미 p. 39-58

임진왜란기(1592~1598) 이순신 장군의 융복(戎服) 재현 방안 = A study on recreating of admiral Yi Sun-sin's Yungbok during the Imjin War(1592∼1598) 이주영 p. 59-73

한국 고대 여인상을 활용한 문화상품 디자인 개발 : Development of cultural products design using ancient Korean figure of woman : focusing on the exhibits and collections of the National Museum of Korea and the Gyeongju National Museum / 국립중앙박물관과 국립경주박물관의 전시·소장품을 중심으로 윤은재 p. 75-96

캡스톤디자인 교과 운영을 위한 비교과 프로그램 개발 : Development of extra-curricular for capstone design curriculum operation : the case of operating a extra-curricular in the department of textile and fashion design at Mokwon University / 목원대학교 섬유·패션디자인학과 비교과 프로그램 운영 사례 이건희 p. 97-109

특수분장 콘텐츠 이용동기가 정보공유의도와 지속구독의도에 미치는 영향 : The effect of motivation for using special makeup content on information-sharing intention and continuous subscription intention : an analysis of the mediating effect of user satisfaction / 이용만족도의 매개효과 분석 방법 황선희, 최주희 p. 111-122

인도네시아 발리의 천연염색 현황 연구 = A study on the status of natural dyeing in Bali, Indonesia 이정은, 권영숙 p. 123-140

민화의 조형성을 활용한 디지털 패션 일러스트레이션 연구 : A study of digital fashion illustration applicated the formative features of folk painting : focusing on Hanbok / 한복을 중심으로 박신혜, 장민정 p. 141-157

인터넷 패션쇼핑몰 쇼핑동기와 점포속성이 만족 및 구매의도와 전환의도에 미치는 영향 = The effects of shopping motivation and store attributes on satisfaction, purchase intention and switching intention of internet fashion shopping mall 이주영 p. 159-173

참고문헌 (10건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 박종환(2022), 초등생 희망직업 1위? 4년째 ○○○○, 노컷뉴스 12월 19일, https://www.nocutnews.co.kr/news/5866818 미소장
2 김수지ㆍ최윤경(2022), 대학생 시청자의 뷰티 유튜브 크리에이터 특성이 시청몰입에 미치는 영향, 한국디자인문화학회지 28(4), 57-67, http://dx.doi.org/10.18208/ksdc.2022.28.4.57. 미소장
3 김수지ㆍ김은실(2020), 특수분장 퍼스널 미디어의 콘텐츠분석, 한국디자인문화학회지 26(3), 73-89. http://dx.doi.org/10.18208/ksdc.2020.26.3.73. 미소장
4 R P. BagozziㆍY. Yi(1988), On the evaluation of structural equation models. Journal of the academy of marketing science 16(1), 74-94. https://doi.org/10.1177/009207038801600107. 미소장
5 이희지(2022), 뷰티 유튜브 콘텐츠 특성 및 뷰티 유튜버 특성이 뷰티 유튜브 콘텐츠 만족도에 미치는 영향, 경일대학교 대학원 석사학위논문. 미소장
6 권미정(2020), 뷰티 유튜브 채널구독 이용동기가 이용만족도에 미치는 영향: 영상길이에 따른 조절효과 및 채널구독특성에 따른 매개변수 분석, 단국대학교 대학원 박사학위논문. 미소장
7 정효준(2022), 유튜브 관광콘텐츠 정보 특성이 만족도, 방문의도, 정보공유 의도에 미치는 영향:구전정보 수용여부에 따른 조절효과를 중심으로, 세종대학교 대학원 석사학위논문. 미소장
8 김윤경(2020), 유튜브(YouTube)의 특성이 구매의도와 자발적인 구전의도에 미치는 영향:사회적 실재감을 중심으로, 한양대학교 대학원 석사학위논문. 미소장
9 신지민(2020), 여행 유튜브 속성이 몰입, 지속 사용의도에 미치는 영향 : 유튜브 사용자의 감각추구성향, 인지욕구성향의 조절효과를 중심으로, 동아대학교 대학원 석사학위논문. 미소장
10 F. Joseph et al(2006). Multivariate data analysis (Vol.6). NJ: Upper Saddle River, 360-418. 미소장