권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
18세기 작곡가 칼 필립 엠마누엘 바흐(1714-1788)는 시대구분을 논하는 역사 음악학의 담론에서 바로크 시대와 고전 시대 사이를 연결하는 ‘경과적인’ 인물로 자리매김 되어있다. 엠마누엘 바흐는 18세기의 건반악기 장르의 발달에 지대한 역할을 담당한 작곡가임이 분명한데도 불구하고, 그의 건반악기 작품들은 여러 양식의 혼합으로 인하여, 당대부터 사후 200여 년이 지난 현재에 이르기까지 ‘별스러운’ 또는 ‘기괴한’ 작곡가로 평가받고 있다. 1999년의 베를린 징-아카데미 악보의 수복 이후 그동안 접근 불가로 연구되지 않았던 엠마누엘 바흐의 악보가 하버드 대학교와 패커드 인문 연구소의 후원으로 새로 출판되면서, 그의 건반악기 작품을 ‘기괴한’ 양식이 아닌 ‘대담한’ 양식으로 보는 새로운 시각에 입각한 연구가 활발히 진행되고 있다.
본 연구는 엠마누엘 바흐의 건반악기 작품에 나타나는 양식적 절충을 연구한 기존 학자들의 견해를 살펴보고, 이를 통해 양식적인 절충의 이유를 재점검하였다. 그리하여 양식적 절충은 18세기 전체를 살아간 엠마누엘 바흐에게는 당연한 선택의 권리였고, 그를 바로크와 고전 시대 작곡가들과 비교하여 ‘경과적인’ 작곡가로 부르는 것은 그만의 ‘독창성’을 무시한, 공정한 잣대가 아니었음을 주장한다.
Carl Philipp Emanuel Bach, an 18th-century composer, has been established as the ‘bridge’ between Baroque and Classical period on the narratives of periodization in historical musicology. It is clear that Emanuel Bach had made a great impact on the genre of the 18th century keyboard music, yet he is being evaluated as an ‘idiosyncratic’, or rather ‘eccentric’ composer until now, for his keyboard works being combined with diverse styles. Since the score recovery of Berlin Sing-Akademie in 1999, Emanuel Bach's works have been newly published, by sponsorship of Harvard University and Packard Humanities Institute. Based on the publication, various studies are actively in progress to see the music of Emanuel Bach as ‘bold’ style, instead of ‘eccentric’ style.
This study inspects the motivation behind the stylistic eclecticism of Emanuel Bach by critically reviewing previous research, and argues that positioning him as a transitional composer is not based on fair standards. To Emanuel Bach who lived through the whole 18th century, the stylistic eclecticism was a reasonable consequence.
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 목차 |
---|---|---|---|---|
칼 필립 엠마누엘 바흐 구하기 = Saving Carl Philipp Emanuel Bach : stylistic eclecticism in his keyboard works : 건반악기 작품에 나타나는 양식적 절충주의 | 천은미, 송무경 | p. 11-39 |
|
|
하이든의 교향곡 중 미뉴에트 악장에서 나타나는 순환2부분형식의 유형들 = Rounded binary forms in the minuet movements of Haydn's symphonies | 송세라, 신동진, 안소영 | p. 41-74 |
|
|
빈 고전주의 시대의 시민계급 여성 음악가 = Female Bürger musicians of the Viennese classical period : in the cases of Maria Anna Mozart and Nanette Streicher : 마리아 안나 모차르트와 나네테 슈트라이혀의 경우 | 나주리 | p. 75-104 |
|
|
편곡 및 재작업(reworking)과 관련한 리스트의 용어들과 그 의미 = (Re)assessment of the terms for Liszt's transcriptions and reworkings | 김현주 | p. 105-136 |
|
|
연주자의 해석에 대한 실증적 연구 동향 = Empirical research trends in music performers' interpretation : timing, dynamics, and gesture : 타이밍, 다이내믹, 제스처를 중심으로 | 정세은, 김유미, 신동진 | p. 137-165 |
|
번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
---|---|---|
1 | 나주리. “18세기 후반기(1750-1800)의 바흐상.” 「서양음악학」 14 (2007): 11-32. | 미소장 |
2 | 나주리. “북독일의 ‘전고전주의’: 프리드리히 2세의 궁정 음악과 칼 필립 엠마누엘 바흐의 클라비어 음악.” 「서양음악학」 12/2 (2009): 125-146. | 미소장 |
3 | 나주리. “18세기 ‘갈랑(galant),’ 시대양식, 혹은 과도기적 양식의 부분적 현상?” 「서양음악학」 23 (2010): 39-66. | 미소장 |
4 | 천은미, 신동진, 송무경. “C.P.E. 바흐의 건반악기 협주곡 형식의 재고.” 「음악이론포럼」 29/2 (2022): 29-58. | 미소장 |
5 | 최재천. 「다윈지능: 공감의 시대를 위한 다윈의 지혜」. 서울: 사이언스북스, 2012. | 미소장 |
6 | Baker, Nancy Kovaleff and Thomas Christenson. Aesthetics and the Art of Musical Composition in the German Enlightenment. New York: Cambridge University Press, 1995. | 미소장 |
7 | Bar-Yoshafat, Yonatan. “Kenner und Liebhaber-Yet Another Look.” International Review of the Aesthetics and Sociology of Music 44/1 (2013): 19-47. | 미소장 |
8 | Berg, Darrell M. “The Keyboard Sonatas of Carl Philipp Emanuel Bach: An Expression of the Mannerist Principle.” Ph.D. Diss., State University of New York at Buffalo, 1975. | 미소장 |
9 | Berg, Darrell M. “C. P. E. Bach’s Kenner und Liebhaber Collections: A Series for the Distant Future.” Bach 52/1 (2021): 3-20. | 미소장 |
10 | Boxer, Sarah. “International Sleuthing Adds Insight About Bach.” New York Times (August 16, 1999). https://www.nytimes.com. 2023년 3월 29일 접속. | 미소장 |
11 | Brown, A. Peter. “Approaching Musical Classicism: Understanding Styles and Style Change in Eighteenth-Century Instrumental Music.” College Music Symposium 20/1 (1980): 7-48. | 미소장 |
12 | Buck III, Charles H. “Revisions in Early Clavier Concertos of C. P. E. Bach: Revelations from a New Source.” Journal of the American Musicological Society 2 9 /1 ( 19 76): 1 27-132. | 미소장 |
13 | Clark, Stephen L. C. P. E. Bach Studies. Oxford : Clarendon Press, 1988. | 미소장 |
14 | Cvejic, Zarko. “From Bach to Bach’s Son: The Work of Aesthetic Ideology in the Historical Reception of Carl Philipp Emanuel Bach.” New Sound 54/II (2019): 90-108. | 미소장 |
15 | DeNora, Tia. Beethoven and the Contruction of Genius: Musical Politics in Vienna, 1792-1803. California: University of California Press, 1995. 김원명 번역. 「베토벤 천재 만들기, 1792-1803년 빈의 음악정치」. 부산: 경성대학교 출판부, 2009. | 미소장 |
16 | Engels, Hans. Das Solo Konzert. Bd. 25. Cologne: Arno Volk Verlag, 1964. English Edition: “The Solo Concerto.” In Anthology of Music. vol. 25. Edited by Karl Gustav Fellerer, Cologne: Arno Volk Verlag, Hans Gerig KG, 1974. | 미소장 |
17 | Ferris, David. “C. P. E. Bach and the Art of Strange Modulation.” Music Theory Spectrum 22/1 (2000): 60-88. | 미소장 |
18 | Ferris, David. “Plates for Sale: C. P. E. Bach and the Story of Die Kunst der Fuge.” In C. P. E. Bach Studies. Edited by Annette Richards: 202-220. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. | 미소장 |
19 | Fox, Pamela Ruth. “Melodic Nonconstancy in the Keyboard Sonatas of C. P. E. Bach.” Ph.D. Diss., University of Cincinnati, 1983. | 미소장 |
20 | Fox, Pamela Ruth. “The Stylistic Anomalies of C. P. E. Bach’s Nonconstancy.” In C. P. E. Bach Studies. Edited by Stephen L. Clark: 105-131. Oxford: Clarendon Press, 1988. | 미소장 |
21 | Guymer, Sheila. “C. P. E. Bach at the Keyboard.” Early Music 43/2 (2015): 364-365. | 미소장 |
22 | Hall, Matthew J. “Sensation and Sensibility at the Keyboard in the Late Eighteenth Century: Celebrating the Tercentenary of C. P. E. Bach Cornell University, 2-4 October 2014.” Eighteenth-Century Music 12/2 (2015): 266-269. | 미소장 |
23 | Helm, Ernest Eugene. “Bach, Carl Philipp Emanuel Bach.” In The New Grove Dictionary of Music Musicians, vol. I: 844-863. Reprinted In The New Grove Bach Family, 251-306. London: Macmillan, 1983. | 미소장 |
24 | Hogwood, Christopher. “‘Our Old Great Favorite’: Burney, Bach, and the Bachists.” In C. P. E. Bach Studies. Edited by Annette Richards: 221-264. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. In C. P. E. Bach. Reprinted and Edited by David Schulenberg: 447-476. Aldershot: Ashgate Publishing, 2015. | 미소장 |
25 | LaRue, Jan. “Symphonie: Norddeutschland.” In Die Musik in Geschichte und Gegewart: allgemeine Enzyklopädie der Musik, Bd.12, herausgegeben von Ludwig Finscher: 1830-1831. Zweite Ausgabe. Kassel; New York: Bärenreiter, Stuttgart: Metzler, 1994. | 미소장 |
26 | Lee, Douglas A. “Introduction.” In Carl Philipp Emanuel Bach: The Complete Works, Series III, vol. 8, Sei concerti per il cembalo concertato, xi-xvi. Los Altos, Califonia: The Packard Humanities Institute, 2005. | 미소장 |
27 | Leisinger, Ulrich. “C. P. E. Bach.” In The N ew Grove Dictionary o f Music and Musicians. vol. 2. Edited by Stanley Sadie: 387-408. Second Edition. New York: Grove’s Dictionaries Inc., 2001. | 미소장 |
28 | Newman, William S. “Emanuel Bach’s Autobiography.” Musical Quarterly 51 (1965): 363-372. | 미소장 |
29 | Newman, William S. The Sonata in the Classic Era. Third Edition. New York: W.W. Norton & Co., Inc., 1983. | 미소장 |
30 | Ottenberg, Hans-Günter. C. P. E. Bach. Translated by Philip J. Whitmore, Oxford, New York: Oxford University Press, 1987. | 미소장 |
31 | Richards, Annette. C. P. E. Bach Studies. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. | 미소장 |
32 | Riley, Matthew. “Johann Nikolaus Forkel on the Listening Practices of ‘Kenner’ and ‘Liebhaber’.” Music & Letters 84/3 (2003): 414-433. | 미소장 |
33 | Rosen, Charles. The Classical Style: Haydn, Mozart, Beethoven. New York: Viking Press, 1971. | 미소장 |
34 | Schulenberg, David Louis. “The Instrumental Music of Carl Philipp Emanuel Bach.” Ph.D. Diss., State University of New York at Stony Brook, 1982. | 미소장 |
35 | Schulenberg, David Louis. “Carl Philipp Emanuel Bach: a Tercentenary Assessment.” Early Music 42/3 (2014): 335-345. | 미소장 |
36 | Schulenberg, David Louis. “Introduction.” In C. P. E. Bach. Edited by David Schulenberg: xiii-xxviii. Aldershot: Ashgate Publishing, 2015. | 미소장 |
37 | Treitler, Leo. “On Historical Criticism.” The Musical Quarterly 53/2 (1967): 188-205. | 미소장 |
38 | Vogler, Georg Joseph. Betrachtungen der Mannheimer Tonschule, vol. 4. Manheim, III, 1778-81. | 미소장 |
39 | Wade, Rachel W. “The Keyboard Concertos of Carl Philipp Emanuel Bach: Sources and Style.” Ph.D. Diss., New York University, 1979. | 미소장 |
40 | Wade, Rachel W. The Keyboard Concertos of Carl Philipp Emanuel Bach. Ann Arbor, Michigan: UMI Research Press, 1981. | 미소장 |
41 | Wolff, Christoph. “Recovered in Kiev: Bach et al.: A Preliminary Report on the Music Collection of the Berlin Sing-Akademie.” Notes 58 (2001): 259-271. | 미소장 |
42 | Wolff, Christoph. “C. P. E. Bach and the History of Music.” Notes 71/2 (2014): 197-218. | 미소장 |
43 | Wollenberg, Susan. “Changing Views of C. P. E. Bach.” Music & Letters 6 9 /4 (1988): 461-464. | 미소장 |
44 | Carl Philipp Emanuel Bach The Complete Works Series I, III. Los Altos, California: The Packard Humanities Institute. | 미소장 |
45 | The Packard Humanities Institute. Carl Philipp Emanuel Bach: The Complete Works. https://www.cpebach.org/ [2023년 3월 29일 접속]. | 미소장 |
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내06
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.