|
교실 공간으로서의 벽면에서 이루어지는 유아 참여적 전시의 의미 = The meaning of young children's participatory displays on the wall as a classroom space : making displays of the rainbow tree on the wall together : 함께 만드는 무지개나무 벽면 전시
|
강진주
|
p. 677-702
|
|
|
|
|
|
연결된 시대의 새로운 학습 환경으로서 커넥티드 러닝(Connected Learning)방법론에 대한 탐색 = The exploration research on a new learning environment connected learning methodology in the connected age
|
정다애
|
p. 1-14
|
|
|
|
|
|
실천적 지혜에 기반한 대학 PBL수업에서 교수자의 역할 = The role of the professor in a university problem-based-learning class based on the phronesis
|
김지수, 유영만
|
p. 15-28
|
|
|
|
|
|
청소년의 시민의식 개인별 변화궤적에 관한 잠재계층 분류 및 영향 요인 = Classification of latent classes and influencing factors regarding the trajectory of individual changes in civic consciousness in adolescence
|
이남수
|
p. 29-43
|
|
|
|
|
|
IB MYP 월드스쿨 교사 경험에 대한 질적 사례 연구 = A qualitative case study of the teacher experience at the IB MYP World School
|
신경희
|
p. 45-68
|
|
|
|
|
|
학령인구 감소 연구에 관한 국내 연구동향 분석 = Analysis of national research trends on the declining school-age population : 2000년~2022년 8월 국내 학술논문 대상으로
|
이보람
|
p. 69-82
|
|
|
|
|
|
대학생의 외모만족도와 우울이 대인관계만족도에 미치는 영향 = Effects of body image satisfaction and depression on interpersonal relationships satisfaction among college student’s
|
김신향, 임종미
|
p. 83-91
|
|
|
|
|
|
2022학년도 신입생 실태조사 = A fact-finding survey on freshman of 2022 : focusing on K university : K대학을 중심으로
|
조보람
|
p. 93-110
|
|
|
|
|
|
심미적 체험 기반의 과학관 전시기획 프로세서 제안 = Suggestion for exhibition planning processor of science museum based on aesthetic experience
|
이남주, 백성혜
|
p. 111-123
|
|
|
|
|
|
대학생의 우울과 대학생활적응과의 관계에서 대인관계 만족도의 매개효과 = Mediating effect of interpersonal satisfaction between depression and college adjustment among undergraduate students
|
현혜순, 김윤영
|
p. 125-135
|
|
|
|
|
|
유아기 영어교육에 대한 어머니의 어려움과 바람 = Mothers’ difficulties and hopes for early childhood English education
|
최춘영
|
p. 137-150
|
|
|
|
|
|
장애인을 그린 우수 그림책 특성 검토 = Examining characteristics of outstanding picture books about people with disabilities : focusing on I talk like a river : 《나는 강물처럼 말해요》를 중심으로
|
위종선, 강현영
|
p. 151-163
|
|
|
|
|
|
예비사회복지사 만학도의 학습참여동기가 참여지속의도에 미치는 영향에 대한 자기효능감의 매개효과 = Mediating effect of self-efficacy on effect of learning participation motivation of preliminary social workers as mature-are students on participation continuance intention : focusing on students majoring in social welfare : 사회복지전공 재학생을 중심으로
|
서보준
|
p. 165-176
|
|
|
|
|
|
영유아교사의 성격 6요인(HEXACO)이 창의성에 미치는 영향에서 놀이성의 매개효과 = The mediating effects of playfulness on the relationship between six personality factors(HEXACO) and creativity in early childhood teachers
|
손연주, 채진영
|
p. 177-191
|
|
|
|
|
|
디지털 인재양성을 위한 SW⋅AI교육 연구동향 분석 = Analysis of SW and AI education research trends for digital talent development : using the subject scope literature review methodology : 주제범위 문헌고찰 방법론을 적용하여
|
심태은, 예철해
|
p. 193-209
|
|
|
|
|
|
빅데이터 분석을 이용한 코로나 19 이후 경호 관련 학과의 사회적 인식 분석 = Analysis of social perception of security-related departments after COVID-19 using big data analysis
|
김건희, 황성용
|
p. 211-223
|
|
|
|
|
|
초등학생의 집행기능이 진로성숙도에 미치는 영향 분석 = Analysis of the effect of executive function on career maturity in elementary school students
|
한희진
|
p. 225-238
|
|
|
|
|
|
건강 문해력이 낮은 노인을 위한 약물 교육이 약물 지식 및 약물 오⋅남용 행위에 미치는 효과 = Effects of medication education for elderly with low health literacy on medication knowledge and medication misuse & abuse behavior
|
한정화
|
p. 239-248
|
|
|
|
|
|
과정적 실재로서의 R&D기획 전문성 육성방안 연구 = A study on the development of R&D planning expertise as processing reality
|
류재훈, 유영만
|
p. 249-266
|
|
|
|
|
|
어머니의 놀이신념 군집에 따른 어머니-유아 어휘 상호작용과 창의적 가정환경 차이 분석 = Differences in mother-child lexical interaction and the creative home environment according to clusters of mothers' beliefs in play
|
최은혜, 황혜정
|
p. 267-283
|
|
|
|
|
|
대학생의 성격강점과 진로준비행동과의 관계에서 심리적 독립의 매개효과 = The mediating effect of psychological independence in the relationship between the character strengths and career preparation behavior of college students
|
박정연, 이정희
|
p. 285-298
|
|
|
|
|
|
중등 양자물리학 교육 동향에 관한 체계적 문헌 고찰 = A systematic literature review on secondary quantum physics education
|
이태경, 윤현주
|
p. 299-314
|
|
|
|
|
|
그들은 왜 교차지원을 했는가? = Why did they cross-apply? : an exploratory study on the experience of cross-applicants of high school students in Korea : 국내 고등학생 교차지원자들의 경험에 대한 질적 연구
|
황효정, 신세인, 이준기
|
p. 315-327
|
|
|
|
|
|
실생활 활동지를 활용한 문제 만들기 수업이 수학적 창의성과 성향에 미치는 효과 = The effect on mathematical creativity and disposition learning to create problems using real-life learning materials
|
안종수
|
p. 329-350
|
|
|
|
|
|
온라인 학습환경에서 간호대학생의 자기주도학습능력 유형분류 및 영향요인 검증 = Classification of nursing students' self-directed learning ability types and verification of influencing factors in online learning environment
|
서요한, 문한나, 정미현
|
p. 351-364
|
|
|
|
|
|
고등학생 대상 다문화 프로그램에 대한 국내 연구동향 분석 = Analisys of domestic reasearch trends on multicutural programs for high school students
|
배선희, 손은령
|
p. 365-383
|
|
|
|
|
|
웹 기반 쓰기 평가 기준 개발 연구 = A study on the development of web-based writing rating criteria
|
백유진
|
p. 385-398
|
|
|
|
|
|
교육과정 실행과정에서 나타나는 교육내용 및 교과에 대한 유치원 교사의 인식 = Kindergarten teachers' perception of educational contents and subject matters in implementing the curriculum
|
최혜윤, 권윤지
|
p. 399-422
|
|
|
|
|
|
코로나19 시대에 원격교육을 경험한 간호대학생의 학습관련 자기주도성, 사회지능이 진로준비행동에 미치는 영향 = Effects of self-directed learning readiness and social intelligence on career preparation behavior of nursing students who experienced distance learning in COVID-19
|
강석정
|
p. 423-431
|
|
|
|
|
|
부부관계 유대감과 유아 정서조절능력의 관계 = The relationship between marital bond and preschool children’s emotional regulation : mediation effect of parents’ parenting efficacy : 부모 양육효능감의 매개효과
|
이선형, 남은영
|
p. 433-448
|
|
|
|
|
|
토픽모델링을 활용한 ‘자해’관련 유튜브 댓글의 내용분석 = Analysis of YouTube comments related to ‘self-harm’ using topic modeling
|
권경인, 신성미
|
p. 449-466
|
|
|
|
|
|
가상현실(Virtual Reality) 기반 노인난청의 청능훈련프로그램 사례연구 = Case study of auditory training program for an presbycusis on virtual reality
|
탁평곤, 이상희, 김규종, 김주홍
|
p. 467-477
|
|
|
|
|
|
Evaluation of a fully online flipped teaching course = 플립러닝 기반 비대면 수업에 대한 학습자들의 인식과 학습효과를 중심으로
|
Jeong, Hyojin
|
p. 479-491
|
|
|
|
|
|
간호대학생의 감염관리 인지도와 환자안전 역량이 환자안전관리 활동에 미치는 영향 = Influence of awareness of infection control and patient safety competencies on patient safety management activity in nursing students
|
박혜서, 오윤희, 정무상
|
p. 493-503
|
|
|
|
|
|
유아교사를 위한 ‘비평’의 개념에 기초한 유아놀이관찰 모형 개발 = Development of children’s play observation model based on ‘criticism’ for early childhood teachers
|
김은정
|
p. 505-519
|
|
|
|
|
|
평생교육 현장에서의 미술활동이 여성노인의 웰다잉 인식에 미치는 영향 = The effect of art activities in the lifelong education on well-dying recognition of the elderly women
|
남지연
|
p. 521-536
|
|
|
|
|
|
대통령 취임사의 문법적 특징 연구 = A study on the grammatical characteristics of presidential inaugural addresses : focusing on the correlation between grammatical elements and discourse purpose : 문법요소와 담화목적의 상관성을 중심으로
|
차명희
|
p. 537-555
|
|
|
|
|
|
임상간호사가 인식한 관리자의 변혁적 리더십, 안전분위기, 비판적 사고성향이 투약안전역량에 미치는 영향 = The influences of tansformational leadership of nurse manager, safety climate, and critical thinking disposition on medication safety competence in hospital nurse
|
윤숙희, 김현주
|
p. 557-566
|
|
|
|
|
|
학교 안전교육에 대한 조망과 지리 교과의 역할 고찰 = A study on school safety education and the role of geography subject
|
권은주, 최아수, 최재영
|
p. 567-580
|
|
|
|
|
|
성인 여성의 외상 후 중도장애 경험에 대한 자전적 내러티브 탐구 = An autobiogrphical narrative inquiry on woman's experience of post-traumatic disability
|
전영아
|
p. 581-605
|
|
|
|
|
|
상담자의 핵심감정에 따른 역전이 경험에 관한 자문화기술지 = Autoethnography of countertransference experiences according to the counselor's nuclear feelings
|
남수경, 김명찬
|
p. 607-623
|
|
|
|
|
|
초등학교 6학년 아동의 스마트폰 의존이 학업열의에 미치는 영향 = The effects of smartphone dependency on academic engagement in sixth-grade elementary children : the mediating effects of attention and cooperation : 주의집중 및 협동심의 매개효과
|
김영미
|
p. 625-636
|
|
|
|
|
|
예비 초등교사를 대상으로 한 블렌디드 러닝 국악수업 설계 및 사례연구 = A case study on the design of blended learning Korean traditional music class for prospective elementary school teachers
|
김민지
|
p. 637-650
|
|
|
|
|
|
한국판 온⋅오프라인 사회적 거부민감성 척도(O2S3)의 타당화 = Validation of Korean version of Online and Offline Social Sensitivity Scale
|
안정윤, 이지연
|
p. 651-664
|
|
|
|
|
|
아버지와 어머니의 문화성향이 아버지 양육참여에 미치는 영향 = The effects of the parents' cultural orientation on the father’s parenting participation
|
신건호
|
p. 665-675
|
|
|
|
|
|
아동의 미디어 이용 연구 = A study on children's media use : focusing on the ability to control media use and parents' media education effect : 미디어 이용 조절 능력과 부모의 미디어 교육을 중심으로
|
송원숙
|
p. 703-716
|
|
|
|
|
|
간호대학생의 메타인지와 긍정심리자본이 학업성취도에 미치는 영향 = The effect of metacognition and positive psychological capital on academic achievement of nursing students
|
김주연
|
p. 717-727
|
|
|
|
|
|
중급 전임 남성상담사의 성역할 정체성 경험연구 = A study on the experience of gender role identity of intermediate full-time male counselor
|
하효석, 홍지선, 곽대호
|
p. 729-752
|
|
|
|
|
|
Examining learners’ perceptions on global citizenship course = 세계시민교육 수업에 대한 학습자 인식 유형 분석 : 유네스코 학습영역을 중심으로 : focusing on UNESCO’s conceptual framework
|
Eunjin Lee
|
p. 753-771
|
|
|
|
|
|
포스트 코로나 시대 수학교육의 과제와 방향 = Problems and directions of mathematics education in the post-COVID-19 era
|
오영열
|
p. 773-787
|
|
|
|
|
|
제조업 엔지니어의 무형식학습에 관한 질적 연구 = A qualitative study on the informal learning of manufacturing engineers
|
박지연, 김진모
|
p. 789-808
|
|
|
|
|
|
자연물을 활용한 흙 놀이가 유아의 자연친화적 태도와 창의성에 미치는 효과 = The effects of soil play with natural objects on young children's nature-friendly attitude and creativity
|
신애선
|
p. 809-823
|
|
|
|
|
|
부모의 자녀학대를 발견한 어린이집 보육교직원의 아동학대 신고과정 경험연구 = A study on the experience of child abuse reporting process of childcare center staff who discovered parents' child abuse
|
심진아, 정가윤
|
p. 825-840
|
|
|
|
|
|
간호대학생의 비판적 사고성향과 문제해결능력의 관계에서 학업탄력성의 매개효과 = The mediating effect of academic resilience in the relation between critical thinking disposition and problem solving ability among nursing students
|
주영주
|
p. 841-853
|
|
|
|
|
|
전문대학생의 학업부진 경험과 대처과정에 대한 근거이론 = A study on the experience and coping strategies of college students with low academic achievement
|
박민정
|
p. 855-873
|
|
|
|
|