권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
Despite the NELAT (National English Listening Ability Test) being administered for nearly 40 years, pedagogical resources that effectively employ its question items remain scant. The purpose of the study is to develop pedagogical teaching materials for middle school students based on the question items from the NELAT of 2022. A balanced communicative competence was prioritized when developing materials, striving for an integration of the four language skills. This approach underscores the importance of both linguistic accuracy and fluency in the learner’s English language acquisition. Ultimately, this research endeavors to serve as a pedagogical guide for English educators, offering a model lesson plan that can be readily applied in their classrooms. The created lesson plans are composed of four sessions. First, students practice the dialogue from NELAT using the application ‘Speaking Class.’ Second, students write their own dialogue scripts with their partners. Third, students make videos about Korean cultural attractions and activities. Fourth, they give a speech about the cultural events in Korea. Finally, the paper discusses how pedagogical efficacy of the NELAT can be improved and how English teachers can utilize NELAT to create teaching materials which can be used to improve students’ English proficiency levels.
번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
---|---|---|
1 | 고은미, 홍선호. (2018). 애니메이션 자막 활용방법이 초등 영어 학습자의듣기 능력에 미치는 영향. 한국초등교육, 29(3), 61-78. doi: 10.20972/kjee.29.3.201809.61 | 미소장 |
2 | 김동규. (2015). 영화 활용 수업에서 듣기 전략 훈련이 EFL 학습자의 듣기능력 향상에 미치는 영향. 영상영어교육, 16(1), 65-84. doi: 10.16875/stem.2015.16.1.65 | 미소장 |
3 | 김동연. (2020). 중학교 영어교과서 듣기활동과 전국영어듣기평가 문항 비교분석. 언어학연구, 54, 407-427. doi: 10.17002/sil..54.202001.407 | 미소장 |
4 | 김수경, 김민지. (2020) 한국 고등학생 대상 청취 능력이 구사 능력에 미치는 영향. 대한영어교육학회지, 25(6), 225-247. | 미소장 |
5 | 김아영, 안경자. (2020). 초등영어 디지털교과서 활용에 관한 교사, 학부모, 학생의 인식. 교과교육학연구, 24(4), 425-438. doi: 10.24231/rici.2020.24.4.425 | 미소장 |
6 | 김태희, 최인철. (2018). EBS 및 서울시 중학교 영어듣기시험의 비교 분석. 영어평가, 13(1), 41-84. doi: 10.37244/ela.2018.13.41 | 미소장 |
7 | 김혜주, 임병빈, 윤상돈. (2011). 영화를 활용한 내용어중심 듣기지도가 영어 학습부진 학생들의 듣기능력 및 정의적 영역에 미치는 영향. 현대영어교육, 12(4), 333-357. | 미소장 |
8 | 김효신. (2009). 듣기 학습전략 훈련이 중학생의 영어 듣기 능력 향상에 미치는 효과. 중등영어교육, 2(1), 57-80. | 미소장 |
9 | 나경희. (2019). 텍스트에 대한 내용 및 구조 친숙도가 EFL 학습자의 텍스트 처리과정에 미치는 영향. 영어영문학연구, 61(3), 393-415. doi: 10.18853/jjell.2019.61.3.018 | 미소장 |
10 | 박찬규. (2022). 내재적 동기, 초인지학습전략과 학업성취도의 관계분석. 영어영문학연구, 64(2), 151-171. doi: 10.18853/jjell.2022.64.2.007 | 미소장 |
11 | 부산시교육청. (2021). 영어듣기능력신장 학습자료. 월드와이드웹:https://www.pen.go.kr/board/download.pen?boardId=BBS_0000146&menuCd=DOM_000000303003001002&orderBy=REGISTER_DATE%20DESC&paging=ok&startPage=1&dataSid=5774036&command=update&fileSid=5195687에서 2023년 7월 17일에 검색했음. | 미소장 |
12 | 윤택남, 양지혜. (2021). 온라인 동요 학습이 초등영어학습자들의 듣기능력과 정의적 특성에 미치는 영향. 인문사회21, 12(4), 359-370. | 미소장 |
13 | 임병빈, 안희성. (2002). 애니메이션을 활용한 영어 듣기능력 향상 방안. 영어어문교육, 8(2), 197-218. | 미소장 |
14 | 임숙현, 조윤경. (2013). 영어 연극 수업이 중학교 학습자들의 듣기·말하기능력과 정의적 요인에 미치는 영향. 현대영어교육, 14(1), 103-126. | 미소장 |
15 | 정승영, 박해선. (2002). 드라마 기법을 통한 영어 말하기 듣기 능력 향상. 교육이론과 실천, 12(3), 119-147. | 미소장 |
16 | 정유진. (2016). 팝송 듣기와 받아쓰기를 조합한 영어 수업 모형의 효과. 열린정신 인문학 연구, 17(1), 377-398. doi: 10.22845/wjoh.2016.17.1.013 | 미소장 |
17 | 조보경, 이문복, 박상복, 박상욱, 주헌우. (2022). 영어듣기능력평가 개선 및 활용 방안 연구. 충북: 한국교육과정평가원. | 미소장 |
18 | 조보경, 주헌우. (2023). 중고등학생 영어듣기능력평가를 활용한 고등학교영어 교수학습 프로토타입 개발. 영어평가, 18(1), 163-188. doi: 10.37244/ela.2023.18.1.163 | 미소장 |
19 | 조보경, 한정아, 주헌우. (2021). 전국 중·고등학생 영어듣기능력평가에 대한 교사 인식 탐색. 융합영어영문학, 6(2), 131-162. doi: 10.37902/kere.2021.6.2.131 | 미소장 |
20 | 진성인. (2022). 중학교 영어듣기평가 문항 특성 분석: 발화속도 및Coh-Metrix 분석을 기반으로. 영어평가, 17(2), 121-141. doi: 10.37244/ela.2022.17.2.121 | 미소장 |
21 | 최미양. (2017). 디지털 융합 영어 듣기 활동을 위한 스마트폰 활용 연구. 디지털융복합연구, 15(4), 451-459. doi: 10.14400/JDC.2017.15.4.451 | 미소장 |
22 | 한유정. (2011). 중학교 영어듣기평가 문항 분석. English Language Assessment, 5(1), 97-142. | 미소장 |
23 | 허지민, 이충현. (2019). 고등학생의 영어 듣기 학습을 위한 스마트폰 앱활용 방안. 외국어교육연구, 33(4), 229-261. doi: 10.16933/sfle.2019.33.4.229 | 미소장 |
24 | Berne, J. E. (2004). Listening comprehension strategies: A review of the literature. Foreign Language Annals, 37(4), 521-531. doi: 10.1111/j.1944-9720.2004.tb02419.x | 미소장 |
25 | Bozorgian, H. (2012). The relationship between listening and other language skills in international English language testing system. Theory and Practice in Language Studies, 2(4), 657-663. doi: 10.4304/tpls.2.4.657-663 | 미소장 |
26 | Bozorgian, H., Muhammadpour, M., & Mahmoudi, E. (2022). Embedding L2 listening homework in metacognitive intervention: Listening comprehension development. Frontiers in Education, 7, 1-12. doi: 10.3389/feduc.2022.819308 | 미소장 |
27 | Cauldwell, R. (2013). Phonology: Listening and pronunciation in English. Cambridge, UK: Cambridge University Press. doi: 10.1017/S0025100315000201 | 미소장 |
28 | Chen, C. (2019). Guided listening with listening journals and curated materials: A metacognitive approach. Innovation in Language Learning and Teaching, 13(2), 133-146. doi: 10.1080/17501229.2017.1381104 | 미소장 |
29 | Flowerdew, J., & Miller, L.(2005). Second language listening: Theory and practice. Cambridge, England: Cambridge University Press. | 미소장 |
30 | Hamouda, A. (2013). An investigation of listening comprehension problems encountered by Saudi students in the EL listening classroom. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 2(2), 113-155. | 미소장 |
31 | Hasan, A. (2000) Learners’ prceptions of listening comprehension problems. Language, Culture and Curriculum, 13(2), 137-153. doi: 10.1080/07908310008666595 | 미소장 |
32 | Hedge, T. (2001). Teaching and learning in the language classroom (Vol. 106). Oxford, UK: Oxford University Press. doi: 10.1093/elt/56.3.337 | 미소장 |
33 | Krashen, S. D. (1985). The Input Hypothesis. London: Longman. | 미소장 |
34 | Kurita, T. (2012). Issues in second language listening comprehension and the pedagogical implications. Accents Asia, 5(1), 30-44. | 미소장 |
35 | Peterson, P. W. (2001). Skills and strategies for proficient listening. In M. Celce-Murcia (Ed.), Teaching English as a second or foreign language (3rd ed., pp. 89-97). Boston, MA: Heinle ELT. | 미소장 |
36 | Reed, M., & Jones, T. (2021). Listening in the classroom: Teaching students how to listen. Alexandria, VA: Tesol Press. | 미소장 |
37 | Rost, M. (2002). Listening tasks and language acquisition. Proceedings of JALT 2002, Shizuoka, Japan, (pp. 18-28). Retreived on July 18, 2023 from the world wide web: https://jalt-publications.org/archive/proceedings/2002/018.pdf. | 미소장 |
38 | Rost, M., & Ross, S. (1991). Learner use of strategies in interaction:Typology and teachability. Language Learning, 41(2), 235-273. doi: 10.1111/j.1467-1770.1991.tb00685.x | 미소장 |
39 | Sun, J., & Shin, D. (2023). Meta-analysis on effects of metacognitive strategy instruction on English listening comprehension. The English Linguistics Society Of Korea, 29(1), 101-125. doi: 10.17960/ell.2023.29.1.006 | 미소장 |
40 | Vandergrift, L. (2007). Recent developments in second and foreign language listening comprehension research. Language Teaching, 40(3), 191-210. doi: 10.1017/S0261444807004338 | 미소장 |
41 | Vandergrift, L., Goh, C., Mareschal, C., & Tafaghodtari, M. (2006). The metacognitive awareness listening questionnaire: Development and validation. Language Learning, 56(3), 431-462. doi: 10.1111/j.1467-9922.2006.00373.x | 미소장 |
42 | Ziane, R. (2011). The role of listening comprehension in improving EFL learners’ speaking skill. Unpublished master’s thesis. University of Biskra, Biskra, Algeria. | 미소장 |
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.