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This study examines the relationship between accounting structure-based fundamentals and invest or informational efficiency. These fundamentals play a crucial role as predictors of future earnings. However, they are based on changes in net operating assets, which reflect the complexity of fundamental variables.

This complexity can hinder investors from accurately interpreting these variables. To address this, the study introduces the concept of an Aggregate Fundamental Score (AFS) which combines derivative components from the growth of net operating assets. This study investigate whether AFS relates with the ability of stock returns to anticipate future earnings, by examining future earnings coefficients (FERCs). The research focuses on firms listed on the KSE from 2010 to 2020, utilizing a series of regression analyses. The findings reveal a positive association between higher AFS and greater FERCs. Remarkably, the influence of the aggregate fundamental score (AFS) on FERCs surpasses that of individual fundamental variables. This result holds even for companies that are followed by financial analysts, who serve as an alternative information channel. This implies that enhanced structural consistency among fundamental variables regarding future earnings increase, denoted by a high AFS, enables investors to more effectively grasp the future earnings implicit in current financials. In turn, this leads investors to reduced costs, lower risks, and a more efficient response to accounting information. This study holds both academic and practical importance, underscoring the significance of comprehending not only the accounting system but also conducting financial statement analysis in corporate valuation.

본 연구는 회계구조에 기초한 기본변수들이 기업가치를 평가하는 투자자의 정보효율성에 미치는 효과를 살펴보았다.

회계구조적 기본변수는 기업의 미래이익을 예측하는 능력을 지니는 것으로 알려져 있다. 그러나 대부분 회계발생액을포함하는 순영업자산 변화에 기초하고 있어 기업가치를 평가하는 데 있어서 해석의 복잡성 또는 모호성을 반영하기도한다. 이에 본 연구는 기본변수가 투자자들의 미래이익에 대한 정보성을 주가에 반영하는 데 어떠한 영향을 미치는지분석하였다. 분석을 위해 본 연구는 순영업자산의 변화 항목에서 파생된 6개 기본변수들의 점수를 종합한 AFS를형성하여 AFS가 주식수익률이 미래이익 정보를 반영하는 정도, 즉 미래이익반응계수(FERC)와 어떠한 관련성을나타내는지 분석하였다. 본 연구는 2010년부터 2020년까지 유가증권시장에 상장된 기업을 대상으로 일련의회귀분석을 실시하였다.

분석결과, AFS 값이 클수록 시장의 미래이익에 대한 반응 정도(FERC)는 높게 나타났다. 또한 종합지표값인AFS가 미래이익에 대한 반응 수준(FERC)에 미치는 효과는 6개의 개별 기본 변수의 효과와 비교하여 높게 나타났으며, 이러한 결과는 정보에 대한 대체적인 경로를 제공하는 재무분석가가 존재하는 기업에서도 동일하였다. 이는 미래이익증가에 대한 정보성에 있어서 기본변수들이 구조적으로 일관된 신호를 가진 기업일수록 즉, AFS 값이 큰 기업일수록, 투자자들은 회계정보에 대한 해석이 용이하며 보다 낮은 비용과 위험으로 미래이익을 보다 예측할 수 있다는 것을의미한다. 본 연구는 기업가치평가에서 재무제표분석의 필요성뿐만 아니라 회계 구조를 이해하는 것에 대한 중요성을강조한다는 점에서 학술적, 실무적 의의가 있다.

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
다국적기업 자회사의 네트워크 배태성, 자율성과 경영성과의 관계 = The influences of network embeddedness and autonomy on the business performance of multinational subsidiaries in Korea 민상훈 p. 1243-1266
디지털금융으로의 변화에 대한 구성원들의 위기감, 개인적 변화 필요성, 변화지원 행동 의향 간의 관계 = Relationships among workers’ perceptions of urgency, needs for personal change, and change-supportive behavioral intention in the midst of digital financial transformation 김혜진 p. 1267-1290
사람중심 기업가정신과 기업가적 리더십이 중소기업의 혁신활동과 기업성과에 미치는 영향 = A study on the effect of humane entrepreneurship & entrepreneurial leadership on SMEs’ innovation and corporate performance 한수진 p. 1291-1315

개방형혁신이 경영성과에 미치는 영향 = The impact of open innovation on business performance : focusing on the mediating effect of business model innovation : 비즈니스모델혁신의 매개효과를 중심으로 차승근, 엄기용 p. 1317-1343
소셜미디어와 인플루언서를 활용한 마케팅 커뮤니케이션과 행동적 인게이지먼트에 관한 연구 = Research on marketing communications and behavioral engagement via social media and influencers : a focus on generation Z and ESG management : Z세대와 ESG 경영을 중심으로 이현진, 김수진 p. 1345-1363
텍스트마이닝을 활용한 직무만족 및 불만족 결정요인 탐색 = Exploring determinants of job satisfaction and dissatisfaction using text mining : focusing on comparison of manufacturing, service, and IT industries : 제조, 서비스, IT산업의 비교를 중심으로 이준혁 p. 1365-1386

Accounting structure-based fundamentals and the ability of stock returns to reflect future earnings = 미래이익예측을 위한 회계구조적 기본변수와 미래이익에 대한 주가반응 Chongkil Na, Heejeong Shin p. 1387-1406
서비스회복 상황에서 고객과 기업 측면의 가치공동창출이 행동의도에 미치는 영향 = The effects of customer and corporate co-creation on behavioral intentions in a service recovery situation 이수진 p. 1407-1433