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The purpose of this study was to analyze the relationship between jay customer behavior and hair beauty worker’s emotional labor, emotional exhaustion, and service sabotage. Data were collected adopting a face-to-face/non face-to-face survey method for 206 hair beauty experts in K Metropolitan City, and the collected data were subjected to descriptive, confirmatory factor analysis (CFA), reliability, correlation, and structural equation model analysis was conducted to verify the five hypothesis of this study. The conclusions drawn through a series of research procedures are as follows. First, hypothesis 1 were accepted as joy customer behavior had a statistically significant positive(+) effect on the emotional labor of hair beauty workers. Second, hypothesis 2 were accepted as joy customer behavior had a significant positive(+) effect on the emotional exhaustion of hair beauty workers. Third customer joy customer behavior had a significant positive(+) effect on service sabotage of hair beauty workers, so hypothesis 3 was adopted. Fourth, the emotional labor of hair beauty workers had a statistically significant but positive(+) effect on service sabotage, so Hypothesis 4 was adopted. Fifth, the emotional exhaustion of haird beauty workers did not show a significant effect on service sabotage, so Hypothesis 5 was rejected. The results of this study are expected to localize a healthy beauty culture between workers and customers in the hair beauty industry and contribute to the establishment of a culture of mutual respect.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
고객불량행동이 헤어미용 종사자의 감정노동, 감정고갈, 서비스 사보타주와의 관계 = Relationship between jay customer behavior hair beauty workers’ emotional labor, emotional exhaustion, and service sabotage 문승현, 이재숙 p. 1079-1088
SNS 마케팅에서 헤어살롱의 브랜드 이미지가 정서적 유대감, 구매의도에 미치는 영향 = The effect of hair salon brand image on emotional bonding and purchase intention in social media marketing 강희선, 박니나, 박은준 p. 1089-1099
피부관리실의 SNS 정보특성이 브랜드인지도에 미치는 영향 = The influence of SNS information characteristics on brand awareness in skin care shop : focusing on women in their 20s and 30s : 20-30대 여성을 중심으로 제현지, 양은진 p. 1100-1106
체형·비만 프로그램에 관한 국내 연구동향 = Domestic research trends on body shape and obesity program : focusing on domestic papers : 국내 학위논문을 중심으로 이미선 p. 1107-1116
헤어디자이너의 소비성향과 명품구매동기, 명품구매태도의 관계 = Relationship between hair designer's propensity to consume, motivation for purchasing luxury goods, and luxury purchase attitude 손병창, 박은준 p. 1117-1128
트렌드 헤어 컬러 인식과 소비자 혁신성이 미용 서비스 소비가치에 미치는 영향 = The effect of trend hair color perception and consumer innovation on the consumption value of beauty service 이화은, 송연숙 p. 1129-1139
한국 남성의 추구 이미지에 따른 헤어라인 디자인 연구 = Research on hairline design according to Korean men’s desired image 이유란, 박정아 p. 1140-1148
헤어미용종사자의 고객지향성과 관련변인들 간의 관계 구조분석 = A structural analysis of the relationship between customer orientation and related variables of hairdressers 문빛나, 정연, 문대범 p. 1149-1160
팬데믹 시대 위험지각에 따른 뷰티샵의 소비지향 수준 및 행동의도와 뷰티 서비스 산업의 활성화 방안 = The consumption orientation level and behavioral intention of beauty shop according to the pandemic era risk perception and the measures for vitalizing the service industry 박채린, 한채정 p. 1161-1167
바이오모피즘(Biomorphism)의 생명체 영감에 기반한 페이스 아트 메이크업 표현 연구 = Analysis of biomorphic inspiration-based facial art makeup expressions 진부경, 이연서 p. 1168-1176
탈모에 의한 외모인식도가 탈모관리행동에 미치는 영향 = The effect of appearance recognition by hair loss on hair loss management behavior : psychological factor mediating effect : 심리적요인 매개 효과 서은희, 권오혁 p. 1177-1189
대황목단피탕의 항산화 및 항염증 효과 평가 = Antioxidative and anti-inflammatory effects of Daehwangmokdanphee-tang 이성은 p. 1190-1198
사회적 이미지를 매개로 한 화장품 용기 재활용 인식이 리필화장품의 지속 사용 가능성에 미치는 영향 = The effect of recycle recognition of cosmetic container through social image on the patronage of refill cosmetic : focusing on female consumers : 여성 소비자를 중심으로 최혜진, 권오혁 p. 1199-1207
프랙탈 기하학 조형적 특성을 응용한 네일디자인 연구 = Nail styling, using the formative characteristics of fractal geometry : focusing on paintings : 회화작품을 중심으로 곽수정, 최은미 p. 1208-1221
개인역량이 직무만족 및 업무성과에 미치는 영향 = A study of the effects of individual competenceson job satisfaction and job performance : for those working in the beauty service industry : 뷰티서비스업 종사자를 대상으로 김세은, 정지은, 오수연 p. 1222-1230
미용종사자의 긍정심리자본이 대인관계소통능력과 이직의도에 미치는 영향 = The effect of positive psychological capital on interpersonal communication ability and turnover intention of beauty workers 양선영, 진용미 p. 1231-1240
미용소비자의 과시적 소비성향과 자기표현욕구가 심리적 행복감에 미치는 영향 = The effect of hair salon consumers conspicuous consumption tendency and desire for self-expression on psychological happiness 정유림, 진용미 p. 1241-1249
직무요구-자원모델을 활용한 미용산업종사자들의 직무소진 및 직무열의에 관한 연구 = A study on job burnout and job enthusiasm of hair beauty industry employee's : based on the job demands-resources model 김미정, 신수정 p. 1250-1258
비정형 빅데이터를 활용한 디지털 헬스케어에 대한 소비자 인식 연구 = A study on the consumer perception of digital healthcare using unstructured big data : focusing on keyword changes during and after COVID-19 : 코로나19 기간과 코로나19 이후 키워드 변화를 중심으로 서수연 p. 1259-1266
뷰티종사자의 정서지능, 직무환경 및 신체피로가 직무몰입에 미치는 영향 = The effects of emotional intelligence, job environment and physical fatigue on job commitment of beauty workers 전유란, 노영희, 이병임 p. 1267-1276
미용실 방문기준이 중장년층의 고객만족과 재방문에 미치는 영향 = The effect of hair salon visiting standards on customer satisfaction and revisit of middle-aged people 천수경, 박은준 p. 1277-1285
코코 애니메이션의 알레브리헤 캐릭터 색채 연구 = A study on the color of Alibrihe's character in Coco animation 이수민, 김선형 p. 1286-1294
식생활 라이프스타일에 따른 아로마오일 인식에 관한 연구 = A study on the perception of aroma oil by diet lifestyle 소진희, 이정희 p. 1295-1306
MZ세대의 뷰티서비스품질 위험지각 요인이 뷰티만족도 및 행동의도에 미치는 영향 = The effects on the satisfaction and behavioral intention for beauty service quality risk perception factors of MZ generation 송연숙 p. 1307-1319
석류씨 추출물이 두피 건강에 미치는 영향에 관한 연구 = A study on the impact of the extract from pomegranate seeds on the health of scalp 제갈미, 이상현 p. 1320-1330