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이 논문은 야코비의 칸트 비평을 재구성한 다음, 야코비가 슐라이어마허에 끼친 영향을 밝히고 그 파생적 성과가 탈근대성의 뿌리를 찾는 데 도움을 줄 수 있다는 관점을 피력한다. 칸트와 피히테 사이에 등장한 야코비의 철학은 선험철학에서 초기 낭만주의로 이행하는 과정을 잘 보여준다. 야코비와 슐라이어마허의 타자 담론은 칸트의 주관성 철학과 논쟁하고 주관성의 혁신을 시도한다. 야코비는 타자를 주관성이 내재화할 수 없는 영역으로 간주하고 이를 실재론적으로 정초한다. 타자는 인간의 지식 가운데 들어있는 무제약적 존재와 직접적 존재로서 의식 밖에서 주어진 그 전제이다. 이 전제는 슐라이어마허에게서 전(前)반성적 코기토로 확인된다. 슐라이어마허의 직접적 자기의식과 절대의존감정은 반성적 자아와 논리적 인식의 전제이다. 개인 가운데 개인이 설명할 수 없는 타자의 모습이 들어있다는 것은 주관성 철학의 한계를 보여주며, 동시에 주관성 너머의 지평에 대한 담론 가능성을 개방한다. 이성적 사고 이전에 활동하는 감정과 믿음을 통해 모더니즘과 포스트모더니즘의 관계를 확인할 수 있다.

This paper reconstructs Jacobi's critique of Kant, reveals Jacobi's influence on Schleiermacher, and illuminates the view that the achievement of this influence helps to indicate the roots of postmodernity. Jacobi’s philosophy, which emerged between Kant and Fichte, clearly shows the transition from transcendental philosophy to early romanticism. Jacobi and Schleiermacher's discourse on the other (i.e den anderen) argues with Kant's philosophy of subjectivity and attempts to innovate subjectivity. Jacobi regards the other as a realm where subjectivity cannot internalize and explains it in the dimension of realism. The other is the presupposition of knowledge given outside of consciousness as the absolute and the immediate. This presupposition is confirmed in Schleiermacher as a pre-reflective cogito. Schleiermacher's immediate self-consciousness and feeling of absolute dependence are the presupposition of the reflective self and logical awareness. The fact that among individuals there are aspects of others that cannot be explained by individuals shows the limitations of the philosophy of subjectivity and at the same time opens the possibility of discourse on horizons beyond subjectivity. Through Jacobi’s and Schleiermacher’s concept of feeling and belief that operate before rational thinking, the relationship between modernism and postmodernism can be confirmed.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
의식과 자아의 문제 = Study on consciousness and self : on Sartre’s La Transcendance de l’ego : 사르트르의 『자아의 초월성』을 중심으로 김선하 p. 1-28
노화 및 노년 개념에 관한 철학적 접근 = Philosophical approaches to the concepts of aging and old age : focus on self-identity, time, and space : 자아정체성, 시간, 공간 개념을 중심으로 김수배 p. 29-56
딜타이의 내재적 종교철학의 형성과 비판 = The formation and critique of Dilthey's religious philosophy of immanence 손세훈 p. 57-83
자평 명리학의 이론화와 간지 발생의 논리적 체계에 관한 연구 = A study about establishment of Gānzhī (干支) in the theorization of Zǐpíng (子平) Mìnglǐxué (命理學) 신정원 p. 85-105
퀑탱 메이야수의 『유한성 이후』에 나타난 상관주의 비판 = Critique of correlationism in Quentin Meillassoux’s, ‘Après la Finitude’ : based on the perspectives of Latour and Merleau-Ponty : 라투르와 메를로-퐁티의 관점에 근거하여 심귀연 p. 107-128

루이라벨의 『가치론』에서 ‘가치들(valeurs)의 위계’와 ‘사랑(amour)’의 관계성에 대한 고찰 = Examination of the relationship between ‘the hierarchy of values (valeurs)’ and ‘amour (love)’ in Louis Labelle’s Theory of Values 이명곤 p. 129-163
책임의 근거로서 목적론에 관한 비판적 고찰 = A critical review of teleology as the basis for responsibility 이민혁 p. 165-196
혐오 발언, 규제 옹호와 반대의 양립가능성 = Hate speech, the compatibility of regulatory advocacy with regulatory opposition 이혜정 p. 197-220

야코비 영향사 = Impact history of Jacobi. 1, Jacobi and Schleiermacher. 1, 야코비와 슐라이어마허 최신한 p. 221-246

뜻 이론에 대한 카플란의 비판에 관하여 = On Kaplan’s criticism of Frege's theory of sense 최용호 p. 247-266
숲의 생태미학적 조망 = An eco-aesthetical view of the forest : opening the horizon of “ecological life traversing the human/nature dichotomy” : ‘인간/자연 이분법을 가로지르는 생태적 삶’의 지평 열기 최준호 p. 267-294