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국내 미술관은 양적으로 팽창하고 있으나 기관별 관람객 편차가 크다. 이 연구는 미술관 방문 경험을 서술한 소셜미디어 게시물을 텍스트마이닝으로 분석하여 관람객의 미술관 방문 동기를 탐색했다. 미술관 방문 경험은 미술관 공간 활용을 중심으로 ’전시 관람’, ‘미술관 이용’, ‘미술관 주변 탐색’ 3가지로 나눌 수 있다. 미술관 방문 동기는 ‘인지적 동기’, ‘문화유산 경험동기’, ‘여가 동기’, ‘친화 동기’, ‘심미적 동기’ 다섯 가지로 나눌 수 있다. 미술관 방문 동기는 심미적 동기가 가장 많았고, 여가 동기가 그 뒤를 이었다. 미술관 공간 활용에 따라 방문 동기가 다르게 나타났다. 미술관 관람객 개발을 위해 전시의 질에 집중하되 미술관에서 여가를 즐길 수 있는 공간을 마련하는 일도 필요하다.

Art museums in Korea are expanding in quantity, but there is a large variation in the number of visitors by institution. This study explores visitors' motives for visiting museums by text mining social media posts describing their experiences of visiting museums. The experience of visiting museums can be divided into three categories: 'viewing exhibitions', 'using museums', and 'exploring around museums', centered on the utilization of museum spaces. The motive to visit museums can be categorized into five types: cognitive motive, cultural heritage experience motive, leisure motive, socialization motive, and aesthetic motive. Aesthetic motives are the most common, followed by leisure motive. The motive to visit museums varies depending on the utilization of the space. In order to develop museum audiences, it is necessary to focus on the quality of exhibitions, but also to provide space for leisure in museums.

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
MZ 포스트메모리 세대의 문화적 기억과 기념관에서 일제강점기 역사의 재현 = Postmemory generation MZ’s cultural memory and representation of Japanese colonial occupation of Korea at the memorial museum, insight into humanity beyond knowing : ‘아는 지식’을 넘어 ‘삶에 대한 통찰’로 안내 강선주 p. 1-24

경기도의 에코뮤지엄 수용과 지속가능성에 대한 성찰 = Reflections on the accommodation and sustainability of ecomuseums in Gyeonggi-do 배은석 p. 25-56

언어네트워크 분석을 통한 박물관 마케팅의 국내외 연구동향 분석 = Semantic network analysis of domestic and international research trends related to museum marketing 이진우, 박동명 p. 57-79

시노그라피 전략으로 본 박물관 실감콘텐츠의 역할과 활용 의의 = Scenography as a strategy the role and significance of immersive content in museums : focusing on the case of digitalimmersive content at the National Museum of Korea : 국립중앙박물관의 디지털 실감콘텐츠 사례를 중심으로 김정웅 p. 81-106

디지털 시대 박물관의 전시연출과 관람양상 연구 = A study on the exhibition directing and viewing pattern in the digital age museum : focusing on <A Room of Quiet Contemplation> of the National Museum of Korea : 국립중앙박물관 <사유의 방>을 중심으로 엄소연 p. 107-131

디지털 전환 시대의 개방형 혁신(Open Innovation)을 활용한 박물관의 지속 가능한 발전 방안 연구 = A study on the sustainable development of museums by using the open innovation of digital transformation : focused on the case of Beijing Palace Museum : 북경 고궁박물관 사례를 중심으로 공도안 p. 133-168

소셜미디어 텍스트 마이닝을 이용한 미술관 방문 동기 탐색 = Exploring motives for visiting art museums using social media text mining 정온, 류재만 p. 169-190

고영훈 회화에서 ‘한국(성)’의 문제 = The problem of ‘Korea (Koreanity)’ in Ko Young-hoon’s painting : focusing on Anthony D. Smith’s concept of “nation” and “ethnie” : 앤서니 D. 스미스의 네이션과 에스니 개념을 중심으로 이재걸 p. 191-216