본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

벤야민의 「기술복제시대의 예술작품」의 가장 잘 알려진 테마는 사진과 영화와 같은 복제기술의 등장과 함께 무수히 많은 복제물들이 쏟아짐으로써 원본의 가치가 하락하며 예술작품의 아우라의 몰락이 나타난다는 것이다. 나아가 이를 통하여 예술작품은 더 이상 제의가치로서의 이데올로기적 대상이 되기를 멈추고 누구나 향유할 수 있는 전시가치로 변모한다는 정치적 함의를 포함한다는 것이다. 그러나 이러한 서사는 벤야민이 강조하는 새로운 기술에 바탕을 둔 예술작품의 근본적 특성이나 그것이 함축하는 정치적 의미를 드러내는 데는 분명한 한계를 지닌다. 벤야민이 「기술복제시대의 예술작품」에서 분석하고 있는 사진이나 영화라는 새로운 기술의 본질은 단순한 ‘복제’가 아닌 변형가능성의 의미를 함축한 ‘재생산’ 혹은 ‘재생산가능성’이기 때문이다. 물론 ‘재생산’이라는 말에는 ‘복제’라는 의미가 포함되어 있으며 벤야민의 텍스트에서도 ‘재생산’이 ‘복제’를 의미하는 경우가 있다. 하지만 이는 매우 한정적인 경우에 지나지 않는다. 아우라의 몰락, 제의가치로부터 전시가치로의 이전, 정신집중이 아닌 정신분산 등의 모든 핵심개념은 새로운 기술을 단순한 복제가 아닌 변형을 전제로 한 재생산 기술로 이해할 경우에만 정합적으로 이해될 수 있다. 더군다나 「기술복제시대의 예술작품」이 단순히 미학적 차원에서가 아닌 정치적 차원에서 해석되어야 한다는 견지에서 볼 때도 이러한 사실은 더욱 분명해진다. 벤야민이 말하는 파시즘의 ‘정치의 심미화’와 이에 대항하는 혁명적 전략으로서 ‘예술의 정치화’의 의미는 재생산기술을 복제기술이 아닌 변형가능성을 지닌 재생산기술로 이해할 경우에만 온전히 드러날 수 있기 때문이다.

It is the most well-known theme in the essay "The Art of Work in the Age of Technical Reproduction" that the original is devaluated and its Aura is fallen with the advent of the technology of reproduction and the flood of replicas. And this situation is considered to reach the conclusion that the art of work ceases to be an idealogical object with the ritual value and become an object enjoyed by everyone. But this kind of narrative reveals the limitation in exposing the radical quality of the work of art and its political implications in the age of the technical reproduction. The nature of the new technology such as photography and film analyzed by Benjamin in the essay "The Art of Work in the Age of Technical Reproduction" is summarized as 'reproduction' or 'reproducibiliy' including the meaning of 'mutability'. It is just an occasional case that Benjamin's 'reproduction' means 'replication' which (re)produces the copies of the original. The key concepts such as the falling of Aura, the transition from the ritual value to the value of display and distraction in the perception can be understood well only if the technological reproduction is considered not as the replication but as the reproduction with mutability. It is more evident when we read the essay "The Art of Work in the Age of Technical Reproduction" in the political context. When we regard the reproduction not as the mere duplication but the reproduction with the mutability, we come to understand the exact meaning of the 'aestheticizing of the politics' commited by fascism and the exact meaning of the 'politics of the art' as the revolutionary tactics against the fascism.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
김정은 시대 민족문화유산의 계승발전과 활용 = A study on the succession, development, and use of national cultural heritage in the Kim Jong Un era : focusing on the aspect of promoting the kimchi production industrialization : 김치 생산 공업화의 추진 양상을 중심으로 임사라, 김민지 p. 5-46
북한 고전소설 윤색의 양상과 의미 연구 = A study on the patterns and meaning of embellishment of old novels in North Korea : focusing on the cases of Yeong-yeongjeon and Tokkijeon : <영영전>과 <토끼전>의 사례를 중심으로 김종군 p. 47-104
김정은 시대 전민과학 기술을 통한 인재화의 꿈 = The dream of turning “the entire people into resources for science and technology” in Kim Jong-un’s era 김은정 p. 105-142

복제를 넘어선 변형가능성으로서의 재생산 = The technological reproduction as the mutability beyond mere replication : focused on Walter Benjamin's The Work of Art in the Age of its Technical Reproducibility : 발터 벤야민의 <재생산기술시대의 예술작품>을 중심으로 박영욱 p. 143-190

‘유일자’의 철학과 사적 유물론의 마주침 = The encounter between the philosophy of ‘the unique(Der Einzige)’ and historical materialism : on Marx’s criticism of Stirner in ‘Sankt Max’, the Chapter 3 of Deutsche Ideologie : 『독일 이데올로기』 3장 ‘성 막스’에 나타난 맑스의 슈티르너 비판 이병태 p. 191-230