본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

오늘날 인류는 생태 위기의 심각성에 대해 그 어느 때보다 절실히 실감하고 있다. 코로나19를 겪으며 지구촌이 하나로 연결되어 있음을 다시금 깨달았고, 생태 위기 극복을 위한 행동이 실행에 옮겨져야만 한다는 당위성을 받아들이게 되었다. 하지만, 우리의 라이프 스타일을 단기간에 바꾸지 못하고 있다.

생태 위기의 시대를 살아가며 더 심각한 위기에 봉착하지 않으려면, 인류는 즉각적이고 강도 높은 행동의 변화를 만들어야 한다. 생태 위기의 시대를 살아가면서 우리에게 가장 필요한 것은 무엇일까? 생태적 변화를 위해서는 생태 소양이 필요하고 그 생태 소양 중 중요한 요소가 바로 생태적 감수성이라고 할 수 있다. 생태적 감수성은 자연을 추구하고, 자연으로부터 생명을 발견하고 느끼는 감성적 능력, 즉 인간이 자연에 대해 가지는 관심과 호기심, 사랑을 가지고 바라보며 공감하는 정서적 태도라고 할 수 있다.

또한 기독교적 가치관은 생태적 감수성을 이해하는데 기초를 제공해 주고 있는데, 기독교는 하나님의 창조 세계관을 기반으로 하고 있으며, 자연을 하나님의 창조 세계로 이해한다. 이는 생태계를 바라보는 데 있어 근원적인 경외감을 제공해 줄 수 있으며, 창조된 세계는 인간의 소유가 아닌 인간을 포함하는 모든 창조된 세계가 하나님께 속해 있음을 알려줄 수 있다.

따라서 본 연구는 생태 위기를 극복하기 위해 생태적 감수성 함양의 중요성을 인식하고, 생태적 감수성 함양을 위한 생태교육의 방법을 제안함을 목적으로 한다. 먼저 생태교육에 있어 생태적 감수성의 중요성을 성찰하고 생태교육의 방법으로서의 체험적 교육의 필요성을 주장한다. 이를 위해서 기존의 언어 중심의 교육에서 벗어나 생태적 감수성 함양을 위한 다양한 체험적 생태교육의 방법을 제안하고 있다.

구체적인 생태교육방법으로는 생태 현장으로의 필드트립 및 성찰보고서 작성하기, 특정 지역의 생태지도 만들기, 새싹 채소 키우기 및 관찰 일지 기록하기, 생태 동화 읽기와 연관 활동하기, 보드게임과 같은 생태 놀이를 활용한 생태교육의 방법을 제안함으로써, 생태 위기를 넘어서기 위한 삶의 방식의 변화를 일으킬 수 있는 생태교육을 지향하고자 한다.

Today, humanity is more acutely aware of the severity of the ecological crisis than ever before. Experiencing COVID-19 has reminded us of how interconnected our world is and has led to the acceptance of the necessity for actions to overcome the ecological crisis. However, we are struggling to change our lifestyles in a short period of time.

Living in an age of ecological crisis, to avoid more severe crises, humanity must create immediate and intense changes in behavior. What is most needed while living through this era of ecological crisis? To foster ecological change, ecological literacy is necessary, and a key element of this literacy is ecological sensitivity. Ecological sensitivity can be defined as an emotional ability to seek nature, discover life from nature, and feel – it is the interest, curiosity, and love for nature that humans hold, and an empathetic attitude that encompasses these feelings.

Furthermore, Christian values provide a foundation for understanding ecological sensitivity. Christianity is based on the view of God's creation, understanding nature as part of God's created world. This understanding can offer a fundamental sense of awe when viewing ecosystems, and remind us that the created world, including humanity, belongs to God, not as a possession of humans.

Therefore, this study aims to recognize the importance of cultivating ecological sensitivity in overcoming the ecological crisis and suggests methods of ecological education for fostering ecological sensitivity. It reflects on the importance of ecological sensitivity in ecological education and argues for the necessity of experiential education as a method of ecological education. To achieve this, it proposes various experiential methods of ecological education that move beyond traditional language-focused education to foster ecological sensitivity.

Specific methods of ecological education include field trips to ecological sites and writing reflective reports, creating ecological maps of specific areas, growing and observing sprout vegetables and keeping a journal, reading ecological fairy tales and engaging in related activities, and using ecological games like board games as a method of ecological education. Through these methods, the study aims to promote a change in lifestyle to overcome the ecological crisis.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
세례와 견신례에서 성령의 인침과 성령의 은사에 대한 연구 = A study on the sealing of the holy spirit and the gifts of the holy spirit in baptism and confirmation 김명실 p. 7-37

성만찬 성례전 기억의 의미 = The meaning of remember of the sacrament of Eucharist, focusing on the perspectives of the Bible and neuroscience : 성서와 신경과학의 관점을 중심으로 나인선 p. 39-64

예배에서 시편창 활성화 방안 = Methods to promote Psalm singing in worship 이상일 p. 65-90

교회력에 나타난 시간의 항상성 연구 = A study on the constancy of time appeared in the church year 유재원 p. 91-113

발달장애인의 신앙적 상호교류와 교회 공동체의 예배와 설교에 관한 목회적 과제 = Pastoral tasks related to mutual religious exchanges of people with developmental disabilities and worship and preaching in the church community 김병석 p. 115-140

설교 선포에서 회중역할의 상호주관적 변화에 대한 연구 = A study on the intersubjective change of congregational role in sermon proclamation : meeting of sermon and counseling : 설교와 상담의 만남 김양일, 이신형 p. 141-164

북미 흑인 설교가 한국 교회에 주는 설교학적 함의 = Homiletical implications of African-American preaching for the Korean church : focusing on the homiletical theology of Henry H. Mitchell : 헨리 미첼 (Henry H. Mitchell)의 설교신학을 중심으로 조형진 p. 165-189

성경에 대한 설교자의 변혁적 참여 = A transformative engagement with the scriptures as a hermeneutic for the preacher 한우리 p. 191-210

팬데믹 상황에 대처방안으로서의 수도원 영성 = As a response to the pandemic situation monastic spirituality 윤성민 p. 211-234

‘마음 챙김’ 참여 경험에 관한 현상학적 연구 = A phenomenological study on the experience of participating in mindfulness : focusing on Christian : 기독교인을 중심으로 조한상 p. 235-268

참회(Beichte), 신적인 도움의 선물인가? 쓸모없는 역사적 전통인가? = Beichte, a gift of divine help? A useless historical tradition? : based on Bonhoeffer’s understanding : 본회퍼의 이해를 중심으로 강안일 p. 269-297

칼 구스타프 융(C.G. Jung)의 “사위일체”(quaternio) 연구 = A study of C.G. Jung's "quaternio" (the quaternity) 김윤정 p. 299-326

생명-삶의 공명적 이해와 목회적 돌봄 = Consonant understanding of life and pastoral care 최창국 p. 327-352

희생제의와 구약시대 제의와의 비교"> 가족 상실 트라우마와 상징적 심리치유 과정의 희생제의 = The sacrifice of family loss trauma and symbolic psychological healing process : comparison between the film "Midsommar" sacrifice and the Old Testament ritual : 영화 <미드소마> 희생제의와 구약시대 제의와의 비교 최지원 p. 353-377

다윗의 삶 속에 비친 이야기 정체성 = Narrative identity reflected in David’s life 최사랑 p. 379-405

『룻기』에 나타난 룻의 삶의 심리적 주제 및 자기 = The psychological theme of Ruth’s life and self in the Book of Ruth 정성원 p. 407-436

칼 융(Carl G. Jung)의 개성화 과정 성찰을 통한 영적 성장 = A study on spiritual growth through reflection on the individuation process of Carl G. Jung : applicability of the theory of conscientization of unconsciousness : 무의식의 의식화 이론 적용 가능성 임현우 p. 437-460

교회학교 교육자를 위한 TPACK 모델 = TPACK model for church school educators 김수환 p. 461-489

기독교교육에 있어서 웹툰의 교육적 활용연구 = A study on the educational use of webtoons in Christian education : focusing on the meta-analysis : 메타분석을 중심으로 박미라 p. 491-518

챗GPT 활용과 교육적 과제 = The utility of ChatGPT and educational challenges 박진경 p. 519-544

포스트휴먼 시대의 인간됨을 위한 연민교육 = Compassion-cultivation education for human-becoming in the post-human age : education for connecting with the sacred, rediscovering subjective self, and participating in the suffering of others : 거룩한 실재와의 연합을 위한 교육, 주체적 자기(Self)발견의 교육, 타자의 고통에 참여하는 교육 양성진 p. 545-575

생태적 감수성 함양을 위한 생태교육 방법 연구 = A study on ecological education methods for cultivating ecological sensitivity 박미경 p. 577-598

기독교성품형성에 있어서의 이야기의 의미 = The meaning of stories in Christian character formation : focusing on Stanley Hauerwas : 스탠리 하우어워스를 중심으로 하세례 p. 599-622

선교적 교회 관점에서 ‘다음세대’를 위한 선교방안 연구 = A study on missional approaches to the next generation from a perspective of the missional church 이병옥 p. 623-651

켈트 기독교 공동체를 통해 본 공유와 협력 강화를 위한 공동체 선교 패러다임 연구 = A study on the community missions paradigm for strengthening sharing and collaboration through Celtic Christian communities 황병준, 이상호 p. 653-679

하나님 나라 성장을 위한 참된 교회의 길, 사도적 선교적 교회 = The way of the true church for the growth of the Kingdom of God, the apostolic missional church 김신구 p. 681-706

이방인으로서의 타자를 위한 환대 담론 = A discourse of hospitality for the other as a stranger : focusing on Derrida and the Apostle Paul’s cosmopolitanism : 데리다와 사도 바울의 세계시민주의를 중심으로 신문궤 p. 707-735

칼빈의 제네바에서의 지역사회복지 실천을 통해 본 한국교회에 주는 통찰 = An insight of the Korean church through Calvin's community welfare practice in Geneva 나경훈 p. 737-759

나노사회에서 공동체 리빌딩 = Community rebui[l]ding in nano society 조성돈 p. 761-783

물질(Matter)과 물질화(Materialization)에 대한 신학적 성찰과 기독교 윤리적 의의 = Christian ethical significance and theological reflection on matter and materialization 김은혜 p. 785-811

디지털 전환 시대의 목회를 위한 디지털 리터러시 함양 사례 = A case study on cultivating digital literacy for ministry in the digital transformation era 김효숙 p. 813-836

길선주 목사의 『해타론』(1904)과 『만사성취』(1916)에 나타난 그리스도인의 실천적 삶 = The practical Christian life in Seon-Ju Gil’s Hetaron(1904) and Mansaseongchwi(1916) 안수강 p. 837-861

기독청년의 신앙 = Christian faith of Korean young adult Christians : images, experiences, and expectations of Korean churches : 한국교회의 이미지, 경험, 기대에 대하여 이민형 p. 863-888

멀티태스킹 중독 예방과 회복을 위한 목회적 방안 = Pastoral options for prevention and recovery from multitasking addiction 민장배, 이수환 p. 889-915

서번트 리더십이 신앙성숙도에 미치는 영향연구 = A study on the effect of servant leadership on spiritual maturity : 삶에 대한 긍정적 평가를 매개로 사역자와 기독 청소년 비교를 중심으로 박군오 p. 917-938

다중위기 시대, 지속가능한 한국교회를 위한 목회 신학적 성찰 = Pastoral theological reflections for the sustainable Korean church in the age of polycrisis : focusing on ESG ministry : ESG 목회를 중심으로 홍창현 p. 939-961

차이와 다양성의 평화적인 공존 = Peaceful coexistence of difference and diversity : beyond Habermas’ critical theory : 하버마스의 비판이론을 넘어 김진훈 p. 963-990