권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
식물은 오랫동안 인간을 위한 자원이나 환경의 구성 요소로서, 수동적이고 불활성적인 대상으로만 간주되어 왔다. 그러나 최근 인류세의 ‘비인간 전환’은 비인간의 행위성을 인정하고, 비인간이 참여하는 인류세 서사로서 ‘지구이야기’를 다시 쓸 것을 요구한다. 이러한 분위기에서 포스트 휴먼 관점의 인간-식물 연구가 새로운 학제적 학문으로 부상하고 있다.
본 논문은 이러한 식물에 대한 인식의 전환을 반영하여, 새로운 지구이야기의 예로 김초엽의 SF 소설 『지구 끝의 온실』을 분석한다. 『지구 끝의 온실』은 기후변화를 되돌리려는 지구공학적 시도가 실패한 후 더스트로 뒤덮여 인간과 생명체가 살 수 없게 된 디스토피아적 상황에서, 사이보그 과학자 레이첼이 만들어낸 인공식물 모스바나로 위기를 극복하는 과정을 그린다. 그러나 모스바나는 인공과 자연의 이분법으로 정의할 수 없는 혼종적 존재이며, 인간이 만들었지만 완전히 통제할 수 없는 독자적인 행위성을 가진다. 모스바나가 환경의 변화를 인식하고 이에 적응하여 스스로를 변화시킬 뿐 아니라 환경을 변화시키는 능력은 최근 식물 지능에 대한 연구를 반영하며, 지능의 탈인간중심적 재정의를 요구한다. 식물 또한 행위자로서 다종의 세계 만들기에 참여한다. 모스바나가 지구를 구한 것은 모스바나와 인간의 세계-만들기가 부분적으로, 일시적으로 겹쳤기에 가능한 일이었다. 애나 칭은 『세계 끝의 버섯』에서 인간과 비인간이 만나 서로를 오염시킴으로써 다양성을 증폭하는 공동의 세계-만들기의 가능성을 제시했다. 『지구 끝의 온실』에서 모스바나와 인간들의 이야기는 그러한 가능성을 문학적으로 구성함으로써 인간중심주의에 대항하는 대안 서사로서 지구이야기의 예를 보여준다.
Plants have traditionally been perceived as passive and inert entities, viewed either as resources for human use or as integral components of the environment. However, the recent “Nonhuman turn” within the Anthropocene paradigm urges a reevaluation of the agency of non-human entities. This shift calls for a rewriting of ‘geostories’, instead of an anthropocentric History, with the active participation of non-humans. Therefore, there has been a surge in human-plant studies from a posthuman perspective.
This paper examines Kim Choyop’s science fiction, The Greenhouse at the End of the Earth, as an illustrative instance of geostories. The narrative describes a catastrophic disaster of extreme dust, caused by a failed geoengineering attempt to reverse climate change. On the brink of extinction, a pivotal role is played by the artificial plant Mosbana, engineered by the cyborg scientist Rachel. It saves the planet by mitigating the dust concentration. However, it defies easy classification within the artificial versus natural dichotomy; it possesses its own agency, although shaped by human creation but not entirely under human control.
The plant’s capacity to recognize and adapt to environmental changes, undergoing transformations that influence both itself and its surroundings, resonates with contemporary research on plant intelligence, which requires a post-anthropocentric redefinition of intelligence. In the novel, Mosbana also prompts a reconsideration of intelligence that extends beyond anthropocentric perspectives.
The planet’s salvation is attributed to the symbiotic relationship between Mosbana and its human creators, highlighting the potential for common world-making between humans and non-humans. It is illustrated in Anna Tsing’s Mushrooms at the End of the World, who suggests “multispecies world-making.” The tale of Mosbana and the humans involved in its creation and dissemination serves as a compelling example of alternative geostories.
This narrative challenges anthropocentrism by envisioning a shared and co-constructed reality between humans and non-humans.
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 대학01
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.