본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구는 영어 교수자들이 학생들의 모국어(L1)를 영어 발표 수업에서 어떻게 활용하고 있으며 그 이유와 목적이 무엇인지를 교수자의 시각에서 알아보고자 하였다. 이를 위해 국내 한 대학에서 영어 말하기 수업을 진행하고 있는 교수자들을 대상으로 설문조사와 인터뷰를 진행하였다. 선다형과 개방형 문항으로 구성된 설문조사에 원어민 교수자 5명과 내국인 교수자 8명을 포함한 총 13명이 응답하였고, 이들 중 4명이 인터뷰에 참여하였다. 선다형 문항 답변은 기술적 통계를 적용하여 분석하였으며, 개방형 문항 및 인터뷰 답변은 질적데이터 분석 기법을 이용하였다. 연구의 주요 결과로는 첫째, 본 연구에 참여한 교수자들은 영어 말하기 수업의 정체성과 교수 신념에 입각하여 영어 수업을 영어매개강의로 진행하였다. 그러나 수업 목표, 교실 환경, 학생들의 영어 능력, 공통 언어, 요구 등의 다양한 이유로 한국어 사용을 일부 허용하였다. 교수자들은 자신의 한국어 사용보다는 학생들의 한국어 사용에 더 적극적인 모습을 보였으며, 본인의 한국어 사용과 학생의 한국어 사용을 각각 다른 목적으로 이용하였다. 또한 원어민 교수자와 내국인 교수자 간에 한국어 사용에 있어 차이를 보였는데, 한 예로 원어민 교수자는 주로 사회적(social) 목적으로 내국인 교수자는 주로 관리적인(managerial) 목적으로 한국어를 활용하였다. 또한 원어민 교수자는 다양한 목적을 위해 학생들의 한국어 사용을 허용하였으나 한국인 교수자는 주로 정서적(affective) 및 사회적(social) 목적에 제한을 두었다. 공통적으로는 두 그룹 모두 학생들의 한국어 사용을 영어 학습 목적으로 사용하지는 않았다. 이러한 결과를 바탕으로 영어 교육 관련 교수자, 정책 담당자 및 연구자들을 위한 함의가 논의되었다.

This study investigates the views of university English teachers in Korea teaching English speaking classes to develop a greater understanding of how L1 is used and for what reasons and purposes in the classroom. The primary means of data collection included a survey with multiple choice questions and open-ended questions, as well as semi-structured interviews. Thirteen teachers, five native English-speaking teachers (NESTs) and eight Korean English teachers (KETs) responded to the survey, among whom four teachers participated in the interviews. The collected data were analyzed using descriptive statistics or qualitative methods, depending on their types. Findings revealed that teachers attempted to use English as the primary medium of instruction, adhering to class identity and their teaching beliefs. However, the majority also found themselves allowing for the use of Korean to some extent for reasons such as the students’ low English proficiency, course goals, the tense environment, common L1 among students, and the students’ demand, although some differences were observed in the way that Korean was used between NESTs and KETs. Teachers also showed more leniency towards the students’ Korean use as opposed to their own use of it and employed Korean for different purposes in each case. Discrepancies were found between NESTs and KETs in their purposes. For instance, NESTs focused their use of Korean on social purposes while KETs focused on managerial purposes. NESTs permitted students to use Korean for various purposes, whereas KETs focused mainly on affective and social purposes. However, both groups seldom considered the students’ use of Korean for linguistic purposes. Further discussions on implications for teachers, education administrators, and researchers are provided.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
포스트후마니타스 = Posthumanitas : civilization's transition and a new understanding of humanity : 문명의 전환과 새로운 인간다움 서민규 p. 11-21

인간의 거울, ‘로봇’ = 'Robot', a mirror for humans : liberal arts education in the era of technological domination and how to read this era : 기술지배시대의 독법과 교양교육 이병태 p. 23-33

기후위기 시대의 융합교양교육 = Convergent liberal education in the era of climate crisis : using climate science, earth system science/environmental science, climate history as cornerstones : 기후과학, 지구시스템과학/환경과학, 기후사를 주축으로 박혜정 p. 37-51

행위자 관계망 이론의 교육적 함의 탐색 = Exploring the educational implications of actor-network theory 윤옥한 p. 67-78

Mythoverse 상상력의 Metaverse로의 이행 = Transition from mythoverse imaginary to metaverse : exploring the liberal arts educational value of mythology in the context of literary narratives : 문학 서사의 場에서 신화의 교양교육적 가치 탐구 주현진 p. 53-65

미래 사회 예측을 통한 국가수준 교육과정에서의 핵심가치 개념어 체계 개발 연구 = Research on the development of a conceptual framework for core values in national curriculum through future society prediction 유지선, 양성훈 p. 79-100

부모의 성취압력과 대학생의 진로준비행동의 관계에서 완벽주의 성향과 불확실성에 대한 인내력 부족의 순차적 매개효과 = The sequential mediating effects of perfectionism and the lack of tolerance for creating uncertainty in the relationship between parental achievement pressure and college students' career preparation behavior 김지은, 최원석, 백승아 p. 101-116

교수법과 기술의 상호의존적 관계 연구 = Research on the interdependent relationship between teaching methods and technology : focusing on the internal communication between instructors and learners : 교수자와 학습자의 ‘내적 소통’을 중심으로 곽은희 p. 117-130

인류세 시대의 교양교육과 PBL 리빙랩 = Liberal arts education in the anthropocene and the PBL living lab : focusing on Korea University's core liberal arts course LIBERTY JUSTICE TRUTH Ⅱ : 고려대학교 교양 필수 교과목 <자유정의진리Ⅱ>를 중심으로 양윤의, 고운이, 김시정, 백은숙, 염인수, 최윤 p. 131-149

기계번역과 관련된 국내 연구의 주제 탐색 = Exploring topics in domestic research on machine translation through text mining : 텍스트마이닝을 활용하여 송은정 p. 151-163

Using the technology acceptance model to understand attitudes about smartphone translators for EFL writing = EFL 작성을 위한 스마트폰 번역기에 대한 태도를 파악하기 위한 기술수용모델 활용 Copeland, Charles p. 165-183

외국인 학부생의 생성형 AI 활용 경험과 글쓰기 교육 요구 분석 = Analysis of the experience of using generative AI and the needs of writing education of foreign undergraduates 박정은, 장미정, 오선경 p. 185-199

유학생의 한국어 논설문에 나타난 부스터 표현(boosters) 연구 = A study on the use of boosters of international students' persuasive writing 최보선 p. 201-220

한국어교육을 위한 지역 문화 리터러시 연구 = Study on regional cultural literacy for Korean education : focusing on locality of Busan : 부산 지역 로컬리티를 중심으로 김강희 p. 221-233

Teachers’ views of L1 use in English speaking classes = 영어 말하기 수업에서 모국어 사용에 대한 교사들의 인식 : 한국 대학 교수자 사례 연구 : a case study of university teachers in Korea Franzese, John, Cho, Youngsang p. 235-256

프레젠테이션 활동이 대학생의 자기효능감에 미치는 영향 = The impact of presentation activities on college students' self-efficacy 임혜원 p. 257-267

대학의 역량기반 교양교육과 융복합 사고의 확장 가능성 모색 = A study on the competence-based general education and the development of convergent thinking : focusing on the analysis of the learner centered teaching-learning practices using poster presentations : 포스터 발표를 활용한 학습자 중심 교수학습 사례 분석을 중심으로 김현정 p. 269-288

융복합 시대 교양 독서 프로그램 개발 연구 = A study on reading programs in the convergence era : focusing on book-trailer activities : 북트레일러 활동을 중심으로 서보영 p. 289-301

대학 교양 글쓰기 수업에서 서평 쓰기의 담화 규칙과 사례 분석 = Discourse rules of a book essay and a case study for the writing classes in a university curriculum of liberal arts 이란 p. 303-318

깊은 자기이해에서 세계 알기를 시작하다 = Starting to know the world from deep self-understanding : focusing on the 'Global Citizenship and Restorative Peace' liberal arts class at D university : D대학의 ‘세계시민과 회복적 평화’ 교양 수업을 중심으로 신난희, 유득규, 박난희 p. 319-331

‘지속가능한 인식과 실천’의 체험, 세계시민교육 연구 = Experience of 'sustainable awareness and practice', study on global citizenship education : focusing on D university cases : D대학교의 사례를 중심으로 남진숙 p. 333-346

사회혁신 교과수업의 새로운 시도 = A new attempt at social innovation curriculum : the design and operation of 'urban innovation project (capstone design)' by a private-public-academic partnership : 민관학협력 ‘도시혁신프로젝트(종합설계)’ 개발 및 운영 사례 윤수진 p. 347-365