본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구는 기업의 다양한 이해관계자 집단 중 핵심 이해관계자인 직원을 대상으로 상호금융기관의 ESG 경영활동이 조직몰입, 내부고객만족, 고객서비스지향성에 미치는 영향 관계에 관해 규명하여 실무적인 시사점을 제공하고자 하였다. 상호금융기관 중 하나인 새마을 금고 직원 244명을 대상으로 직접 및 배포를 통한 설문조사를 실시하였다. 상호금융기관의 ESG 경영활동 진정성과 조직몰입의 관계를 검증한 결과 사회, 지배구조부분은 조직몰입에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 상호금융기관의 ESG 경영활동 진정성과 내부고객만족의 관계를 검증한 결과 사회, 지배구조부분은 내부고객만족에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 조직몰입과 내부고객만족의 관계를 검증한 결과 조직몰입은 내부고객만족에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 조직몰입과 고객서비스지향성과의 관계를 검증한 결과 조직몰입은 고객서비스지향성에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 내부고객만족과 고객서비스지향성과의 관계를 검증한 결과 내부고객만족은 고객서비스 지향성에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.

This study aimed to investigate the impact of mutual financial institution's ESG management activities on organizational commitment, internal employee satisfaction, and customer orientation among key stakeholders, particularly employees, who are essential stakeholders among various stakeholder groups of the enterprise. A survey was conducted targeting 244 employees of MG community credit cooperatives. The results of verifying the relationship between the authenticity of mutual financial institution's ESG management activities and organizational commitment showed that the social and governance aspects had a significant positive impact on organizational commitment. The verification of the relationship between the authenticity of mutual financial institution's ESG management activities and internal employee satisfaction revealed that the social and governance aspects had a significant positive impact on internal customer satisfaction.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
확장된 통합기술수용이론(UTAUT2)을 활용한 모바일 환경에서의 식품구매에 대한 소비행동연구 = Understanding consumption behavior on mobile grocery shopping : an application of the extended unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT2) 신지해, 김학선 p. 1-13

빅데이터 분석을 통한 국내 관광지개발의 의미연결망 분석에 관한 연구 = A study on semantic network analysis of tourism destination development in Korea using big data 김효진, 한지수 p. 14-22

Does corporate strategy deviance affect ESG performance? : evidence from China Feng, Panpan, Fu, Yaqi Jeon, Seongil p. 23-35

중국지역 음식축제 방문객의 체험경제요소가 만족에 미치는 영향 = The effect of Chinese Shunde Food Festival visitors experience economy factors on satisfaction : the moderating effect of visiting experience : 방문경험의 조절효과 종은애, 전재균 p. 36-47

벤처기업의 재무성과 및 장기 성장전망에 영향을 미치는 혁신역량에 관한 연구 = A study on innovation capabilities that affect the financial performance and long-term growth prospects of venture companies 김일번, 천동필, 이진수 p. 48-62

‘지역 공동체 부 구축하기(Community Wealth Building)’와 민주적, 순환적, 연대적 지역경제 = ‘Community Wealth Building(CWB)’ and democratic, endogenous and solidarity local economy 양준호 p. 63-73

사업재편 승인제도가 기업의 경영성과에 미치는 영향 = The impact of the business reorganization approval system on corporate performance : focusing on future vehicle transformation auto parts companies : 미래차 전환 자동차 부품기업을 중심으로 왕소정, 차춘남, 오승환, 전정환 p. 74-85

특허 데이터를 활용한 국내 우주분야 기술 동향 분석 = Analysis of research trends related to space industry based on patent data : using topic modeling and network analysis : 토픽 모델링과 네트워크 분석기법을 중심으로 윤철원, 이슬찬, 문성현, 전정환 p. 86-103

MZ generation's consumption trends in Halal and vegan Yoo, Sanghun, Lee, Sanghyeop p. 104-110

Review of undergraduate hotel management education research : content analysis based on the SSCI database Yi, Wanting, Lee, Sanghyeop p. 111-117

4대 K-POP 엔터테인먼트 기업의 경영전략 연구 = A study on the strategies of major K-POP entertainment companies : focused on the analysis of the artist producing systems’ value chain activities and corporate strategy : 제작시스템 가치사슬 활동 및 기업전략 분석을 중심으로 최희림, 임성준 p. 118-132

연구개발목적기관 육성을 위한 현실적 검토와 정책적 제언 = A study for fostering research and development purpose institutions : focusing on focus group interviews (FGI) : 포커스그룹인터뷰(FGI)를 중심으로 김태우, 허동혁, 권혁상 p. 133-144

제조 대기업의 ESG 활동이 조직성과에 미치는 영향에 관한 연구 = A study on the impact of ESG activities of large manufacturing companies on organizational performance : focusing on the mediating effect of organizational trust : 조직신뢰의 매개효과를 중심으로 정수철 p. 145-159

기존 수업과 메타버스 활용 수업에 대한 학습자의 인식 차이에 관한 연구 = A study on the difference in learners' perceptions of between existing classes and classes using metaverse : focused on K-university : K대학교를 중심으로 양재훈 p. 160-174

베이커리 기능성 제품속성이 개인소비가치에 따라서 지속적 구매 의도에 미치는 영향 = Effect of bakery functional product attributes on continuous purchase intention according to personal consumption value 하연옥 p. 175-185

신생태학적 패러다임을 적용한 MZ세대의 탄소중립관광 참여유도를 위한 탐색적 연구 = An exploratory study of the MZ generation’s intention to participate in carbon neutral tourism : application of new ecological paradigm : 비치코밍을 중심으로 김영국, 김예진, 정젤나 p. 186-195

배달앱의 속성이 고객만족에 미치는 영향 = The impact of delivery app attributes on customer satisfaction : a comparison of ‘Baemin’ and ‘Meituan’ : 한국 ‘배민'과 중국 ‘메이투안(Meituan)' 사용자 비교 마맹, 박철 p. 196-205

기업가적 태도가 창업에 미치는 영향 = The effect of entrepreneurial attitudes on entrepreneurship : entrepreneurial gender differences : 기업가의 성별에 따른 차이를 중심으로 하봉찬, 김종호 p. 206-217

항공사 승무원에 대한 내부마케팅이 직무만족, 조직몰입, 이직의도에 미치는 영향 = The impact of internal marketing for airline flight attendants on job satisfaction, organizational commitment, and turnover intention 김문정 p. 218-230

아이를 위한 베이커리카페 서비스품질이 지각된 가치와 구전의도에 미치는 영향 = The effect of bakery cafe service quality for children on perceived value and word of mouth intention 김동진, 신형철 p. 231-239

배달 앱의 고객 간접 체험이 구매의도 및 지속적 사용의도에 미치는 영향 = The effect of delivery apps’ customer indirect experience on purchase intention and continuous use intention 한지수, 김성수 p. 240-248

커피전문점의 친환경 활동이 재방문의도에 미치는 영향 = The impact of coffee shop’s eco-friendly activities on revisit intention : focusing on the moderating effect of environmental knowledge : 환경지식의 조절효과를 중심으로 한민호, 한지수 p. 249-258

건강신념모델에 기초한 20대 여성의 건강 행동 실천에 대한 식생활 지침과 전통 식생활의 건강신념 수준 비교 분석 = Comparative analysis of dietary life guidelines and traditional Korean foods of health belief levels for health behavior practices of 20s’ women based on health belief model : focused on the moderating effect of eating habits : 식습관의 조절효과를 중심으로 이형주 p. 259-277

디저트 카페의 물리적 환경이 장소 애착 및 고객 충성도에 미치는 영향에 관한 연구 = A study of the effect of physical environment on place attachment and customer loyalty in dessert cafe 김영옥, 김태양 p. 278-287

여성 고객의 밀키트 선택속성이 긍정적 소비감정과 재구매의도에 미치는 영향 = The effect of female customers’ meal kit selection attributes on positive consumption emotion and repurchase intention : mediating role of product trust : 제품 신뢰의 매개역할을 중심으로 정난희, 이인옥 p. 288-298

외식기업 ESG경영이 기업이미지와 기업평판에 미치는 영향 = The impact of ESG management on corporate image and corporate reputation of food service companies 고수정, 신형철 p. 299-308

국악 크로스오버 오디션 프로그램 시청동기에 관한 연구 = A study on the motivation for viewing a Korean traditional music crossover audition program : focused on the case of music program <Pungryu Captain> : <풍류대장-힙한 소리꾼들의 전쟁>을 중심으로 김현재, 임성준 p. 309-322

기억에 남을 만한 관광경험(MTE)이 관광 참여자 행동의도에 미치는 영향 = A study on the effect of memorable tourism experience on visitor's behavior intention : focused on rural experience village in Jeju Island : 제주지역 농촌체험마을을 중심으로 신현철, 이연우 p. 323-337

빅데이터 분석을 활용한 외국인 유학생 현황과 인식에 관한 연구 = A study on the current status and perceptions of international students using big data analysis 김예지 p. 338-351

관광관련 교육기관 선택속성이 교육만족과 취업의도에 미치는 영향 = The influence of selection attributes of tourism education institutions on education satisfaction and career intentions 김태준, 조우제 p. 352-363

상호금융기관의 ESG 경영활동이 조직몰입, 내부고객만족, 고객서비스지향성에 미치는 영향 = The influence of authenticity of ESG management by mutual financial institutions on organizational commitment, internal employee satisfaction, customer orientation 이기철, 조우제 p. 364-376

오픈뷔페 레스토랑의 물리적 환경과 레스토랑 이미지 및 행동의도의 구조적 관계 연구 = A study on the structural relationship between the physical environment of an open buffet restaurant and the restaurant's image and behavioral intention 안경희, 박승현 p. 377-387

장소마케팅, 축제 선택 속성, 그리고 축제 만족도 간의 영향 관계 검증에 관한 연구 = The effect of the place marketing on the festival selection attributes and satisfaction : focus on food festival : 음식 축제를 중심으로 박종희, 정주희 p. 388-397