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본 연구는 기업의 다양한 이해관계자 집단 중 핵심 이해관계자인 직원을 대상으로 상호금융기관의 ESG 경영활동이 조직몰입, 내부고객만족, 고객서비스지향성에 미치는 영향 관계에 관해 규명하여 실무적인 시사점을 제공하고자 하였다. 상호금융기관 중 하나인 새마을 금고 직원 244명을 대상으로 직접 및 배포를 통한 설문조사를 실시하였다. 상호금융기관의 ESG 경영활동 진정성과 조직몰입의 관계를 검증한 결과 사회, 지배구조부분은 조직몰입에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 상호금융기관의 ESG 경영활동 진정성과 내부고객만족의 관계를 검증한 결과 사회, 지배구조부분은 내부고객만족에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 조직몰입과 내부고객만족의 관계를 검증한 결과 조직몰입은 내부고객만족에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 조직몰입과 고객서비스지향성과의 관계를 검증한 결과 조직몰입은 고객서비스지향성에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 내부고객만족과 고객서비스지향성과의 관계를 검증한 결과 내부고객만족은 고객서비스 지향성에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study aimed to investigate the impact of mutual financial institution's ESG management activities on organizational commitment, internal employee satisfaction, and customer orientation among key stakeholders, particularly employees, who are essential stakeholders among various stakeholder groups of the enterprise. A survey was conducted targeting 244 employees of MG community credit cooperatives. The results of verifying the relationship between the authenticity of mutual financial institution's ESG management activities and organizational commitment showed that the social and governance aspects had a significant positive impact on organizational commitment. The verification of the relationship between the authenticity of mutual financial institution's ESG management activities and internal employee satisfaction revealed that the social and governance aspects had a significant positive impact on internal customer satisfaction.*표시는 필수 입력사항입니다.
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