본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

이 연구의 목적은 유아기의 아버지 양육행동, 유아 또래 놀이상호작용과 아동기 학업 수행능력 간의 종단적 관계를 다변량 잠재성장분석을 통해 검증하고자 하는 것이다. 이를 위해 한국아동패널조사(PSKC)의 데이터 중 만 4세부터 만 9세까지의 자료인 5차년도∼10차년도 종단 자료를 활용해 분석하였다. 분석결과 첫째, 유아기 아버지의 온정적 양육행동 초기값이 초등학교 저학년 시기 아동의 학업 수행능력 초기값에 미치는 영향력에서 유아의 또래 놀이 상호작용 초기값은 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 변화율을 중심으로 살펴보았을 때에는 매개효과는 없는 것으로 나타났고, 변인 간 직접효과에서는 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 유아기 아버지의 통제적 양육행동 초기값이 초등학교 저학년 시기 아동의 학업 수행능력 초기값에 미치는 영향력에서 유아의 또래 놀이 상호작용 초기값은 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 변화율을 중심으로 살펴보았을 때에는 매개효과는 없는 것으로 나타났고, 변인 간 직접효과에서는 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 바탕으로 연구의 시사점, 제한점 및 후속연구를 위한 제언을 하였다.

The purpose of this study is to verify the longitudinal relationship between early childhood father-rearing behavior, early childhood peer play interaction, and the lower grades of elementary school academic performance through multivariate potential growth analysis. To this end, it was analyzed using longitudinal data from the 5th to 10th years, which are data from the 4th to 9th years of the Korean Children's Panel Survey (PSKC). As a result of the analysis, first, in the influence of the initial value of compassionate parenting behavior of early childhood fathers on the initial value of academic performance of children in the lower grades of elementary school, the initial value of play interaction of children's peers was found to have a mediating effect. When looking at the rate of change, there was no mediating effect, but it was found to have a significant effect on the direct effect between variables. Second, in the influence of the initial value of controlling parenting behavior of early childhood on the initial value of academic performance of children in the lower grades of elementary school, the initial value of play interaction of children's peers was found to have a mediating effect. When looking at the rate of change, there was no mediating effect, but it had a significant effect on the direct effect between variables. Based on the results of this study, the implications, limitations, and suggestions for subsequent studies were made.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
협력교수 기반 사회정서 프로그램이 통합학급 유아의 사회성 기술과 정서조절에 미치는 영향 = The effects of co-teaching social emotional program on social skill and emotional regulation of young children in an inclusive class 조경현, 박지연 p. 1-32

자폐스펙트럼장애(Autism Spectrum Disorder) 아동의 부모에게 감각통합 중심의 비대면 부모교육 프로그램 적용 = Applying a sensory integration-focused remote parent education program for parents of children with autism spectrum disorder : a mixed-methods case study : 혼합 연구방법 사례연구 최준수, 최윤미, 금효진, 이경아, 정민예 p. 33-56

자폐성 장애 학생을 위한 상황이야기 국내 중재연구 고찰 = A review of an intervention literature about social stories of students with autism spectrum disorder 김지혜, 전상신 p. 57-89
Designing a roadmap for the operation of the curriculum in the graduate schools of special education to stabilize the qualifications of lifelong education professionals for persons with developmental disabilities = 발달장애인 평생교육 전문인력 자격 안정화를 위한 특수교육대학원의 교육과정 운영 로드맵 설계 Kim, Young Jun, Kwon, Ryang Hee p. 91-147

초등학생의 기본심리욕구 만족과 좌절의 잠재유형 분류와 심리사회 적응능력의 차이 및 양육행동의 예측효과 탐색 = Classification of latent types of elementary student's basic psychological needs satisfaction and frustration, and exploration of differences in psychological social adaptation abilities and the predictive effect of parenting behavior 권미나, 이진숙 p. 149-165

유아기 아버지의 양육행동, 유아의 또래 놀이상호작용과 초등학교 저학년 시기의 학업 수행능력 간의 종단적 관계분석 = The longitudinal relationship between father’s parenting behavior in infancy, children’s peer play interaction, and students’ academic performance ability in the lower grades of elementary school : longitudinal mediation analysis using LGM : 잠재성장모형을 활용한 종단매개효과 검증 장효은 p. 167-185

투렛장애 자녀를 둔 어머니가 경험하는 자녀의 양육 및 교육적 어려움과 그에 따른 지원요구 = A study on the parenting and educational challenges experienced by mothers of children with Tourette syndrome and their support needs 신윤희, 김수연, 박미란 p. 187-214

구체적-반구체적-추상적 단계의 명시적 교수가 자폐성장애 학생의 덧셈 연산에 미치는 효과 = The effects of an explicit CSA steps of instruction on the addition ability of students with autism spectrum disorder 박진영 p. 215-235

핵심감정이 대인관계 친밀감에 미치는 영향 = The effects of nuclear feelings on interpersonal intimacy : the mediating effects of adult attachment, emotional support and ambivalence over emotional expressiveness : 성인애착, 정서적 지지 및 정서표현 양가성을 매개로 배장희, 박재경, 김잔디, 김은영, 장정주 p. 237-259

청소년의 완벽주의적 자기제시가 SNS 중독경향성에 미치는 영향 = The effect of perfectionistic self-presentation on the tendency of SNS addiction in adolescents : sequential dual mediating effect of self-concept clarity and social comparison orientation : 자기개념명확성과 사회비교의 순차적 이중매개효과 박지연, 김정민, 박초희, 노현진 p. 261-279

청소년 자녀를 둔 모의 사회부과 완벽주의가 심리적 통제에 미치는 영향 = Influence of socially prescribed perfectionism of mothers with adolescent child on psychological control : dual mediating effects of maternal child-based worth and trait anxiety : 자녀-수반 자기가치감과 특성불안의 이중매개효과 박한솔, 김정민, 김규리 p. 281-295

온라인 수업 설계원리를 적용한 ZEPETO(제페토) 활용 체육수업이 자폐성 장애 학생의 도전행동에 미치는 영향 = The impact of utilizing ZEPETO in physical education classes with online class design principles on challenging behaviors in students with autism spectrum disorder 류규태 p. 297-322

긍정적 행동지원팀에 참여한 특수교사와 관리자의 개별중재 경험과 내실화 방안 = The experiences and internalization of individualized interventions by special education teachers and administrators who participated in the positive behavior supports team : a grounded theory approach : 근거이론방법을 중심으로 한 분석 강영모, 강윤모, 이형준, 손승현 p. 323-354

1인칭 관점 비디오모델링과 직접교수를 활용한 TouchMath 중재가 자폐성 장애 중학생의 수감각 수행에 미치는 영향 = Effects of TouchMath intervention using point-of-view video modeling and direct instruction on the number sense performance of a middle school student with autism spectrum disorders 유도현, 김은경 p. 355-382