본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

[연구목적] 본 연구의 목적은 현대 디지털 환경에서 다양한 온라인 정보소스가 소비자의 인지된 가치와 구매 의도에 미치는 영향을 탐구하는 것이다. 특히, 본 연구는 기업, 제품 사용자, 인플루언서가 주도하는 정보에 따른 소비자의 인식과 행동을 분석하였다. 또한, 소비자의 연령대별로 정보소스의 영향력에 차이가 있는지를 조사함으로써, 마케팅 전략에 있어 연령대를 고려한 타깃팅 접근법의 중요성을 밝히고자 하였다.

[연구방법] 본 연구의 모형을 검증하기 위해 최근 6개월 이내에 온라인에서 제품을 구매한 경험이 있는 소비자를 대상으로 온라인 설문조사를 통해 데이터를 수집하였으며, 204부를 통계 분석에 사용하였다. 데이터 처리를 위한 분석도구는 SPSS 23.0을 사용하였으며, 구조방정식 모델 분석에는 AMOS 23.0을 사용하였다[연구결과] 본 연구에서는 제품 사용자와 인플루언서가 주도하는 온라인정보는 인지된 가치와 구매의도에 유의미한 영향을 미치는 반면, 기업이 주도하는 온라인 정보는 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또한, 소비자 연령에 따른 조절효과 분석 결과, 40세 이하는 주로 인플루언서가 주도하는 정보의 영향을 받는 반면, 40세 이상은 다른 소비자가 생성한 정보의 영향을 더 많이 받는 것으로 나타났다.

[연구의 시사점] 본 연구는 디지털 시대에 소비자 행동을 이해하는 데 중요한 통찰력을 제공한다. 소비자들이 온라인 정보소스를 어떻게 활용하는지, 그리고 어떤 정보소스가 구매 결정에 영향을 미치는지에 대한 이해는 마케터들이 보다 효과적인 커뮤니케이션 전략을 개발하는 데 도움이 될 것이다.

[Purpose] This study defines and compares the influence of different sources of online information a bout products on perceived value and purchase intention. Next, the study examines the moderating effect of online users’ age on the relationships between sources of online product information and perceive d value, and the relationship between perceived value and purchase intentions, Particularly, this study compares the moderating effect of users aged under 40 years and over 40 years.

[Methodology] To verify the model of this study, data were collected through an online survey targeting consumers who had purchased products online within the last 6 months. Out of a total of 220 questionnaires, 204 copies were finally used for statistical analysis, excluding 16 copies with internal inconsistency, insincere responses, or errors. As a data process, SPSS 23.0 was used as the analysis tool an d AMOS 23.0 was used to analyze the structural equation model.

[Findings] This study defined that product information driven by users and influencers has a significant effect on perceived value and purchase intention, while online information driven by companies has no significant effect. The moderating effect of consumer age was found. Individuals aged 40 years and younger are primarily influenced by information driven by influencers, whereas those aged 40 and above tend to be more influenced by user-generated information, which affects their purchase intentions.

[Implications] Theoretical implications include the exploration of perceived value in digital contexts a nd the expansion of influencer and social marketing concepts. It highlights the importance of involving influencers and consumers in content creation to positively impact purchase decisions, offering a foundation for future research.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
심리적 자본과 직무만족과의 관계에서 상사지원의 조절효과 = The moderating effect of supervisor support in the relationship between psychological capital and job satisfaction 강권석 p. 1-18

How a product's online source of information affects consumers' perceived value and purchase intentions = 제품의 온라인 정보원천이 소비자의 지각된 가치와 구매의도에 미치는 영향 Kim, Alina, Kim, Jaehun, Shin, Jong-Kuk p. 19-46

발생액 추정 방법의 차이가 조건부 보수주의에 미치는 영향 = Effect of accrual estimation methodologies on conditional conservatism 신유진, 김정옥 p. 47-68

이슈 리더십이 조직구성원의 혁신 행동에 미치는 영향 = The effect of issue leadership on innovative behavior : multiple mediating effects of feedback-seeking behavior and absorption capacity : 피드백 추구 행동과 흡수 역량의 다중 매개효과를 중심으로 윤여현, 정재석 p. 69-91

창업가의 기업가정신이 경영성과에 영향을 미치는 관계에서 외부지원 유용성의 매개효과에 관한 연구 = A study on the mediating effect of usefulness of external support in the relationship between entrepreneurship and business performance 임진혁, 송덕근 p. 93-108

리더 겸손의 조직성과에 대한 영향력과 심리적 안전감의 매개효과 = The influence on organizational performance of leader humility, and the mediating effects of psychological safety 정호일 p. 109-124

직무불안정성이 이직의도와 OCB에 미치는 영향력과 조직지원인식의 조절효과 = The influence on turnover intention and OCB of job insecurity, and the moderating effect of perceived organizational support 황경원, 고종식 p. 125-140