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본 논문은 아프리카 전문인 선교에 대한 지속 가능성과 그 방안에 관한 연구에 목적을 두었다. 전문인 선교는 종종 텐트메이커 선교, 혹은 자비량 선교라고 불리며, 사실 이 말은 사도행전 18장 3절에 나타난 바울의 장막을 지어 만든 직업에서 나온 말이다. 당시 복음을 전하는 사도였지만 바울은 장막을 만드는 직업을 가지고 사역하였다. 이처럼 자신의 전문적인 직업을 가지고 선교 사역에 종사하는 전문인 선교는 현대 선교에 있어서 가장 효과적인 선교전략으로 대두되고 있다. 이러한 관점에서 선교 실천 현장에서의 아프리카 전문인 선교는 21세기 주요한 선교전략이 될 것이다. 전 세계에 파송한 수많은 선교사의 집중 사역으로 한국교회는 주로 교회 개척, 복지 선교, 캠퍼스 선교, 교육 선교, 의료선교, 어린이와 청소년 선교 등이 주류다. 전문인 선교에 대해서 여전히 오해하고 있겠지만 오늘날 전통적인 선교에서 전문인 선교를 지지하는 선교 신학적 이론의 근거를 통해서 상당한 발전이 이루어졌다고 본다.

21세기 선교의 대안으로 등장한 전문인 선교는 국제적인 선교단체뿐만 아니라 로잔선교대회, 그리고 한국교회 특히 선교학계에서도 최근 활발하게 연구되는 주제 가운데 하나이며, 그 관심의 대상이 되었다. 이에 따른 아프리카에 대한 간략한 전 이해를 통해서 인식적 차원과 역사적 차원, 그리고 선교적 차원을 고찰하였다. 무엇보다 신구약 성경에서 나타난 전문인 선교와 바울에서 나타난 전문인 선교, 그리고 교회사에서 나타난 전문인 선교와 내한 선교사에서 나타난 전문인 선교를 언급함으로써 아프리카 전문인 선교의 지속 가능성에 대한 방안을 다음과 같이 제시하였다. 첫째는 로잔 운동을 통한 전문인 선교의 지속 가능성이다. 둘째는 통전적 선교를 통한 전문인 선교의 지속 가능성이다. 마지막으로, 셋째는 한국교회를 통한 평신도 전문인 선교의 지속 가능성을 제시하였다.

전문인 선교의 황금어장으로 불리는 아프리카 대륙은 하나님 나라의 가치와 복음의 능력을 가장 가까이에서 지켜볼 수 있는 곳이다. 그들의 다양한 상황 속에서 인종과 문화, 그리고 언어와 부족이 존재하며, 하나님 나라의 생생한 역사와 기적을 목격할 수 있는 아프리카는 하나님 선교의 최전선으로서보다 나은 미래를 위한 전문인 선교의 현장이 되어야 할 것이다. 이를 통해 아프리카선교의 선교 현장에서 전문인 선교를 실천하는 선교사와 선교 전문가들에게, 그리고 한국교회가 신학의 갈등 없는 사역할 수 있게 되기를 소망해 본다.

The purpose of this paper is to study sustainable measures for African professional missions. Professional missions are often called tentmaker missions, or merciful missions, and in fact, this word comes from the occupation created by Paul's tent in Acts 18:3. At that time, he was an apostle who delivered the gospel, but Paul served with a job making a tent. As such, professional missions with their own professional jobs and engaged in missionary work are emerging as the most effective mission strategy for modern missions. From this point of view, African professional missions in the field of mission practice will be a major mission strategy in the 21st century. With the concentrated ministries of numerous missionaries sent around the world, Korean churches are mainly church development, welfare missions, campus missions, educational missions, medical missions, and child and youth missions. There may still be a misunderstanding of professional missions, but I think considerable development has been made through the basis of the missionary theological theory that supports professional missions in traditional missions today.

As an alternative to missionary work in the 21st century, professional missionary work, which has emerged as an alternative to missionary work in the 21st century, is one of the topics that have recently been actively studied not only in international missionary organizations but also in the Lausanne Convention, and Korean churches in particular, and has become the subject of its interest. Accordingly, the cognitive, historical, and missionary dimensions were examined through a brief full understanding of Africa. Above all, by referring to the professional missionary work that emerged from the Old and Old Bible, the professional missionary work that emerged from Paul, and the professional missionary work that emerged from church history, the plan for the sustainability of African professional missionary work was presented as follows. The first is the sustainability of professional missionary work through the Lausanne movement. The second is the sustainability of professional missionary work through universal missionary work. Finally, the third suggested the sustainability of missionary work for lay people through Korean churches.

The African continent, called the golden fishing ground for professional missionary work, is the closest place to see the value of the kingdom of God and the ability of the gospel. In their various situations, race, culture, language, and tribe exist, and Africa, where we can witness the vivid history and miracles of the kingdom of God, should be the site of professional missionary work for a better future as the front line of God's mission. Through this, I hope that missionaries and missionary experts who practice professional missionary work at the mission site of African missionary work, and the Korean church will be able to serve without conflict of theology.

권호기사

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예전적 예배의 구성과 실천을 위한 기억이론의 이해와 적용 = Understanding and applying the theory of memory for the composition and practice of liturgical worship 이인수 p. 7-38

웰다잉과 생명의료윤리를 반영한 임종, 장례 절차 및 예식 연구 = A study on Christian funeral rites focusing on the biomedical ethics and well dying 김금용, 이장형 p. 39-63

설교 준비 단계의 실천적 필수 요소로서의 청중이해에 관한 연구 = A study on audience understanding as a practical essential element in the sermon preparation stage 박문석 p. 65-89

한국교회 기도 모임에서의 영성지도 방안 = A study of the spiritual direction to practice in the Korean church’s prayer meeting 김수천 p. 91-116

영성지도의 관계성과 인격 형성을 위한 ‘인격’ 이해 = Understanding of “person” for relationship and formation of personality in spiritual direction : focusing on dialogical personalism : 대화적 인격주의를 중심으로 김경은 p. 117-140

기독교 문해력과 기도 언어의 상관관계 = The relationship between Christian literacy and prayer language through the linguistic identity and speech-act theory : 언어의 동일성(identity)와 화행이론(speech)를 중심으로 김인수 p. 141-168

비시오 디비나(Visio Divina)를 위한 심미적 실존으로서 형상 = Image as aesthetic existence for Visio Divina 최창국 p. 169-193

소년원 재원 청소년 치유 강좌에 대한 목회신학적 탐구 = A pastoral theoretical exploration of healing courses for juvenile offenders in detention centers : focusing on complex trauma : 복합 트라우마를 중심으로 김정선 p. 195-219

스토킹의 가해자 측면과 피해자의 심리영적 복원에 대한 기독교상담 = Stalking perpetrators’ aspect and victims’ psycho-spiritual resilience in Christian counseling 전요섭 p. 221-249

심리교육에서 성서의 적용과 활용 = The application and utilization of scriptures(Bible) in psychological education 이신형 p. 251-271

빅토르 프랑클의 로고테라피를 통한 실존적 공허 극복 시도 = V. Frankl’s attempt to overcome existential vacuum through logotherapy 신문궤 p. 273-300

중독 내담자의 동기 변화를 위한 인지적 동기이론과 목회 상담적 함의 = Cognitive motivation theories for motivational change in addicted clients and implication for pastoral counseling 노바울 p. 301-325

교회 내 또래상담 프로그램의 개발과 적용을 위한 목회상담학적 접근 = A pastoral counseling approach for the development and application of peer counseling programs within the church 정혜연 p. 327-354

상담자와 내담자를 변형시키는 분석적 삼자, 성령 하나님 = Spiritual God, the analytic third who transforms the counselor and the client : the case study about pastoral counseling with spiritual direction : 영성지도를 적용한 목회상담 사례연구 권현지 p. 355-386

자해하는 내담자를 위한 목회상담 연구 = A study on pastoral counseling for the patients who conducting non-suicidal self-injury 임정아 p. 387-410

도박중독자의 인지왜곡에 대한 기독교인지행동치료 = Christian cognitive behavioral therapy for cognitive distortions in gambling addict 박기영 p. 411-437

생성 AI시대 알파 세대의 디지털 리터러시(Digital Literacy)의 영향과 돌봄을 위한 목회상담적 접근 = A pastoral counseling approach for the influence and care of media literacy of the alpha generation in the generation of AI 송준용 p. 439-466

마음 상한 청소년을 사회화하는 말씀 교육 = Biblical therapy education to socialize offended youth : based on the hurt feelings of Barbel Bardetzky 고수진 p. 467-492

목회 상담가의 자세와 질문기술 연구 = A study on the attitude and questioning skills of pastoral counselors : focusing on narrative therapy : 이야기치료 중심으로 양재아 p. 493-519

알파세대 교육목회를 위한 교육과정 설계의 방향성 모색 = A study for curriculum design direction for alpha generation educational ministry 이종민 p. 521-551

『宗敎界諸名士講演集』(1922)에 나타난 기독교 지도자들의 기독교교육 담론 분석 = An analysis of the discourses on Christian education in Jonggyogyeoi Jemyeongsa Gangyeonjip(1922) 안수강 p. 553-583

출산 경험의 영적 차원에 관한 비판적 성찰 = A critical study of the spiritual dimension in the childbirth experience : focusing on the reconceptualization of Erikson’s “generativity” and the Christian education model of “mothering” : 에릭슨의 “생성성” 재개념화와 “엄마됨”의 기독교교육 모델을 중심으로 최민영 p. 585-610

루이스 벌코프의 개혁주의 교육 기초에 대한 이해 = For understanding Louis Berkhof's basic reformed education 한승돈 p. 611-634

목회 범위와 생활 영성 확대를 위한 일과 영성의 상호관계 탐구 = A study on the interrelationship between work and spirituality for the expansion of ministerial category and life spirituality 조성호 p. 635-666

그리스도인의 고난과 신앙적 대응 = The meaning of suffering and faithful responses to suffering 최성훈 p. 667-686

소그룹활동을 위한 생성형AI 활용사례 연구 = A case study on the use of generative AI for small group activities : with the focus on creative cultural and artistic activities based on intertextuality : 상호텍스트성에 기반한 창의적 문화예술 활동을 중심으로 주희현 p. 687-713

디지털 네이티브(Digital Natives)를 위한 영성형성 = Spiritual formation for the digital natives : preliminary reflections on Christian spiritual care ministry in the age of AI : Al시대 기독교 영적 돌봄 사역의 예비적 고찰 이주형 p. 715-738

효과적인 팀 사역을 위한 Teamwork 형성 방안 = Measures for building teamwork for effective team ministry 민장배, 송훈호 p. 739-761

유기적 도시공동체 모델로서 공공신학 연구 = Public theology as building an organic urban community, with the case of the Harmony For City in Seongnam, South Korea : 성남 하모니포씨티 사례를 중심으로 김상덕 p. 763-789

오늘 우리에게 예수 그리스도는 누구신가? = Who Is Jesus Christ for us today? : Dietrich Bonhoeffer's understanding of Christ and its pastoral theological application : 디트리히 본회퍼의 그리스도 이해와 목회신학적 적용 김성호 p. 791-814

21세기 교회 갱신을 위한 리차드 플래처 (Richard Fletcher)의 9가지 연구 질문을 바탕으로 한 켈트 기독교 전도 전략 연구 = The analysis of celtic way of evangelism in the 5th century based on 9 questions of Richard Fletcher. 2. 2부 김남식 p. 815-838

아프리카 전문인 선교의 지속 가능성과 그 방안에 관한 연구 = A study on the sustainability of professional mission in Africa and its methods 이수환 p. 839-865

한국 교회의 전도에 대한 이해와 실천에 관한 연구 = A study of the Korean church's understanding and practice of evangelism 배원섭 p. 867-890

성 인지 감수성에 대한 창조신학적 연구 = A research on gender sensitivity in the perspective of creation theology 홍순원 p. 891-913

리스트의 ‘미래의 교회음악’과 오라토리오 연구 = Franz Liszt’s ‘church music of the future’ and oratorios 박윤경 p. 915-946

청지기 담론의 재해석으로 오순절주의 공공신학 이해 = Understanding for Pentecostal public theology through reinterpretation of stewardship discourse 김미영, 신문철 p. 947-975

맥스 L. 스택하우스(Max L. Stackhouse)의 공공신학에 관한 연구 = A study on the Max L. Stackhouse’s public theology 김승환 p. 977-1002

상호주관성으로 본 매튜 폭스의 자비의 영성과 비온의 ‘O 되기’ 개념 고찰 = Matthew Fox's spirituality of mercy in intersubjectivity and consideration of Bion's concept of 'becoming O' 박경란 p. 1003-1027