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우리 신학계는 한국교회의 사회적 책임을 공공신학의 관점에서 활발하게 논의하기 시작하였다. 공공신학의 관점에서 청지기 담론은 특별계시와 일반계시를 관통하는 개념이다. 청지기 담론은 교회 공동체의 사회적 책임을 하나님의 통치로서 구속적이고 계시적인 성령의 사역 안에서 종말론적인 청지기 사명으로 재정립될 수 있다. 구약성경에서 샬롬은 문화명령에 순종하는 인류 공동체의 공동선으로 재인식될 수 있다. 신약성경에서 평화의 왕’(눅 19:38)으로 오신 예수님이 ”화평케 하는 자“가 ”하나님의 아들로 일컫음을 받을 것“이라는 산상설교의 말씀을 이러한 맥락에서 재해석하고자 하였다. 본 연구는 오순절주의 공공신학의 관점에서 이를 근거로 신약성경의 샬롬을 종말론적 청지기 사명으로 모든 그리스도인에게 주어진 실천적 개념으로 규정하고자 하였다.

누가복음 4:17-19절에서 예수님은 이사야 61:1-2절의 말씀을 인용하시면서 샬롬을 위한 공생애를 시작하셨다. 현대 사회에서 교회 공동체가 공공영역에서 문화명령에 순종하기 위해서는 예수 그리스도의 영인 성령과 함께 사회적, 경제적, 정치적 불의와 억압에서 화평케 하는 사명을 감당하는 것이라고 말할 수 있다. 화평케 하는 사명은 현대 그리스도인들이 일(노동, 직업)을 통해 복음의 증인으로 성령의 사역에 동참하는 것이다. 기독교의 샬롬은 특별은혜와 일반은혜에서 함께 재정립된 청지기 사명을 교회 공동체가 실천함으로써 가시화된다. 화평케 하는 청지기 사명의 대표적 삶은 예수님이 설명한 선한 사마리아인의 이웃사랑일 것이다. 이러한 이웃사랑은 일반은혜 안으로 하나님 나라가 침투하는 통로가 된다.

화평케 하는 이웃사랑을 실천하는 청지기의 사명은 하나님의 아이콘으로서 인류에게 주어진 하나님의 선물이고 고귀한 인간다움의 덕성이다. 이러한 덕성은 삼위일체 하나님의 경륜 사역으로 맺어지는 신앙 성품이고 전인구원의 공동선을 가시화하는 샬롬을 위한 영적 자본이다. 교회 공동체의 영적 자본은 사회 공동체의 발전에 필요한 인적 자본이 되어 샬롬의 공동체를 위해 공동선을 실현하는 사회적 자본이 된다. 교회 공동체가 사회의 모든 영역에서 샬롬의 비전을 확산할 때 21세기 문화명령의 실천 과제인 생태계 파괴와 빈부격차의 심화는 치유되고 극복될 것이다.

오순절주의 공공신학은 성령과 협력함으로써 가시화되는 코이노니아와 디아코니아의 샬롬을 세상 속으로 흘러보내는 생활방식에 근거한다고 말할 수 있다. 이는 에스겔의 환상처럼 교회로부터 흘러나오는 새생명이 세속화되고 파편화되고 몰도덕적으로 변해가는 현대인들과 反성경적으로 변해가는 사회문화적 윤리를 치료할 것(겔 47:9)이라는 믿음을 가질 수 있다. 청지기 사명은 그리스도인들이 품격 있는 인생관을 소유함으로써 갈등과 경쟁과 반목으로 향하는 시민사회를 건강하게 이끌 새로운 시민의식을 제공하여 샬롬의 에토스를 창출할 것이다. 오순절주의 공공신학은 분명한 하나님 나라의 샬롬 사역으로서 시민사회를 선도하여 현대 사회를 치유하려는 기독교의 공공신학 발전에 분명히 일조할 것이다.

Our theological community has begun to actively discuss the social responsibility of the Korean church from the perspective of public theology. From the perspective of public theology, stewardship discourse is a concept that penetrates special revelation and general revelation. The stewardship discourse can redefine the social responsibility of the church community into an eschatological stewardship mission within the redemptive and revelatory work of the Holy Spirit as the government of God. In the Old Testament, shalom can be reconceived as the common good of the human community that obeys cultural commands. In the New Testament, we attempted to reinterpret in this context the Sermon on the Mount that Jesus who came as the ‘Prince of Peace’(Luke 19:38) preached “Blessed are the peacemakers, for they shall be called sons of God.” Based on this from the perspective of Pentecostal public theology, this study defined shalom in the New Testament as a practical concept given to all Christians as an eschatological stewardship mission.

In Luke 4:17-19, Jesus began his public ministry for shalom by quoting Isaiah 61:1-2. In modern society, it can be said that in order for the church community to obey cultural commands in the public sphere, it must carry out the mission of making peace in social, economic, and political injustice and oppression together with the Holy Spirit, the spirit of Jesus Christ. The mission of peacemaking is for modern Christians to participate in the work of the Holy Spirit as witnesses of the Gospel through work (labor, occupation). Shalom in Christianity is made visible by the church community practicing the stewardship mission redefined from special grace and common grace. A representative life of the mission of peacemaking stewardship would be the neighborly love of the Good Samaritan described by Jesus. This kind of neighborly love becomes a channel through which the Kingdom of God penetrates into common grace.

The mission of stewardship which practices peace-making love for neighbors is God's gift to mankind as an icon of God and a noble virtue of humanity. This virtue is a character of faith brought about by the economy of the Trinity in the work of soteriology and is spiritual capital for shalom that visualizes the common good of the whole salvation. The spiritual capital of the church community becomes human capital necessary for the development of the social community, and becomes social capital that realizes the common good for the community of Shalom. When the church community spreads the vision of shalom in all areas of society, the destruction of the ecosystem and the deepening gap between the rich and the poor, which are the tasks of implementing the 21st century cultural mandate, will be healed and overcome.

Pentecostal public theology can be established based on a lifestyle that sends the shalom of koinonia and diakonia, made visible through cooperation with the Holy Spirit, into the world. This allows us to have faith that, like Ezekiel's vision (Ezekiel 47:9), the new life flowing from the church will cure modern people who are becoming secularized, fragmented, and immoral, and the social cultural ethics that are becoming anti-biblical. The stewardship mission will create an ethos of shalom by providing Christians with a dignified outlook on life and a new civic consciousness that will lead a healthy civil society from conflict, competition, and hostility. Pentecostal public theology will clearly contribute to the development of Christian public theology that seeks to heal modern society by leading civil society as a clarified ministry of shalom in the kingdom of God.

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
예전적 예배의 구성과 실천을 위한 기억이론의 이해와 적용 = Understanding and applying the theory of memory for the composition and practice of liturgical worship 이인수 p. 7-38

웰다잉과 생명의료윤리를 반영한 임종, 장례 절차 및 예식 연구 = A study on Christian funeral rites focusing on the biomedical ethics and well dying 김금용, 이장형 p. 39-63

설교 준비 단계의 실천적 필수 요소로서의 청중이해에 관한 연구 = A study on audience understanding as a practical essential element in the sermon preparation stage 박문석 p. 65-89

한국교회 기도 모임에서의 영성지도 방안 = A study of the spiritual direction to practice in the Korean church’s prayer meeting 김수천 p. 91-116

영성지도의 관계성과 인격 형성을 위한 ‘인격’ 이해 = Understanding of “person” for relationship and formation of personality in spiritual direction : focusing on dialogical personalism : 대화적 인격주의를 중심으로 김경은 p. 117-140

기독교 문해력과 기도 언어의 상관관계 = The relationship between Christian literacy and prayer language through the linguistic identity and speech-act theory : 언어의 동일성(identity)와 화행이론(speech)를 중심으로 김인수 p. 141-168

비시오 디비나(Visio Divina)를 위한 심미적 실존으로서 형상 = Image as aesthetic existence for Visio Divina 최창국 p. 169-193

소년원 재원 청소년 치유 강좌에 대한 목회신학적 탐구 = A pastoral theoretical exploration of healing courses for juvenile offenders in detention centers : focusing on complex trauma : 복합 트라우마를 중심으로 김정선 p. 195-219

스토킹의 가해자 측면과 피해자의 심리영적 복원에 대한 기독교상담 = Stalking perpetrators’ aspect and victims’ psycho-spiritual resilience in Christian counseling 전요섭 p. 221-249

심리교육에서 성서의 적용과 활용 = The application and utilization of scriptures(Bible) in psychological education 이신형 p. 251-271

빅토르 프랑클의 로고테라피를 통한 실존적 공허 극복 시도 = V. Frankl’s attempt to overcome existential vacuum through logotherapy 신문궤 p. 273-300

중독 내담자의 동기 변화를 위한 인지적 동기이론과 목회 상담적 함의 = Cognitive motivation theories for motivational change in addicted clients and implication for pastoral counseling 노바울 p. 301-325

교회 내 또래상담 프로그램의 개발과 적용을 위한 목회상담학적 접근 = A pastoral counseling approach for the development and application of peer counseling programs within the church 정혜연 p. 327-354

상담자와 내담자를 변형시키는 분석적 삼자, 성령 하나님 = Spiritual God, the analytic third who transforms the counselor and the client : the case study about pastoral counseling with spiritual direction : 영성지도를 적용한 목회상담 사례연구 권현지 p. 355-386

자해하는 내담자를 위한 목회상담 연구 = A study on pastoral counseling for the patients who conducting non-suicidal self-injury 임정아 p. 387-410

도박중독자의 인지왜곡에 대한 기독교인지행동치료 = Christian cognitive behavioral therapy for cognitive distortions in gambling addict 박기영 p. 411-437

생성 AI시대 알파 세대의 디지털 리터러시(Digital Literacy)의 영향과 돌봄을 위한 목회상담적 접근 = A pastoral counseling approach for the influence and care of media literacy of the alpha generation in the generation of AI 송준용 p. 439-466

마음 상한 청소년을 사회화하는 말씀 교육 = Biblical therapy education to socialize offended youth : based on the hurt feelings of Barbel Bardetzky 고수진 p. 467-492

목회 상담가의 자세와 질문기술 연구 = A study on the attitude and questioning skills of pastoral counselors : focusing on narrative therapy : 이야기치료 중심으로 양재아 p. 493-519

알파세대 교육목회를 위한 교육과정 설계의 방향성 모색 = A study for curriculum design direction for alpha generation educational ministry 이종민 p. 521-551

『宗敎界諸名士講演集』(1922)에 나타난 기독교 지도자들의 기독교교육 담론 분석 = An analysis of the discourses on Christian education in Jonggyogyeoi Jemyeongsa Gangyeonjip(1922) 안수강 p. 553-583

출산 경험의 영적 차원에 관한 비판적 성찰 = A critical study of the spiritual dimension in the childbirth experience : focusing on the reconceptualization of Erikson’s “generativity” and the Christian education model of “mothering” : 에릭슨의 “생성성” 재개념화와 “엄마됨”의 기독교교육 모델을 중심으로 최민영 p. 585-610

루이스 벌코프의 개혁주의 교육 기초에 대한 이해 = For understanding Louis Berkhof's basic reformed education 한승돈 p. 611-634

목회 범위와 생활 영성 확대를 위한 일과 영성의 상호관계 탐구 = A study on the interrelationship between work and spirituality for the expansion of ministerial category and life spirituality 조성호 p. 635-666

그리스도인의 고난과 신앙적 대응 = The meaning of suffering and faithful responses to suffering 최성훈 p. 667-686

소그룹활동을 위한 생성형AI 활용사례 연구 = A case study on the use of generative AI for small group activities : with the focus on creative cultural and artistic activities based on intertextuality : 상호텍스트성에 기반한 창의적 문화예술 활동을 중심으로 주희현 p. 687-713

디지털 네이티브(Digital Natives)를 위한 영성형성 = Spiritual formation for the digital natives : preliminary reflections on Christian spiritual care ministry in the age of AI : Al시대 기독교 영적 돌봄 사역의 예비적 고찰 이주형 p. 715-738

효과적인 팀 사역을 위한 Teamwork 형성 방안 = Measures for building teamwork for effective team ministry 민장배, 송훈호 p. 739-761

유기적 도시공동체 모델로서 공공신학 연구 = Public theology as building an organic urban community, with the case of the Harmony For City in Seongnam, South Korea : 성남 하모니포씨티 사례를 중심으로 김상덕 p. 763-789

오늘 우리에게 예수 그리스도는 누구신가? = Who Is Jesus Christ for us today? : Dietrich Bonhoeffer's understanding of Christ and its pastoral theological application : 디트리히 본회퍼의 그리스도 이해와 목회신학적 적용 김성호 p. 791-814

21세기 교회 갱신을 위한 리차드 플래처 (Richard Fletcher)의 9가지 연구 질문을 바탕으로 한 켈트 기독교 전도 전략 연구 = The analysis of celtic way of evangelism in the 5th century based on 9 questions of Richard Fletcher. 2. 2부 김남식 p. 815-838

아프리카 전문인 선교의 지속 가능성과 그 방안에 관한 연구 = A study on the sustainability of professional mission in Africa and its methods 이수환 p. 839-865

한국 교회의 전도에 대한 이해와 실천에 관한 연구 = A study of the Korean church's understanding and practice of evangelism 배원섭 p. 867-890

성 인지 감수성에 대한 창조신학적 연구 = A research on gender sensitivity in the perspective of creation theology 홍순원 p. 891-913

리스트의 ‘미래의 교회음악’과 오라토리오 연구 = Franz Liszt’s ‘church music of the future’ and oratorios 박윤경 p. 915-946

청지기 담론의 재해석으로 오순절주의 공공신학 이해 = Understanding for Pentecostal public theology through reinterpretation of stewardship discourse 김미영, 신문철 p. 947-975

맥스 L. 스택하우스(Max L. Stackhouse)의 공공신학에 관한 연구 = A study on the Max L. Stackhouse’s public theology 김승환 p. 977-1002

상호주관성으로 본 매튜 폭스의 자비의 영성과 비온의 ‘O 되기’ 개념 고찰 = Matthew Fox's spirituality of mercy in intersubjectivity and consideration of Bion's concept of 'becoming O' 박경란 p. 1003-1027