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이 논문은 남명의 삶에서 여성과 관련된 내용을 살폈다. 그의 어머니와 할머니 그리고 증조할머니에 대해 먼저 살펴보고, 누이 네 명에 대한 혼인관계를 검토하였다. 윗대 여성은 지역사회에서 명성을 가진 집안 출신이지만 정치적 곤경을 겪었다. 누이들은 명문가로 출가한 것은 아니었다.

남명은 죽은 양반가 여성의 생애를 기록으로 열 편 남겼다. 그런 기록을 남긴 이유는 사회적 삶이 허용되지 않은 시대에서 그녀들의 착한 행실이 비석에 남아 오래 전해지기를 희망했기 때문이다. 그 내용은 전통적인 유교적 질서에 부합하는 삶을 칭송하는 것이고, 가장 중요하게 생각한 것은 훌륭한 자식을 두어 가문을 번성하게 하는 것으로 보았다.

남명에게는 한 명의 연인과 두 명의 부인이 있었다. 노비와 사랑에 빠진 시기 처음 응시한 과거에 낙방하였다. 곧 낙향하여 부유하지만 명성은 없던 가문의 여인과 결혼하였다. 이로 인해 경제적 지원을 받아 벼슬에 나가지 않고도 생활하였다. 1남1녀를 두었지만 아들은 아홉 살에 요절해 후손을 잇지 못하자, 50세에 부실을 얻어 3남1녀를 낳아 후손을 잇게 되었다.

남명은 설화를 많이 남겼다. 그 중 상사구렁이로 화한 여인에 관한 내용도 있다. 남명과 사랑을 이루지 못한 천한 여인이 죽어 구렁이로 화하여 남명을 찾아오고, 남명은 그 구렁이를 잘 보살펴 주었다는 내용이다. 설화의 결론은 제자 정인홍이 그 구렁이를 죽이고 자신은 역적으로 죽음을 맞고, 결국 남명도 역사에서 정당한 평가를 받지 못하게 되었다는 것이다. 이 설화에서 남명이 단천의 여종과 사랑에 빠진 일과의 연관성과 처사의 길을 택한 동기도 찾을 수 있다.

여성에 대한 남명의 인식은 시대적 사회적 틀을 벗어나지 못하고 있고, 여종과의 사랑은 그의 교육관과 처세관에서 시사하는 바가 많다.

In order to fully understand Nammyeong's life and thoughts, we must know the various aspects of his life. This paper attempted to examine the content related to women among his human relationships. I first looked at the women related to Nammyeong, including his mother, grandmother, and great-grandmother. Next, I reviewed the marital relationships of Nammyeong’s four sisters. Nammyeong's mother and the women above her came from a family with a reputation in the community, but they suffered from political difficulties. Nammyeong's sisters did not join a prestigious family at the time of their marriage.

Nammyeong left ten records of the lives of women from prestigious families after their deaths. The reason Nammyeong left such a record was because he hoped that in an era when women were not allowed to live in society, their good deeds would remain on a tombstone and be passed down for a long time. The contents were all praising a life that conformed to the order of traditional Confucian society, but the most important thing was to have good children and make the family prosper.

Nammyeong had one lover and two wives. He went through the ordeal of failing the civil service examination he took for the first time while falling in love with a low-class slave. Because of that, he returned to his hometown and married a woman he knew nothing about, a woman from a wealthy but not very prestigious family. Through this marriage, Nammyeong received financial support from his wife and was able to live his entire life without holding a government position. He had one son and one daughter with his wife, but his son died young at the age of nine. At the age of 50, he took a concubine and gave birth to three sons and one daughter, continuing his descendants and gaining convenience in life.

There are many stories about Nammyeong that are not true. Among them, there is also information about a woman who was transformed into a snake. The story is about a low-class woman who could not make love with Nammyeong, and when she died, she turned into a snake and came to visit Nammyeong. Nammyeong took good care of the snake. The conclusion of this tale is that his disciple, Jeong In-hong, killed the serpent, and he himself was accused of being a traitor and faced death, and as a result, his teacher, Nammyeong, was also deprived of a fair evaluation in history. Through this tale, we can find a connection with the fact that Nammyeong fell in love with Dancheon's female servant at the age of 17, and we can also find his motivation for giving up his government job and choosing the path of a civil servant.

It can be seen that Nammyeong's perception of women did not escape the social framework of the time. However, he thought that even if a woman had a great personality, it was necessary to engrave it on a tombstone and leave it for future generations. His love with a female servant has many implications for his view of education and life.

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退溪와 栗谷의 性理說 = Toegye and Yulgok’s Neo-Confucianism : issue, perspecitve, and methodology : 문제의식·관점·방법 이상익 p. 37-65

남명과 여성 = Nammyeong and female 김경수 p. 67-103

春坡 姜寅會의 蘆沙學 繼承과 經世論 一攷 = A study on Gang Iin-hoi’s succession aspect in philosophy of losa and theory of govemance[실은 governance] 이형성 p. 105-136

『노자』의 생사관과 장생사상 = Lǎozǐ's view of life and death and idea of longevity 옥현주 p. 137-169

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세차운동에 따른 항성 황도대와 회귀 황도대의 비교연구 = Comparison of zodiacs according to axial precession : focusing on Western astrology and the zodiac : 서양 점성학을 중심으로 조수환, 최정준 p. 243-267

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