권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
본 연구에서는 최근 환경과 사회문제로 인해 전 세계적으로 ESG가 기업경영에 빠질 수 없는 키워드로 활발하게 논의되고 있어 ESG경영 외식기업의 공중관계성과 기업이미지 기업평판 간의 영향관계를 파악하고자 한다. 본 연구는 ESG경영 외식기업의 공중관계성 특성과 기업이미지, 기업평판 간의 인과관계를 실증적으로 분석하여 외식기업의 효과적인 경영과 활용적인 이론적․ 실무적 실행방안을 제시하고자 한다. 본 연구에서는 SPSS 27.0 통계 프로그램을 이용하였으며, 빈도분석, 신뢰도 분석, 요인분석, 회귀분석을 실행하였다. 검증 결과는 다음과 같다. 첫째, ESG경영 외식기업의 공중관계성 중 ‘공헌이행신뢰성’과 ‘상호통제성’이 기업이미지에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 기업이미지는 기업평판에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, ESG경영 외식기업의 공중관계성 중 ‘공헌이행신뢰성’과 ‘상호통제성’이 기업평판에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 ESG경영 외식기업을 이용한 소비자의 니즈를 분석하여 기업의 결정적인 역할을 하는 다양한 이해관계자들과의 관계 형성과 외식기업의 지속가능한 발전 및 경영 성과 향상에 대한 효과적인 방안을 모색하여 경쟁우위를 확보하고자 한다. 그리고 외식기업만의 상호 보완적인 요소로 작용한 공중관계성에 영향 검증함으로써 향후 ESG경영 전략을 수립하고 기업이미지를 구축하는데 지속적인 노력을 기울여야 할 것이다.
In this study, ESG has been actively discussed as a keyword that cannot be omitted from corporate management due to environmental and social issues around the world, so the purpose of this study is to understand the relationship between the public relationship of ESG management food service companies and the corporate image corporate reputation. This study empirically analyzes the characteristics of public relations of ESG management food service companies, corporate images, and the causal relationship between corporate reputation to present effective management and practical implementation plans of food service companies. In this study, the SPSS 27.0 statistical program was used, and frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, and regression analysis were performed. The verification results are as follows. First, it was found that 'contribution performance reliability' and 'mutual control' among the public relations of ESG management food service companies had a positive (+) effect on the corporate image. Second, it was found that the corporate image had a positive (+) effect on the corporate reputation. Third, it was found that 'contribution performance reliability' and 'mutual control' among the public relations of ESG management food service companies had a positive (+) effect on the corporate reputation. Therefore, this study aims to secure a competitive advantage by analyzing consumer needs using ESG management food service companies and seeking effective ways to form relationships with various stakeholders who play a decisive role in the company, sustainable development of food service companies, and improve management performance. In addition, by verifying the impact on the public relationship that has served as a complementary factor only for food service companies, continuous efforts should be made to establish ESG management strategies and build a corporate image in the future.
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 대학01
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.