본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

This paper delves into the symbiotic integration of coding and mathematics education, aimed at cultivating computational thinking and enriching mathematical problem-solving proficiencies. We have identified a corpus of scholarly articles (n=38) disseminated within the preceding two decades, subsequently culling a portion thereof, ultimately engendering a contemplative analysis of the extant remnants. In a swiftly evolving society driven by the Fourth Industrial Revolution and the ascendancy of Artificial Intelligence (AI), understanding the synergy between these domains has become paramount. Mathematics education stands at the crossroads of this transformation, witnessing a profound influence of AI. This paper explores the evolving landscape of mathematical cognition propelled by AI, accentuating how AI empowers advanced analytical and problem-solving capabilities, particularly in the realm of big data-driven scenarios. Given this shifting paradigm, it becomes imperative to investigate and assess AI's impact on mathematics education, a pivotal endeavor in forging an education system aligned with the future. The symbiosis of AI and human cognition doesn't merely amplify AI-centric thinking but also fosters personalized cognitive processes by facilitating interaction with AI and encouraging critical contemplation of AI's algorithmic underpinnings. This necessitates a broader conception of educational tools, encompassing AI as a catalyst for mathematical cognition, transcending conventional linguistic and symbolic instruments.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
대학수학교육에서의 챗GPT 활용과 사례 = Use of ChatGPT in college mathematics education 이상구, 박도영, 이재윤, 임동선, 이재화 p. 123-138

Using ChatGPT as a proof assistant in a mathematics pathways course Hyejin Park, Eric D. Manley p. 139-163

랜덤 포레스트 알고리즘을 활용한 수학 서술형 자동 채점 = Automatic scoring of mathematics descriptive assessment using random forest algorithm 최인용, 김화경, 정인우, 송민호 p. 165-186

프롬프트 엔지니어링을 통한 GPT-4 모델의 수학 서술형 평가 자동 채점 탐색 = Exploring automatic scoring of mathematical descriptive assessment using prompt engineering with the GPT-4 model : focused on permutations and combinations : 순열과 조합을 중심으로 신병철, 이준수, 유연주 p. 187-207

고등학교 수학에서 딥러닝 예측을 이용한 통계교육 프로그램 연구 = Research on a statistics education program utilizing deep learning predictions in high school mathematics 진혜성, 서보억 p. 209-231

Unveiling the synergistic nexus : AI-driven coding integration in mathematics education for enhanced computational thinking and problem-solving Ipek Saralar-Aras, Yasemin Cicek Schoenberg p. 233-254

인공지능 사고 함양을 위한 인공지능 빅 아이디어 기반 초등학교 수학 융합 수업 사례연구 = A case study of elementary school mathematics-integrated classes based on AI big ideas for fostering AI thinking 김초희, 장혜원 p. 255-272

수학학습 애플리케이션 ‘수쌤’을 활용한 중학교 수업 사례 연구 = A case study on middle school classes utilizing the math learning application ‘Sussam’ 육지은, 허난, 고호경 p. 273-294

(A) narrative review on immersive virtual reality in enhancing high school students’ mathematics competence : from TPACK perspective Idowu David Awoyemi, Feliza Marie S. Mercado, Jewoong Moon p. 295-318

인공지능 수학교과서의 최적화 내용에서 사용하는 인공지능 기반 수학적 대상들에 대한 담론적 구성 분석 = An analysis of discursive constructs of AI-based mathematical objects used in the optimization content of AI mathematics textbooks 오영석, 김동중 p. 319-334

초등교사들의 인공지능 활용 수학수업 지원시스템 사용 의도에 영향을 미치는 요인 연구 = A study on the factors of elementary school teachers’ intentions to use AI math learning system : focusing on the case of TocToc-Math : <똑똑! 수학탐험대> 사례를 중심으로 이경화, 여승현, 탁병주, 최종현, 손태권, 옥지현 p. 335-350

수학교육에서 인공지능 활용에 대한 초등 교사와 중등 수학 교사의 인식 분석 = An analysis of perceptions of elementary teachers and secondary mathematics teachers on the use of artificial intelligence (AI) in mathematics education 김정원 p. 351-368

예비교사의 인공지능 지원시스템에 대한 평가 = Preservice teachers’ evaluation of artificial intelligence-based math support system : focusing on TocToc-Math : 똑똑! 수학탐험대를 중심으로 여승현, 손태권, 송윤오 p. 369-385