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당대의 사상사, 지성사는 당시의 사회역사적 맥락에서 접근하고 바라봐야 한다. 조선 중기를 이끌었던 사회사상의 지향점은 격물치지(格物致知)를 위해 성의정심(誠意正心)하고, 성인이 깨달았던 바에 가까이 가고자 부단하게 수신(修身)하며 노력해야 한다는 것이 당대의 지성계의 주된 패러다임이었다. 그러니 군왕에게도 성인의 길을 걸어야 할 것을 강요하고, 왕에게도 대학을 읽게 하였으며, 경연을 통해 끊임없이 스스로 깨닫게 하고자 했다. 이렇듯 성인의 경지에 이르고자 하는 ‘성인지향’을 이상형으로 제시했다. 이러한 시대의식으로서의 ‘성인지향’은 선비들로 하여금 공통의 시대의식, ‘우환의식’을 지니게 하였다. 천하와 백성의 안위에 대한 우려는 다양한 형태의 우환의식으로 표출되기 마련이다. 당대의 엘리트로서 보편적인 선비의 길에서 벗어나지 않았던 류성룡이 제가백가와 역사서들을 통해서 읽고 섭렵했던 상황들과 임진왜란이라는 미증유의 난세를 맞이하여 접하게 된 시대적 여건들에서 그가 지녔던 우환의식은 그의 삶과 사회적 처세의 곳곳에서 드러나고 있다. 미증유의 전란을 당하면서도 애민의식을 놓치지 않았고, 대내외적으로는 긴밀한 현실대응과 조정을 조율하는 역할의 중심에 있었다. 참혹한 전쟁의 상황에서도 다음 세대에게 징비(懲毖)하고자 하신 기록들 사이에 묻어나는 경계의 마음은 오늘날의 혁명적인 사회적 실천과 비교해도 모자람이 없다. 이러한 징비정신과 우환의식은 류성룡의 깊은 ‘주역’이해와 ‘중용’의 실천이 있었기 때문이라 할 수 있다. 여기서 류성룡의 주역활용에 대해 살펴보고자 하는 이유이다. 당대의 리더들의 사상적 원천에는 주역과 중용에 대한 인식과 이해가 자리하고 있었기 때문이다. 비록 류성룡이 직접 기록했다는 기록을 찾아보기는 어렵지만, 그의 시대의식으로서의 우환의식과 징비정신을 가장 잘 담아내고 있는 네 개의 주역 괘상이 병산서원 존덕사에 새겨져 있다. 이를 통해 류성룡의 주역에 대한 이해가 후학들에게까지 영향을 미치고 있는 것이 괘상이라는 상징으로 징비정신의 원천으로 제시되고 있음을 고찰해보고자 한다.
The history of thought or intellectual history of a particular period should be approached and viewed in social and historical contexts. During the mid-Joseon period, the main paradigm of the intellectual world was the idea that one ought to cultivate his mind to become a sage through the investigation of things and rectification of the mind. The idea of Neo-Confucian self-cultivation required that even the ruler ought to walk alone the sagely path and to read the Great Learning. The rule was even required to sit in at court lectures for continuous self-improvement.
The sagely goal of moral self-perfection was at the basis of zeitgeist shared by Joseon literati as the sense of predicament. Their worries about and care toward the people in all-under-heaven were expressed as the sense of predicament in various ways. Ryu Seong-ryong who never deviated from the universal path of Joseon literati expressed his sense of predicament: he developed his idea through close reading of the hundred schools and histories. During the unprecedented crisis of the Imjin War, Ryu Seong-ryong expressed his sense of predicament in his life paths and social practices.
During the crisis of the Imjin War, he never waned in his sense of duty towards the people. He was at the commanding heights of managing critical issues and overcoming challenges from within and without. Even during the war, he dutifully guarded future generations against grave challenges, which is truly praiseworthy from the present perspective. His spirit of Jingbi as well his sense of predicament was rooted in his comprehension of the doctrine of the mean and the Book of Change. For this reason this paper studies Ryu’s uses of the Book of Change as the leading intellectuals and statesmen used this classic at times of crisis. The interpretations of the four hexagrams from the Book of Change in the Byeongsan Academy, although not verified to be of his own writing, epitomize his sense of predicament and spirit of Jingbi. This paper will inquire into Ryu’s view of the Book of Change in terms of how his thought influenced later generations.
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