본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

현재 고속도로 설계지침에서는 단차로 하이패스차로의 용량을 본선형 영업소는 2,000대/시, 나들목 영업소는 1,700대/시로 제시하고 있다. 그리나 2010년도 초반에 수행되었던 연구에서는 본선형 영업소는 1,476대/시/차로~1,665대/시/차로, 나들목 영업소는 1,443대/시/차로 정도로 제시하였다. 이에 본 연구는 현재 제시되고 있는 고속도로 단차로 하이패스차로의 용량의 타당성을 검토하였다. 단차로 하이패스 갠트리에서 수집되는 2021년도 개별차량 통과 자료를 기반으로 속도-교통량 관계 그래프와 차두시간을 활용하여 용량을 산정하고 비교하였다. 또한 차두시간 활용에 있어 부트스트랩 기법을 도입하여 수집데이터의 새로운 가공 방안에 대해 검토하였다. 분석 결과 단차로 하이패스 용량은 나들목 영업소는 1,700대/시/차로로 제시할 수 있었으며, 본선형 영업소는 적어도 1,700대/시/차로 이상으로 추정할 수 있었다. 또한 차두시간 자료 이용 시 부트스트랩 기법을 활용하면 관측용량과 유사한 추정용량을 제시할 수 있었다.

In the present highway design guidelines suggest that the capacity of one-lane hi-pass lanes is 2,000 veh/h for mainline toll plaza and 1,700 veh/h for interchange toll plaza. However, in a study conducted in early 2010, capacity of the mainline toll plaza was presented with 1,476 veh/h/ln to 1,665 veh/h/ln, and capacity of the interchange toll plaza was presented as 1,443 veh/h/ln. Accordingly, this study examined the feasibility of the capacity of the currently proposed highway one-lane hi-pass lane. Based on the 2021 individual vehicle passing data collected from the one-lane hi-pass gantry, the speed-traffic volume relationship graph and headway were used to calculate and compare capacity. In addition, the bootstrapping technique was introduced to utilize the headway and new processing methods for collected data were reviewed. As a result of the analysis, the one-lane hi-pass capacity could be estimated at 1,700 veh/h/ln for the interchange toll plaza, and at least 1,700 veh/h/ln for the mainline toll plaza. In addition, by using the bootstrap technique when using headway data, it was possible to present an estimated capacity similar to the observed capacity.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
고속도로 단차로 하이패스차로 용량 검토에 관한 연구 = A study on the capacity review of one-lane hi-pass lanes on highways : focusing on using bootstrapping techniques : 부트스트랩 기법 활용 중심으로 김보성, 한동희 p. 1-16

고속도로 터널부 도로 용량 감소율에 관한 연구 = A study on the road capacity reduction rate of freeway tunnel section 김선훈, 이동민, 황순천 p. 17-28

공유 전동킥보드 이용 예측력에 대한 모형 및 영향요인에 관한 연구 = A study on the inter-model comparison and influencing factors on the use predictive power of shared e-scooter 김대원, 이동민 p. 29-47

교통분야 가명정보의 효율적 처리 및 활용을 위한 통합데이터안심구역 프로토타입 = Integrated data safe zone prototype for efficient processing and utilization of pseudonymous information in the transportation sector 이형근, 유기동 p. 48-66

디지털 기반 교통서비스 이용 불편함 경험과 이동성과의 관계 연구 = A study on the relationship between user discomfort in digital-based transportation services and mobility : the role of technological proficiency as a moderator : 기술 활용 능력의 조절 효과를 중심으로 조아해, 서지훈 p. 67-79

델파이 기법을 적용한 자율주행시대 도로 설계 및 운영 변화 방향 연구 = A study on the changes of road design and operation in the age of autonomous driving, using Delphi technique 김보성, 윤재용 p. 80-96

자동차 전용도로 자율주행 데이터 분석을 통한 DSSAD 기록항목 도출 = A study of the DSSAD data elements derivation through autonomous driving data analysis on expressways 현승화, 손진우, 오영철, 유병용 p. 97-106

참고문헌 (19건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 Bae, Y. S.(2011), Development of Optimal Toll Plaza Design and Operation Standards based on ETCS Utilization, Ajou University. 미소장
2 Choi, J. S. and Lee, S. J.(2000), “Traffic flow analysis for the weaving section design on urban freeways (Ⅰ),” Journal of Korean Society of Transportation, vol. 18, no. 5, pp.33-42. 미소장
3 Choi, K. C., Lee, J. W. and Park. S. W.(2012), “A simple methodology for estimating the capacity of multi-lane smart tolling,” Korea Society of Civil Engineers, Journal of Civil Engineering, vol. 32, no. 4D, pp.305-311. 미소장
4 Hall, F. L. and Agyemang-Duah, K.(1991), “Freeway capacity drop and the definition of capacity,”Transportation Research Record, 1320, pp.91-98. 미소장
5 Hwang, S. H., Kim, J. H., Yoo, C. S., Jung, S. W. and Yoo, D. G.(2009), “A quantative homogeneity analysis of Seoul rainfall using Bootstrap,” Journal of Korea Water Resources Association, pp.1157-1161. 미소장
6 Jeon, W. H., Lee, Y. I. and Yang, I. C.(2019), “Development of a time headway distribution model for uninterrupted traffic flow bikeway in Korea,” The Journal of The Korea Institute of Intelligent Transport System, vol. 18, no. 5, pp.79-90. 미소장
7 Jo, J. H. and Yun, S. R.(2017), “Lasso regression of RNA-Seq data based on bootstrapping for robust feature selection,” Journal of Computing Science and Engineering, vol. 23, no. 9, pp.557-563. 미소장
8 Kim, B. S., Kim, H. S. and Seoh, B. H.(2002), “Streamflow generation by bootstrap method and skewness,” Journal of Korea Water Resources Association, vol. 35, no. 3, pp.275-283. 미소장
9 Kim, J. S. and Park, C. H.(2006), “Freeway design capacity estimation through the analysis of time headway distribution,” Journal of the Korean Society of Civil Engineers, vol. 26, no. 2, pp.251-258. 미소장
10 Kim, Y. G. and Jang, M. S.(1995), “The development of capacity estimation methods from statistical distribution of observed traffic flow,” Journal of Korean Society of Transportation, vol. 13, no. 1, pp.167-183. 미소장
11 Kim, Y. S. and Lee, S. S.(2015), “Development of new freeway capacity estimation method,”International Journal of Highway Engineering, vol. 17, no. 5, pp.123-133. 미소장
12 Kittelson, W. K. and Roess, R. P.(2001), “Highway capacity analysis after highway capacity manual 2000,” Transportation Research Record, 1776, pp.10-16. 미소장
13 Korea Expressway Corporation(2019), Design guidelines for toll booth considering on-site toll lanes, p.14. 미소장
14 Lee, M. R., Kim, D. G., Kim, H. S. and Lee, C. W.(2013), “Capacity of urban freeway work zones,”Journal of the Korean Society of Civil Emginners, vol. 33, no. 3, pp.1123-1130. 미소장
15 Ministry Of Construction & Transportation(1999), Study on the improvement of highway capacity manual the final report, Korea Institute of Construction Technology (in Korean). 미소장
16 Ministry of Land, Infrastructure and Transport(2013), Korean highway capacity manual, p.20. 미소장
17 Murat, F. A.(2006), “Simple methodology for evalating toll plaza operations,” Transportation Research Record, vol. 1988, no. 1, pp.92-101. 미소장
18 Pyo, J. K., Son, Y. M., Kim, Y. H., Kim, R. H., Lee, K. H. and Lee, Y. J.(2011), “Use of a bootstrap method for estimating basic wood density for Pinus Densiflora in Korea,” Journal of Korean Forest Society, vol. 100, no. 3, pp.392-396. 미소장
19 Yoo, H. M.(2014), A study on capacity estimation criteria of Hi-pass lane based on KHCM, Kyonggi University. 미소장