권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
COVID-19로 인해 도입된 원격수업은 여러 장점을 지니고 있지만, 수업의 질에 대한 다양한 견해가 존재한다. 수업의 질제고를 위한 방안 중 하나로 피드백의 역할이 강조되지만, 교사들은 원격수업에서 피드백을 제공하는 데 어려움을 보고하고 있다. 이에 본 연구에서는 형성적 피드백 실행에 미치는 교사의 피드백 인식, 피드백 의도 및 디지털 리터러시의 영향에 주목하여서 이들 간의 관계를 원격 및 대면수업 맥락에서 비교해 보고자 한다. 이를 위하여 국내 D 및 K 지역 중학교 교사 총 342명을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 변인 간 구조적인 관계를 분석하기 위하여 구조방정식모형 분석을 실시하였다. 주요 연구결과는 첫째, 교사가 피드백에 대해 긍정적인 인식을 지닐수록 대면 및 원격수업 모두에서 형성적 피드백 실행을 적극적으로 하는 것으로 나타났다. 또한 원격수업에서는 대면수업과는 달리 교사의 긍정적인 피드백 인식이 피드백 의도를 매개하여 형성적 피드백 실행에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 부정적인 피드백 인식의 경우, 원격 및 대면수업 모두에서 피드백 의도를 매개하여 형성적 피드백 실행에 간접 효과만을 보였다. 즉, 피드백에 대한 교사의 부정적 인식은 피드백 의도를 약화시킴으로써 원격 및 대면수업 모두에서 형성적 피드백 실행을 감소시키는 것으로 나타났다. 둘째, 교사의 피드백 리터러시는 형성적 피드백 실행에 직접적인 영향을 나타내지 않았으나 피드백 의도를 매개하여 형성적 피드백 실행에 긍정적인 효과를 나타내었다. 마지막으로, 교사의 형성적 피드백 실행에 있어서 교사의 피드백 인식 및 의도, 그리고 디지털 리터러시의 역할을 논의하였다.
As remote instruction began due to COVID-19, problems with the quality of instruction were caused, and the role and necessity of feedback were emphasized. However, as a result of several surveys on the operation of remote instruction, teachers have difficulty providing feedback and communicating with students in remote instruction. Therefore, in this study, for teachers’ effective feedback practice the factors that influence the practice of formative feedback in remote and face-to-face instructions were explored. The teaching environment such as face-to-face and remote instructions, the teacher's conception of feedback, feedback intention, and digital literacy were assumed to have effects on teachers’ feedback practice. The subjects of the study were 342 middle school teachers, and based on the survey results, the analysis was conducted using a structural equation model. First, in the case of positive feedback conception, both its direct and indirect effects on formative feedback practice were shown in remote instruction, while only its direct effects were shown in face-to-face instruction. On the other hand, in the case of negative feedback conception, there was no direct effect on formative feedback practice in both remote and face-to-face instructions, but only an indirect effect. Second, in the remote instruction, the teacher's digital literacy did not have a direct effect on the practice of formative feedback, but only an indirect effect. Third, feedback intention showed a direct effect on formative feedback practice in both remote and face-to-face instructions. Finally, this study discussed the importance of teachers’ conceptions of feedback and digital literacy in their feedback practice even in remote instruction as well as face-to-face instruction.
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 대학01
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.