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본고에서는 현대사회의 급속한 변화 속에 대순사상의 강령에 대한 재해석과 그에 따른 확장적 적용이 필요하다는 문제의식에서 출발한다. 대순사상은 조선사회가 내우외환 속에 근대화되는 과정과 맞물려있다. 당시에 민족생존이나 반봉건주의의 기치 하에 민생, 민중, 민권의 근대의식이 고양되었다. 근대의식은 계도나 교화를 통해 조선사회의 총체적 삶 전반에 스며들었다.

대순사상의 강령도 이러한 총체적 삶과 관련한 문화적 담론에서 접근될 수 있다. 조선사회는 근대화의 시대적 전환 속에 민족적 전통을 중건(重建)해야 하는 시대적 과업에 직면하고 있었다. 당시에 민족생존이나 반봉건주의의 기치 하에 민생, 민중, 민권의 근대의식이 고양되었다. 근대의식은 계도나 교화를 통해 조선사회의 총체적 삶 전반에 스며들었다. 문화적 담론에 관한 대순사상의 조감도에서 민족생존이나 반봉건주의를 위한 계도나 교화의 등고선을 찾아가면서 조선의 문화적 공간을 조망하고 그 문화생태주의적 좌표를 알아낼 수 있다. 여기에서 문화생태주의란 문화의 심층적 바탕에 인간과 자연의 생태적 관계가 깔려있다는 전제 하에 생태주의의 문제의식을 인문학적으로 특화한 사조를 가리킨다. 생태주의적 좌표는 민생, 민중 및 민권의 동일선상에서 공감, 공생, 화합 등의 열린 공간을 제시한다.

대순사상은 기본적으로 인간의 존재와 가치에 기초한다. 그 강령에는 조선사회의 근대화에서 삶 전반의 총체적 모습 속에 세계의 실재에 참여하고 실천하는 합목적성과 가치지향성이 자리잡고 있다. 존재의 합목적성이 천지공사의 세계와 관련된다면 가치의 지향성은 지상선경의 경계와 관련된다. 이러한 강령의 문화생태주의적 조감도에는 현실적 실천과 이상적 바람의 격차를 원만하게 해소하고 전통적 사회와 근대적 사회를 조화롭게 화해하는 탈경계적 지평이 열려있다. 그 지평에서 민생, 민중 및 민권의 입체적 관계에 기반한, 현세적인 통합적 삶이 온전하게 충족될 수 있다. 즉 근대사회의 변화가능성에 맞추어 천지공사의 실천가능성을 도모하고 지상선경의 지속가능성을 모색하는 것이다. 특히 지상선경의 통합적 차원은 선천시대에서 후천시대로 나아가는 문화정신의 총체적 흐름으로 특징지을 수 있다. 지성선경의 경계는 현실의 세계를 탈출하려는 도피처가 아니라 당면한 현실적 공간 속에 또 하나의 현실의 공간을 자각적으로 창출한 근대의식의 산물이다. 이는 현세주의적 염원을 투영한 결과로서, 현대적 의미에서 현실과 이상을 함께 아우르는 탈경계적인 문화생태주의적 조감도에서 조망할 수 있다.

The article takes a critical perspective that reunderstanding the canon of Daesoon Thought is necessary to expand its application to the needs of modern society given the rapid speed of societal changes. The key point is the emergence of a cultural ecologism within Daesoon Thought. What is called the cultural ecologism is focused upon the sustainable horizon of unifying culture and ecology in the organic structure of a total-life culture. A reciprocal unity of culture and ecology is characteristic of a coherent whole with an original unitary process in the circle of Nature. Cultural ecologism, therefore, aims at seeking after the sustainability of culture wherein the value of culture is integrated in the grand stream of the ecological spirit of Nature. In the Late Joseon Dynasty, Daesoon Thought paid attention to the Great Opening (開闢) to secure the people’s livelihoods and it offered edification concerning anti-feudalism in a dimension of realistic awareness which guided people’s lives. The process of the Great Opening functions as a process for the world of the Reordering Works of Heaven and Earth (天地公事) which culminate in the experience the Earthly Paradise (地上仙境) of the Later World (後天). In the cultural ecologism of Daesoon Thought, this course is equivalent to a process of Haewon (grievance-resolution) in the sense of dissolution and reconciliation. From the wide umbrella of cultural ecologism, consequently, it is possible to say that Daesoon Thought can arrive at the reality of the Earthly Paradise (地上仙境) through the Great Opening of the Later World, in which human beings can enjoy the infinite vitality of the universe from within their own finite vitality.

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
대순진리회의 시간관 연구 = A study on Daesoon Jinrihoe’s view of time. 2, Focusing on re-calibrated and governed time. 2, 재조정되고 통치되는 시간을 중심으로 차선근 p. 1-52
고불선원 신종교 관련 자료 연구 = Study on new religious materials preserved at Gobulseonwon Monastery 박병훈 p. 53-92
문화생태주의에서 본 대순사상의 천지공사와 지상선경의 경계 = The reordering works of heaven and earth in Daesoon thought and the horizon of the earthly paradise from the perspective of cultural ecologism : focusing upon the sustainable gaze of dissolution and reconciliation : 해소와 화해의 지속가능한 시선 김연재 p. 93-125

증산사상(甑山思想) 형성에 미친 지역적 영향원(影響源)으로서의 농악·당산제에 관한 사례적 고찰 = A case study on Nongak and Dangsanje as regional sources of influence on the formation of Jeungsan thought : focused on Jeongeup City, Jeonbuk-do province : 정읍지역을 중심으로 허정주 p. 127-156

제화시에 나타난 용(龍)의 표상과 그 의미 = The dragon symbol and its meaning in the painting poetry 박혜영 p. 157-186

대순진리회 템플스테이 전망 고찰 = A vision for the implementation of Daesoon Jinrihoe’s temple stay 주소연 p. 187-227

북어는 액막이 부적인가, 행운의 부적인가? = Was dried pollack a talisman against evil or for good luck? : an examination of the socio-economic origins of the magical symbolism of dried pollack : 북어의 주술적 상징성의 사회경제적 기원에 관한 고찰 심형준 p. 229-263

변화의 시대, 인문학적 변화 연구와 방법에 대한 고찰 = In a time of change : reflections on humanities research and methodologies 김덕삼 p. 265-294

정재학파 조긍섭과 한주학파 곽종석의 심론 고찰 = A study on the mind theory of the Jeongjae school of Cho Geung-seop and the Hanju school of Kwak Jong-seok 안유경 p. 295-329

대순사상의 공사론(公私論)에 나타난 종교적 함의 = The religious implications of the concepts of public and private affairs in the Daesoon thought 최정락 p. 331-364

당 태종 ‘정관(貞觀)의 치’와 가정(苛政) = The burden of the population and people during the reign of Tang Taizong before his invasion of Goguryeo in 645 : 645년 고당 전쟁 이전 조세·요역 수탈의 실상 최진열 p. 365-399

고시조(古時調)에 수용된 ‘바람’의 양상과 역할 = The aspects and meaning of “wind” accepted in Sijo 변승구 p. 401-432