본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

연구목적: 본 연구의 목적은 점토 중심의 조형활동이 중복장애학생의 사회적 기술에 미치는 영향을 그 하위요인인 공감, 협동성, 자기조절, 자기주장 등을 중심으로 알아보는 것이다.

연구방법: 본 연구의 목적을 달성하기 위해 2개 특수학교에 재학 중이며 지체장애와 지적장애를 함께 가지는 중복장애학생 8명을 대상으로 실험연구를 실시하였다. 그리고 기술통계, 구형성 검증, 실험 효과성의 검증 절차를 진행하였다. 이 모든 자료의 자료는 SPSS 27.0(win)을 적용하였다.

연구결과: 첫째, 점토 중심의 조형활동은 중복장애학생의 공감을 향상시킨다. 둘째, 점토 중심의 조형활동은 중복장애학생의 협동성을 향상시킨다. 셋째, 점토 중심의 조형활동은 중복장애학생의 자기조절을 향상시킨다. 넷째, 점토 중심의 조형활동은 중복장애학생의 자기주장을 향상시킨다.

결론: 도출된 연구결과를 토대로 점토 중심의 조형활동이 중복장애학생의 사회적 기술에 미치는 영향에 대한 교육적인 함의와 후속 연구에 대해 제언을 하였다.

Purpose: The purpose of this study was to verify the effects of clay-based formative art activities on the social skills of students with multiple disabilities, focusing on their empathy, cooperation, self-regulation, and self-assertion, which are sub-factors.

Method: To achieve the purpose of this study, the experimental study was conducted on eight students with multiple disabilities who were attending two special schools and had both physical and intellectual disabilities. And the experimental design of the repeated measurement of a single group was applied. In addition, descriptive statistics, sphericity tests, and treatment effectiveness verification procedures were conducted. SPSS 27.0 (win) was utilized for data analysis.

Results: First, the clay-based formative art activities improved the empathy of students with multiple disabilities. Second, the clay-based formative art activities increased the cooperation of students with multiple disabilities. Third, the clay-based formative art activities improved self-regulation of students with multiple disabilities. Fourth, the clay-based formative art activities increased the self-assertion of students with multiple disabilities.

Conclusion: Based on the derived results, educational implications and subsequent studies on the effect of clay-based formative art activities on the social skills of students with multiple disabilities were suggested.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
장애 및 비장애 자녀에 대한 이해 정도가 부모 삶의 질에 미치는 영향 = The impact of understanding children with and without disabilities on parents’ quality of life 강은영 p. 1-19

Body image and quality of life in adolescents living with physical disabilities in Korea = 한국에서 지체장애를 가지고 살아가는 청소년의 신체상과 삶의 질 Kim, Minkyeong, Kawama, Kennosuke, Lim, Yongjae p. 21-37

점토 중심의 조형활동이 중복장애학생의 사회적 기술에 미치는 영향 = The effects of clay-based formative art activities on social skills of students with multiple disabilities 김영한, 하은정 p. 39-59

장애인 교원이 경험한 인적지원 제도의 쟁점 = Issues and challenges faced by teachers with disabilities in the human support system 김원호, 김소라, 박지석, 박신하 p. 61-77

중도·중복장애학생 통합교육 연구의 동향 및 주제 분석 = Research trends and topic analysis of inclusive education for students with severe and multiple disabilities 김가영, 이아현, 서정원, 강주연, 김현진 p. 79-97

학교 내 의료적 지원에 대한 어려움과 개선 과제 = Challenges and improvement tasks regarding in-school medical support : perspectives of school nurses : 학교 간호사를 중심으로 백수진, 임용재, 안상권 p. 99-114

성인기 전환 과정에서의 지체중복장애인 당사자, 부모, 교사의 자기결정 경험 및 지원 요구 탐색 = Exploring the self-determination experiences and support needs of persons with physical and multiple disabilities, parents, and teachers during the transition to adulthood 명교은, 조아라, 박은혜 p. 115-133