권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
연구목적: 본 연구의 목적은 점토 중심의 조형활동이 중복장애학생의 사회적 기술에 미치는 영향을 그 하위요인인 공감, 협동성, 자기조절, 자기주장 등을 중심으로 알아보는 것이다.
연구방법: 본 연구의 목적을 달성하기 위해 2개 특수학교에 재학 중이며 지체장애와 지적장애를 함께 가지는 중복장애학생 8명을 대상으로 실험연구를 실시하였다. 그리고 기술통계, 구형성 검증, 실험 효과성의 검증 절차를 진행하였다. 이 모든 자료의 자료는 SPSS 27.0(win)을 적용하였다.
연구결과: 첫째, 점토 중심의 조형활동은 중복장애학생의 공감을 향상시킨다. 둘째, 점토 중심의 조형활동은 중복장애학생의 협동성을 향상시킨다. 셋째, 점토 중심의 조형활동은 중복장애학생의 자기조절을 향상시킨다. 넷째, 점토 중심의 조형활동은 중복장애학생의 자기주장을 향상시킨다.
결론: 도출된 연구결과를 토대로 점토 중심의 조형활동이 중복장애학생의 사회적 기술에 미치는 영향에 대한 교육적인 함의와 후속 연구에 대해 제언을 하였다.
Purpose: The purpose of this study was to verify the effects of clay-based formative art activities on the social skills of students with multiple disabilities, focusing on their empathy, cooperation, self-regulation, and self-assertion, which are sub-factors.
Method: To achieve the purpose of this study, the experimental study was conducted on eight students with multiple disabilities who were attending two special schools and had both physical and intellectual disabilities. And the experimental design of the repeated measurement of a single group was applied. In addition, descriptive statistics, sphericity tests, and treatment effectiveness verification procedures were conducted. SPSS 27.0 (win) was utilized for data analysis.
Results: First, the clay-based formative art activities improved the empathy of students with multiple disabilities. Second, the clay-based formative art activities increased the cooperation of students with multiple disabilities. Third, the clay-based formative art activities improved self-regulation of students with multiple disabilities. Fourth, the clay-based formative art activities increased the self-assertion of students with multiple disabilities.
Conclusion: Based on the derived results, educational implications and subsequent studies on the effect of clay-based formative art activities on the social skills of students with multiple disabilities were suggested.*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.