본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

현재 한국에 체류하고 있는 외국인들 중 많은 수를 차지하고 있는 것이 결혼이민자들이다. 이들은 단기 체류 외국인들과 달리 한국에서 정주하며 가족공동체의 일원으로 살아가야 하는 이들이기에 기본적인 한국어 능력뿐만 아니라 한국문화에 대한 이해 또한 필수적이다. 그러나 현재 이들에 대한 한국어교육은 기본적인 의사소통 능력 향상을 중심으로 한 수업만이 다수 진행되고 있는 상황이라 할 수 있다. 따라서 한국어교육에서 문학 작품이 가질 수 있는 교육적 가치를 생각해 볼 때, 고전문학을 포함한 다양한 문학 작품을 활용한 한국어교육 방안을 이제는 고민해 볼 필요가 있다. 이에 본고에서는 제주지역 결혼이민자들을 대상으로 반응 중심 문학교육 방법을 활용한 고전시가 감상 교육 방안을 구체적으로 구안해 보고자 하였다.

반응 중심 문학교육 방법은 결혼이민자들이 작품 감상에 능동적으로 참여하여 반응을 형성하고 심화시킬 수 있는 문학 감상 교육이라 할 수 있다. 본고에서는 이러한 반응 중심 문학교육 이론 및 수업 모형을 살피고, 결혼이민자 대상 문학교육 방안으로 재구성하고자 하였다. 이에 ‘반응 준비-반응 형성-반응 명료화-반응 심화’의 단계로 수업 모형을 구성하였고, 단순히 작품 이해를 넘어 ‘말하기’, ‘듣기’, ‘쓰기’가 통합된 한국어교육 활동으로 구성하였다. 그리고 본고에서는 제주지역 결혼이민자를 대상으로 고전시가 〈가시리〉를 활용한 반응 중심 문학 감상 교육 교수・학습안을 구체적으로 제안하였다. 특히 제주지역의 특성을 고려한 대중가요를 활용하여 학습자의 흥미를 유발하고자 하였고, 이별의 정한이라는 인간의 보편적 감성을 작품을 통해 확인하고 일반화하는 과정을 구체적으로 제시하였다.

Many of the foreigners currently residing in Korea are marriage immigrants. Unlike short-term foreign residents, these individuals must live as members of family communities in Korea. Therefore, not only basic Korean language skills but also an understanding of Korean culture are essential. However, the current Korean language education for marriage immigrants is primarily focused on improving basic communication skills. Therefore, it is now necessary to consider Korean language education using various literary works, including Korean classical literature.

In this paper, a detailed plan was developed for using a response-based literary education method to teach classical poetry appreciation to marriage immigrants in the Jeju area. The response-based literary education method allows marriage immigrants to actively participate in the appreciation of works, enabling them to form and deepen their responses, thereby constituting an effective literary appreciation education. This paper examines response-based literary education theories and teaching models, and aims to reconfigure them as a method of literary education tailored for marriage immigrants. In this paper, a specific teaching and learning plan for response-based literary appreciation using the classical poem 〈Gasiri〉 was presented, targeting marriage immigrants in the Jeju area.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
초등학교 교과서를 통해 본 가족담론의 변화 = Changes in family discussion through elementary school textbooks : focusing on social studies textbooks for 1st and 2nd graders and integrated textbooks : 1-2학년 사회과 교과서 및 통합교과서를 중심으로 박미선, 신항수 p. 5-39

게이 남성 관계·돌봄 실천의 조건 = Preconditions for gay men's relationship and caregiving practices : the light and shadow of the first generation (heterosexual) unmarried gay community : 첫 세대 비(이성애)혼 게이커뮤니티의 명암 김대현, 이유나 p. 41-78

퀴어생존의 생태계를 구축하는 실천으로서의 돌봄 = Caring as a practice that builds relationships of interdependence of queer survival : 게이 남성을 중심으로 김순남, 나영정 p. 79-114

자기조직화 전략으로서 ‘커뮤니티 오거나이징’ = The “community organizing” as a strategy for self-organizing : the background and significance of Alinsky’s idea on community organizing : 알린스키의 커뮤니티 오거나이징 구상의 출현 배경과 의미 최대희 p. 115-144

초개인화시대, 인문커뮤니티역량지도사 양성방안 연구 = A study on training methods for competency coaches of humanity-community in the hyper-individual era 류도향 p. 145-166

<진정사효선쌍미>의 서사 분석과 효선 재해석 = The analysis of narrative and reinterpretation of filial piety and good deed in “Jinjeongsa Hyoseon Ssangmi” 정천구 p. 167-192

<부여노정기>에 나타난 연안 이씨의 다층적 공간 인식과 여행 인식 = Multilayered spatial perception and travel perception of Yeonan Lee in <Buyeonojeonggi> 김동연 p. 193-214

玉川 趙德鄰의 親族 관련 祭文에 나타난 애도방식과 의미 = The way and meaning of mourning in Cho Deok-rin's Kinship-related Jemun(祭文) 최은주 p. 215-238

유의(儒醫) 석봉(石峰) 김병태(金抦泰) 가문의 대택(大宅) 경영 = Confucian doctor(儒醫) Seokbong(石峰) Kim, Byung-tae(金抦泰) family’s management of head house(大宅) 김종수 p. 239-268

레비나스에게 가족의 의미 = The meaning of family for Levinas : an interpretation of Totality and Infinity, part 4, C “fecundity” and D “subjectivity in eros” : 『전체성과 무한』 4부 C “번식성” 및 D “에로스 속의 주체성”에 대한 한 가지 해석 김동규 p. 269-291

직장여성의 ‘일과 가족의 균형’ 인식에 대한 영향요인 = Influencing factors on women’s perception of ‘work-family balance’ in the workplace : comparison between government and private employees : 공무원과 회사원의 비교 우양호 p. 293-320

반응 중심 문학교육 방법을 활용한 고전시가 감상 교육 방안 = The educational plan for appreciating classical poetry using response-based literary education methods : targeting marriage immigrants in the Jeju area : 제주지역 결혼 이민자를 대상으로 윤선숙, 조유영 p. 321-348

노인 돌봄의 특징과 현실, 정책의 전환 = A special features and reality of elderly caring, policy shift : for digital care model at local area : 지역공동체 디지털 돌봄을 위하여 정숙경 p. 349-366