본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구의 목적은 A대학에서 교육질 관리를 위해 개발된 교수자 강의지원 대시보드의 교내 활용성 확장을 위한 시사점을 도출하고자 진행하였다. 연구 목적 달성을 위해 C지역 소재의 일반 사립대학인 A대학에서는 학습분석 기반 교수자 대시보드 프로토타입을 개발하였다. 이를 연구참여자 9명을 대상으로 수업에 활용하게 한 후, 활용 경험에 대한 심층 인터뷰를 진행하였다. 이를 통해 교수자 측면에서 새로운 테크놀로지인 대시보드 활용에 있어서의 긴장과 모순을 확인하였으며, 최근의 고등교육환경 변화에 대응가능한 교수자 대시보드의 활용 가능성 또한 확인할 수 있었다. 연구 결과, 교수자의 활동체제 내·외에서 발생하는 1-4차 모순을 도출하였다. 1차 모순은 1) 대시보드의 수용 여부 결정자로서의 교수자 집단내의 모순, 2) 최신 테크놀로지를 반영하는 도구 내의 모순, 2차 모순으로는 1) 주체와 분업–학생의 역할 분업, 교수자의 역할 분업, 2) 주체와 규칙–강의계획서 작성·운영에 따른 모순, 교육과정에서의 모순, 3) 주체와 도구 4) 객체와 규칙간의 모순, 3차 모순으로 타 대학과의 모순, 4차 모순으로 재정지원사업을 위한 대학평가제도와의 모순으로 규명되었다. 도출된 모순을 기반으로 대시보드의 안착을 위한 A대학의 정책적 지원 방안을 제언하였다.

The purpose of this study was to derive implications for expanding the usability of the instructor lecture support dashboard, developed for managing the quality of education at University A. To achieve this goal, a prototype of an instructor dashboard based on learning analytics was developed at University A, a private university located in Region C. This prototype was utilized in classes by nine participants, and their experiences were analyzed through in-depth interviews based on activity theory. Through this process, tensions and contradictions in using the new technology, the dashboard, from the instructors' perspective were identified. The study results revealed first to fourth-level contradictions occurring within and outside the instructors' activity systems. First-level contradictions were 1)Contradictions within the group of instructors as decision-makers on whether to accept the dashboard, 2)Contradictions within the tool reflecting the latest technology. Second-level contradictions were 1)Division of roles between the subject and division of labor (roles of students and instructors) 2)Contradictions between the subject and rules (such as those arising from syllabus creation and operation, and within the curriculum), 3)Contradictions between the subject and tools. 4)Contradictions between the object and rules. Third-level was contradictions with other universities, and Fourth-level contradictions was identified as a contradiction with the university evaluation system for financial support projects. Based on the identified contradictions, policy support measures for the stable implementation of the dashboard at University A were suggested.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
문제기반학습 적용 수업의 학습자 인식에 관한 질적 연구 = A qualitative study on learners’ perceptions of problem-based learning 신수윤, 최연우, 주민호 p. 1-31

교수자 강의지원 대시보드 활용 경험연구 = A study on the experience of utilizing instructor lecture support dashboards : focusing on university A : A대학을 중심으로 임수진 p. 33-56

지방대학 신입생의 진로변경과 학업유지에 영향을 미치는 대학적응 예측요인 분석 = Analysis on the predictors for university adjustment that influences the career change and academic retention of regional private universities freshmen 윤채영 p. 57-79

대학 온라인 수업을 위한 교수자 역량에 관한 교육요구도 분석 = An analysis of educational needs on college instructor’s competencies for online class in higher education 이세현, 임정훈 p. 81-109

대학의 비교과 프로그램 만족도 측정도구 개발 및 타당화 = A study on the development and validation of a scale for university extracurricular program satisfaction 심희수, 박인우 p. 111-131

대학생의 전공교육만족도에 영향을 미치는 학교 요인 탐색 = Exploration of school factors influencing university students' major education satisfaction : university K’s case-based : K 대학교 사례를 중심으로 김은예, 김성록, 임다미, 조한나 p. 133-160

대학원생의 비교과 프로그램 참여 경험에 대한 질적 분석 = Qualitative analysis of graduate students’ experiences in extracurricular programs 정수정, 임다미, 이영 p. 161-184

대학 성인학습자의 디지털 리터러시 함양 프로그램 수용 및 활용 의도 분석 = Analysis of perceived adoption and utilization intention of digital literacy program among adult learners in higher education 엄우용 p. 185-203