본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구의 목적은 종교계 사립학교가 지닌 공공성, 자주성, 정체성이 대립적 관계에서 화해와 통합의 방향으로 나아가기 위한 이론적, 실천적 제안을 하려는 것이다. 본 논문에서는 정부의 개정 사립학교법은 학교법인의 교원임용권과 부모의 학교선택권을 심각하게 침해하는 위헌적 요소가 있음이 밝혔으며, 종교계 사립학교의 공공성, 자주성, 정체성에 대한 정부와 사학의 심각한 인식의 차이가 이러한 갈등 상황을 발생시켰다고 보았다. 또 본 연구는 이러한 갈등 상황을 해결하는 원리로서 가톨릭교회의 전통적으로 중시해 왔던 대화의 원리, 보조성의 원리, 인간화의 원리를 제안하였다. 즉 상대에 대한 존중, 경청, 수용을 중시하는 ‘대화의 원리’, 모든 결정에는 사회 집단 중 가장 낮은 수준에서 또 어떤 결정에 가장 큰 영향을 받는 사람의 발언권이 더 존중되어야 한다는 보조성의 원리, 인간의 생명과 자아를 실현이라는 최종 목표로 하는 인간화 원리는 각각 사립학교의 공공성, 자주성, 정체성에 적용할 수 있다고 보았다. 끝으로, 가톨릭 학교 교육의 발전을 위해 교회의 적극적 개입과 학교 설립, 교사 교육 등 실천적 제안을 하였다.

The purpose of this study is to provide theoretical and practical suggestions to move from the antagonistic relationship between publicness, autonomy and identity of religious private schools to the direction of reconciliation and integration. This paper shows that the government's revised private school law has unconstitutional elements that severely infringe on school corporations' right to appoint teachers and parents' right to choose schools, and that serious differences in perceptions of the publicness, autonomy, and identity of religious private schools have led to this conflict situation. This paper also proposes the principles of dialogue, subsidiarity, and humanization, which are traditionally valued by the Catholic Church, as principles for resolving this conflict situation. The principle of dialogue, which emphasizes respect, listening, and acceptance of the other; the principle of subsidiarity, which states that the voice of the lowest level of social groups and those most affected by a decision should be given more respect in all decisions; and the principle of humanization, which aims at the realization of human life and self, can be applied to the public, autonomy, and identity of private schools. Finally, the paper concludes with practical suggestions for the development of Catholic school education, including active church intervention, school establishment, and teacher education.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
갈라 4,28–31의 ‘상속’ = ‘Inheritance’ in Gal 4:28-31 : focusing on the relationship between Isaac and Ishmael according to ancient Jewish tradition : 고대 유다교 전통에 따른 이사악과 이스마엘의 관계를 중심으로 김상우 p. 5-32

2사무 16,5-13의 다윗의 응답 분석 = An analysis of David’s response in 2 Sam 16,5-13 이한석 p. 33-59

신학은 어떻게 신앙을 정당화하는가? = How does theology justify faith? : on the fundamental theological potential of theological action theory : 신학적 행위이론의 기초신학적 가능성에 관하여 김승욱 p. 61-93

떼이야르 드 샤르댕 = Teilhard de Chardin : reflections on the concept of love, the central principle of a dynamic and organic worldview : 역동적·유기적 세계관의 중심원리인 사랑의 개념에 관한 고찰 이명곤 p. 95-125

성 빅토르의 리카르두스의 『격렬한 사랑의 네 단계』연구 = A study on De quatuor gradibus violentae charitatis by Richard of St. Victor 정태영 p. 127-158

로욜라의 성 이냐시오의 자발적 가난 이해 = An understanding of voluntary poverty according to St. Ignatius of Loyola : a study focused on ‘El Camino Ignaciano’ : ‘이냐시오 순례길’을 중심으로 김윤숙, 김영훈 p. 159-185

『어른 입교 예식』의 ‘단계별 입교 예식’에 대한 교리 교육적 성찰과 전망 = A catechetical reflection and prospect on ‘the Stages of the Rite of Christian Initiation’ of the Ordo initationis christianae adultorum 이영제 p. 187-216

한국 종교계 사립학교의 자주성, 공공성, 정체성에 관한 쟁점과 해법 = Issues and solutions to autonomy, publicness, and identity in Korea’s religious private schools : focusing on Catholic schools : 가톨릭 학교를 중심으로 최준규 p. 217-249