본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

미중 패권 경쟁은 한반도에서는 한미일 대 북중러 구도로 확대되어 남북관계는 더욱 살얼음판을 걷고 있는 정세로 좀처럼 변화할 조짐을 보이지 않는다. 동서독은 1989년 11월 9일 베를린 장벽이 붕괴된 후 불과 일 년도 걸리지 않아서 통일을 맞이했다. 한독수교 140주년을 지나고 있는 현재, 한국보다 먼저 통일을 이룬 독일은 우리에게 통일의 과제를 해결하기 위한 표본으로 통일독일의 지혜를 교훈삼아 숙고할 필요가 있다.

독일의 선례를 통해 향후 한반도 통일통합 과정에서 예견되어지는 남북 간 이념 갈등, 정치, 경제, 사회, 문화 등 다양한 측면의 사회적 혼란을 독일 통일과정에서 나타났던 지방정부의 적극적인 역할을 통해 통일통합을 낮은 수준에서부터 강화해 나아감으로써 지역주민 간 유대감 증진에 기여하고 통일의 필요성에 대한 인식을 제고해야 한다.

최악의 상황으로 치닫고 있는 남북관계에 제동을 걸고 신뢰회복과 긴장완화의 발판을 놓으려면 무엇보다 남북 교류협력을 위한 현 정부의 대북정책의 변화가 우선이다. 더불어 중앙정부는 독점적인 구조에서 벗어나 지자체, 민간단체, 지역기업 등 다양한 주체의 참여와 주도적인 역할을 보장하는 정책을 지향해야 한다.

본 연구는 시시각각으로 변화하는 정세에 조응하면서 한반도의 평화협력체제 구축을 위해 지방자치단체가 기여할 수 있는 남북교류협력 방향을 모색하는데 있다. 특히 독일의 통일과정과 인천광역시의 교류협력 과정을 통해 지방자치단체의 교류협력사업의 방향을 모색하고자 다음과 같이 고찰하고자 한다.

먼저 독일 통일과정에서 교류협력에 관한 이론적 접근을 통해 교류협력의 개념과 이론을 정리하고, 다음으로 독일의 통일과정에서의 교류협력 사례를 분석하기 위해 동·서독 지방자치단체 교류협력의 내용과 특징, 성과와 한계를 살펴본다. 또한 우리나라 지방자치단체 남북 교류협력사업의 주요 현황과 그 동안의 성과와 한계를 고찰하고, 특히 인천광역시 남북 교류협력의 역사와 과제를 짚어본다. 결론으로 독일통일 과정에서의 시사점을 통해 남북 간 지방자치단체 교류협력체제 구축방안을 제시하고자 한다.

On the Korean Peninsula, the rivalry between the U.S. and China for supremacy between the U.S. and China has widened, and inter-Korean relations have shown few signs of changing to a situation that is on the verge of further thinning ice. Germany was reunited less than a year after the fall of the Berlin Wall on November 9, 1989. Germany, which attained unification before Korea, needs to consider the wisdom of a unified Germany as a model for solving the problem of unification as it has passed the 140th anniversary of diplomatic relations between Korea and Germany.

Through Germany’s precedent, social turmoil in various aspects, including political ideology, economy, and social culture, predicted in the future unification process on the Korean Peninsula should be strengthened from a low level through the active role of local governments in the German unification process.

To put the brakes on inter-Korean relations, which are heading toward the worst, and lay the groundwork for restoring trust and easing tensions, the current administration’s North Korea policy for inter-Korean exchange and cooperation should be changed first. In addition, the central government should move away from its monopolistic structure and aim for a policy that guarantees the participation and leading role of various actors such as local governments, private organizations, and local companies.

In response to the ever-changing circumstances, this study aims to find a direction for inter-Korean exchange and cooperation in which local governments can contribute to the establishment of a peace and cooperation system on the Korean Peninsula. In particular, through the process of unification in Germany and exchange and cooperation in Incheon Metropolitan City, I would like to consider the direction of exchange and cooperation projects of local governments as follows.

We first summarize the concepts and theories of exchange and cooperation through a theoretical approach to exchange and cooperation in the German unification process, and then examine the contents, characteristics, achievements, and limitations of exchange and cooperation between East and West German local governments in order to analyze the cases of exchange and cooperation in the German unification process. We also examine the major current status of inter-Korean exchange and cooperation projects by local governments in Korea and their achievements and limitations, and in particular, examine the history and tasks of inter-Korean exchange and cooperation in Incheon Metropolitan City. In conclusion, we would like to suggest a plan to establish an exchange and cooperation system for local governments between the two Koreas through implications for the German unification process.