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The purpose of this study was to develop a scale for the structural dimensions and sub-elements of smart tourism in the restaurant industry through a scientific and systematic process and method. To develop the scale, both qualitative and quantitative research methods were considered. Focus Group Interview(FGI) and expert opinion surveys were conducted based on 5-dimensional 28 items derived by using Nvivo's cluster analysis of a large amount of data obtained by web crawling cases, previous studies, literature review, and social media data on smart tourism related to the restaurant industry. As a result, 25 items in five dimensions were derived. To examine the reliability and validity of the derived scale, exploratory factor and confirmatory factor analysis were conducted. Ultimately, 20 items in 5 dimensions were derived. The final five dimensions derived were 4 items of technical integration, 4 items of convenience, 4 items of information, 4 items of smart infrastructure, and 4 items of reliability. Based on these results, theoretical and practical implications of scale development were presented.

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
채식 선택 동기가 사찰음식 전문점에 대한 태도와 행동 의도에 미치는 영향 = The effect of vegetarian choice motives on attitudes and behavioral intentions toward temple food restaurants : focusing on demographic properties differences : 인구통계학적 특성에 따른 차이 분석을 중심으로 박진표, 윤희정 p. 7-24

사찰음식 인스타그램의 정보 품질이 이용자의 태도 및 행동 의도에 미치는 영향 = Effects of temple food Instagram information quality on users' attitudes and behavioral intentions 김성용, 김영준 p. 25-40

스마트관광 척도 개발 = Scale development of smart tourism : focus on restaurant industry : 외식업 박소영, 이보연 p. 59-77

흰찰쌀보릿가루를 첨가한 머핀의 품질특성 = Quality characteristics of muffin with the addition of glutinous barley flour 이연경, 이인선 p. 79-93

외식 창업 교육 서비스 품질이 교육 만족 및 창업 준비 행동에 미치는 영향 = The impact of restaurant startup education service quality on education satisfaction and startup preparation behavior : focusing on the moderating effect of entrepreneurial efficacy : 창업 효능감에 따른 조절 효과를 중심으로 김영준 p. 95-106

액티브 시니어의 디지털정보 수용력과 외식주문 기술서비스에 대한 인식 = Active seniors' digital information acceptance and the perception of food ordering technology services 한희수, 정유경 p. 107-121

프랜차이즈 가맹본부 지원이 가맹점 만족, 경영성과, 재계약의도에 미치는 영향 = The impact of franchisor support on franchisee satisfaction, performance, and re-contract intention 구원일 p. 123-136

카페 고객여정과 교차구매의도의 관계 = The relationship between cafe customer journey and cross-buying intention : the effect of customer experiential value : 고객경험가치의 매개효과 윤한성, 박소영 p. 137-154

시니어 고객의 호텔·레스토랑 셀프서비스기술 수용 예측 = Predicting the acceptance of self-service technology by seniors in hotel & restaurant industry : extending UTAUT2 model : 확장된 UTAUT2 모델 중심으로 문혜영 p. 155-170

레스토랑 방문 고객이 지각하는 다른 고객들에 관한 연구 = A study on restaurant visitors' perceptions of other customers : focusing on sushi omakase : 스시 오마카세 중심 김병찬, 황진수 p. 171-183

야콘 분말을 첨가하여 제조한 콩 다식의 품질특성 = Quality characteristics of soybean Dasik added with yacon(Polymnia sonchifolia) powder 황수정 p. 185-197

노년층의 키오스크에 대한 가치 인식이 신뢰와 구매의도에 미치는 영향에서 지각된 위험과 지각된 혜택의 조절효과 연구 = Moderating effects of perceived risk and perceived benefits on the relationship between perception of value, trust and buying intention on kiosk in the part of older consumers 정욱영 p. 199-213

코로나19 기간 동안 배달 이용에 따른 청소년의 식품안전성과 건강관심도, 식생활만족도의 연도별(2021-2022) 연구 = Study by year(2021-2022) on food safety, health interest, and dietary satisfaction among teenagers according to delivery use during the COVID-19 period 임진영, 정유경 p. 215-228

한국과 유럽의 디럭스호텔 등급평가제도에 관한 비교 연구 = A comparative study on the deluxe hotel rating system in Korea and Europe : focusing on the comparison with the European deluxe hotel classification system presented in the UNWTO report : 유럽 디럭스호텔 등급분류시스템에 관한 UNWTO 보고서 비교를 중심으로 김민선 p. 229-244

울금분말을 첨가해서 제조한 피낭시에의 품질특성과 항산화성 = Quality characteristics and antioxidant activity of financier added with curcuma powder 김지영, 김장호 p. 245-256

외식업에서 배달 앱의 기술수용모형을 이용한 지속적 이용의도 연구 = A study on the intention to continue using the technology acceptance model of delivery apps in the food service industry 박정숙, 전도현 p. 257-270

친환경 채식 레스토랑의 경험품질이 친환경 이미지와 평판, 행동의도에 미치는 영향 = The effects of experiential quality on eco-friendly image, reputation, and behavioral intention in eco-friendly vegetarian restaurant 고주희 p. 271-286

설탕대체 알룰로오스 첨가량에 따른 오미자편의 품질특성 = Quality characteristics of Omijapyun of made with allulose as a sucrose replacer 채경연, 강근옥 p. 287-301

IPA 분석을 활용한 비건 레스토랑 선택 속성의 중요도-만족도 연구 = Vegan restaurant selection attribute importance - satisfaction study using IPA analysis 남태석 p. 303-320

외식기업의 ESG 경영활동이 소비자의 행동 의도에 미치는 영향 = The effects of ESG management activities of restaurant companies on consumer's behavioral intention : moderating effect of employee authenticity : 종업원 진정성의 조절 효과 김건 p. 321-337

외식 브랜드의 친환경 실천이 친환경 이미지와 브랜드 사랑, 행동의도, 프리미엄 가격 지불의도에 미치는 영향 = The effects of food service brand's green practices on green image, brand love, behavioral intention, and willing to pay a premium price : the moderating effect of environmental consciousness : 환경 의식의 조절효과 고정란, 고주희 p. 41-58