권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
본 연구는 조선후기를 살았던 윤기의 『무명자집』 문집에서 자녀와 관련된 한문학 자료를 중심으로 아버지의 자녀교육관을 영유아기, 학령기 및 청장년기로 나누어 살펴보았다. 이를 위해 총 19책 2474제(편)의 작품에서 86제(편)를 선정하여 미시사적 접근으로 분석하였고, 각각 자녀관, 교육목표, 교육내용 및 방법으로 구분하여 결과를 도출하였다. 영유아기에는 하늘이 점지해 주는 개별적인 존재로 자녀를 보면서 필요에 따라 순리대로 지도하고자 하였고, 학령기에는 주어진 재능보다 실력을 만들어가는 존재로 자녀를 바라보면서 옛 글을 곱씹어 읽으며 묻고 답하는 방식으로 가르쳤다. 청장년기의 자녀는 가문을 이어가는 존재로, 후손에게 사람됨의 도리를 일찍부터 심어주어야 한다는 자녀교육관을 살펴볼 수 있었다. 이에 오늘날 영유아기 자녀를 둔 아버지 교육에 대한 시사점으로 ‘敎·育·慈(교·육·자)’를 제안하였다.
This study examined the father's view on children's education as expressed in Yun Ki's 『Mumyungjajip』 in the late Joseon Dynasty by dividing it into infancy and toddlerhood, school-age, and young adulthood periods. We selected and analyzed 86 articles(sections) from 19 books and 2,474 articles(sections) using a microstoria approach. For each period, the results were derived by dividing them into children's views, educational goals, and educational content and methods. In the infancy and toddlerhood period, children were viewed as individual beings sent from heaven who were guided by their needs. In the school-age period, children were viewed as beings who gradually developed their abilities instead of having inherent talents. In the young adulthood periods, children were viewed as the ones who carry on the family, and a view of education could be found that the morality and ethics of humanity should be taught to descendants at an early age. This study suggested ‘敎·育·慈’(educating·caring·loving)’ as implications for the education of fathers with infants and toddlers today.
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내06
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.