본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 논문은 교사교육의 여러 접근들 중 ‘교사-정체성’ 담론이 오늘날 한국의 교육 현실에 요청되는 이유를 교사들의 교직 효능감 및 자존감 저하에서 찾고, 이를 회복하기 위한 시도로서 교사-정체성 담론에 기반한 교사교육 접근의 개념적, 이론적 기초를 모색한다. 이를 위해 먼저 ‘교사-정체성’의 개념을 교사교육의 또 다른 접근들의 핵심 개념인 ‘교사-전문성’ 및 ‘교사-행위자성’ 개념과의 관계 속에서 파악함으로써, ‘교사-정체성 형성 및 변형’이 교사교육에서 차지하는 위치를 보다 포괄적이고 통합적인 시각으로 이해하고자 한다. 둘째, 이러한 통합적 시각 하에서 우리나라 맥락에 적용될 수 있는 교사-정체성 형성 및 변형을 위한 구체적인 이론적 모델을 모색하기 위하여, 미국 교육철학자 도리스 산토로(Doris Santoro)의 이론적 모델을 소개하고 검토한다. 첫 번째 작업을 통해서는, 교사-정체성이 교사-전문성과 어떻게 구조적으로 긴장 관계 속에서 있으면서 동시에 공존할 수밖에 없는지 보이고, 교사-행위자성은 어떻게 교사-정체성의 형성과 변형에 필수불가결한 요소이자 단계인지를 보인다. 두 번째 작업을 통해서는, 각론으로 들어가 교사-정체성을 구성하는 세 가지 차원으로서 ‘개인적 삶에의 충실성’, ‘전문적 직업에의 충실성’, 그리고 ‘가르침에의 충실성’을 살핀다. 그리고 이 세 가지 충실성 간의 긴장 관계를 살아내야 하는 교사들에게, 교육활동에 고유한 논리와 가치에 의해 안내되는 ‘가르침에의 충실성’이야 말로 교사 ‘개인의 삶에의 충실성’과 의미 있게 만날 때, 교사교육에서 교사-정체성 담론이 지니는 교육학적 의미와 가치를 드러낼 수 있음을 보인다.

This paper aims to explore the conceptual and theoretical foundations of the teacher-identity approach to teacher education, which can recover Korean teachers’ moral sense of teacher identity, severely wounded by many unprecedented challenges from the recent school reform movement in the rapidly changing contemporary Korean society. To accomplish this goal, the paper first attempts to distinguish between the concept of teacher identity and those of teacher professionalism and teacher agency, respectively. It reveals the supporting or opposing relationships between the three concepts, enabling a more comprehensive understanding of the significance of the teacher identity discourse in teacher education. The paper then introduces the exemplary theory of teacher identity proposed by Santoro, an American philosopher of education, to investigate if it can be applied well to the Korean context. For our purpose, her model is worth paying attention because its underlying concern is to construct a theory of teacher identity based on an empirical inquiry into what causes morally motivated teachers to decide to leave teaching as a profession. This means her model of teacher identity is designed to capture and cultivate the moral aspiration of those who seek teaching as a profession. The model suggests three dimensions of teacher identity: personal integrity, professional integrity, and integrity of teaching. The discussion of the three dimensions of teacher identity leads us into to conclude that the dimension of integrity of teaching is should be studied and cultivated more in the discourse on teacher education discourse to ensure the (trans)formation of teacher identity is sustainable and educationally relevant for teachers today.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
교육활동의 고유한 가치의 관점에서 ‘교사-정체성’ 개념 탐구 = A study on the concept of “teacher-identity” from the perspective of educational values inherent in teaching : in relation to the concepts of teacher-professionalism and teacher-agency : 교사-전문성 및 교사-행위자성 개념과의 관련 속에서 곽덕주, 남수민 p. 363-391

교사 행위주체성과 교권을 위한 연대적 실천 = Teacher agency and solidary practice for teachers’ rights : focusing on the structural capacities of teacher : 교사의 구조적 역량을 중심으로 곽태진 p. 393-415

루소에게서 『에밀』과 『폴란드정부론』 간의 거리 = The distance between Rousseau’s Émile and Considerations on the Government of Poland 김영희, 박찬영 p. 417-440

학습의 ‘주권성(sovereignty)’에 대한 철학적 탐색 = Philosophical inquiry on the “sovereignty” of learning : focusing on Levinas’ concepts of “insomnia” and “labor” : 레비나스의 ‘불면’과 ‘노동’ 개념을 중심으로 김태영 p. 441-475

학교 훈육에서 ‘교사 개입’의 교육적 정당화 재고 = Towards a justification of teacher intervention in school discipline : beyond the teacher intervention-student liberty dichotomy : 교사 개입과 학생 자유 간의 대립을 넘어서 김한별 p. 477-500

전통의 합리성과 교사의 권위 = The rationality of tradition : an implication for understanding of education and educational philosophy by Michael Oakeshott’s thought : 오우크쇼트 전통 개념에 비추어 본 교육과 교육철학 박주병 p. 501-526

화이트헤드의 교육의 리듬에 나타난 교육의 원리 = Principles of education in the rhythm of education in Whitehead : the acquisition of style through a rhythmic movement of freedom and discipline : 자유와 규율의 율동적 운동을 통한 품격의 획득 안수진 p. 527-547

다문화교육의 정치성 = The politics of multicultural education : Stanley Cavell and the question of self-knowledge : 스탠리 카벨과 자기지식에 대한 물음 이소영 p. 549-580

메리토크라시(meritocracy) 교육에 대한 스피노자(B. Spinoza)의 비판적 대응 = Spinoza’s critique of meritocracy in education 조나영 p. 581-602

관례의 본질적 의미와 교육적 의의 탐구 = A study on the essential meaning and educational significance of convention : focusing on the concept of “nomos” in ancient Greek thought : 고대 그리스 사상의 ‘노모스’ 개념을 중심으로 차영주 p. 603-627